Olen sitä mieltä. Että uskonnot ovat syntyneet suurelta osin

Agnostikko..

kuoleman pelosta. Ja toinen syy, on ollut saada "ihmisiä kuriin". Ja tekemään enemmän hyviä tekoja. Mutta olen itse agnostikko. Ja tykkään uskoamahdolliseen jumalaan. Ennen kaikkea uskon että ihmisen pitää pyrkiä hyvyyteen ja olla turhaan aiheuttamatta pahaa oloa muille ihmisille. uskon että tällaiset ihmiset ovat täällä oppimassa tullakseen paremmaksi olennoksi. Ja vaistoan että on jotakin muuta kuin tämä elämä myös. Uskon vahvasti myös jälleensyntymään. Enkä ole varma onko jumala niinkään henkilö. Tai oikeastaan en ole jumalastakaan niin varma kuin mahdollisesta jälleen syntymästä ja että ihminen on viisas henkiolento joka on täällä oppimassa. Yksi asia mitä opitaan on esim tulla toisten kanssa toimeen. Joo. Moni täällä aattelee. Vittu mitä potaskaa. No mie oon taiteilija-ihminen. Laulajalauluntekijä. Ja kun teen lauluja. Nekin tulee aina itsestään.. nyt on ollu vuosia et jostain syystä mitään ei oo tullu. Ja silloin kun on tullu. ne tulee suoraan. sanat melodiat soinnut. Kaikki. Ja on ihan hyviä biisejä. En tunne ketään joka pystyy tekemään musiikkia näin. Kyllä se aina on välillä tuntunu siltä kuin jokin olis siinä välissä niitä tekemässä. Ja ei. en tee gospelia :D Enkä oo uskovainen sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta johonkin uskon vahvasti. Vaisto vain sen sanoo. Kaikki maailmassa tuntuu liian suunnitellulta. Esim jo pelkkä ihminen, ja ihmisen turhat ominaisuudet, ajattelu, tunteet yms. Mutta siihen kun lisää vielä koko maailman suunnitelmallisuuden ja evoluution niin ei voi olla uskomatta johonkin tarkoitukselliseen voimaan. En usko et ainakaan kuollaan suoraan tämän elämän jälkeen. Uskon että jopa tiede voi joskus antaa selityksen sille että ihmisellä on sielu ja todistaa elämän jälkeisen elämän. ja ei. en pelkää pätkääkään kuolemaa. Vaikka kuolisin eikä olis mitään. Olisin sen asian kanssa ihan o.k. Tunnustan myös että sekin mahdollisuus on olemassa et mitään ei oo tämän jälkeen. Mut itse uskon 50-50 jompaan kumpaan

11

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humanisti!

Miksi et uskoisi ihmiseen itseensä? Ihmisyys voi saavuttaa valtavan paljon hyvää ja toivottavaa, tosin myös pahaa... Tutustu humanistien ajatusmailmaan, sieltä löydät uskon ihmisyyteen.

• Agnostikko.

Joo. Väsyneenä kirjotin tuon viestin :D Oli siinä vähän semmosta tekstiä et olis voinu jättää kirjoittamatta koko teksti. Kun rupesin sitä nyt katselemaan :D O.k pitääpä lukea!

• xvghkxfv

Joo, kuoleman pelko sekä henkinen, yhteiskunnallinen ja taloudellinen valta. Politiikan väline, saada ihmiset kannattamaan omia arvoja niin kuin puolueetkin tekee.

Ja sitten vielä se, että ihmisen on nvaikea hyväksyä sitä, että ei tiedä. Jos meillä on jokin tarina, jonka olet kuullut ja kerrot sen eteenpäin mutta et muista tarinaa tarkasti niin täytät aukot mielikuvutuksellasi, että saat aukottoman tarinan, sen sijaan että tunnustaisit, että et muista kaikia yksityiskohtia.

