Ensi kesänä diesel maksaa varmaankin 2 ekee/litra ja kukaan ei tunnu ostavan nyt isoja kaksi moottorisia veneitä.
Venemyyjän mukaan nyt suositaan edullisesti liikkuvia uppoumarunkoisia veneitä. Nopeista veneistä vain akselivetoiset keskimoottori veneet, joilla voi ajaa myös hiljaa uppoumaveneen kulutuksella ovat kysyttyjä.
Viimeksi näin halvalla on saanut isompia perävetolaitteilla varustettuja veneitä näin halvalla vuonna 1990.
Nyt venekaupoille tinkimään....nyt saa halavalla!
Paras hetki ostaa iso liukuva vene 1990 jälkeen on NYT
35
2262
Vastaukset
- 17
onhan toi vähän totta, muta tajusin ostaa pienikulutuksisen uppiksen jo aikaa sitten, niin ei ole tarvinut laituriin jäädä rahanpuutteessa.
- 1+14
jostain syystä purjeveneet eivät mene kaupaksi olleenkaan vaikka näissä polttoaineen kulutus on lähes mitätön
- Surhvi Lauta
Ja lakanamoottorin polttoaine, eli tuuli on lisääntynyt kesä kesältä viimeiset 10 vuotta.
- Käyy
jos viitsit kysymässä venemyyjältä, miksei tosiaan purleveneet mene kaupaksi.
- kovaa ja äänekkäästi
Jos ei ole rahaa, en veneile...jos on rahaa ajan muulla kuin uppotukilla edelleen
- rdftgyhuikjol0på
oletko tietoinen idiotismistasi?
- köyhät rannalla
nousis vaan diesel vitoseen litra niin ei tulis kuin tuttuja vastaan
- Anonyymi
Tuskin niitäkään jos ovat vähänkin järjissään-
- 38Fly
Just joo. Meinaatko, että ison veneen hankkinut möisi erityisen halvalla veneensä polttoaineen hinnan nousun vuoksi, mietitäänpä asiaa hieman.
Vene 38 jalkainen yläohjaamolla hinta 180 000€
talvisäilytys lämpimässä / nostot 4200
myrkyt pohjaan ja vahaus 1600€
vakuutukset 1000€
konehuollot n.1500€
laituripaikka 500€
kesän poltto aineet 2000l viimekaudella n. 1,5€ / l = 3000€
0,50€ lisä hinta tälle kaudelle 1000 €
Eli lysti maksoi viime vuonna 11800€ ja
tänä vuonna synkän ennusteesi jälkeen 12800€
Tämän 1000€ vuosittaisen hinnan korotuksenko meinaat tiputtavan veneiden hintaa, vajaa 10% korotuksen.
Älä unta näe!
Jos jollain on tonnista kiinni tämä harrastus, ottaen huomioon veneen hankinta ja järjettömät yleiskulut muutenkin, niin varmasti ei myy yhtään halvemmalla vaan ajelee runkonopeutta tai vähentää ajo tunteja.
Kulutus liukunopeudella 25kn n.70l/t
ajellessa 7kn kulutus n.9l/t
Laskeppa noista millaisiin polttoaine säästöihin pääsis ajelemalla uppoamanopeutta jos 1000€ olis elämä kiinni.
Miksi mielestäsi ei perävetolaitteilla voisi ajaa hitaasti?- Akselivetoonpop
Mahtaa nämä tasaperäset kölittömät olla aika vikureita runkonopeudella.
Akselivetoiset kulkee suorempaa. - 38Fly
Akselivetoonpop kirjoitti:
Mahtaa nämä tasaperäset kölittömät olla aika vikureita runkonopeudella.
Akselivetoiset kulkee suorempaa.Moi Akselivetoonpop,
olet oikeassa, mutta nyt oli kysymys siitä, ettäkö alkaa isojen perävetojen ale myynti, kun diesel nousee 50 centtiä litralta.
Akselivetoisilla se on vielä surkiampi tilanne, kun kuluttavat hieman enepi menovettä liuku nopeuksilla (vastaava vene / kone)
Ei se mukavaa ole, että polttoaineen hinnat nousee, mutta ei se nyt niin tramaatista ole, että ale myynnit alkais.
