pentutehtaat vs kasvattajat

sakujen ystävä

oon ny kattonu tuota saksanpaimenkoirien kasvatusta jonkin aikaa.on se melkoista touhua.paperittomat ja paperilliset maksaa melkein yhtä paljon,suurin osa kasvattajista on pelkkiä koirien lisääjiä,jalostus on siitä kaukana.sen ymmärrän,jotka tosiaanki tekee töitä jalostuksen eteen ja jotka kasvattavat koiria viranomaisille.mutta nuo lisäämöt pitäis laittaa kuriin.

132

4015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettyttääää

      Tehtailua on, teetetään nartulla pentuja,joka on pentueen AINOA terve kuvauksien perusteella ja jonka sisarukset on kaikki lonkka tai kyynärvikaisia...
      Kyllä sisaruksienkin minun mielestä PITÄÄ olla terveita ,jos koiralla teetetään pentuja! Meno on villiä.

      • mäyrä koiramies

        vaivaisille koirille nappi otsaan ja terveet jatkoon.jos hankin koiran pennun on oltava terve.ei sairaille ole mitään jakoa,jos sattuisi niin huono tuuri niin myyjä maksaa syöttämiset hakumatkat ja hoidot,ja kuula kalloon.itse tarvitsen terveen koiran koska lenkillä on oltava terve,samoin metsällä jos myyvät sairaan pennun on muuten kallis lysti myyjälle.haku matka 300 kmx300km=780 EUROA MINÄ VUOKRAAN AUTON OMALTA FIRMALTANI.ruoka päivässä 1.50e .ja jos koira kerkiää olla vuoden ja lopetetaan on hintaa tullut jo,1170 euroa,ja pennun hinta 750 euroa=1920 euroa ja siihen lääkärissä käynnit rabies ym hoidot päälle.luuletteko monta pentuetta myyvät kun tuohon lisätään vaikka tuomarin palkkiot ja minun palkka kun olen hoitanut koiraasiaa,40 euroa tunti ja lääkärimatkat päälle ja minun palkka kuljetuksesta sinne


      • mäyrän aivot
        mäyrä koiramies kirjoitti:

        vaivaisille koirille nappi otsaan ja terveet jatkoon.jos hankin koiran pennun on oltava terve.ei sairaille ole mitään jakoa,jos sattuisi niin huono tuuri niin myyjä maksaa syöttämiset hakumatkat ja hoidot,ja kuula kalloon.itse tarvitsen terveen koiran koska lenkillä on oltava terve,samoin metsällä jos myyvät sairaan pennun on muuten kallis lysti myyjälle.haku matka 300 kmx300km=780 EUROA MINÄ VUOKRAAN AUTON OMALTA FIRMALTANI.ruoka päivässä 1.50e .ja jos koira kerkiää olla vuoden ja lopetetaan on hintaa tullut jo,1170 euroa,ja pennun hinta 750 euroa=1920 euroa ja siihen lääkärissä käynnit rabies ym hoidot päälle.luuletteko monta pentuetta myyvät kun tuohon lisätään vaikka tuomarin palkkiot ja minun palkka kun olen hoitanut koiraasiaa,40 euroa tunti ja lääkärimatkat päälle ja minun palkka kuljetuksesta sinne

        mahtaa järkesikin olla mäyrän tasolla jos luulet saavasi tuollaisen summan joltakin joka on sinulle pennun myynyt


      • hundsvotti
        mäyrä koiramies kirjoitti:

        vaivaisille koirille nappi otsaan ja terveet jatkoon.jos hankin koiran pennun on oltava terve.ei sairaille ole mitään jakoa,jos sattuisi niin huono tuuri niin myyjä maksaa syöttämiset hakumatkat ja hoidot,ja kuula kalloon.itse tarvitsen terveen koiran koska lenkillä on oltava terve,samoin metsällä jos myyvät sairaan pennun on muuten kallis lysti myyjälle.haku matka 300 kmx300km=780 EUROA MINÄ VUOKRAAN AUTON OMALTA FIRMALTANI.ruoka päivässä 1.50e .ja jos koira kerkiää olla vuoden ja lopetetaan on hintaa tullut jo,1170 euroa,ja pennun hinta 750 euroa=1920 euroa ja siihen lääkärissä käynnit rabies ym hoidot päälle.luuletteko monta pentuetta myyvät kun tuohon lisätään vaikka tuomarin palkkiot ja minun palkka kun olen hoitanut koiraasiaa,40 euroa tunti ja lääkärimatkat päälle ja minun palkka kuljetuksesta sinne

        Koiraveroksi 1000e/iso koira, 500e pikkukoira/ vuosi, 1 rakki per talous,
        uuden saa hankkia vasta kun entinen on teilattu.
        Koirankasvattajat/kusettajat valvonnan alle, ei koiria niille, jotka eivät pysty itse perheellekään ruokaa hankkimaan, saatika sitten eläimille,
        Pakollinen vuosikatsastus eläinlääkärillä 2v. välein.
        Tässä neuvoja aluksi, ukkini teki rukkasia kulkukoirista, muistan ne komean kirjavat
        roimavartiset.
        Kysykää neuvoja minulta, mielelläni vastaan... Pelkureilta kiellettävä isot koirat..


      • Wuff Wuff

        Ainoa oikea vaihtoehto näiden lonkkavikaisten yksilöiden kohdalla on estää geenien jatkaminen, raakaa toimintaa, mutta se palvelee rodun jalostusta,


      • JS
        mäyrä koiramies kirjoitti:

        vaivaisille koirille nappi otsaan ja terveet jatkoon.jos hankin koiran pennun on oltava terve.ei sairaille ole mitään jakoa,jos sattuisi niin huono tuuri niin myyjä maksaa syöttämiset hakumatkat ja hoidot,ja kuula kalloon.itse tarvitsen terveen koiran koska lenkillä on oltava terve,samoin metsällä jos myyvät sairaan pennun on muuten kallis lysti myyjälle.haku matka 300 kmx300km=780 EUROA MINÄ VUOKRAAN AUTON OMALTA FIRMALTANI.ruoka päivässä 1.50e .ja jos koira kerkiää olla vuoden ja lopetetaan on hintaa tullut jo,1170 euroa,ja pennun hinta 750 euroa=1920 euroa ja siihen lääkärissä käynnit rabies ym hoidot päälle.luuletteko monta pentuetta myyvät kun tuohon lisätään vaikka tuomarin palkkiot ja minun palkka kun olen hoitanut koiraasiaa,40 euroa tunti ja lääkärimatkat päälle ja minun palkka kuljetuksesta sinne

        Päätettäköön vaivaisen kulkuneuvosi päivä kalliina ja turhakkeena, jollei joku sen kuluja tuossa maksa!

        Idiootti! Sunko mielestä asiaa ratkaisisi tuo "nappi otsaan"?? Sory nyt vaan, mutta juuri kaltaistesi takia tuota tehtailua esiintyy ja teiltä ja kaltaisiltanne pitäisi viedä mahdollisuus omistaa tai "tehtailla" mitään luontokappaleidemme parissa.

        Nimimerkillä: Kelle se nappi tarvitaan!!


      • mäyräkoiramies

        seeferit on 90 prosenttisesti kaikki pilattuja jalostuksella.takapää oudosti alhaalla köykyssä ja niillä on vaikeuksia kävellä.aikoinaan talonmiehellä oli seeferi joka oli terve ja takapää oli normaali,ei alhaalla köykyssä.sitä käytettiin vartiointiin yöllä.vuosien seurustelu koiran kanssa,ja sitten kysyin talonmieheltä saako koiralle antaa karamellin,hän sanoi että saa mutta se ei ota,koiran kanssa meillä oli luottamus toisiimme ja koira otti karamellin,talkkarista oli ihme että koira otti.jos olisin ottamassa seferin en ainakaan köykkyselkäistä.poliiseilla ja rajavartioilla on oikeita sefereitä ei mitään köykkyselkäisiä sinne otetakkaan eikä luonnevikaisia.


      • koira piski
        mäyrän aivot kirjoitti:

        mahtaa järkesikin olla mäyrän tasolla jos luulet saavasi tuollaisen summan joltakin joka on sinulle pennun myynyt

        minä hankin koiranpennun,ja ostaessa sanoin että on oltava terve.mutta sain sekasikiön koiran.sain matkakulut lääkäripalkkiot,ruokakulut ja tuomarin kulut tehtailijalta,3800 euroa.että jos myyjämyy sekasikiökoiria vastuu on hänellä.


      • seferisekuli aivo
        mäyrän aivot kirjoitti:

        mahtaa järkesikin olla mäyrän tasolla jos luulet saavasi tuollaisen summan joltakin joka on sinulle pennun myynyt

        mulla oli mäyräsakun aivot,ja ammuin sekulisakun kun takapää viisti maata,sitten löysin oikean norjan ja venäjän mäyris yhdistelmä ja on terveitä koiria.en koskaan enää hanki sekulitakapää seeveriä.ne on yhdeksän kummentä kuusi prosenttisesti pilattu takapää maata viistää ja takajalat luikkii mahan alla.


      • sekulisaku
        mäyrän aivot kirjoitti:

        mahtaa järkesikin olla mäyrän tasolla jos luulet saavasi tuollaisen summan joltakin joka on sinulle pennun myynyt

        sulla on sekulisakun aivot jos oot noin tyhmä että et vaadi korvausta.saahan hometalostakin helposti 100000 euroa alennusta.vaatikaa kaikki kulut jos saatte sekulisakun .myyjä vastaa kaikesta,aivan kuten autokaupasta talokaupasta,ottakaa vakutus koiralle ja jos on sekulisaku,vakutusyhtiö hoitaa korvaukset teille ja myyjä maksaa vakutusyhtiölle.


