Käänteinen asuntolaina?

Tytti09

Onko käänteinen asuntolaina tarkoitettu vain eläkeläisille vai saako sen eroavan parin toinen osapuoli joka jäisi taloon asumaan ja hänellä on omat lapsensa, siis perilliset?

15

2000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytti09

      ...ja ovat jo aikuisia =)

    • Saa, jos...

      Käänteisen asuntolainan saa kuka tahansa, jolla on omistuksessaan VELATON asunto.

      Siis jos aloittaja on tilanteessa, jossa hänen pitäisi makssa toiselle osapuolelle puolet asunnon hinnasta, niin silloin sitä ei saa, vaan asunnon pitää olla täysin maksettu, ja omassa omistuksessa.

    • Tytti09

      Kiitos vastauksesta !!! =)

    • khgyuofgtyvhlkä

      Käänteisessä asuntolainassa maksetaan vain korkoja. Kun omistaja kuolee/ tai myy asunnon pois, maksetaan velan pääoma pois. Eli suomeksi. Ostat talon, maksat vain velan korkoa ja kun joskus sitten perinnönjako koittaa, perilliset myyvät asunnon pois ja kuittaavat velan.

    • Juuhpuuh

      Ja lainan korko tuossa on 4% luokkaa, ei suinkaan tavallisen asuntolainan korko!! Eli kannattaa kyllä laskea, onko tuo fiksua. Mummoille kyllä saadaan myytyä kaikenlaista, eivät osaa kyseenalaistaa ja googlettaa vaihtoehtoja..

    • Nähty on

      En suosittele. Pankki vie rahat ja asunnon.

    • scampi

      Itse olen tilanteessa, jossa olen ajatellut käänteisen asuntolainan olevan minulle juuri sopiva. Olen 58-vuotias lapseton eronnut nainen. Omistan asunnon, joka on markkina-arvoltaan n. 159.000-200.000e arvoinen. Olen kuntoutusrahalla (ent määräaikainen eläke), enkä ole varma, kuntoudunko enää työelämään, eläkkeeni on n.1600e/kk. Olin jo melkein maksanut asuntoni velattomaksi, ennenkuin tämä tilanne yllätti minut. Sen jälkeen olen hissukseen ottanut lisää lainaa siten, että maksan vain korot. Nyt lainani on 45.000e. Minulla ei ole mitään syytä, miksen käyttäisi itse työlläni hankkimaani omaisuutta omaan elämiseeni ja hyvinvointiini, kun minulla ei perijöitä ole. Sisarukseni tulevat molemmat hyvin toimeen omillaan, joten he voivat sitten aikanaan myydä asunnon ja hoitaa velan pois.

      • htrhttrtjrjrt

        Toivottavasti sinulle scampi ei käy niin että elät yli keskimääräisen naisten eliniän eli noin 80V. Sillä silloin voit olla kusessa lainojen lyhennysten kanssa. Voit vielä nähdä päivän kun joudut asunnostasi pois ja olet vielä velkaa. Sitten alkaa rutiköyhyys.


      • scampi
        htrhttrtjrjrt kirjoitti:

        Toivottavasti sinulle scampi ei käy niin että elät yli keskimääräisen naisten eliniän eli noin 80V. Sillä silloin voit olla kusessa lainojen lyhennysten kanssa. Voit vielä nähdä päivän kun joudut asunnostasi pois ja olet vielä velkaa. Sitten alkaa rutiköyhyys.

        Miksi joutuisin omasta asunnostani pois? Jos kuntoni vuoksi joudun muuttamaan palvelutaloon tai vanhusten osastolle, silloin tietenkin minä myyn tai omaiseni myyvät (jos olen niin huonossa jamassa tai hohouksen alainen) asuntoni. Näin tietenkin velat saadaan katettua asunnon hinnalla ja ymmärtääkseni eläke kattaa loppuvuodet laitoksessa.