• 24sz<vv

Muistan koulussa psykologian tunnilla kokeen, jossa opettaja luki meille tarinan. Sen jälkeen luokan ulkopuolelle tarinan lukemisen ajaksi komennetut viisi oppilasta tulivat yksitellen takaisin luokkaan. Joku ntarinan kuulleista oppilaista selitti tarinan omin sanoin niin hyvin ja tarkkaan kuin pystyi ensimmäiseksi luokkaan kutsutuista oppilaista. Hän kertoi tarinan edelleen seuraavaksi luokkaan kutsutulle.

Tarina muuttui alkuparäisestä niin paljon ja niin nopeasti, että sitä ei juuri enää tunnistanut alkuperäiseksi. Se on jäänyt vahvasti mieleeni, sillä meinasin kuolla nauruun kun sitä kuunteli. Pallea kramppasi ja meinasi kuolla, kun ei voinut hengittää.

Sama juttu huomataan kun tutkitaan rikoksen, vaikkapa ryöstön nähneitä, ja heidän todistajanlausuntojaan. Tvssä, olikohan Teemalla, oli kolmiosainen ohjelma, jossa lavastetun ryöstön nähneet koehenkilöt häpesivät jälkikäteen todistajanlausuntojaan, kun näkivät ryöstön kuvanauhalta.

Heidän oli vaikea uskoa kuinka väärää tietoa he antoivat, tahtomattaan. He saattoivat esim. tunnistaa varmasti syyllisen, mutta hän olikin syytön.

Ihmisen havainnointikyky on puutteellinen ja tilanteen stressaavuus heikentää sitä edelleen. Sitten alkavat mielikuvat jyllätä ja niillä täydennetään aukkoja täynnä oleva tapahtumien kulku.

Epätäydellinen tarina on niin vastenmielinen asia, että me täytämme sen kokonaiseksi tarinaksi mielikuvituksellamme.

Jumala on uskovaisten kittiä, jolla täytetään aukot.

• ikuisuus on lopun

Ja usko ja syntien anteeksiantamus Jeesuksen Kristuksen nimessä ja rauha Jumalan kasssa on paras ja ainut lääke kuoleman pelkoon. Ilman tätä rauhaa on syytäkin pelätä kuolemaa.

• Thronos

Miksi?

• Agnostikko.

Minä en pelkää yhtään kuolemaa. Ja jos siitä seuraa että ei ole mitään se on o.k. Mutta olen vaistonnut pienestä asti että tällä elämällä on tarkoitus. Ja jotain on tämän kaiken takana. Olen aina ollut kova ajattelemaan asioita. Ja ajattelen asiat loppuun asti. Siksi en ole ateisti

• Kun luopuu jumalharhoista tietosesti, joutuu käsittelemään myös kysymyksen kuoleman lopullisuudesta ja oman persoonallisuutensa todennäköisestä katoamisesta.

Sen jälkeen joko ei enää pelkää kuolemaa, vaan hyväksyy sen luonnollisena asiana, tai joutuu rakentamaan itselleen sopivan valheen häivyttääkseen pelkonsa.

Oletko koskaan miettinyt, että tuo "vaisto" josta kirjoitat, voisi olla sinun oma alitajuntasi?

Oletko koskaan miettinyt, että vaistosi halu etsiä tarkoituksia ilmiöiden takaa voi olla ihmislajille tyypillinen ominaisuus analysoida ja luokitella ympäristön ilmiöitä?

Yleensä ihminen ajattelee asioita omasta lähtökohdastaan. Etsiessään elämän tarkoitusta, hän kuvittelee tietoisen ihmisyksilön elinkaarta syntymästä elämän kautta hautaan.

Useimmiten elämä noudattaakin sellaista kaavaa, mutta ei aina. Jos ihmisyksilöllä on joku tarkoitus elämälle (muukin kuin elämän välittäminen uudelle sukupolvelle), niin miten on selitettävissä selvästi tarkoituksettomat elämät? Keskenmenot, vauvakuolemat, älyllisesti vaikeavammaiset?