      • mäyrä koiramies kirjoitti:

        vaivaisille koirille nappi otsaan ja terveet jatkoon.jos hankin koiran pennun on oltava terve.ei sairaille ole mitään jakoa,jos sattuisi niin huono tuuri niin myyjä maksaa syöttämiset hakumatkat ja hoidot,ja kuula kalloon.itse tarvitsen terveen koiran koska lenkillä on oltava terve,samoin metsällä jos myyvät sairaan pennun on muuten kallis lysti myyjälle.haku matka 300 kmx300km=780 EUROA MINÄ VUOKRAAN AUTON OMALTA FIRMALTANI.ruoka päivässä 1.50e .ja jos koira kerkiää olla vuoden ja lopetetaan on hintaa tullut jo,1170 euroa,ja pennun hinta 750 euroa=1920 euroa ja siihen lääkärissä käynnit rabies ym hoidot päälle.luuletteko monta pentuetta myyvät kun tuohon lisätään vaikka tuomarin palkkiot ja minun palkka kun olen hoitanut koiraasiaa,40 euroa tunti ja lääkärimatkat päälle ja minun palkka kuljetuksesta sinne

        Ensin tarvii voittaa vahingonkorvauskanne oikeudessa, koska jos et ole etukäteen tehnyt yksilöityä sopimusta vahingonkorvauksista, ei kukaan pennunmyyjä maksa vapaaehtoisesti ja voittaa vahingonkorvauskanne oikeudessa on jo muutenkin melkoinen juttu. Lisäksi nämä kennelinpitäjät tuntevat hyvin keinot muuttaa musta valkoiseksi, joten todetkaamme juttusi olevan täyttä puppua!!!!!! Unelmissaan voi kuvitella vaikka mitä, mutta todellisuus onkin jo toinen juttu. Tuollaisessakin tapauksessa oikeudenkäyntikulut olisivat ainakin useita tuhansia, ja yleensä pennun ostajalla ei ole oikeusturvavakuutusta, mutta kennelinpitäjälläpä on.


      • sakujen ystävä
        hundsvotti kirjoitti:

        Koiraveroksi 1000e/iso koira, 500e pikkukoira/ vuosi, 1 rakki per talous,
        uuden saa hankkia vasta kun entinen on teilattu.
        Koirankasvattajat/kusettajat valvonnan alle, ei koiria niille, jotka eivät pysty itse perheellekään ruokaa hankkimaan, saatika sitten eläimille,
        Pakollinen vuosikatsastus eläinlääkärillä 2v. välein.
        Tässä neuvoja aluksi, ukkini teki rukkasia kulkukoirista, muistan ne komean kirjavat
        roimavartiset.
        Kysykää neuvoja minulta, mielelläni vastaan... Pelkureilta kiellettävä isot koirat..

        puhut asiaa.koiravero olis hyvä lääke näille lisäämöille.laitettais vaikka 500e/koira,kyllä vähenis lisäämöt tai ainakin karsiis harrasteliat


      • Hau Hau
        mäyrä koiramies kirjoitti:

        vaivaisille koirille nappi otsaan ja terveet jatkoon.jos hankin koiran pennun on oltava terve.ei sairaille ole mitään jakoa,jos sattuisi niin huono tuuri niin myyjä maksaa syöttämiset hakumatkat ja hoidot,ja kuula kalloon.itse tarvitsen terveen koiran koska lenkillä on oltava terve,samoin metsällä jos myyvät sairaan pennun on muuten kallis lysti myyjälle.haku matka 300 kmx300km=780 EUROA MINÄ VUOKRAAN AUTON OMALTA FIRMALTANI.ruoka päivässä 1.50e .ja jos koira kerkiää olla vuoden ja lopetetaan on hintaa tullut jo,1170 euroa,ja pennun hinta 750 euroa=1920 euroa ja siihen lääkärissä käynnit rabies ym hoidot päälle.luuletteko monta pentuetta myyvät kun tuohon lisätään vaikka tuomarin palkkiot ja minun palkka kun olen hoitanut koiraasiaa,40 euroa tunti ja lääkärimatkat päälle ja minun palkka kuljetuksesta sinne

        Nappi sinun otsaan.. toivottavasti menetätä oikeuden pitää koiria :(


      • Hau Hau
        Wuff Wuff kirjoitti:

        Ainoa oikea vaihtoehto näiden lonkkavikaisten yksilöiden kohdalla on estää geenien jatkaminen, raakaa toimintaa, mutta se palvelee rodun jalostusta,

        Sittenhän pitää lopettaa 90% esim. saksanpaimenkoirista ??? Meillä sakemanneja ollut 36v, aina vaan huonompaan suuntaan mennään. Tämä nykyinen koira sairas lonkista, iho onegelmia. Etsittiin huolella, tutustuttiin sukupuuhun....tehtiin todella iso työ...että löydettäisiin terve koira....turhaa oli se työ .


      • husky love
        hundsvotti kirjoitti:

        Koiraveroksi 1000e/iso koira, 500e pikkukoira/ vuosi, 1 rakki per talous,
        uuden saa hankkia vasta kun entinen on teilattu.
        Koirankasvattajat/kusettajat valvonnan alle, ei koiria niille, jotka eivät pysty itse perheellekään ruokaa hankkimaan, saatika sitten eläimille,
        Pakollinen vuosikatsastus eläinlääkärillä 2v. välein.
        Tässä neuvoja aluksi, ukkini teki rukkasia kulkukoirista, muistan ne komean kirjavat
        roimavartiset.
        Kysykää neuvoja minulta, mielelläni vastaan... Pelkureilta kiellettävä isot koirat..

        Oikeat ja tunnolliset kasvattajat ei tehtaile koiralleen pentuja ensimmäisistä juoksuista lähtien tai naita koirasisaruksia keskenään.

        Ja entäs sit nää koirarodut jotka tartee kaverin seurakseen? Esim huskit. Sillä pitää olla ainaki yks kaveri ei se voi olla ainoona koirana koska se on niin vahvasti laumaeläin.


      • 16+1
        Hau Hau kirjoitti:

        Sittenhän pitää lopettaa 90% esim. saksanpaimenkoirista ??? Meillä sakemanneja ollut 36v, aina vaan huonompaan suuntaan mennään. Tämä nykyinen koira sairas lonkista, iho onegelmia. Etsittiin huolella, tutustuttiin sukupuuhun....tehtiin todella iso työ...että löydettäisiin terve koira....turhaa oli se työ .

        Ei kukaan oo sanonu mitään lopettamisesta. Ei vaan anneta niitten sakemannien jotka on hirveen sairaita enää lisääntyä.


      • sääfferi
        hundsvotti kirjoitti:

        Koiraveroksi 1000e/iso koira, 500e pikkukoira/ vuosi, 1 rakki per talous,
        uuden saa hankkia vasta kun entinen on teilattu.
        Koirankasvattajat/kusettajat valvonnan alle, ei koiria niille, jotka eivät pysty itse perheellekään ruokaa hankkimaan, saatika sitten eläimille,
        Pakollinen vuosikatsastus eläinlääkärillä 2v. välein.
        Tässä neuvoja aluksi, ukkini teki rukkasia kulkukoirista, muistan ne komean kirjavat
        roimavartiset.
        Kysykää neuvoja minulta, mielelläni vastaan... Pelkureilta kiellettävä isot koirat..

        Koirankasvattajat/kusettajat siivoamaan lemmikkinsä jätökset ainakin lasten leikkipuistoista.


      • zuo zzoaos
        koskelor kirjoitti:

        Ensin tarvii voittaa vahingonkorvauskanne oikeudessa, koska jos et ole etukäteen tehnyt yksilöityä sopimusta vahingonkorvauksista, ei kukaan pennunmyyjä maksa vapaaehtoisesti ja voittaa vahingonkorvauskanne oikeudessa on jo muutenkin melkoinen juttu. Lisäksi nämä kennelinpitäjät tuntevat hyvin keinot muuttaa musta valkoiseksi, joten todetkaamme juttusi olevan täyttä puppua!!!!!! Unelmissaan voi kuvitella vaikka mitä, mutta todellisuus onkin jo toinen juttu. Tuollaisessakin tapauksessa oikeudenkäyntikulut olisivat ainakin useita tuhansia, ja yleensä pennun ostajalla ei ole oikeusturvavakuutusta, mutta kennelinpitäjälläpä on.

        Hei kaikki! Yleensä pennunostajalla ON oikeusturvavakuutus, mikäli vain kotivakuutus löytyy.


    • onggelma

      Ongelma on kun tehtaiden tuotokset menevät liian hyvin kaupaksi. Tavallisista koiranostajista liian moni tietää aiheesta hyvin vähän ja uskovat kaiken, mitä kasvattaja kertoo. Kun ihmiset ostavat kännykkää niin se pitää olla uusin ja hienoin mutta sitten kun ostetaan koira niin se voi olla pahimmalta tehtailijalta. Tälläkin palstalla saa liian usein lukea tehtaita peräti suosittelevia viestejä.

    • ei holhousta Suomeen

      Miksi uskovat kun kaikki tieto on saatavilla KoiraNetistä. Kaikkien kuvattujen tulokset, silmätarkastukset, koetulokset.

      Vanha viisaus: se ei ole tyhmä joka pyytää, se on joka turhasta maksaa.

      • valitettavaa

        Veikkaisin, että huomattava osa tavallisista koiranostajista ei ole edes kuullut KoiraNetistä, ja palvelun tietävistäkin hyvin moni ei jaksa perehtyä asiaan niin paljoa, että saisivat KoiraNetistä jotain irti.


    • hiljeneekötehdas

      Hieman näyttää jäävän käsiin pennut,osalla kasvattajista,enkä ihmettele yhtään =)
      Rodun suosio on hiipumaan päin.

