Etsin stevian siemeniä/taimia

ipap10

Olen hakenut kohtuu hinnalla stevian siemeniä, mutta ne ovat loppu kaupoista. sattuuko kellään olemaan ylimääräisiä siemeniä, esim 4-5 siementä tai pari tainta. Haluaisin niitä kokeilla kasvattaa, myös viinirypäleen kasvatus kiinnostaisi, jos niitä voi siemenestä kasvattaa. Olen valmis antamaan myös jotain, on pajon erilaisia siemeniä ja perennojen taimia, kunhan vaan lumet sulavat. Toivon vastauksia ja ehdotuksia/ajatuksia s-postiini [email protected]. Sydämelliset kiitokset jo näin etukäteen! T. Iida

9

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merja10001

      http://www.hyotykasviyhdistys.fi/?p=siemenlu_kasvilaji&id=193

      Tuolta itsekin tilasin. En vielä ainakaan uskalla luopua omista siemenistäni, kun en tiedä miten alkavat itää. Viikon ovat jo olleet mullassa, mutta vielä ei mitään. Voi olla että pitää toinen satsi laittaa. Tosin jos itävät, niin voisin kyllä laittaa sinullekin siemeniä.

      • ipap10

        Olen käynyt mainitsemassasi kaupassa parikin kertaa, mutta turhaan. On kuulemma tulossa lisää, mutta eivät tiedä milloin! En enää jaksa uskoa heihin.


      • mera10001
        ipap10 kirjoitti:

        Olen käynyt mainitsemassasi kaupassa parikin kertaa, mutta turhaan. On kuulemma tulossa lisää, mutta eivät tiedä milloin! En enää jaksa uskoa heihin.

        Eikös noita näyttäisi tuolla olevan? Siis netin kautta tilattuna.


    • saviruoho

      Virosta saa siemeniä. Luotettava paikka, seemnemaailm.ee. Viinirypälettä ei ehkä kannata kasvattaa ruokakaupan siemenistä. Jos saisit oksan joltakin tuttavalta, niin juurruttamalla. Taimikaupoissa myydään viinirypäleen taimia. Kannattaa katsoa sellainen lajike, joka kestää Suomen kasvuoloja.

    • ipap10

      Saviruoho, kaunis kiitos asiallisesta vastauksesta. Annoit hyviä vihjeitä! Uskon että oksan saan kesällä.

    • Siemenet pintaan

      Kun mainittiin, ettei viikkoon ole itäneet, niin tuskin itävätkään sillä ne tulevat taimelle 3 päivässä. Kasvatus alustaksi yksittäinen turveruukku johon mullaksi vähäravinteinen kaktusmulta tai kylvö turve. Siemeniä ei saa peittää, lyijykynän päällä tehdään keskelle turveruukkua noin sentin syvä kolo johon siemen pudotetaan. (tämä kolo tehdään siksi, että siemen pysyy kosteana ilman jatkuvaa kastelua). Turveruukut laitetaan jollekin alustalle jossa niitä voidaan kastella altapäin, mutta varovasti, ettei likoa liikaan. Lopuksi muovikelmu ruukkujen päälle, niin siemen pysyy kosteana kolossaan. Koska siemenet ovat niin jumalattoman pieniä, onnistuu kylvö parhaiten siten, että siemenet laitetaan teevadille. Sitten otetaan jokin muovipuikko jota vähän hangataan villavaatteeseen, nyt puikko tulee sähköiseksi ja imaisee siemenen itseensä, puikolla helppo siirtää siemen kolon pohjalla.

    • allis 199
    • Parvekeviljelijä

      Jos lähelläsi on Prisma, jossa puutarhaosasto, voi hyvinkin löytyä stevian taimia. Minä ostin omani Raision Prismasta.

    • tiidas

      Minunkaan siemenet eivät itäneet. varmaan tuo kosteuden pito ongelma jonka vuoks olis pitäny tehdä ne pikku kuopat, eikä kalvoakaan ollu päällä.....
      kiitos vinkistä "siemenet pintaan"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe