Käänteinen asuntolaina?

Tytti09

Onko käänteinen asuntolaina tarkoitettu vain eläkeläisille vai saako sen eroavan parin toinen osapuoli joka jäisi taloon asumaan ja hänellä on omat lapsensa, siis perilliset?

15

1825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytti09

...ja ovat jo aikuisia =)

• Saa, jos...

Käänteisen asuntolainan saa kuka tahansa, jolla on omistuksessaan VELATON asunto.

Siis jos aloittaja on tilanteessa, jossa hänen pitäisi makssa toiselle osapuolelle puolet asunnon hinnasta, niin silloin sitä ei saa, vaan asunnon pitää olla täysin maksettu, ja omassa omistuksessa.

• Tytti09

Kiitos vastauksesta !!! =)

• khgyuofgtyvhlkä

Käänteisessä asuntolainassa maksetaan vain korkoja. Kun omistaja kuolee/ tai myy asunnon pois, maksetaan velan pääoma pois. Eli suomeksi. Ostat talon, maksat vain velan korkoa ja kun joskus sitten perinnönjako koittaa, perilliset myyvät asunnon pois ja kuittaavat velan.

• Juuhpuuh

Ja lainan korko tuossa on 4% luokkaa, ei suinkaan tavallisen asuntolainan korko!! Eli kannattaa kyllä laskea, onko tuo fiksua. Mummoille kyllä saadaan myytyä kaikenlaista, eivät osaa kyseenalaistaa ja googlettaa vaihtoehtoja..

• Nähty on

En suosittele. Pankki vie rahat ja asunnon.

• scampi

Itse olen tilanteessa, jossa olen ajatellut käänteisen asuntolainan olevan minulle juuri sopiva. Olen 58-vuotias lapseton eronnut nainen. Omistan asunnon, joka on markkina-arvoltaan n. 159.000-200.000e arvoinen. Olen kuntoutusrahalla (ent määräaikainen eläke), enkä ole varma, kuntoudunko enää työelämään, eläkkeeni on n.1600e/kk. Olin jo melkein maksanut asuntoni velattomaksi, ennenkuin tämä tilanne yllätti minut. Sen jälkeen olen hissukseen ottanut lisää lainaa siten, että maksan vain korot. Nyt lainani on 45.000e. Minulla ei ole mitään syytä, miksen käyttäisi itse työlläni hankkimaani omaisuutta omaan elämiseeni ja hyvinvointiini, kun minulla ei perijöitä ole. Sisarukseni tulevat molemmat hyvin toimeen omillaan, joten he voivat sitten aikanaan myydä asunnon ja hoitaa velan pois.

• htrhttrtjrjrt

Toivottavasti sinulle scampi ei käy niin että elät yli keskimääräisen naisten eliniän eli noin 80V. Sillä silloin voit olla kusessa lainojen lyhennysten kanssa. Voit vielä nähdä päivän kun joudut asunnostasi pois ja olet vielä velkaa. Sitten alkaa rutiköyhyys.

• scampi
        htrhttrtjrjrt kirjoitti:

Toivottavasti sinulle scampi ei käy niin että elät yli keskimääräisen naisten eliniän eli noin 80V. Sillä silloin voit olla kusessa lainojen lyhennysten kanssa. Voit vielä nähdä päivän kun joudut asunnostasi pois ja olet vielä velkaa. Sitten alkaa rutiköyhyys.

Miksi joutuisin omasta asunnostani pois? Jos kuntoni vuoksi joudun muuttamaan palvelutaloon tai vanhusten osastolle, silloin tietenkin minä myyn tai omaiseni myyvät (jos olen niin huonossa jamassa tai hohouksen alainen) asuntoni. Näin tietenkin velat saadaan katettua asunnon hinnalla ja ymmärtääkseni eläke kattaa loppuvuodet laitoksessa.

• Samaa funtsaan
        scampi kirjoitti:

Miksi joutuisin omasta asunnostani pois? Jos kuntoni vuoksi joudun muuttamaan palvelutaloon tai vanhusten osastolle, silloin tietenkin minä myyn tai omaiseni myyvät (jos olen niin huonossa jamassa tai hohouksen alainen) asuntoni. Näin tietenkin velat saadaan katettua asunnon hinnalla ja ymmärtääkseni eläke kattaa loppuvuodet laitoksessa.

Ihan oikein ajateltu. Miksi sitä perintöä pitäisi säästää, jos ei ole edes perijöitä.
        Käänteisen asuntolainan pointti on, että voi jäädä omaan asuntoonsa asumaan.
        Toki se on taloudellisesti heikompi ratkaisu, kuin että myy suoraan asuntonsa, mutta vaikka myisi asuntonsa sijoittajalle, ei ole varmuutta, että vuokrasuhde siihen ei katkea tulevaisuudessa vuokranantajan toimesta.
        Oletko Scampi selvittänyt Hypoteekkipankin käänteisen asuntolainan?
        Mielestäni se sisältää juuri sen riskin, että jos elää vanhaksi, niin häviäjä on pankki, omasta asunnostaan ei joudu lähtemään.

• Ihmettelijä30

Jos omistaa asunnon jonka markkina-arvo on liki 200tonnia, pankki myöntää käänteistä asuntolainaa... vaikkapa 120 000? Tuskin noinkaan paljon... maksat korkoa ja menetät sitten aikanaan asunnon joskin kuolleena mutta kuitenkin. Miksi et myy itse asuntoa? Kuittaat velat pois, tunget sata tonnia taskuun ja menet vuokralle tai ostat halvan asunnon? Tuollainen 4%korko vastaa noilla lainasummilla helposti edullista vuokraa.