      • Samaa funtsaan
        scampi kirjoitti:

        Miksi joutuisin omasta asunnostani pois? Jos kuntoni vuoksi joudun muuttamaan palvelutaloon tai vanhusten osastolle, silloin tietenkin minä myyn tai omaiseni myyvät (jos olen niin huonossa jamassa tai hohouksen alainen) asuntoni. Näin tietenkin velat saadaan katettua asunnon hinnalla ja ymmärtääkseni eläke kattaa loppuvuodet laitoksessa.

        Ihan oikein ajateltu. Miksi sitä perintöä pitäisi säästää, jos ei ole edes perijöitä.
        Käänteisen asuntolainan pointti on, että voi jäädä omaan asuntoonsa asumaan.
        Toki se on taloudellisesti heikompi ratkaisu, kuin että myy suoraan asuntonsa, mutta vaikka myisi asuntonsa sijoittajalle, ei ole varmuutta, että vuokrasuhde siihen ei katkea tulevaisuudessa vuokranantajan toimesta.
        Oletko Scampi selvittänyt Hypoteekkipankin käänteisen asuntolainan?
        Mielestäni se sisältää juuri sen riskin, että jos elää vanhaksi, niin häviäjä on pankki, omasta asunnostaan ei joudu lähtemään.


      • Ihmettelijä30

        Jos omistaa asunnon jonka markkina-arvo on liki 200tonnia, pankki myöntää käänteistä asuntolainaa... vaikkapa 120 000? Tuskin noinkaan paljon... maksat korkoa ja menetät sitten aikanaan asunnon joskin kuolleena mutta kuitenkin. Miksi et myy itse asuntoa? Kuittaat velat pois, tunget sata tonnia taskuun ja menet vuokralle tai ostat halvan asunnon? Tuollainen 4%korko vastaa noilla lainasummilla helposti edullista vuokraa.


      • Syitä löytyy
        Ihmettelijä30 kirjoitti:

        Jos omistaa asunnon jonka markkina-arvo on liki 200tonnia, pankki myöntää käänteistä asuntolainaa... vaikkapa 120 000? Tuskin noinkaan paljon... maksat korkoa ja menetät sitten aikanaan asunnon joskin kuolleena mutta kuitenkin. Miksi et myy itse asuntoa? Kuittaat velat pois, tunget sata tonnia taskuun ja menet vuokralle tai ostat halvan asunnon? Tuollainen 4%korko vastaa noilla lainasummilla helposti edullista vuokraa.

        Pointti on siinä, että haluaa jäädä asumaan omaan asuntoonsa.
        Ei voi tai jaksa muuttaa.
        Esim. vammainen on rakennuttanut asuntoonsa jotakin elämistä helpottavia ratkaisuja ym.


      • Ihmettelijä30
        Syitä löytyy kirjoitti:

        Pointti on siinä, että haluaa jäädä asumaan omaan asuntoonsa.
        Ei voi tai jaksa muuttaa.
        Esim. vammainen on rakennuttanut asuntoonsa jotakin elämistä helpottavia ratkaisuja ym.

        juu ymmärrän kyllä, en vain itse näe syytä rakastua asuntoon niin, että tekee taloudellisesti typeriä ratkaisuja... veikkaan, että noiden vammaisten tms. henkilöiden osuus on aika marginaalinen... mutta toki jokainen tekee parhaaksi katsomansa ratkaisut. Minusta tuo vaan kuulostaa mielettömältä rahan haaskaukselta. Sen verran tutustuin lainaehtoihin, ettei laina edes välttämättä ole "kuolemaan asti" vaan määräaikainen jota sitten jatketaan tarvittaessa, mutta jos esim asuntojen hinta romahtaa, tarvitaan lainalle lisävakuuksia tai lainaa ei välttämättä jatketa. Eli epätodenäköisessä, mutta mahdollisessa scenaariossa olet maksanut 10-20v "vuokraa" eli korkoa ja lopulta saat vielä tuon lainan takaisin niskaasi, asuntosi arvon ollessa esim 60% lainamäärästä. Herkku tilanne...