On erittäin suurta itsekkyyttä väittää, että esimerkiksi vauvan kuolema opettaa vanhemmilleen jotain ja on siten selitettävissä. Vauvan oma elämä on yhtä arvokas kuin kenen tahansa muunkin. Sen tuhoaminen toisen eduksi on yhden elämän haaskaamista, vaikkakin toisten "hyväksi". Ihminen voi kysyä itseltään, että jos olisin kuollut syntyessäni, niin olisiko elämäni ollut mielestäni merkityksellinen?

Joskus sanotaan, että ihmisäly ei osaa vastata tuohon kysymykseen. Silloin tarkoitetaan sitä, että ihminen ei löydä siihen muuta vastausta, kuin että kyse on sattumasta tai huonosta tuurista.

Miksi kysymys ei voisi olla sattumasta ja huonosta tuurista?

• Mielestäni uskonnot ovat syntyneet selittämään ihmiselle epäselviä ja tuntemattomia ilmiöitä.

Todennäköisesti jo hyvin varhain mukaan on tullut myös pelkojen lievittäminen ja myös hyväuskoisten hyväksikäyttäminen.

Tuo laulujen "saaminen" jostain ylimaallisesta on minullekkin tuttu ilmiö. Minulla ne eivät ole lauluja, mutta luodessani omia juttujani tuntuu joskus siltä, että saan ohjausta jostain muualta. Silloin yleensä ylitän itseni ja tulos on mielestäni paljon parempi, kuin mihin olisin "yksin" yltänyt.

Tuo innoituksen ja lisäkykyjen lähde on niinkin yksinkertainen asia kuin oma alitajuntani. Väkisin puristamalla sieltä ei tule mitään, mutta kun antautuu sen vietäväksi, niin silloin onnistuu.

Eihän asia ole yhtä salaperäinen ja runollinen kuin maailmankaikkeuden henki tai voima, mutta yhtä ihmeellinen ja mielenkiintoinen se kuitenkin on.

Voi tuntua vähän nololta, että en olekaan täysin itsenäinen valinnoissani, vaan toteutan suuressa määrin alitajuntani antamia määräyksiä.

Mutta juuri tuo alitajunta olen minä itse aidoimmillani; se mitä todella olen. Tietoinen minäni on vain oma käsitykseni, mielikuvani itsestäni.

• Olet oikeassa, että uskonnot ovat syntyneet oudoistaja epämääräisistä tapahtumista, sen vuoksi,ettei ole ymmärretty noiden tapahtumien oikeeaa laitaa
      Niinpä on kuviteltu niitä ulkopuolisen älyn aikaansaannoksiksi, ja alettu sitä kutsumaan jumalaksi
      Totuus on kuitenkin että se on syyn ja seurauken laki, joka toimii automaattisesti kaikkialla maailmankaikkeudessa
      Kun ihmiset ovat tehneet jotakin niin se synnyttää vastavaikutuksen joka saattaa olla aivan erilainen kun on tekoa tehdessä oletettu.

Alitajunta piilotajunta on se meidän oma psykologinen perimä,eli perisynti, joka on suyntynyt menneisyydessä syyn ja seurauksen tuloksena
      Vikka meillä olisi hyvä idea miten meidän tulisi elää niin välttämättömyyden pakosta meidän on kuitenkin toimittava
      sen mukaan miten nuo syyt vaativat
      Jotta voisimme elää tuon ideamme mukaan niin olisi ymmarrettävä miten ja miksi me olemme joutuneet syyn ja seurauksen lain alaiseksi myös henkisesti ego sielu

• Joosu

Minä uskon Jumalan olevan meissä jokaisessa, joka haluaa olla Jumalan työtoveri. Haluaa viedä hyvyyden sanomaa eteenpäin. Meidän tarkoitus on elämä elämältä tulla paremmiksi ihmisiksi. Niin uskon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      52
      3281
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2500
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2418
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2361
    5. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      2209
    6. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      29
      2200
    7. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      40
      2050
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1971
    9. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1822
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36