    • 16+8

      Mun mielestä saksanpaimenkoiran pentuja tulee ovista ja ikkunoista. Niitä "teetetään" ihan liikaa. Ja sen kyllä huomaa -osa pennuista on niin rikki jo puolen vuoden iässä että huhhuh. Sitte nää tehtailijat myy paperittomia pentuja, sukusiitosprosentit voi olla korkeammalla ku Ankkalinnassa ja jengi ostaa niitä hymyssäsuin. Mikä vitsi se niinkun on?
      Mitään kenneliä mainitsematta.. Osa kenneleistä teettää aika tiuhaan tahtiin ihan älyttömillä risteytyksillä pentuja ja pyytää niistä 1000 euroa. (Miettikää, 6000 mummonmarkkaa).
      Jos menee esim. Apulaan tai mihin tahansa koiramyyntipalstalle niin saksanpaimenkoiria sieltä löytyy eniten tai vähintään kolmanneksi eniten.
      Mietin vaan, että mitä tapahtuu pennuille, joita kukaan ei osta?

      Järki käteen kun ostatte koiraaa :)

      • Maalaisemäntä+elukat

        No. ne ylijäämäpennut "annetaan" melkein ilmaiseksi joolekkin tollolle, ja se taas jatkaa sukua. Meillä oli kerran labbis, jonka isä oli sen isoisä. Oltiin viety ihan eri pitäjään myytäväksi, ettei kukaaan tienyt sen oikeita omistajia.
        Naapuritalossa taas oli niin HUIPPU sakemanni, ja kun se käveli tai juoksi, niin oli kuin kyykkypaskalla oleva, varmasti oli lonkat kipeänä. Ja sama ihminen toi eteläespanjasta pikkupiskin, joka heti tultuaan oksensi ja paskansi matoja...et silleen.


      • Hau Hau

        Tuo pitää valitettavasti paikkansa. Mikä sen ihanampi kuin pieni koiranpentu. Helppo nakki myydä. harva siinä vaiheessa tutkii sukujuuria, miettii onkohan terve.
        Meidän koiraan uponnut rahaa 2000€ verran, lääkkeet ,lääkärikulut, allergiaraksut.
        Että silleen..mutta silti ei kuulaa kalloon jos koira ei kärsi , hoidoilla saadaan sen elämä elämisen arvoiseksi :)


    • vastuullista?

      Ja minä tukistan myös eläinlääkäreitä ketkä kysyvät aivan liikaa sterilisaatiosta.

      • lääkärit

        Jos tämä "tukistaminen" tarkoittaa, että lääkärit veloittaa mielestäsi liikaa koiran steriloinnista, niin esitän pienen kysymyksen. Kuinka monessa toimenpiteessä olet itse ollut mukana ja tiedät miten hankala se on? Nimittäin jos verrataan vaikka koiran ja kissan vastaavia keskenään, leikkaa lääkäri useamman kissan siinä ajassa mikä menee yhden koiran leikkaukseen. Naaraskissan leikkaus maksaa suhteessa siis enemmän kuin koiran, kun verrataan ajankäyttöä mikä siihen menee. nim. molemmissa toimenpiteissä mukana ollut.

        Jos koiraan on varaa laittaa useampi satanen, on sen leikkaukseenkin oltava rahat. Ei se hankintahinta ole ainut menoerä mikä koiran hankinnasta omistajalle koituu. Naaraskoiralle tulee vielä helposti märkäinen kohtutulehdus eli pyometra ja silloin se on leikattava jokatapauksessa.

        Ihmettelen kyllä kovasti, että eläin pitää saada hankittua, mutta lääkärille ei haluta maksaa jos sille koiralle jotakin tulee. Tämä kyllä koskee muitakin eläimiä, ei vain koiria.


    • sakujen ystävä

      etelä-pohjanmaa on oikiaa tehtailun mekkaa.siellä on liki kymmenen saksanpaimenkoirien lisäämöjä.

      • maalaisemäntä taas

        Meille tulee koiramme-lehti. Siinä on ollut niitä juttuja kun niitä välipentueita eli vahinkopentuja, teetetään, joita ei papereihin, sitten niistä riidellään. Onneksi on jo ollut kennelien nimet, ja myyntikieltoja....


    • rrrrrrrr

      "Vanha viisaus: se ei ole tyhmä joka pyytää, se on joka turhasta maksaa. "

      Toisaalta, miksi pyytää koirasta kauheita summia, jos vain tyhmät ostavat, ei saa koira hyvää kotia..

    • voihanjuukelisentään

      no voihan rähmä.

      ja ei se siihen lopu että sakemannit tehtaillaan ns, sukupuuttoon. vaan aletaan tehtailemaan muita rotuja senkin edestä kun rahat sattuu loppumaan .......... ;)

      kuulimpa yheltä tyypiltä että E.Pohjanmaalla eräällä kasvattajalla tulee jopa 8 pentuetta kerralla. ;D

      ja mitähän siihen verottaja aikoo. vai pyöristetäänkö sekin tulomäärä alta pöydän omalle tilille. ????????????

      voi samperi soikoon ............ ;(

    • sakujen ystävä

      toivottavasti ihmiset ottaa koiransa muualta

    • NokkeliPokkeli

      Ainahan noita tyhmiä ostajia löytyy. Suurin osa ihmisistä haluaa koiran puhtaasti lemmikiksi, eikä sen näin ollen tarvitse olla näyttelykelpoinen. He eivät vain tule ajatelleeksi että myös koiran terveys on yhteydessä tähän.
      Kalliiksi tulee ostaa huono koira, jonka kohdalla ei sitten vanhenemista pääse näkemään, kun pelkän huonon rakenteen aiheuttamien kipujen vuoksi koira joudutaan lopettamaan parhaalla iällään.
      Moni myös ajattelee että "kun se meidän turre on niin ihana, niin pitäähän sillä pennut teettää..." ja näin syntyy pentuja joilla ei ole mitään tekemistä minkään jalostuksen kanssa. Eikä ajatella, että kodittomia koiria on Suomi täynnä! Pitääkö niitä teettä vielä lisää?
      Koiran ostajienkin motiivit ovat usein kyseenalaisia. Mihin tarkoitukseen se koira tulikaan? Koira ei ole suojelukoira ellei sen kanssa aktiivisesti ja määrätietoisesti sitä harrasteta. Se ei myöskään ole ihmislapsi, vaikka se nätiksi puettaisiinkin.
      Ongelmia on sekä ostajissa, että myyjissä. Ehkäpä ihmisten tietoisuutta lisäämällä saataisiin ongelmaan jonkinlaista rotia, eri asia on, että välitetäänkö siitä tiedosta, mitä saadaan? Kaikki tietävät, että esim. broileri on sairaaksi jalostettu tehotuotannon uhri, mutta silti broileria syödään enemmän kuin koskaan. Eipä tunnu asian tiedottamisellakaan olevan juuri tehoa, jos siltä suljetaan silmät.
      Koirien saanti on aivan liian helppoa, ja usein paperittoman koiran ostajasta tulee paperittomien koirien tuottaja.

      • Galliwood

        Ketkä muut kuin ammattilaiset, ovat jalostaneet saksanpaimenkoiran rotuna kävelyvikaiseksi?

        Mitäpä jos ihmisiäkin ryhdyttäisiin tehtailemaan vain MTV3:lle muotovalioiksi - tai Neloselle?

        Melko monella rumalla akalla on itseään kauniimpi koira. Tämä on epäkohta,joka pitäisi korjata.

        Miksi koirien ei vain anneta olla? Ei ennen vanhaankaan maalla kysytty papereita, ei ensisynnyttäjiltä, eikä koirilta.


      • Suomessa on kait liian vähän kodittomia koiria, kun niitä tuodaan mm. Virosta,Espanjasta, Romaniasta, Venäjältä jne!!!!!!


      • EI ENÄÄ
        koskelor kirjoitti:

        Suomessa on kait liian vähän kodittomia koiria, kun niitä tuodaan mm. Virosta,Espanjasta, Romaniasta, Venäjältä jne!!!!!!

        olen ihmetellyt samaa ja miksi tämä ei puhuta...mistä tämä on saanut
        alkunsa ja hyväksytty eleensäkin moisten sekapiskien tuonti ja
        useimmiten ovat onnelmakoiria.olisko aika pistää adressi tuontia vastaan!!!!!!!!!!


      • nimim erkki

        äijä ottaa tehotuotetun chikkenin mukaan pentutehtailuun (y) :D

        just yks pv kummastelin kahta jalkaa yhessä reidessä, mut hyvältä maistu.


      • 20+14

        Tuota mäkin inhoon että koiralla teetätetään pennut vaan koska se on niin ihana omistajan mielestä. Ja kun noita ilmotuksia lukee joissa jotkut ettii koiralleen "puolisoa" niin tuntuu että niillä ei oo minkäänlaisia kriteereitä millanen sen "puolison" sit pitäs olla. Ei tarvii olla ees samaa rotua kuhan nyt sais koirasa astutettua.


      • ****1
        Galliwood kirjoitti:

        Ketkä muut kuin ammattilaiset, ovat jalostaneet saksanpaimenkoiran rotuna kävelyvikaiseksi?

        Mitäpä jos ihmisiäkin ryhdyttäisiin tehtailemaan vain MTV3:lle muotovalioiksi - tai Neloselle?

        Melko monella rumalla akalla on itseään kauniimpi koira. Tämä on epäkohta,joka pitäisi korjata.

        Miksi koirien ei vain anneta olla? Ei ennen vanhaankaan maalla kysytty papereita, ei ensisynnyttäjiltä, eikä koirilta.

        Aha sä oot näitä joitten mielestä menneet vuodet oli sitä kultaista aikaa. Miehet oli miehiä ja naiset naisia ja kaikki oli niin vitun hyvin.


      • Sekarotuiset
        EI ENÄÄ kirjoitti:

        olen ihmetellyt samaa ja miksi tämä ei puhuta...mistä tämä on saanut
        alkunsa ja hyväksytty eleensäkin moisten sekapiskien tuonti ja
        useimmiten ovat onnelmakoiria.olisko aika pistää adressi tuontia vastaan!!!!!!!!!!

        Sulla on sit varmaan tosi paljon kokemuksia että nää muualta tuodut kodittomat on ongelmakoiria. En usko että sulla on ees mitään perusteluita vaan oot ite ihan päättäny että niin on asiat.

        Ja sekarotusissa koirissa ei oo mitään vikaa.


    • PeterpiperUkko

      Kuvan koira ei liity tapaukseen:-)! On suht laadukkaan näköinen sesse ainakin tuon yhden kuvan perusteella.

    • hukkasuden

      No eipä rekkaamattomat sakut sen isompi ongelma ole kuin seropitkaan.

      Suurempi ongelma on näyttelylinjaisten kasvattajat ja kotikasvattajat "kasvatetaas pentue ku on 2 rekattua sakua". Sieltä tulee sitten kaikkea p*skaa.

      Koiria tulee kuin liukuhihnalta tietyiltä kasvattajilta ja sekaan mahtuu pentuja jotka on heti lopetuspiikki kelposia terveystulosten puolesta ja päänuppi on usein näyttelylinjasilla ihan surkea. Epävarmoja hermoheikkoja jotka on pelkopurijoita.

      Kristian Helin

      www.ongelmakoirakoulutus.fi

      • joku hyyppä

        yks pepunlaahaaja puri mua käteen. et juu.
        viel järjettömämpää on kaikki taistelukoirat, harrastelija koti koirakasvattelijat, miettii dollarit silmis et miten hienoi otuksii tulis jos risteytettäis täysverinen tappaja ja toinen luonnevikanen tappaja. varmaan helvetin hieno koira joka kilahtaa kahden vuoden ikäisenä :D


      • Kolomekaks
        joku hyyppä kirjoitti:

        yks pepunlaahaaja puri mua käteen. et juu.
        viel järjettömämpää on kaikki taistelukoirat, harrastelija koti koirakasvattelijat, miettii dollarit silmis et miten hienoi otuksii tulis jos risteytettäis täysverinen tappaja ja toinen luonnevikanen tappaja. varmaan helvetin hieno koira joka kilahtaa kahden vuoden ikäisenä :D

        Joo säki oot näitä saamarin fiksuja, jotka luulee että vaan koirassa on se vika. Useimmiten on omistajan tai kasvattajan syytä että koiralla on päässä vikaa ku ei oo osattu kouluttaa koiraa oikein.


      • Muhammed,minäkö?

        No voi rähmä. Tuollaista idiotismin purkausta lukiessa vanne kiristää päätä, vaikka vappu meni jo aikapäiviä sitten. Ei kai tässä auta kuin yrittää kestää, jopa selvin päin.

        Hourailuistasi päätellen olisit varmaankin tuominnut minunkin koiranpentuni elämälle kelvottomaksi, unohduksen piikin ansaitsevaksi epäkelvoksi yksilöksi pelkästään papereita pläräämällä. Se kun oli nuorempana helvetin arka. Mutta puolitoista vuotta määrätietoista sosiaalistamista, eivätkä uudet tilanteet enää häiritse sitä millään tavalla.

        Joten älä sinä, kulta pieni, mainosta itseäsi ongelmakoirakouluttajana ennen kuin saat kehitettyä itsellesi edes hiukkasen kärsivällisyyttä.


    • rakkimali

      Pentutehtailu ei lopu tasan niin kauan kun tehtailupennut käy kaupaksi. Eli jokaisen pennunostajan on katsottava peiliin! Koskee kaikkia rotuja, ja etenkin näitä suosittuja seurarotuja ja pikkukoiria, joissa paperittomat ja sekarotuiset pennut voivat maksaa vaikka 800 euroa.Itsellä ollut koiria yli 30 vuotta, ja pari vahinkopentuetta syntynyt, näissä tapauksissa on toimittu niin raa´alla tavalla, että pennut on lopetettu, niitä muutamaa lukuunottamatta, jotka ovat menneet ystäville ja tuttaville, jotka ovat nimenomaan halunneet sekarotuisen pennun ja sen syntymässä olevasta pentueesta etukäteen varanneet. En halua rahastaa sekarotuisilla pennuilla, enkä toisaalta huvin vuoksi kasvattaa pentuetta puoli-ilmaiseksi pois lahjoitettavaksi. Silti olen itsekin omistanut sekarotuisia ja paperittomia koiria, mutta ne ovat olleet vastaavan laisista pentueista, joilla kasvattaja ei ole pyrkinytkään tienaamaan. Paperittoman, sekarotuisen pennun sopiva hinta on sellainen, että se kattaa vain hoitokulut luovutusikään saakka, ei yhtään enempää. Silloin voi olla varma, että kasvattaja ei yritä lyödä rahoiksi sekarotuisilla pennuilla. Mielestäni myös sekarotuisen koiran hankkiminen on ihan ok, jos tosiaan haluaa vain seurakoiran (tai käyttökoiran).

      • Olet enkeli, totuus ehkä toisenlainen.


      • Eihelvetti

        Voi luoja sä oot sairas. Eli siis sekarotuset ei oo susta tarpeeks hyviä koiria ku piti mennä jo syntynyt pentue lopettamaan paria tapausta lukuun ottamatta. oot sä kyllä sairas. Se on sun oma syys jos et oo osannu kattoo koirias tarkemmin että on päässy käymään niin että on sekarotunen pentue tulossa. Oisit kasvattanu munat ja kattonu että kaikki koirat pääsee hyviin koteihin. Seropeillakin on arvo, ei niitä vaan noin vaan viiä piikille. Ja mä kun luulin että eläinlääkärit ei suostu lopettamaan terveitä koiria. Varmaan laitoit vaan koiranpennut pussiin ja heitit johonki järveen. Vittu säki olevinaan joku kasvattaja! Musta kunnon kasvattajan pitäs nähä että jokasella koiralla on arvo (enkä tarkota nyt mitään rahallista arvoo). Ja vielä niin sairaan monta tykkäystä tälle idiotille.


    • 12+4=16

      minun mielestäni on tämä on väärin ei muuta kuin koiraNet pelkää ajan tuhlausta

    • kissankasvattaja

      Aloittaja, ilmoita rotujärjestöön.

      • lll

        rotujärjestö on aseeton. Viranomaisille ja kennelliittoon siitä pitää ilmoittaa!


      • lll kirjoitti:

        rotujärjestö on aseeton. Viranomaisille ja kennelliittoon siitä pitää ilmoittaa!

        Olet oikeassa.


    • Make 1961

      Lakia täytyisi muuttaa siten että pentutehtailusta sekä kaikkien eläinten huonostipitämisestä saisi elinikäisen kiellon pitää MITÄÄN eläintä sekä kyseisistä TÖRKEISTÄ rikoksista täytyisi saada AINA pitkä ehdoton tuomio!
      Esim. kun asuin 80-luvun alussa niin Lahden seudun susikoira kanta pilattiin koska harrastettiin pentutehtailua johon liittyi myös sisäsiittoisuutta mutta tekijät pääsivät kuin koira veräjästä!
      Kyllä raivostuttaa tällaiset asiat!!

    • Taas näitä

      Itse olen koiramoguli tai tycooni tai mikä vain, miljonääri kumminkin ja koirakaupan ansiosta. Se että onko se oikein vai väärin on helppo ratkaista.

      Onko omistaja onnellinen? on.
      Onko koira onnellinen? on.
      Onko koirakauppias onnellinen? on.
      Onko kateelliset onnellisia? ei.

    • Säännöt uusiksi

      Ei se oo ainoastaan sakemannien ongelma toi pentutehtailu. Sitä taitaa olla vähän niiku joka rodulla. Ainakin näissä suosituimmissa. Kun kysyntä kasvaa, niin kasvaa myyntikin. Pentutehtailu loppuis mielestäni sillä että A) ihmiset ei ostaisi näistä hämäristä paikoista koiria B) kasvattajien luona kävisivät viranomaiset enemmän, Eikä sellaiset viranomaiset jotka hyötyvät monista pentueista, joten katsovat toimintoja vaaleanpunaisten lasien takaa. Esim. kyllähän se niin taitaa olla että Suomen kennelliitto hyötyy jos paljon pentuja rekisteröidään. Eikös silloin heidän kantilta "kasvattajien" paperillinen pentutehtailu ole kannattavaa. En nyt mene sanomaan että he tätä suosisivat, mutta mutta... Jos koiran haluaa, kannattaa tehdä paljon taustatyötä mistä sen ottaa. Tulee halvemmaksi ennen pitkään.

    • ÄläOsta

      Tällä hetkellä kiertää useampi porukka romaneja/muita huijaamassa aloittelevia kasvattajia . Koira ostetaan osamaksusopimuksella, jossa voi olla väärät henkilö- tai osoitetiedot tai molemmat. Heti sopimuksen teon jälkeen koira laitetaan myyntiin puhdasrotuisena paperittomana koirana. Jos ostat paperittoman, puhdasrotuisen koiran, käytä se myyjän kanssa ensin eläinlääkärillä sirutarkistuksessa. Myyjä, joka ei tiedä kasvattajaa tai jolla ei ole pennun terveystietoja, on melko varmasti huijari (prepaid kuuluu kuvioihin). Myös paperittomalla koiralla on kasvattaja. Heille kelpaa myös ns.ongelmakoirat, joita käytetään jalostukseen tai myydään edelleen bisnesmieles.

    • lll

      Niin kauan kun on kysyntää, on myös tarjontaa.
      Eli pennunostajan moraalista lie enemmänkin kyse...

    • yksi mielipide

      useamman sakemannin omistaneena en nykypäivän tarjonnan koirista ostaisi tai ottaisi yhtäkään. On kenneleitä joista vain hyvät lonkka yms. tiedot annetaan julkisiksi,luonnevikaisia koiria kehutaan et niillä on vain hyvä vahtivietti vaikka rähjäävät pelkoaan. murisevat kaikkea mahdollista taikka kulkevat takapuoli maata viistäen.
      Monta kenneliä katsottu ja pakko todeta,ei kiitos,etsin rodun jossa tarjota normaaleja koirija,joilla harrastaa ilman kaiken maailman kikka kolmosia.

      • Sepe Susi

        Pelkäävä koira ei rähjää, vaan ulisee häntä takajalkojen välissä.


      • tottajoo

        yksi mielipide. vaiko yksi kirjoittaja, monta nimimerkkiä?


      • 22

        En rotua sen paremmin tunne,
        ex-miehelläni oli kaksi saksanpaimenkoiraa työkoirina; todella kauniita, terveitä, ihania, hyvinkäyttäytyviä siviilissäkin.
        Näitä nykyisiä arkoja köyryselkiä näyttelykoiria on vaikea samaksi roduksi tunnustaa....


      • Sepe Susi kirjoitti:

        Pelkäävä koira ei rähjää, vaan ulisee häntä takajalkojen välissä.

        Et ole ilmeisesti koiriin koskaan perehtynyt, mutta selaisissahan ainoa oikea viisaus juuri kasvaakin.


    • eikö voisi

      Ehdotan,että koiravero otetaan uudelleen käyttöön jolloin valvontaakin olis toisenlaista.Valtio saisi siitä mukavat verotulot jolloin koiranomistajatkin pääsisi nauttimaan uudesta verosta.

      • sepponen

        Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä..koirat verolle kuten oli ennenkin hieno ehdotus.Jokainen kantakoon kortensa kekoon.Oli sitten kyseessä auto tai koira.


      • On jo, mut sitä ei valvota yhtään.


      • supponen
        sepponen kirjoitti:

        Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä..koirat verolle kuten oli ennenkin hieno ehdotus.Jokainen kantakoon kortensa kekoon.Oli sitten kyseessä auto tai koira.

        kyllä voisi.mielestäni koiranomistajille pitäisi viellä opettaa,miten kirjoitetaan.Jotta hänen trollailunsa ei tulisi,näin näkyvästi esiin.


      • 15+13
        sepponen kirjoitti:

        Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä..koirat verolle kuten oli ennenkin hieno ehdotus.Jokainen kantakoon kortensa kekoon.Oli sitten kyseessä auto tai koira.

        Hei,
        kyllä me ainakin täällä Helsingissä maksetaan koiraveroa 50e joka toukokuu.
        Mutta se on pientä; kun käyt eläinlääkärissä ja sanot päivää, se on heti kättelyssä 50e toimenpiteet päälle.
        Koiravero saisi olla vaikka 500e vuodessa, jos sillä saisi edes jotain palveluita.
        Koirapuistot ovat sikamaisessa kunnossa, koirankakkaroskiksia saa etsiä....


    • HAU HAU hau

      Niin kauan kun on kysyntää siihen toiset vastaavat tarjonnalla. Siinä sivussa on sitten niintä epäkuranteja ja luonevikaisia lonkkavaivaisia.Eihän toisilla ole muuta kuin rahankiiltosilmissä. Ja taas huomaamme että vikaa on narun toisessa päässä?
      Sitten on näitä häirikkö ISÄNTIÄ joiden koirat räkksyttävät ja terrorisoivat taajamissa.Vika on AINA siinä isännässä/emännässä jotka eivät TOIMI AJALLAAN.

      • HAU HAU hau

        hauhau on aloittaja ja myös monta muuta tähän vastannutta.etteköhuomaaettenosaavieläkäänkirjoittaa, vaikka yritän.


    • pummi on pummi

      Pummit tekee mitä vain saadakseen kaljarahaa.

    • kuka vittu

      Koirat pitäis ampua kaikki!
      Jokanen räksyttäjä pois häirittemästä1

    • 5556

      Suosikaa sekarotuisia.

      • nimim erkki

        segikset on niitä terveimpiä, enkä puhu nyt kahden tai enemmän aineen kombotuksesta.


      • nimim erkki
        nimim erkki kirjoitti:

        segikset on niitä terveimpiä, enkä puhu nyt kahden tai enemmän aineen kombotuksesta.

        ihmiset siis väittävät, että segikset=sekarotuiset, eivät ole terveimpiä koiria? :D juu trollausta koko keskustelu.


      • SekarotuisetKunniaan
        nimim erkki kirjoitti:

        ihmiset siis väittävät, että segikset=sekarotuiset, eivät ole terveimpiä koiria? :D juu trollausta koko keskustelu.

        Mulla on sekarotunen koira, jonka isä on puhas rotunen husky ja äiti on sakemannin/hyskyn risteytys. Ja voin kyllä sanoo että on mun sekarotunen kyllä varmasti terveempi ku nää muut sakemannit. Ei oo selkä notkolla, eikä koira oo kertaakaan sairastanu. Täällä taas nää joilla ei oo koirista mitään hajua huutelee.

        Ja luin Iltalehestä muistaakseni ku siinä lueteltiin kaikista sairaimmat koirarodut että suositeltavaa ois että näihin sairaisiin rotuihin lisättäs jotain muuta rotua, että niistä tulis terveempiä. Tämä sen takia että saatas korjattua näitä liika jalostuksessa tulleita ongelmia (huonot lonkat, notko selkä, hengitystien ongelmat). Varmasti koira jossa on esim. mopsia ja vaikka pystykorvaa on paljon terveempi ku puhasrotunen mopsi, jolla on kuono jalostettu niin helvetin lyttyyn että sillä on jo hengityksen kaa ongelmia.


    • matti

      Ei se koira tiedä tehdäänkö sillä rahaa vai ei. Kateellisten koirahullujen ininää tollane.

      • Tosi on!

        Koira-asia on yksi tapa osoittaa julkisesti mielettömyytensä. Moni, jolla on "kunnon koira" katselee kotonaan ylipainoista ja sairasta puolisoa.


    • kehveli

      Siis mitähän tämä jalostaminen on?
      Eikö juuri jalostuksen tulos ole nämä saksanpaimenkoirat joiden peräpää ei kunnossa ole? Eikö juuri nykyään puhuta jalostamisen tuloksista kun vikoja koirissa on? Siis jos niitä ei olisi jalostettu niin ongelmiakaan ei olisi...vai?
      Tai mitä tarkoitetaan pentutehtailulla?
      Sitäkö jos penuja on useampi kuin yksi ja ne myydään ja vielä pyydetään niistä maksu?

    • Täälakivoimaanpliis

      Suomeen pitäisi tulla laki että, esim. nyt vaikka koira tarkastettaisiin ja annettaisiin lupa aina yhteen - kolmeen pentueeseen lupa. ymmärsittekö? :DD No mutta toivottavasti tämänlainen laki astuisi voimaan, tai luvan voisi pyytää myös eläinlääkäriltä, mutta ilman lupaa tulisi sakot ja merkintä poliisille. Ja kun tämä on toistunut luvatta 3 kertaa, putkaan ja mitä niitä rankkuja keksiskään :DD

    • niioisisss

      Rakkimali: minkä ihmeen takia lopetat pentuja jotka on jo syntyneet? Sairasta touhua sanon minä!

    • Toi tehtailu on näköjään joka rodulla samanlaista :( Törkeetä ei siinä ainakaan ole mitään tekemistä eläin rakkauden kanssa . Koirahan otetaan perheenjäseneksi ja silloin myös haluisi et sillä olis mahdollisimman hyvät lähtökohdat . Noi tehtailijat pitäis saada loppumaan , jotain kunnon rangaistuksia niille .n Toivotaan hyvää kaikille ihanille hauvoille

    • aölVI>o

      Pentutehtailu loppuu kun ihmiset eivät osta näitä koiria. Kauppa käy kun koiria saa halvalla ilmaislehtien palstoilta. Harva on valmis ostamaan niillä hinnoilla mitä "kunnon" kasvattajat pentuja myy. Kuitenkin ensin pitäisi miettiä kunnolla miksi haluaa koiran mitä se vaatii omistajalta ja ottaa selvää koiraroduista ym. Ne asialliset koiranhankkijat, jotka haluaa määrätynlaisen rotukoiran, osaavat etsiä oikean kennelin ja koirasta tehdään varaus jo ennen kuin edes narttua on astutettu. Kunnon kasvattaja ei myy pentujaan ihan kenelle vaan. Tilanne on sama kuin kesäkissoilla. Kissanpentu on suloinen eikä ajatella sen pitemmälle. Nykyään ihmisten välisistä suhteistakin on tullut samanlaista kertakäyttöajattelua; jos ei sovita, erotaan.

    • ydinpommi

      RATKAISU:

      Räjäytetään kaikki ihmiset ydinpommilla, niin ei tartte enää välittää siitä että joku, tai jokin olento kärsii..

      • sakujen ystävä

        Mutta ruotsalaishomot ihmettelisi vain HINQEEERRRRRRRRRRR?

        Kun penis sulaisi lämpöaallossa, jonka jälkeen jatkaisi homostelua laulaen suomen ruotsalaista euroviisuhomokappaletta.


        Sieg!


    • skjfoeijfef

      Samaa mieltä ihmisistä. Miten natsisaksan periaatteet saataisiin taas käyttöön?

    • sakujen ystävä

      Kaikki koiranomistajat verolle 1000000000000000000000000000000E valtiolle tai musti murkinaksi! Kreikkaan vain rahat ja koirat appeeksi.

    • stoptehtailu

      Ei koske pelkästään sakemanneja, kääpiökoirien kohdalla tehtailu suorastaan rehottaa ja olen miettinyt usein miksi tähän ei puututa. Tarkoitan tehtailulla sitä, että paperittomista koirista pyydetään 500-900 euroa. Kasvattajilta ymmärrän hinnan, ne kulut kun juoksevat ennen kun uros ja narttu edes näkevät toisiaan, on Pevisan ell kuluja jms. Kuin myös kasvattajakurssia, näyttelyitä jms. ja kulut juoksevat aina sinne asti kun pentu lähtee uuteen kotiin. Tätä paperittomien koirien kauppaa en tajua ollenkaan. Ne jotka niitä teettävät välttyvät tällaisilta pakollisilta kuluilta ja silti saavat saman hinnan. Vuosia on puhuttu siitä, että näiden koirien osto pitäisi lopettaa, mutta näin ei tapahdu. Samat tehtailijat tai heidän kätyrinsä jatkavat vuodesta toiseen ja lisää vaan tulee. Oma ehdotukseni onkin, että ihan laissa määrättäisiin paperittomille koirille kattohinta. Sellainen joka kattaa kuluja, mutta jolla ei tehdä minkäänlaista voittoa. Hintakatto liukuisi sen verran, että onko pennut tarkastutettu tai sirutettu ennen uutta kotia ja siitäkin tulisi olla selkeät ell paperit.

    • Pine

      Seropi on paras ja yleensä tervein. Rotukoirathan on kohta jalostettu jo pilalle ja kaikki vain, koska joku jossain halusi pienen chihun, tai jykevän Saksanpaimenkoiran... Tuosta olisin enemmän huolissani, kuin epävirallisista pentutehtailijoista ja virallisista kasvattajista.

      T. En koskaan ostaisi/ottaisi rotukoiraa. Vuosikymmeniä rinnalla on ollut sekarotuinen.

      • petteri-jani

        Meinaat, että lonkkavikaisesta nartusta ja silmävikaisesta uroksesta syntyy täydellinen pakkaus?

        Seropi on halvin, sitähän sinä halusit sanoa.


      • Seropi
        petteri-jani kirjoitti:

        Meinaat, että lonkkavikaisesta nartusta ja silmävikaisesta uroksesta syntyy täydellinen pakkaus?

        Seropi on halvin, sitähän sinä halusit sanoa.

        Jalostuksen takia monelle koiralle tullu jo vaikka minkälaisia rodulle ominaisia sairauksia. Sekarotuisilla näitä sairauksia ei yleensä ole koska niiden geenejä on sekoitettu. Eikä kukaan täysjärkinen teetätä pentuja lonkkavikasella tai silmävikasella koirallaan. Sanoohan siinä nyt järkikin(ainakin toivottavasti) että ei niistä pennuista terveitä tuu.


      • Pine
        petteri-jani kirjoitti:

        Meinaat, että lonkkavikaisesta nartusta ja silmävikaisesta uroksesta syntyy täydellinen pakkaus?

        Seropi on halvin, sitähän sinä halusit sanoa.

        Meinaat, että sekarotuisten koirien omistajat ei ota selvää tulevan koiransa vanhemmista hankinnan yhteydessä, jos mahdollista? Varmaan sinäkin ostaisit sairaan koiran, jos tietäisit mahdollisista sairauksista? Yritä nyt edes...
        Se nyt vaan on ihan tieteellisesti todistettu fakta, että sekarotuiset koirat on keskimäärin rotukoiria terveempiä ja jos saat hyvän koiran vaikkapa 50€, 1000€ sijaan, ei siinäkään ole mitään hävettävää.


    • jakobsholz

      mitään koirarotua ei pitäisi jalostaa. se on ihan sama asia kun ihmisetkin panisivat vain sukulaisiaan. ei kait se ole ihmekään jos taudit leviää. katsokaa vaikka keski-euroopan jalostamattomia koirarotuja. ne elävät kaduilla eivätkä silti ole koskaan sairaita.. jos suomalaisetkin koirat olisivat sekarotuisia ei täällä olisi ongelmia.

      • sami espoosta

        Ei, vaan se on sama kuin valkoiset panisi vaan valkoisia eli ihan fine. Vai haluutko suomeenkin jonkun lain että somali on ainoa oikea kumppani? Vittu sä olet sekaisin.


      • ihme trollaamista

        Mistä tiedät, ettei ne ole sairaita? Oletko kovinkin monen sellaisen terveystarkastuksen tulokset nähnyt? Eli se mistä ei tiedä, voi sanoa olevan terve vain koska itse niin olettaa.

        Ikävä kyllä ei se ihan noin yksinkertaista ole, että sekarotuiset on terveitä ja ilman ongelmia. Tai että rotukoirat on aina sairaita ja liian jalostettuja.


      • 202020

        Kunnon kasvattajat ei teetäkään pentuja koirilla jotka on sukua keskenään. Ei ne kaikki koirat kaa oo sukulaisia kuten ei kaikki ihmisetkään oo sukua keskenään.


    • erick55

      Meillä kasvatettu toistakymmentä pentua ja kaikki voineet erittäin hyvin. Hintapuoli itseäkin ihmetyttää koska viime pentueesta ei olis haluttu luopua mutta 1000€ hintaan kaikki pennut meni alta kahden viikon.
      Meillä iso omakotitalon piha vantaalla jossa koirat saavat vapaana telmiä. Kukaan ei ole perään soitellut ja taas on luultavasti emo tiineenä... kyllä tämä itseäkin ihmetyttää mutta toisaalta, kyllä tällä jo asunnon maksaa ja kaikki tapahtuu luonnollisesti.

      Jos siis puhtaita pentuna kaipaatte niin vko 25-26 olisi taas luovutus tarjola vantaalla, ottakaa yhteytta [email protected]

      • Voijuma

        Tiedätkös että vaikka se uros haluaiski astuttaa sen nartun näin ei välttämättä tarvii tehä. Ja niitä koiria vois vähän kattooki että mitä ne tekee eikä antaa niitten nussia joka kulman takana. Sulta en ainakaan koiraa ota. Sä yrität vaan jotenki perustella ittelles ja muille miks teillä on narttu parka vähän väliä tiineenä. Niin ja sillä nartulla ei saa heti teetättää uusia pentuja sen jälkeen ku yks pentue on syntyny. Sille pitäs antaa monta kuukautta "toipumisaikaa" edellisestä pentueesta.


    • sivustakatselija

      Vanha eläinlääkäeituttuni tietää niksit. Piikki hihaan. Hä päästi päiviltä yli-ikäisen kissansa ja pyysi lopetettavan eläimen omistajan poistumaan, koska koulutettava eläinlääkäri tarvitsi harjoitusta. Mengele ? Nirri pois niin ei jää kitumaan?

    • No en nyt niin vakav

      Tuokin on jo yhtä vanhan näköinen kuin minäkin. Piikki hihaan.

    • jone riksusta

      Ai miten pentutehtailu loppuu? No sillä, että paperittomia/sekarotuisia koiria ei osteta!!

      Mutta tuleeko tuo toteutumaan koskaan? No ei, sillä Suomesta löytyy satoja ihmisiä, jotka haluavat koiran halvalla ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä/eivät välitä ymmärtää mitä kaikkia riskejä sisältyy mielivaltaiseen pennuttamiseen.

      Ja kun hankit koiran pikkuisen epämääräiseltä "kasvattajalta", niin ei sinulta paljon kysellä, millaisiin oloihin koira on menossa. Itsetunnonjatkeita on siis saatavilla.

      Kauhistuttaa tämä sakemannibuumi. Tossakin naapuritalossa nuorisolla on kämpät täynnä sakuja, joita käytetään kerrostalon pihan edustalla ulkona ja sitten takaisin sisään. Toivon sydämeni pohjasta, että se ei ole totuus koiranpidosta!

      Lemmikkikoiria on muutenkin liikaa. Fakta on kuitenkin se, että koira ei todellekaan sovi joka talouteen. Koirien (ja muidenkin eläinten) hylkäämiset ja huostaanotot ovat koko ajan kasvussa. Kuten myös eläinsuojeluilmoituksia tehdään koko ajan enemmän.

      • liian helppoa

        Ja niitä jotka eivät millään usko vaan ajattelevat "ei minulle voi niin sattua" kun asiasta joka ikisessä tiedostusvälineessäkin toitotetaan. Millään muulla ei ole väliä, kunhan vaan saa "rotukoiran" halvalla.

        Tehtailua on niin kauan kun on olemassa ihmisiä joita voi huijata. Kuinka moni ostaa esimerkiksi auton niin, että siinä on Ladan sisus ja Mersun kuoret ja vielä tietoisesti?

        Onhan moni mennyt lankaan ja laittanut rahaa ulkomaiselle tilille, kun on luvattu lähettää koira Suomeen. Aika moni on siinä menettänyt rahaa kun on ajatellut saavansa edullisesti rotukoiran. Ihmetellä täytyy miten nykyään pystyy nämä "helppoheikit" ihmisiä huijaamaan, kun tietoa on saatavilla helposti ja nopeasti.

        Onko kyse siitä, että kaikkimullehetieilen mentaliteetti on niin vahvasti vallalla, ettei järki enää pelaa ollenkaan. Ennen ostoksia harkittiin kunnolla ja mietittiin, nyt kaikki pitää saada heti ja seurauksia mietitään vasta kun piiiip on housuissa.


      • halpaa koiraa

        Kaikki ei rikkaita joilla varaa laittaa koiraan se 1000-4000 onneksi on myös noita pirkkakoiria joten kaikille mahdollisuus koiraan


      • nimim erkki
        liian helppoa kirjoitti:

        Ja niitä jotka eivät millään usko vaan ajattelevat "ei minulle voi niin sattua" kun asiasta joka ikisessä tiedostusvälineessäkin toitotetaan. Millään muulla ei ole väliä, kunhan vaan saa "rotukoiran" halvalla.