      • 38
        scampi kirjoitti:

        Miksi joutuisin omasta asunnostani pois? Jos kuntoni vuoksi joudun muuttamaan palvelutaloon tai vanhusten osastolle, silloin tietenkin minä myyn tai omaiseni myyvät (jos olen niin huonossa jamassa tai hohouksen alainen) asuntoni. Näin tietenkin velat saadaan katettua asunnon hinnalla ja ymmärtääkseni eläke kattaa loppuvuodet laitoksessa.

        No kukaan ei näe niin pitkälle tulevaisuuteen, että tietäisi mikä tilanne sitten on. Kuitenkin esimerkiksi äitini asuu tällä hetkellä yksityisessä "palvelutalossa", eli senioriasunnossa, joka on suunniteltu vanhalle ihmisille tiloiltaan.

        Tuossa on kallis vuokra, joten oli hyvä, että hän sai rahaa entisen asunnon myynnistä. Siellä elämisestä ei tullut mitään, kun ei oikein päässyt liikkumaan ulos ja asunnon ratkaisutkin oli sokeahkolle ja huonosti liikkuvalle ihmiselle epäkäytännölliset. Elämänhalu meni, ja hän joutui sairaalaan heikossa kunnossa. Oli kuitenkin hoidon jälkeen liian hyväkuntoinen saamaan mitään kunnallista palveluasuntoa.

        Uusi asunto on ollut tosi hyvä juttu, äiti tutustui uusiin, samassa tilanteessa oleviin ihmisiin, ja pääsee itsekseen tai ainakin kaverin kanssa liikkumaan leveillä käytävillä rollaattorin kanssa ja nauttimaan ohjelmasta, mitä talossa on runsaasti. Ennen hän oli lähinnä television varassa ja tapasi vain sukulaisia. Muutos elämänlaadussa näyttää ulkopuolisesta isolta.

        Joten kannattaa ainakin katsoa, että se viimeinen asunto on kaikin tavoin huonokuntoisellekin sopiva.


    • P_J_B

      Et tarvitse mitään käänteisiä lainoja. Ne ovat pankin keino ansaita kustannuksellasi.

      Toimi vaikka näin kuten itse tein:

      Muuta vuokralle edulliseen ja hyvään kämppään. Suosittelen VVO:ta, uusia taloja hyvillä paikoilla ja liikuntarajoitteisillekin sopivia. Itselläni asunto-osakkeeni hoitovastikkeet ja taannoisen putkiremontin rahoitusvastikkeet olisivat kuukausikustannukseltaan samat, mitä nyt maksan vuokraa. Käänteisessä pitäisi vielä laskea päälle pankin veloitukset.

      Muuttamista ei kannata pelätä. Uuteen ympäristöön sopeutuu nopeasti, saattaa jopa parantaa elämänlaatua. Ostopalveluna saat pakkaamisen, kuljetuksen ja tavaroiden paikoilleen laiton, katselet vain vierestä ja annat ohjeita.

      Myy asuntosi. Saat tilillesi katetta vähintään kymmeniä tuhansia ja enemmänkin, minkälaisen asunnon sitten omistatkaan.

      Sijoita rahasi järkevästi. Hyviä neuvoja saa monelta taholta. Riskin mukaan tuotot voivat olla huomattaviakin. Pidä käyttötilisi erillään muista talletuksistasi ja sijoituksistasi, ja maksa itsellesi säännöllistä "palkkaa".

      Vältyt kamalalta byrokratialta etkä ole kenenkään holhottavissa. Rahoituslaitokset eivät tarjoa näitä käänteisiä hyvää hyvyyttään, vaan ottavat kyllä oman osansa rahoistasi.

      Vaatii hyvää elämänhallintaa ja yleensäkin rationaalisuutta rahan käsittelyssä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe