Mihin taisteluihin JR 52 osallistui? Entä jotain muuta mainittavaa JR 52 sesta? Sen tiedän että taistelupaikkoja oli ainakin Rukajärvi ja samalla alueella Pismajoki. Muita taistelupaikkoja? Yksityiskohtia?
JR 52
13
3308
Vastaukset
- Tarvitsee vain
perehtyä Rukajärven suunnan taisteluihin esimerkiksi Suomen sota osa 5.
Rukajärven suunnasta ja 14.D:sta on omat historiikkinsa.
Tietoa löytyy myös 14.D:n veteraanimatrikkelista.
On myös ainakin yksi Antti Tuurin tekemä haastattelukirja. - E.
Paljon kiitoksia tiedoista. Esim.14 D:n veteraanimatrikkelin olemassaolosta en tiennyt. Samoin kun en noista historiikeista. Yritän saada teokset käsiini jostain. Kiitoksia paljon.
- Kirjat löytyvät
kirjaston kaukohaulla. Vetraanimatrikkeli on ainakin isompien kirjastojen tutkijasaleissa.
Sotatieteen keskuskirjasto Helsingissa omaa suurimman valikoiman.
Tietääkseni JR 52:lla ei ole omaa historiikkia. - Poro Tallinnasta
Veteraanimatrikkeli löytyy nimellä Suomen rintamamiehet 1939-45: 14 Div., PrK. Matrikkeli on ilmestynyt vuonna 1975.
- E.
Todella paljon kiitoksia. Nämä neuvot ja tiedot helpottavat vielä huomattavasti etsintää.
- mkk3
omelian motista ainakin minulla on parit valokuvat sekä noin 100 valokuvaa isoisäni oli Jr 52 :ssa jatkosodassa. oli ryhmänjohtajana. kuoli 11 vuotta ennen syntymääni joten ei minulla ole kuin oletus ja kuvat tietoinani.
"Ontajoki, Vilhojärven asemataistelut, Pentajärven sivustavarmistus, Klyysinvaaran puolustus ja Nurkkijärven sivustavarmistus. "Nämä löytyvät isäni kersantti Eelis Etelävuoren kantakortista. Hän palveli jatkosodassa Rukajärven rintamlohkolla 7/JR 52 että 9/JR52. Rintamies.
- Anonyymi
R Etelävuori. Hei minun isäni oli 9.komppaniassa ja komppanian luettelosta löytyy tämä Eelis Etelävuori. Onko sinulla valokuvia ja tieoa komppanian muista miehistä ym. Voitaisko olla yhteydessä. Oletko Facebookissa? esim Rukajärven ryhmässä. Pekka Laitila
- Anonyymi
Hei
Alla minun kysymyksiä. En huomannutkana että voi kommenotida tässä. Minulle tämä Suomi24 on vieras kun en ole käyttäny
Pekka Laitila - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
R Etelävuori. Hei minun isäni oli 9.komppaniassa ja komppanian luettelosta löytyy tämä Eelis Etelävuori. Onko sinulla valokuvia ja tieoa komppanian muista miehistä ym. Voitaisko olla yhteydessä. Oletko Facebookissa? esim Rukajärven ryhmässä. Pekka Laitila
Ai se teksti meneekin tuonna alas. PL
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei, sori en tätä viestiäsi huomannut. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Muutama valokuva jatkosodasta faijan jäämistöstä jäi. Sen aselaji oli alun perin merivoimat. Suoritti asevelvollisuuden aikanaan ennen sotia Panssarilaiva Ilmarisella ja osallistui kahdelle Suomen Joutsenen valtameripurjehdukselle v. 1937-39. Jatkosodassa ei sitten paljon enää kyselty aselajia ja jalkaväkeen se faijankin joutui. Allekirjoittanut löytyy facebookista, Tästä Rukajärven ryhmästä ei tiennyt, joten pitää sitä nyt tarkistella.
T. Rauno Etelävuori
- Anonyymi
Lue netistä JR 52:n sotapäiväkirjat, niin saat oikeaa tietoa.
- Anonyymi
Tässä kirjassa käsitellään lähinnä JR 52:n taisteluita Rukajärven suunnalla 14 . D:ssa
Lauri Kumlin : Rukajärven suunnan taistelut
Kuopio 1950
---
Lisää tietoja yhtymien kokoonpanoista yms. Löytyy kirjan, Jatkosodan tiellä lopussa olevasta yhtymien kokoonpanotiedoista.
Kirja on Maanpuolustuskorkeakoulun vuonna 2004 julkaisema kooste syksyn 2001-2002 kevään yleisöluennoista ja on jatkoa kirjalle Jatkosodan taistelut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793