Vai mitäs olet itse mieltä akselivetoisen janoisen omistajana? - Jenkkiä ei vaihtoon
Tässäpä kerrankin tosiasiaa aiheesta. Tuollainen polttoaineen hinnankoroitus ei tosiaan noissa kokonaiskuluissa, varmastikaan aiheuta tuollaisen veneen myyntiä "halvalla".
Eri asia tietysti siinä tapauksessa, jossa veneily on syystä tai toisesta tuollaisella suurehkolla moottoriveneellä lopettaa, tai on jo hankittu toinen. Silloin tietysti voi olla, että myyntiä edistääkseen on hintaa pudotettava. - kilukallu
Minulla on 35 jalkainen yläohjaamollinen vene 2:lla 200 hv moottorilla.Olen ajellut sillä "normaalivauhdilla" noin 8 vuotta. Kulutuksen ollessa 3,5 l/nm. Nyt oltuani eläkkeellä 3 vuotta, asumme veneessä vaimoni kanssa n. 4 kk kesässä eli käytännössä koko kesän. Ajomääriä pakkaa tulemaan siinä ajassa melkoisesti. Viime kesänä matkaa tuli 1800 nm. Olen ajanut nämä 3 vuotta rauhallista vauhtia, n. 7-8 solmua joskin polttaen karstoja noin 10 tunnin välein. Mailikulutus oli viime kesänä 1,77 lt/nm eli kohtuullinen 8 t painavalla veneellä. Veneessäni on akseliveto. Olemme tyytyväisiä.
- Anonyymi
Voi ajaa ja täytyykin kovin ajaessa tuppaavat rikkoontumann kulmavaihteista, surkea laite vetolaitteen asaolta.
- Anonyymi
38Fly kirjoitti:
Moi Akselivetoonpop,
olet oikeassa, mutta nyt oli kysymys siitä, ettäkö alkaa isojen perävetojen ale myynti, kun diesel nousee 50 centtiä litralta.
Akselivetoisilla se on vielä surkiampi tilanne, kun kuluttavat hieman enepi menovettä liuku nopeuksilla (vastaava vene / kone)
Ei se mukavaa ole, että polttoaineen hinnat nousee, mutta ei se nyt niin tramaatista ole, että ale myynnit alkais.
Vai mitäs olet itse mieltä akselivetoisen janoisen omistajana?Mutta eivät kuluta vetolaitteita jotka ovat tosi surkeita kapistuksia.
- Akselivetoonpop
Paha sanoa janoisuudesta vielä mitään.
Paatti (Kirri 30 fly) on vielä rakennusvaiheessa ja koreanmotti nököttää autotallin lattialla. - Ei kallista -tai voi
Iso bensamoottori on helppo muuttaa häkämoottoriksi (on myynnissä valmiita vehkeitä, koottavia sarjoja ja tekevät tilauksesta alukseenkin). Voit käyttää olkea, puuta, turvetta, muovia, viljaa tai vaikka risuja.
Mulla autossa (farmari VanhojenAuto) hörnöttää 5,7 litrainen. Ajan 200 km yhdellä juuttisäkillisellä pilkettä (oman mettän jätepuuta -siis melkein ilmaista -säkki on kai 70-80 litraa). Tehoa on riittävästi 80 kilsan vauhtiin (n. 3 tuntiin).
Tekeillä on just toinen, kehittyneempi pönttö ja kunnostettu 5,7 litrainen, joka laitetaan omaan työntöpuskinsysteemiin. Ei tarvi pelätä häkää, kun kaikki on ahterissa omissa oloissaan. Kaikki viranomaisen typerät lupa-asiat ei ole vielä kunnossa -tai en koskaan laitakaan, ajan vaan.
Edessä on teräksinen 12,5 metrinen omatekemä,. Saakin kaivaa nyt pois vanha 76 Scanian ja hemmetinmoinen vaihdelaatikko kartaani ja polttoainesäiliön ja paljon muuta dieselmählää, kunhan olisi aikaa remppaan kaverin kanssa. Yksin ei oikein suju satojen kilojen juttujen siirtely.
Tulee ruumaan tilaa pilkkeelle ja muullekin (mm vettä väh. 3000 litraa käyttöön, vessaan, suihkuun ja kunnolliset pakaste/kylmäkaapit sapuskalle ja saaliille), jota olen kaivannut 3-4 viikon matkoillani vesillä.- Kylähullu
Käykös pelletti häkäpönttöön?