• Syitä löytyy
        Ihmettelijä30 kirjoitti:

Jos omistaa asunnon jonka markkina-arvo on liki 200tonnia, pankki myöntää käänteistä asuntolainaa... vaikkapa 120 000? Tuskin noinkaan paljon... maksat korkoa ja menetät sitten aikanaan asunnon joskin kuolleena mutta kuitenkin. Miksi et myy itse asuntoa? Kuittaat velat pois, tunget sata tonnia taskuun ja menet vuokralle tai ostat halvan asunnon? Tuollainen 4%korko vastaa noilla lainasummilla helposti edullista vuokraa.

Pointti on siinä, että haluaa jäädä asumaan omaan asuntoonsa.
        Ei voi tai jaksa muuttaa.
        Esim. vammainen on rakennuttanut asuntoonsa jotakin elämistä helpottavia ratkaisuja ym.

• Ihmettelijä30
        Syitä löytyy kirjoitti:

Pointti on siinä, että haluaa jäädä asumaan omaan asuntoonsa.
        Ei voi tai jaksa muuttaa.
        Esim. vammainen on rakennuttanut asuntoonsa jotakin elämistä helpottavia ratkaisuja ym.

juu ymmärrän kyllä, en vain itse näe syytä rakastua asuntoon niin, että tekee taloudellisesti typeriä ratkaisuja... veikkaan, että noiden vammaisten tms. henkilöiden osuus on aika marginaalinen... mutta toki jokainen tekee parhaaksi katsomansa ratkaisut. Minusta tuo vaan kuulostaa mielettömältä rahan haaskaukselta. Sen verran tutustuin lainaehtoihin, ettei laina edes välttämättä ole "kuolemaan asti" vaan määräaikainen jota sitten jatketaan tarvittaessa, mutta jos esim asuntojen hinta romahtaa, tarvitaan lainalle lisävakuuksia tai lainaa ei välttämättä jatketa. Eli epätodenäköisessä, mutta mahdollisessa scenaariossa olet maksanut 10-20v "vuokraa" eli korkoa ja lopulta saat vielä tuon lainan takaisin niskaasi, asuntosi arvon ollessa esim 60% lainamäärästä. Herkku tilanne...

• 38
        scampi kirjoitti:

No kukaan ei näe niin pitkälle tulevaisuuteen, että tietäisi mikä tilanne sitten on. Kuitenkin esimerkiksi äitini asuu tällä hetkellä yksityisessä "palvelutalossa", eli senioriasunnossa, joka on suunniteltu vanhalle ihmisille tiloiltaan.

Tuossa on kallis vuokra, joten oli hyvä, että hän sai rahaa entisen asunnon myynnistä. Siellä elämisestä ei tullut mitään, kun ei oikein päässyt liikkumaan ulos ja asunnon ratkaisutkin oli sokeahkolle ja huonosti liikkuvalle ihmiselle epäkäytännölliset. Elämänhalu meni, ja hän joutui sairaalaan heikossa kunnossa. Oli kuitenkin hoidon jälkeen liian hyväkuntoinen saamaan mitään kunnallista palveluasuntoa.

Uusi asunto on ollut tosi hyvä juttu, äiti tutustui uusiin, samassa tilanteessa oleviin ihmisiin, ja pääsee itsekseen tai ainakin kaverin kanssa liikkumaan leveillä käytävillä rollaattorin kanssa ja nauttimaan ohjelmasta, mitä talossa on runsaasti. Ennen hän oli lähinnä television varassa ja tapasi vain sukulaisia. Muutos elämänlaadussa näyttää ulkopuolisesta isolta.

Joten kannattaa ainakin katsoa, että se viimeinen asunto on kaikin tavoin huonokuntoisellekin sopiva.

• P_J_B

Et tarvitse mitään käänteisiä lainoja. Ne ovat pankin keino ansaita kustannuksellasi.

Toimi vaikka näin kuten itse tein:

Muuta vuokralle edulliseen ja hyvään kämppään. Suosittelen VVO:ta, uusia taloja hyvillä paikoilla ja liikuntarajoitteisillekin sopivia. Itselläni asunto-osakkeeni hoitovastikkeet ja taannoisen putkiremontin rahoitusvastikkeet olisivat kuukausikustannukseltaan samat, mitä nyt maksan vuokraa. Käänteisessä pitäisi vielä laskea päälle pankin veloitukset.

Muuttamista ei kannata pelätä. Uuteen ympäristöön sopeutuu nopeasti, saattaa jopa parantaa elämänlaatua. Ostopalveluna saat pakkaamisen, kuljetuksen ja tavaroiden paikoilleen laiton, katselet vain vierestä ja annat ohjeita.

Myy asuntosi. Saat tilillesi katetta vähintään kymmeniä tuhansia ja enemmänkin, minkälaisen asunnon sitten omistatkaan.

Sijoita rahasi järkevästi. Hyviä neuvoja saa monelta taholta. Riskin mukaan tuotot voivat olla huomattaviakin. Pidä käyttötilisi erillään muista talletuksistasi ja sijoituksistasi, ja maksa itsellesi säännöllistä "palkkaa".

Vältyt kamalalta byrokratialta etkä ole kenenkään holhottavissa. Rahoituslaitokset eivät tarjoa näitä käänteisiä hyvää hyvyyttään, vaan ottavat kyllä oman osansa rahoistasi.

Vaatii hyvää elämänhallintaa ja yleensäkin rationaalisuutta rahan käsittelyssä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe