Tutkimuksen mukaan yksinäisyys on seurausta älyllisen kapasiteetin vajavaisuudesta. Tutkijat ovat löytäneet yhteyden ystäväpiirin laajuuden sekä etuaivolohkon kuorikerroksen koon välillä.
http://www.iltalehti.fi/terveys/2012032815380933_tr.shtml
En yhtään ihmettele tutkimustulosta. Samanlaisiin päätelmiin olen itsekin päätynyt pohtiessani yksinäisyyteni syitä. Ainakin omassa tapauksessani olen yksin luultavimmin siksi, että taitoni eivät riitä menestykselliseen sosiaaliseen elämään. En osaa toimia niin, että ihmiset tahtoisivat olla ystäviäni. Olen siis yksin tyhmyyteni ja osaamattomuuteni vuoksi. Se on varmasti syy siihen, miksi ihmiset yleensäkään ovat yksinäisiä.
Yksinäisyys johtuu tyhmyydestä
40
1229
Vastaukset
- akvaariokalaaaaaaa
Hah! Voi jumalauta mitä paskaa jos näin karkeasti sanotaan.
Yksinäisyys ei TODELLAKAAN johdu mistään älykkyydestä. Tunnen esimerkiksi erään ihmisen kuka on todella älykäs, mutta tällä ihmisellä on käynyt erittäin huono tuuri elämässänsä ja sen takia ihmiset ovat kadonneet.
Mies kuollut, vanhemmat sisko päästänsä sairaita, ystävät narsisteja ja pompuutellut minne sattuu ja lopulta kylmästi hylänneet.
Tämä ihminen on älykkäin ja sydömmellisin ihminen maan päällä, mutta elämä ei jaa kaikille hyviä kortteja.
Voi JUMALAUTA mitä tutkimuksia?
Kyllä, en ole kamalan älykäs mutta mielestäni ihmiset ei tarvitse älykkyyttä että saisi ihmisiä ympärillensä.
Ja tunnen todella omasta mielestäni tyhmiä ihmisiä jotka omistavat laajan ystäväpiirin.
BULLSHITTIA! - Yksinäinen.
Ei muuten pidä paikkaansa.
Minun Äo on 142 ja olen yksinäinen.- joo joo
Älykäskin voi olla osaamaton. Ehkä älykkyyttä on suunnattu muihin harrasteisiin ja sosiaalinen taitavuus ei älykkyysosamäärästä huolimatta ole huipussaan.
- Johtopäätöksiä...
joo joo kirjoitti:
Älykäskin voi olla osaamaton. Ehkä älykkyyttä on suunnattu muihin harrasteisiin ja sosiaalinen taitavuus ei älykkyysosamäärästä huolimatta ole huipussaan.
Mielestäni tuo on hevon p*skaa sillä yksinäisellä on aikaa ajatella ja pohtia, kyseenalaistaa kaikkea mitä taas ei ole niillä tyypeillä jotka hilluu satojen Facebook kavereidensa kanssa. Johtopäätös tästä voipi siis olla se että yksinäinen on älykkäämpi. Mutta, yksinäinen ei pääse hyödyntämään älykkyyttään sillä häneltä puuttuu ystävät ja sosiaalinen verkosto. Thats it!
- .........
Missä kohtaa tuossa mainittiin mitään älykkyysosamäärästä? Tai ylipäätään älykkyydestä (paitsi raflaavassa otsikossa)?
Mullakin on korkea äo ja silti olen yksin. Sosiaalinen älykkyys on sitten eri juttu, eikä sillä ole mitään tekemistä ÄO:n kanssa.
"Tutkimus on ensimmäinen, joka on kyennyt löytämään yhteyden sosiaalisten taitojen ja aivojen koon välillä."
Ei mikään ihme.- A.I.V.o
Kiinnostava tutkimus ja ristiriitainen. Esimerkiksi autisteilla (joilla ongelmia on tunnetusti juuri sosiaalisuudessa) on todettu kuolemanjälkeisissä tutkimuksissa selkeästi isommat aivot ja enemmän hermosoluja. Ja tässähän kyse on vain yhdestä aivojen osasta. Voihan sosiaalisten verkostojen ja juonien punontaan painottuva osa paisua, kun taas jokin muu saattaakin olla sitten täysin surkastunut. :)
- ...