Olisi tiukkaan puristettua tavaraa, joten ei veisi niin paljon tilaa kuin klapit.. - i.ukyrt
Niin mutta mitä maksaa pilkkeet, jos pitää vieraalta ostaa? Ettei vaan ala olla dieselin hintaa?
- Ei kallista -tai voi
i.ukyrt kirjoitti:
Niin mutta mitä maksaa pilkkeet, jos pitää vieraalta ostaa? Ettei vaan ala olla dieselin hintaa?
Ekotoreilta ja jätepuuasemilta saa ilmaista kamaa. Pitää vain itse suurimmat palat pilkkoa sellaiseksi nyrkinkokoiseksi. Kyllä 10 kuutiota (15 säkkiä) pilkettä saa 29 tunnin bensa-ajelut ilmaiseksi täydellä kaasulla ja puolikkaalla 70 tuntia. Sillä pääsee 20 km/t 1400 km. Se on Torniosta Vironlahdelle.
Kallein sijoitus on itse häkäkaasutin. Siihen liitettävä pilkesäiliö (vaikka 3x3x3m 9 kuutiota koko kesän tarve) on seuraava ja sitten kaasun puhdistus/pesulaite. Veneessä tietysti vesipesu, joka tehokkain ja jäähdyttää kaasunkin valmiiksi.
Teuvalainen valmistaja tekee 50 kW sähkögeneraattori/moottorisen yhdistelmän kai 7000-8000 euroon. On sitten oma asia miten sähkömoottorin sijoittaa. On sitä käyttösähköäkin vaikka talvilämmitykseen.
http://personal.inet.fi/musiikki/aysto/tmi/
http://personal.inet.fi/musiikki/aysto/tmi/menneet.html - B10 Volvo
Ei kallista -tai voi kirjoitti:
Ekotoreilta ja jätepuuasemilta saa ilmaista kamaa. Pitää vain itse suurimmat palat pilkkoa sellaiseksi nyrkinkokoiseksi. Kyllä 10 kuutiota (15 säkkiä) pilkettä saa 29 tunnin bensa-ajelut ilmaiseksi täydellä kaasulla ja puolikkaalla 70 tuntia. Sillä pääsee 20 km/t 1400 km. Se on Torniosta Vironlahdelle.
Kallein sijoitus on itse häkäkaasutin. Siihen liitettävä pilkesäiliö (vaikka 3x3x3m 9 kuutiota koko kesän tarve) on seuraava ja sitten kaasun puhdistus/pesulaite. Veneessä tietysti vesipesu, joka tehokkain ja jäähdyttää kaasunkin valmiiksi.
Teuvalainen valmistaja tekee 50 kW sähkögeneraattori/moottorisen yhdistelmän kai 7000-8000 euroon. On sitten oma asia miten sähkömoottorin sijoittaa. On sitä käyttösähköäkin vaikka talvilämmitykseen.
http://personal.inet.fi/musiikki/aysto/tmi/
http://personal.inet.fi/musiikki/aysto/tmi/menneet.htmlOlisinpa tiennyt vuosi sitten tuon teuvalaisen häkäsähkölaitoksen. Teetätin Volvon B10 putkituksen, männityksen ja laakeroinnin. Noh,, on nyt sitten dieseliä 30 vuodeksi, mutta olisin varmaan siirtynyt tuohon häkään muuten.
Mulla on nytkin se vaiva, että alukseni runkomuoto, potkuri, moottorin teho ja käyttötarkoitus osuu huonosti yhteen.
Tehoa on liikaa ja potkuri liian pieni (nousukin liian jyrkkä). Runko ei ui taloudellisesti, vaan puskee vettä yli 8 solmun jälkeen. Tilaa on suunniteltu liikaa keulaan, tuli pullea ankanrinta. Ajomatkat ovat aina pitkiä ja sitten olisi tuota sähkön tarvetta. Aluksessa pyrin olemaan 7 kuukautta vuodesta. Nyt joudun rusauttamaan Vee kuutosen käyntiin ja pyörittämään sillä akut täyteen kolmen vuorokauden välein. Lämmitinvesi tulee siinä tietysti.
Onhan se häkä teräsaluksen ruumassa tietysti ongelma. Siinä hään mukana kun on puolet vetyä. Sellainen askarruttaa, kun kannen alla on pommi. Pitää olla paljon tuuletuskanavaa ja avotilaa taivaalle. - Maalaivihaaja ???