        Tehtailua on niin kauan kun on olemassa ihmisiä joita voi huijata. Kuinka moni ostaa esimerkiksi auton niin, että siinä on Ladan sisus ja Mersun kuoret ja vielä tietoisesti?

        Onhan moni mennyt lankaan ja laittanut rahaa ulkomaiselle tilille, kun on luvattu lähettää koira Suomeen. Aika moni on siinä menettänyt rahaa kun on ajatellut saavansa edullisesti rotukoiran. Ihmetellä täytyy miten nykyään pystyy nämä "helppoheikit" ihmisiä huijaamaan, kun tietoa on saatavilla helposti ja nopeasti.

        Onko kyse siitä, että kaikkimullehetieilen mentaliteetti on niin vahvasti vallalla, ettei järki enää pelaa ollenkaan. Ennen ostoksia harkittiin kunnolla ja mietittiin, nyt kaikki pitää saada heti ja seurauksia mietitään vasta kun piiiip on housuissa.

        tämä on ihmisyydessä yksinkertainen fakta, joka toistaa itseään vuosi vuodelta. ainahan me ollaan itketty vasta kun on paskat housussa. tähän koko rahasysteemi perustuu, nyt me voidaan pröystäillä ja paukutella henkseleitä, kunnes jyrkkä totuus iskee nenille. tervetuloa maailmaan, jota ihmiset asuttavat.


      • nimim erkki

        jep. joululahjalemmikkieläimiäkin löytyy joka nurkalta. ei se vaan. dollarit suurella osaa koirankasvattajia pyörii. kunhan rahat lyödään tiskiin, niin koiran saa vaikka kuka munapää, joka ei oo koskaan koiraa nähnytkään.
        laskettakoon vaikka dogot ja monet muut taistelukoirat, ''hei hankitaan tollanen, sillä on hieno väritys ja paljon massaa.'' sit huomaatte ku se ei yhtää tottele. just yks pv nauroin koirapuistossa, itellä oli kans siinä taistelukoira vieressä, joka ei ees pasko jos kiellän sitä ja se tekee kaiken just niinkun käsken.. tottakai se on koirien teini-iässä ja hieman niskottelua havaittavissa. siinä sitten semmonen 40kilonen 50kilonen nainen talutti jtn emmä tiedä mikä koira se oli, mut vankka rakenteinen.. tai no talutti ja talutti, koira veti just minne ite lystäs ja nainen käsi suorana perässä.

        jos hankit koiran, muista että se on iso vastuu. taistelukoiraa en todellakaan suosittele ekaksi koiraksi. enkä kyllä dalmattialaista ei sen puoleen, ne vasta ikäviä otuksia ja luonnevikaisia ovat. itse haluan koiran ja sellaisen hankin viellä joskus, mut en nyt ku oon työtön. asun keskustassa 28neliöisessä kämpässä. ei viellä. vaikka sen toki haluan ja rahaa ois panostaa siihen sen ostoon, mutta tottakai munki pitää syödä : )
        suomessa on jumalattomasti esimerkiksi, dogo argentiinoja.. niistä harvemmat tapaukset on osattu edes jokseenkin kouluttaa. ei tää toki oo uus juttu, että vitut välitetään siitä rakkaasta luontokappaleesta tai, ettei sitä osata kouluttaa/ruokkia/kasvattaa sille kuuluvin tavoin.. oikein. mut joo, nyt tää koirien ja muidenki eläinten hallitsematon ostaminen ja paskoille tavoille kouluttaminen on järjettömässä nousussa. jotkut koirat ei edes hauku, jos ne opetat. T. mulla ei oo yhtää koiraa ollu, muuta ku hoidossa ja oon niitä jonkun verran kouluttanutkin. kaikki ne tottelee mua. oonko vittu joku erikoistapaus.

        kennelit nyt on ihan paskaa. esimerkiksi presa canariot on suomessa niin vitun sisäsiittosta, että hohhoi. koska kennelinomistajat haluavat pitää huolen, että heidän mussunmussu lellikki koirat pitäisivät hyvät puhtaat geenit.. mut se, että näin tehdään.. ei myöskään ole oikein. jossain vaiheessa, niitä ongelmia rupee näkymään. sanokaa mun sanoneeni. senkin hienot canario-ihmiset. rispektii teidän touhuillenne, suomessa esimerkiksi typistäminen on ollut kiellettyä vuodesta 96 ja silti canarion kasvattajat typistävät niitä, koska muuten ne ei ''muka'' mene myyntiin. hienoa toimintaa. lisää tällaisia hienoja ihmisiä.


      • 13+13
        halpaa koiraa kirjoitti:

        Kaikki ei rikkaita joilla varaa laittaa koiraan se 1000-4000 onneksi on myös noita pirkkakoiria joten kaikille mahdollisuus koiraan

        Jos ei oo varaa puhasrotuseen koiraan sillo kannattas ottaa sekarotunen, mutta jos aattelee noin että voi ottaa tommosen "pirkkakoiran" sit kyl ei pitäs koiraa ottaa ollenkaan. Onnea olet varmaan jo osallistunut tukemaan pentutehtailua.


    • kiinalaisten herkku

      Kaikista koirista pitäisi tehdä kinttaita.

    • Koira mies

      Pentutehtailu ja yleensäkin koira-bisnes on syvältä. Ällöttävää, että kiintymyksestä ja tunteista eläimiä kohtaan, tehdään kauppatavaraa. Rinnastaisin sen ihan samaan, kuin orjuuteen ameriikassa 1800-luvulla ja 1930-luvun rotuoppiin. Lemmikkieläimistä ei jää keskusteluissa muuta mieleen kuin se, että miten hyvät sukujuuret ovat. Kuinka paljon maksoi. Onko luonne hyvä. Onko suvussa sairauksia. Mistä rotu on kotoisin, blaa blaa blaa. Sekarotuinen on aina vahvempi, parempi ja luonnonmukaisempi. "Kennelin" pitäjät. Hankkikaa elämä.

      • nimim erkki

        korilla nyt on tehty rahaa vuodesta nakki. ja hienosti otat orjat mukaan tähän, koska onhan koirat jalostettu ihmisen palvelijaksi. toki ''koira on ihmisen paras ystävä.'' pitää paikkansa, sillä se ei jätä sua vaikka tekisit sille mitä. niin ne on jalostettu .


    • julli

      Mänkee essolle kahville koko porukka elekeekä ihmisisiä vahatko katteelisina.

    • ToisensaNäyttelijä

      kyllä lajimääritelmät ja näyttelytoiminta tulisi lakkauttaa välittömästi.

      Saisi koirakin olla koira.

    • koiraa etsivä

      Itsekkin olen etsinyt itselleri kyseistä rotua paperitonta ja olen huomannut hinnat olevan pilvissä jopa 3 vuotiaasta paperittomasta 300e on aikas paha , tai pennustakin 400-600 huh sanon

      • nimim erkki

        halvalla lähtee.

        hinnat on pilvissä syystä että? tiedätte kaikki tänne vastanneet ihan hyvin sen.
        ei tietenkään meinaa, että ne joilla on hynää olis parhaita mahdollisia koiranomistajia, mutta jos mulla esim ois koira josta haluun luopua, katsoisin tarkkaan ketkä sen hakee ja joutuisivat siitä pulittamaan, koska haluaisin mahdollisesti hoidokilleni parhaan mahd. kodin. eikö totta? : )


    • kiristys veroilla

      Pentutehtaat loppuu kun systeemi veronkanto otetaan käyttöön ja sitä v a l v o t a a n tarkasti ennen pentutehtailu ei lopu!

      Samoin myös ulkomailta sekarotuisten rahtaaminen pannaan isolle verolle, valtiolle lisäpulitus 500 - 1000 euroa per pentu/koira, silloin se loppuu. Trokarit / pentutehtailijat jää työttömäksi.

    • no varmaan niin

      Niin, miksi on pentutehtailua.

      Ainoastaan rahan takia. Ennen minunkin paritalontontillani oli pentutehtailua, tosin oliko se jotain mäyräkoiraa.

      Asuin paritalossa, ja kun rupesin valittamaan naapureille, heillä mukamas vain yksi koira.
      Tuli puhelinsoitto ja kun kerroin nimismiespiirille, että yksi koira sisällä ja monta ulkona häkissä.'
      Keskellä asuntoalluetta. Ne yritti vieläkin vänkätä, että minä mukamas olen joku valittajatyyppi.
      Olinkin, mutta asiasta. Ei kukaan tarvitse keskelle asunto-aluetta koiratehtailijoita.

    • sekaroituisuusroks

      Jalostaminen pitää lopettaa ja siirtyä sekarotuisuuteen. Se on parasta koirille! Eikös koirien hyvinvointi ole tärkein asia?

    • dog hater

      Pentutehtailu saadaan kuriin kun tehdään näistä idioottielukoista kebabbia ja syötetään ne lihansyöjille. Lisäksi kaikki tällainen alkukantainen eläinharrastaminen tulee tulevaisuudessa poistaa ihmisyhteisöistä. Eipä juuri muuta.

    • Drox

      Kovasti täällä väitetään, että sekarotuset olisi pääasiassa terveitä, kun taas rotukoirat sairaita.
      Kannattaa muistaa, että lähestulkoon aina sekarotuinen pentue on vahinkopentue! Tarkoittaa sitä, että pentueen vanhempia ei ole tarkastuksissa terveeksi todettu ja tästä syystä vanhemmiksi valittu. Vaan on sattunut vahinko. Näin ollen vaikka geeniperimä on pentuihin monipuolistunut niin vanhemmilla mahdollisesti olevat perinnölliset sairaidet siirtyvät pennuille. Hyvin paljon on sekarotuisillakin koirilla allergioita, ihoongelmia, syöpää yms. Unohtamatta luonnevikoja.

      Vastuuntuntoiset kasvattajat sen sijaan vartavasten valitsevat mahdollisimman terveet sekä hyväluontoiset yksilöt jatkamaan sukua. Pentue on siis tarkoin suunniteltu.

      Valitettavasti kasvattajaksi ryhtyminen on melko helppoa ja näitä vähemmän vastuuntoisia kasvattajia löytyy paljon. Keskitytään liikaa ulkonäköön terveysseikkojen kustannuksella.
      Esimerkiksi mopsien ja ranskanbulldoggien jalostuksessa pitäisi alkaa suosimaan hieman pidempi kuonoisia koiria. Toki näillä voidaan säilyttää lyhytkuonoisuus, mutta tällä hetkellä jalostuksessa suositaan aina niitä kaikkeista lyttykuonoisimpia yksilöitä jolloin ominaisuus jatkuvasti korostuu.
      Ja saksanpaimenkoirissa suositaan suositaan näyttelytarkoitukseen notkoselkää. Ehdottomasti pitäisi jalostukseen alkaa valitsemaan yksilöitä joilla on korkeampi takapää. Hitaasti mutta varmasti saataisiin korjattua tilanne.

      Rotujen säilymisen kannalta kasvatustoiminta on hienoa työtä, kunhan asialla ovat vastuuntuntoiset kasvattajat ja tästä työstä pitää ansaita palkkio. Sen sijaan sekarotuisten koirien lisääntyminen ei hyödytä ketään. Paitsi niitä jotka haluavat lemmikin halvalla.
      Mielestäni sekarotuisista koirista ei saisi pyytää kuin kulukorvauksen.

    • Sakemannin omistaja

      Tuolla jossain ylempänä joku sano ettei suoraselkäisiä sakemanneja enään ole (tai jotain vastaavaa,en muista tarkkaan,enkä rupee sitä nyt etsiin) Täält löytyy 3v näyttelylinjainen suoraselkäinen sakemanni narttu,jolla ei perä laahaa maassa.Terve & hyväluonteinen

    • haluta koira heti

      aina syytellään ahneita myyjiä,mutta miksiköhän koiria myydään? siksi,kun on ostajia. virolaisetkin ovat huomanneet suomessa markkinat.
      miettikää mistä koiran suositushinta koostuu? sitten,jos kasvatat pentueen rekisteröidyistä vanhemmista,pelkästään kuluihin menee suurinosa. siinä ulkkari huomaa markkinat ja tuo kotoaan huvakoira,aito venaja paperi,on rotu!
      hyvä,kun suomen kasvattajat ja koirien kauppaajat eivät polje hintoja. saadaan kohta rekisteröimättömilläkin puhdas/sekarotuisilla 1000e/kpl.
      takaako paperittomuus rodun/terveyden?

    • Eläinten puolesta

      Ilmoittakaa kennelliittoon rekisteröimättömien saksanpaimenkoirien myyjien nimet. Joukossa saattaa olla pentutehtailua harrastavia erittäin välinpitämättömiä kennelinpitäjiä, jotka teettävät nartuilla rekisteröityjen pentueiden väliin rekisteröimättömiä. Eli todella harrastavat liian tiheään pennuttamista.

      Olkaa aktiivisia, jos sattumalta törmäättä näihin epärehellisiin pentutehtailua harjoittaviin kasvattajiin. Tutustukaa kennelliiton kasvattajasitoumuksen sisältöön ja miettikää täyttääkö kohtaamanne kasvattaja tämän sitoumuksen kaikki kohdat. Kaikista epäkohdista kannattaa välittömästi olla yhteydessä Suomen Kennelliittoon.

      Vain näin toimimalla on mahdollista saada nämä epärehelliset kasvattajat vastuuseen tekemisistään.

      Älkää koskaan tukeko pentutehtailua ostamalla pentu tällaisesta paikasta, koska näin tekemällä tuette tällaista toimintaa.

    • asiatparanisjoshalua

      näistäkin ongelmista päästäis jos kennelliitto tekisi lomakkeen jossa seisoo että sairaasta pennusta on maksettava korvausta 50 % oli pentu rekisteröity tai ei ja oli siitä tehty paperit tai ei. Mikäli myyjä ei suostu maksamaan korvauksia niin sen pentuja ei enää rekisteröidä seuraavaan viiteen vuoteen. Kyllä alkaisivat kasvattajat katsomaan vähän tarkemmin mitä koiria käytetään jalostukseen ja mitä ei. Suurin osa kennelistä saattaisi jopa lopettaa toimintansa. Toiseksi rotukoirien hintoja pitäisi laskea sillä kuka ostaisi 800 e paperittoman koiran jos samalla hinnalla saa paperillisen. Mut se rahan ahneus.. Saahan sitä kalliillakin myydä mutta sitten pitää olla todella hyvät vanhemmatkin takana. Ja missä on kennelliiton ilmoitukset lehdissä ja netissä? "Oletko hankkimassa koiraa? Tee sopimus kennelliiton sopimuksella ja varmista itsellesi mahdollisuus korvauksien saantiin jos koirasi osottautuu sairaaksi". Panee monen pennuttajan aatteleen asiaa uudestaan. Maksaahan se kun jokaiseen paikallislehteen laittaa ilmoituksen mutta ei sekarotuisen pennun ostaja lue koirammelehteä. Hyvä jos tietää sen olemassaolostakaan. Epäilen tosin et kennelliiton palleilla istuu monta pentutehtailijaa eikä niistä kukaan halua itselleen sellaista riskiä että pitäisi 50 pro maksaa myyntihinnasta takaisin.

    • kkk

      kennelliiton pitäisi olla näkyvämmin esillä ja kertoa minkähintaisia rotukoirat ovat.. Muutenkin koirien hinnat ovat ihan pilvissä! Markka aikana ei kukaan olisi laittanut yhteen koiraan 6000mk! Silkkaa hulluuttaa. Ja oli vanhemmat käyneet näyttelyssä tai ei niin molempien pennuista pyydetään yhtä paljon. Tosin ne pennut joiden vanhemmilla ei ole näyttelytulosta menevät yleensä sellaisille joilla ei ole koskaan ollut koiraa eivätkä ole tietoisia miltä rodun pitäisi oikeasti näyttää. Jälkeenpäin voi alkaa harmittamaan kun on maksanut itsensä kipeäksi pystykorvaisesta koirasta jolla onkin luppakorvat tai päinvastoin. Ostajalla pitäisi olla paremmat oikeudet kaupan teossa sillä ostaahan hän kuitenkin tietynlaisen tuotteen ja jos vuoden päästä ilmenee ettei tuote olekaan sellainen kuin rotumääritelmässä kerrotaan niin siitä pitäisi saada korvausta.

    • Turhuudenmarkkinat

      Joo, voitte alkaa kasvattajaksi,ja taata kaikki oikeudet ostajille..
      Helpompi sanoa kuin toimia niin.
      Toivoisinkin sellaisia kasvattajia enemmän ,sillä TODELLA HARVASSA ON VASTUUNTUNTOISET KASVATTAJAT!
      Helposti laitetaan ostajan syyksi,koiralle tulleet kaikenlaiset vaivat!
      Rahankiilto tahtoo tulla silmiin....

      • foxym

        ei se olis ku laista kiinni.. Mutta eihän tällaista haluta tehdä koska raha on tärkeämpää kuin koiran terveys. Itse ainakin korvaan pienestä virheestä eli kauneusvirheestä 200 e ja silmä ym sairauksista 300 eurosta eteenpäin sen mukaan kuinka paljon koiraa pitää käyttää eläinlääkärissä. 500 e maksan silloin jos koira kuolee ennen 2 vuoden ikää "rotusairauteen" eikä se ole saanut vielä muita korvauksia. Jos omistaja vie koiran näyttelyyn ja käy lonkka ym kuvauksissa saa hän siitä 100 e.


      • foxym

        ei se olis ku laista kiinni.. Mutta eihän tällaista haluta tehdä koska raha on tärkeämpää kuin koiran terveys. Itse ainakin korvaan pienestä virheestä eli kauneusvirheestä 200 e ja silmä ym sairauksista 300 eurosta eteenpäin sen mukaan kuinka paljon koiraa pitää käyttää eläinlääkärissä. 500 e maksan silloin jos koira kuolee ennen 2 vuoden ikää "rotusairauteen" eikä se ole saanut vielä muita korvauksia. Jos omistaja vie koiran näyttelyyn ja käy lonkka ym kuvauksissa saa hän siitä 100 e.


    • koiraihminen2

      entäs missä tapauksessa korvauspennun saa?

      • 11111111111

        Olikohan tämä minulle.. Korvauspennusta ei ole koskaan ollut puhetta, koska sitä voisi joutua odottamaan vuoden tai kaksi ellei kauemminkin.


    • koiraihminen2

      silti korvauspennun käytäntö on olemassa, missä tapauksessa sellainen on tapana? jos odotus on ok, useimmiten tietyt yhdistelmät ovat odotuksen arvoisia. harrastajat ei halua rahaa vaan koiran...

    • turha herättää

      Rodut on aina tehty sukusiitosten avulla, joten kannatan aina sekoituksia, koska niillä ei ole meillä koskaan ollut mitään vikoja, jos/kun todella ovat eri sukua.

    • Pikku Saku

      Hei onko kellään kokemusta ongelmakoirakouluttaja Kristian Helinistä.Siis kouluttajana?

    • tigudi

      ainakin hinta pyynnöistä päätellen huippu....

      parempi vaan ku kyselet sellaiselta, joka on paininu ite koirien kans. voi olla että oot tehny vaan yhen virheen ja sitä koira käyttää nyt hyväksi, esim. jos se on ollu maailman lutusin pentu, jota ei ole voinu komentaa...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      169
      2321
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      59
      1615
    3. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      108
      1402
    4. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      50
      1309
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      373
      1002
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      146
      977
    7. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      73
      907
    8. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      56
      877
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      19
      792
    10. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      59
      739
    Aihe