Etsin stevian siemeniä/taimia

ipap10

Olen hakenut kohtuu hinnalla stevian siemeniä, mutta ne ovat loppu kaupoista. sattuuko kellään olemaan ylimääräisiä siemeniä, esim 4-5 siementä tai pari tainta. Haluaisin niitä kokeilla kasvattaa, myös viinirypäleen kasvatus kiinnostaisi, jos niitä voi siemenestä kasvattaa. Olen valmis antamaan myös jotain, on pajon erilaisia siemeniä ja perennojen taimia, kunhan vaan lumet sulavat. Toivon vastauksia ja ehdotuksia/ajatuksia s-postiini [email protected]. Sydämelliset kiitokset jo näin etukäteen! T. Iida

9

833

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merja10001

http://www.hyotykasviyhdistys.fi/?p=siemenlu_kasvilaji&id=193

Tuolta itsekin tilasin. En vielä ainakaan uskalla luopua omista siemenistäni, kun en tiedä miten alkavat itää. Viikon ovat jo olleet mullassa, mutta vielä ei mitään. Voi olla että pitää toinen satsi laittaa. Tosin jos itävät, niin voisin kyllä laittaa sinullekin siemeniä.

• ipap10

Olen käynyt mainitsemassasi kaupassa parikin kertaa, mutta turhaan. On kuulemma tulossa lisää, mutta eivät tiedä milloin! En enää jaksa uskoa heihin.

• mera10001
        ipap10 kirjoitti:

Olen käynyt mainitsemassasi kaupassa parikin kertaa, mutta turhaan. On kuulemma tulossa lisää, mutta eivät tiedä milloin! En enää jaksa uskoa heihin.

Eikös noita näyttäisi tuolla olevan? Siis netin kautta tilattuna.

• saviruoho

Virosta saa siemeniä. Luotettava paikka, seemnemaailm.ee. Viinirypälettä ei ehkä kannata kasvattaa ruokakaupan siemenistä. Jos saisit oksan joltakin tuttavalta, niin juurruttamalla. Taimikaupoissa myydään viinirypäleen taimia. Kannattaa katsoa sellainen lajike, joka kestää Suomen kasvuoloja.

• ipap10

Saviruoho, kaunis kiitos asiallisesta vastauksesta. Annoit hyviä vihjeitä! Uskon että oksan saan kesällä.

• Siemenet pintaan

Kun mainittiin, ettei viikkoon ole itäneet, niin tuskin itävätkään sillä ne tulevat taimelle 3 päivässä. Kasvatus alustaksi yksittäinen turveruukku johon mullaksi vähäravinteinen kaktusmulta tai kylvö turve. Siemeniä ei saa peittää, lyijykynän päällä tehdään keskelle turveruukkua noin sentin syvä kolo johon siemen pudotetaan. (tämä kolo tehdään siksi, että siemen pysyy kosteana ilman jatkuvaa kastelua). Turveruukut laitetaan jollekin alustalle jossa niitä voidaan kastella altapäin, mutta varovasti, ettei likoa liikaan. Lopuksi muovikelmu ruukkujen päälle, niin siemen pysyy kosteana kolossaan. Koska siemenet ovat niin jumalattoman pieniä, onnistuu kylvö parhaiten siten, että siemenet laitetaan teevadille. Sitten otetaan jokin muovipuikko jota vähän hangataan villavaatteeseen, nyt puikko tulee sähköiseksi ja imaisee siemenen itseensä, puikolla helppo siirtää siemen kolon pohjalla.

• allis 199
    • Parvekeviljelijä

Jos lähelläsi on Prisma, jossa puutarhaosasto, voi hyvinkin löytyä stevian taimia. Minä ostin omani Raision Prismasta.

• tiidas

Minunkaan siemenet eivät itäneet. varmaan tuo kosteuden pito ongelma jonka vuoks olis pitäny tehdä ne pikku kuopat, eikä kalvoakaan ollu päällä.....
      kiitos vinkistä "siemenet pintaan"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      60
      1049
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      98
      1024
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      882
    4. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      60
      810
    5. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      135
      802
    6. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      124
      795
    7. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      25
      679
    8. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      666
    9. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      51
      660
    10. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      620
    11. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      14
      615
    12. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      607
    13. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      83
      586
    14. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      578
    15. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      35
      570
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      47
      568
    17. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      127
      568
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      565
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      48
      527
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      9
      523
    Aihe