Ei kallista -tai voi kirjoitti:
Ekotoreilta ja jätepuuasemilta saa ilmaista kamaa. Pitää vain itse suurimmat palat pilkkoa sellaiseksi nyrkinkokoiseksi. Kyllä 10 kuutiota (15 säkkiä) pilkettä saa 29 tunnin bensa-ajelut ilmaiseksi täydellä kaasulla ja puolikkaalla 70 tuntia. Sillä pääsee 20 km/t 1400 km. Se on Torniosta Vironlahdelle.
Kallein sijoitus on itse häkäkaasutin. Siihen liitettävä pilkesäiliö (vaikka 3x3x3m 9 kuutiota koko kesän tarve) on seuraava ja sitten kaasun puhdistus/pesulaite. Veneessä tietysti vesipesu, joka tehokkain ja jäähdyttää kaasunkin valmiiksi.
Teuvalainen valmistaja tekee 50 kW sähkögeneraattori/moottorisen yhdistelmän kai 7000-8000 euroon. On sitten oma asia miten sähkömoottorin sijoittaa. On sitä käyttösähköäkin vaikka talvilämmitykseen.
http://personal.inet.fi/musiikki/aysto/tmi/
http://personal.inet.fi/musiikki/aysto/tmi/menneet.html3x3x3=27 m3, Tietääkseni häkäpönttöautot on käyttövoimaveron alaisia.
Ajeleppa yleisillä teillä ilman maksua niin voi tulla kalliiksi.
Jos maailma olisi noin yksinkertainen olisi kaikki ituniskat ton jo tehneet. - et sää tienny????
Maalaivihaaja ??? kirjoitti:
3x3x3=27 m3, Tietääkseni häkäpönttöautot on käyttövoimaveron alaisia.
Ajeleppa yleisillä teillä ilman maksua niin voi tulla kalliiksi.
Jos maailma olisi noin yksinkertainen olisi kaikki ituniskat ton jo tehneet.Mitä laki sanoo dieselverosta, polttoainemaksusta, lava-auton tavaratilasta.
Vuosimallirajat, jotka hyväksytään muutoskatsastuksessa.
Miten menetellä, jos haluat saada puukaasuautosi vapaaksi "tarraverosta".
AJONEUVOHALINTOKESKUKSEN vastaus vuosimallirajoihin (pdf)
Polttoainemaksulaki
Polttoainemaksulain 6§ on muuttunut 1.6.2006. Sen perusteella pääasiallisesti puu- tai turveperustaista polttoainetta käyttävät ajoneuvot ovat vapaita polttoainemaksusta. Erillisiä vapautushakemuksia ei siten enää tarvita. - et säää tienny??
et sää tienny???? kirjoitti:
Mitä laki sanoo dieselverosta, polttoainemaksusta, lava-auton tavaratilasta.
Vuosimallirajat, jotka hyväksytään muutoskatsastuksessa.
Miten menetellä, jos haluat saada puukaasuautosi vapaaksi "tarraverosta".
AJONEUVOHALINTOKESKUKSEN vastaus vuosimallirajoihin (pdf)
Polttoainemaksulaki
Polttoainemaksulain 6§ on muuttunut 1.6.2006. Sen perusteella pääasiallisesti puu- tai turveperustaista polttoainetta käyttävät ajoneuvot ovat vapaita polttoainemaksusta. Erillisiä vapautushakemuksia ei siten enää tarvita.jäi tämä pois kun sääää ooot niin pikkutarkka ja sula on Välittäjä_LKV tietoakin.
http://www.ekoautoilijat.fi/
- Kesäkesäkesäkesä
70l/h nopeus 25s=2,8l/m
9l/nopeus 7s=1,285l/m
2000l/70=28,8 ajotuntia
2000l/9=222 ajotuntia
Minä lötkyttelen oman putptutin katolla mamman kanssa. 2000l/3l/h=666h voi piru. Huvinsa kullakin. Toinen tykkää äitestä toinen tyttärestä.
Köyhyys ei ole minullekkaan ilo kuin ajoittain.
Vesillä nähdään kohta!- Edk' täss=Välittäjä
jaahas taas Wickströmi valehtelee tapansa mukaan ja kirjoittaa syvääpaskaa!
- Anonyymi
Edk' täss=Välittäjä kirjoitti:
jaahas taas Wickströmi valehtelee tapansa mukaan ja kirjoittaa syvääpaskaa!