Nimimerkki 'taitaa olla näin' kirjoitti, että "Yksinäisyys johtuu tyhmyydestä".
Mielipiteeni: ei taida olla näin.
Tyhmä ihminen varmasti löytää ystäviä toisista yhtä tyhmistä.
Vähän älykkäämpi löytää ystäviä toisista vähän älykkäämmistä.
Jne.
Yksinäisyys johtuu mielestäni ennemminkin sosiaalisten taitojen heikkoudesta, ujoudesta, arkuudesta, pelokkuudesta tms. syistä, mitä syitä sitten kelläkin lie.
Yksinäisyyteen taipuvaisen luonteenlaadun voi saada perintönä vanhemmilta tai kotona voi perheenjäsenillä olla sellaiset käytöstavat, että ne eivät anna lapselle eväitä kommunikointiin toisten kanssa. Lapsenahan niitä sosiaalisia taitoja opetellaan. Joku voi myös olla alunperin sosiaalinen, mutta esim. kiusaaminen voi tehdä hänestä sulkeutuneen, jolloin ne kerran hallussa olleet sosiaaliset taidot pikkuhiljaa unohtuvat.- tyuigh k
RYHMÄSSÄ TYHMYYS TIIVISTYY vai miten se oli?
- dfggdhsg
Ööö, tutkimukseen osallistui 40 vapaehtoista jatko-opiskelijaa, aika rohkea johtopäätös näin pienen ja yksipuolisen oten perusteella. Ja villi veikkaus olisi, että nuo opiskelijat vieläpä opiskelevat samaa alaa. Muutenkin testin ystävä määritelmä on hyvin kysenalainen, sen mukaan ystävien määrä vaihtelee viikottain.
Miksi tuollaisia roskatutkimuksia edes julkaistaan? Vai halutaanko oikeasti leimata yksinäiset kelvottomiksi?- awdf sdfzvdzww
Hah hah 40 täkö vain jos 10 000 niin sitten vähän uskoisin
- tässä yksi tyhmyri
Mutta riittäähän meitä vesiaivoja toisillemme ystäviksi. Ollaan me täällä yhdessä kimpassa.
- ...niin...
"kykenee ymmärtämään toisten ajatusmaailmaa"..... no onko se nyt niin vaikeeta ylipäätään??? Varmaan aika paljon samaa liikkuu, mitä omassa päässä monista asioista. Ja sen myös huomaa, mitä intressejä muilla on ja miten se korreloi henkiön älykkyyteen............. tai sen puutteeseen.
Varmasti ne joilla on hyviä ihmissuhteita ja vaikkapa isohko perhe, ovat sosiaalisia ja tyytyväisiä. Kaikki ei olekaan yhtä onekkaita. Suurin osa minun kokemuksista ovat olleet pettymyksiä. Aina on "kaveri" luottamuksen pettänyt. Minä en siis ole, mutta nytpä olen vetäytynyt syrjään enkä kaipaa yhdenkään kusipään seuraa....
Olen huomannut, että yksinkin voi olla onnellinen. Sitä ei monet käsitä. Voin paremmin, kuin että stressaisin huonossa seurassa. Artikkelissa sanottiin, että kun on pienemmät aivot, on vähemmän ystäviä. Itse ajattelen niin, että syy-seuraussuhde voi olla myös toisinpäin. Eli kun on vähemmän ystäviä, on pienemmät aivot. Kun ystäviä ei paljon, niin aivot ovat pienentyneet stimulaation puutteesta.
- zxcbzxbc
AP: olet aivan oikeassa, olet aika tyhmä jos et tuon kriittisemmin osaa juttua lukea.
- ...
Tällainen mielenkiintoinen linkki löytyi tuolta Nyyti-sivustolta:
http://www.nyyti.fi/tietoa/sosiaalisuus/harjoittele-sosiaalisia-taitoja/- sosiaalinen älykkyys
Sen verran sosiaalista älyä minäkin omaan vaikka yksinäinen olenkin, että omia mielipiteitään ei pidä eikä kannata aina ilmaista. Pitää vähän tunnustella ilmapiiriä ensin.
Mielestäni hevon kukkua tuo tutkimus. Ei vaikuta minun elämääni.
- Jospa onkin niin
Missäs se tunneälypuoli pääsis kovin loistavaksi kehittymään jos on aina yksin?
- Seventh Heaven
Tuo väite on täyttä paskaa ja tuo kyseinen tutkimus ei ole luotettava, ihan höpönlöpöä! Ihan niinkuin sellaisetkin tutkimukset kuten "komeammilla miehillä parempi sperman laatu" Nämä tutkimukset eivät perustu tieteellisiin faktoihin vaan ovat löyhästi tehtyjä. Yksinäisyys oman kokemukseni ja näkemäni mukaan johtuu siitä yksinkertaisesta syystä että on ujo, ujous ja hiljaisuus vaikeuttaa ihmisiin tutustumista, sitä aloitteen tekemistä, ja myöskin sosiaalisten suhteiden ylläpitämistä. Myöskin jos on jotunut vaikka kiusatuksi tai ihmiset/ihminen on pettänyt luottamuksen, saattaa olla epävarma eikä välttämättä luota ihmisiin. Ja sitten on vielä sellaisia ihmisiä jotka haluavat olla yksin, ainakin suurimman osan ajasta.
En tajua näitä ainaisia iltalehdissä raportoitavia humpuukitutkimuksia joissa kerrotaan miten jätelönsyönti aiheuttaa hukkumiskuolemia.
Ja tulokset sitten vielä raportoidaan journalistien toimesta siten, etteivät tutkijat itse asiaa edes niin viitsisi ilmaista. Heikko korrelaatio älykkyyden ja ystävien määrän välillä voi olla, mutta mahtaako se enää päteä huippuälykkäiden suhteen? Jossain vaiheessa korrelaation on käänyttävä päinvastaiseksi. kaiken lisäksi voi olla, etteivät jatko-opiskelijat ole edustava ryhmä. Ja 40 henkilöä on liian pieni otos, jotta mikään vastuullinen lehti lähtisi tällaisia "faktoja" ede julkaisemaan. Suomeksi sanottuna "tutkimuksen" arvo lähenee pyöreää nollaa.
TUollaiset väitteet, että yksinäisyys johtuu tymyydestä ovat itsessään äärettömän tyhmiä.
kannattaa myös muistaa, että erityislahjakkailla on erityinen syrjäytymisriski.- taitaako ollakaan
Epäilen myöskin tämän tutkimuksen tieteellistä luotettavuutta. Vaikea uskoa että sosiaalisten taitojen osaaminen liittyisi suoraan ihmisen älykkyyteen, koska monet hyvinkin älykkäät ihmiset saattavat olla yksinäisiä, mutta tyhmillä ihmisillä on usein laaja kaveripiiri.
Tuota noin, nämä ovat nimenomaan tilastollisia tutkimuksia, eli löytyy jotain korrelaatiota ystävien määrän ja aivojen koo'on välillä eli ei pystytä sanomaan yksittäisestä henkilöstä, että yksinäinen olisi tyhmä tai suosittu älykäs tai toisinpäin. Minä en ainakaan epäile yhtään tuon tutkimuksen tulosta. Kun ajattelee, niin helposti voi odottaakin tuollaista korrelaatiota. En tiedä miksi ihmiset ymmärtävät nämä niin väärin. Toisaalta toimittajatkin voisivat otsikoida paremmin: "Ystävien määrä paljastaa älykkyytesi" pitäisi olla "Ystävien määrä paljastaa pienellä todennäköisyydellä älykkyytesi" :-D
- roskan vihaaja
Koko artikkeli on huono vitsi, tutkimus, joka on tehty kysenalaisin metodein ja aivan lian pinellä ja yksipuolisella ja vapaehtoisella otteella on vielä uutisoitu väärin. Ilmeisesti tutkijat eivät sanoneet missään välissä, että älykkyys(kyky huomata lainalaisuuksien) olisi liittynyt kavereiden määrään. Vaan he totesivat, että viime viikon aikana tavattujen kavereiden määrä näyttää korreloivan etuaivolohkon kuorikerroksen koon kanssa.
Jo pelkästään naurettavan huono ote (40 vapaehtoista jatko-opiskelijaa) tekee tästä tutkimuksesta täysin hyödyttömän. Minulla on muutenkin sellainen kutina, että ote on valittu juuri toivottua tulosta varten. - niintai näin
Mä oon sitten superrrtyhmä. Tule syyparka tänne, täälä siton entistäki.
- nou skit!