Syvåpaska on housuissasi, mieti sitä.
- -
Kyllä niitä isojakin liukuvia ostetaan - valitettavasti
- i_._i
Mitähän tämäkin nyt sitten taas tarkoittaakin, valitettavasti kenelle ? Ei ainakaan myyjälle ?
- mnyeyn
Sukulaiseni sahalla pyöritettiin vielä 2008 häkäkaasulla dieselmoottoria. Siitä oli pumput ja ruiskut revitty pois ja suuttimien tilalla oli sytytystulpat. Joka sylinterille oli oma puola jota ohjas valokenno.
Sahan tuoretta jauhoa ja pintarojua työnnettiin kaasuttimeen ja sieltä moottori, muistaakseni suora Scanian kutonen imi sen sisuksiinsa. Hyvin pyöritti akselia, jolta pyöröterä, tukkikuljetin ja puhallin otti voimansa. Keväisin saha kävi kai kolmivuorossa pysähtymättä ja äijät vain vaihtui.
Silloin sen sukulaisen pojan piti laittaa häkämoottori sekä veneeseensä ja Jeeppiautoonsa. Sillä vain meni elämä juopotteluksi ja maksakuolemaan.- Se moottorimies
Märkä sahapuru ei ole hyvä häkälähde sellaisenaan. Siihen voidaan imeyttää mm. haketta, turvetta, jäteöljyä tai muovia ja se toimii paremmin.
Enemmän uskon sahajauhon joutuneen suodattimiin. Siinä häkäkaasussa on kaasutuksen jälkeen laitteiden kehityksestä riippuen tervaa, tervakusta, nokea ja tuhkaa. Se pitää pestä pois. Yleensä paikalliskoneissa se tehdään vedellä, tai erityisellä kuumuutta sietävällä suodatinkankaalla. Aikaisemmin olivat männynkävyt ja sahapuru siihen soveltuvaa.
Nykyään laitteet ovat sellaisia, että tarvitaan vain kevyt suodatus, tai pelkkä sykloni (kartiopyörremyrsky).
Itse laittaisin kookkaassa teräsveneessä häkälaitteet moottoreineen taakse avotilaan. Kyllä ne kestävät sateet ja tuulet. Kestäähän ne autossa kurat, suolat ja roiskeetkin. V-vaihteella akseliveto, tiivis ovi muihin tiloihin ja riittävä säiliö, jota ei tarvitse täyttää päivittäin.
Sellainen moottori voisi olla näitä kevytvaluisia jakeluautojen koneita. Niissä on helppo sylinteriputkien, mäntien ja laakerien vaihto. Vanhasta loppuun ajetusta saa kohtuuhinnalla uutta vastaavan. Rakennussarjoja häkään näyttää saavan 1200-1800 ja sen säiliön kai samaan hintatason putkineen ja suotimineen. Ei ole sellaisen miehen hommaa, joka haluaa heilua kravatti kaulassa valkoiset sortsihit koskemattomana vitivalkoisessa bosspaidassa.
- PuSe
Missä isojen liukudieseleiden ne laskeneet hinnat näkyy? Ei ainakaan Nettiveneessä näy laskeneen eikä veneliikkenkään nettisivuilla.
Turhaa kirjoittelua. - Dgkckh
Mitä syytä niillä olisikaan laskea???
- Juha Jokinen
Pyynnit ei ole laskenut, mutta myynnit on. Tinkivara on selvästi suurempi.
- uppoliukuja
Ostin juuri käytetyn keskikoikoisen liukuvan D4-260 koneella, ihan järkevään hintaan, kai. Kivaa on ajella, hitaalla vauhdilla mennään pienellä kulutuksella hiljaisella melulla, ja jopa suoraan kun malttaa ajaa 6 solmua. Tarvittaessa kun sähköistä kaasukahvaa tökkään niin 615 nm kiskaisee kiulun iloisesti pintaan. Silloinkaan ei kulu kuin 1,2 l/mpk vähimmillään. Kapeikoissa ja maisemaväylillä voi tehdä ruokia ja elellä veneessä maisemia katsellen, selät kiskaista vaudilla yli. Hitaasti ajoa eivät haittaa kun ne pirun liukuvat ja puoliliukuvat aaltoineen...
Hyvä valinta ja suosittelen muillekin, etenkin jos nyt niitä saa vieläpä järkevään hintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136