"Tutkijat ovat nyt löytäneet yhteyden ystäväpiirin laajuuden sekä etuaivolohkon kuorikerroksen koon välillä, kertoo Daily Mail."
Ystäväpiirejä käsittelee tietty aivolohko.
Muita piirejä käsittelevät muut aivolohkot.
Esim. pihapiirissä liikkuessa aktivoituu pihapiiriä hahmottava aivolohko.
Piirileikissä puolestaan korostuu jalkoja ja käsiä liikuttavat sekä naamaa hymyilyttävät lohkot. Ahkeralla piirileikkiharjoituksella kyseiset aivolohkot voivat kasvaa maailmanennätysluokkaan. - MOE SYSCCLAK
Älyllä ei ole mitään tekemistä yksinäisyyteen mutta rumuudella on. Jos on oikein ruma, ystävät kaikkoavat viimeistään siinä vaiheessa, kun huomaavat että sinulle nauretaan esim baarissa eivätkä kehtaa istua sinun vieressäsi. Monesti ruma ihminen saattaa ärsyttää jo pelkällä olemassaolollaan sivullisia ja on aivan luonnollista, ettei heidän kanssaan ole mukava olla vaikka rumilus olisi muuten kuinka mukava tyyppi tahansa.
- rumaarpinaama:(
eiks ulkonäköki vois olla syy yksinäisyyteen?
- rumaarpinaama:(
;) aih tossa olikin jo samanlaine juttu .. noh :D
- sosiaalinen älykkyys
Juu onhan se pinnallisille ihmisille. Mietinkin, että miten suuret aivot pinnallisilla ihmisillä sitten on? Pitäisiköhän tehdä tutkimus ja koota 40 Moe Syscclakin tapaista koolle.
- bythewayyy
En usko. Mun yksinäisyyteen löytyy syyt lapsuudesta joka ei todellakaan ollut tasapainoinen. Pelot ihmissuhteissa on ihan sieltä lähtöisin.
Mun älyssä koskaan ole ollut mitään vikaa, koulussa olin luokan parhaita vaikken tehnyt mitään. Mun tunneäly on myös korkeampi kuin monella muulla. Ne muutamat ihmiset jotka mun elämään kuuluu ovat usein sanoneet että mulle on helppoi purkaa koska oon ainoo joka tajuaa, mitä he tuntevat jne.- onnellinen yksin
Minäkin olin peruskoulussa luokkani parhaita ja pääsin huippulukioon. Jäin yksin, koska keskityin opiskeluun kavereiden kanssa heilumisen sijaan. Keksityin opiskeluun, koska muut ihmiset eivät hyväksyneet minua. He kiusasivat minua koska olin erilainen kuin muut. Olin erilainen, koska olin kiinnostunut eri asioista, minulla oli erilainen perhetausta, pukeuduin eri tavalla jne... Olin kai aika ärsyttävä, koska en sietänyt itseeni kohdistuvaa arvostelua ja reagoin siihen voimakkaasti. Ajan myötä olen oppinut elämään yksinäisyyteni kanssa - mikä ihana olotila! Ei yhtäkään rauhan häiritsijää!
- sopii tai ei
Ihmisellä on kolme luonnetta.
1. Se, mikä hän todellisuudessa on.
2. Se, mikä hän itse "luulee" olevansa.
3. Se, mitä hän "luulee" muiden ihmisten hänestä ajattelevan
On sitten sosiaalinen tai ei. Kukin taplaa tyylillään - pathetic.
Niin eli toisin sanoen kaikki joilla on vähintään 200-300 kaveria facebookissa ovat itsestäni monin verroin älykkäämpiä?
- ppqfwjpjgpjg
Hohhoijaa mikä kirjoitus. MIksi sitten monet korkeasti koulutetut ovat yksinäisiä? Monilla yksinäisyys johtuu esim. koulukiusaamisesta. JOs kaikki kiusaa sua koulussa, niin sulla ei ole mahdollisuutta tutustua muihin siellä. Eipä niitä ihmisiä juuri muualla tapaakkaan, no harrastuksissa ehkä. Ne suositut joilla on paljon kavereita, ovat yleensä niitä luokan suosittuja oppilaita joita ei oo kiusattu.
- &=1
"Harvoin yhtehen yhymme--saamme toinen toisihimme.
Näillä Väinölän ahoilla--Kalevalan kankahilla."
"En ole koskaan löytänyt kumppania, joka olisi yhtä helppo kumppani kuin yksinäisyys" - rfarm
Tuostahan käy vain ilmi että ystävien määrän ja aivojen kuorikerroksen laajuuden välillä on yhteys. Siitä on pitkä matka johtopäätökseen että yksinäisyys johtuisi tyhmyydestä. Tyhmyys voi kuitenkin saada ottamaan tuollaiset lehtijutut tosissaan.
Sosiaaliset taidot vaativat harjoitusta siinä missä muutkin. Jos et saa ystäviä niin ehkä et vaan ole oppinut hankkimaan niitä. Sekin täytyy ottaa huomioon, että jos sinulla ei synkkaa yhteen joidenkin ihmisten kanssa, niin se ei automaattisesti tarkoita että vika olisi juuri sinussa. - tspes
Tuo on varmaan ihan oikea diagnoosi. Ja tyhmäkin pärjää, kun lainaa viisaiden ja kekseliäiden sanoja. Se taitaa olla minun tapani. Ja kyllä seuraakin on. Kaksi miespuolista "kirjeenvaihtokaveria"
Lainataan taas: Hauskaa tanssii tämä fokstrotti, sano entinen mies, joka jenkkaa tanssas, vaikk' valssii soitetti" - tspes
Luin tuon viestin KIRJOITTAMISEN jälkeen "kooppisi" Vetoat johonkin kuvaan. Se ei todista mitään.
"siinä tuijotustiulnteessa minulla oli kauhun tunne, että sinulta tippuu silmät päästä. Se oli hyökkäävän pedon katse. HAE IKÄISIÄSI! ! ! ! !
Pidän sinua jäniksenä, jolla on pää pensaassa. Olet ikuinen pikkupoika, joka nurkkien takaa huutelee vanhemmille ihmisille ivasanoja. Ei miestä nimeksikään.
JA JÄTÄ LÄHEISENI RAUHAAN. Luuletko, ettet riko sääntöjä, kun täällä pelaat.
Tämä on vielä pahempaa.
On tuon edellisen viestin lainalauseessa on pikkasen totuuden ituakin, jos sen hoksaa.- 30
Kuule, vastuuntuntoinen aikuinen. Hyvä että teillä on hieno yhteishenki siellä. Tähän viestiin törmäsin koska on laitettu mm. ikäväpalstalle ja muihin paikkoihin joista tiesin että on "seurantaa". Muutakin asiatonta sinne on laitettu.
Voisin teeskennellä olevani joku muu ja vaihtaa roolia täällä tarpeen mukaan, mutta kun ei tarvitse. Kerroin oman kokemukseni ja sillä siisti. Ei tarvitse raivareita tai mitätöintiä tai muutakaan miehistä toimintaa harrastaa. Elämä on. Jos ei kelpaa, tule tänne kotiovelle niin tarjoilen mielipiteeni toisella tavalla.
Mistähän toi lainaus on? Muistan kyllä laiskiaisensilmät mollottamassa kun tajuttiin ettei tilanne ole enää hallussa. Ei juuri pelottanut, eikä pelota vieläkään. Peli on pelattu.
- Fiksujayksin
Mullaki on tää ongelma... ÄO on 137 ja mulla on ihan vitun huonot sosiaaliset taidot. Mä pelkään aina että kaikki nauraa, en uskalla puhua vähänkään vieraammille ihmisille.. Sitte jos joku vaikuttaa kivalta tyypiltä ja aattelen että tohon vois tutustua, se tyssää mun vilkkaaseen mielikuvitukseen. Alitajunnasta nousee kauhuskenaarioita siitä että nolaan itteni ihan täysin jos meen puhuun jollekulle.
- -Minde-
Taitaa olla kyllä aivan toisin päin. Kyllähän niille typerille hihitteleville tytöille ja bilettäville pojille aina seuraa löytyy, mutta tuosta järjenkäytöstä ja älykkyydestä olen eri mieltä. Tietysti he voivat olla sosiaalisesti älykkäitä, mutta muuten näyttää järki olevan aivan jäässä ; ) Itse olen mieluummin yksin, kuin huonossa seurassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1428055Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.323210Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3952322Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422841830Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1591713Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh211571- 201490
- 211287
- 1001259
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391195