Jos kuolinpesän osakkaat myyvät ulkopuoliselle ostajalle kiinteistön jossa on tehty perunkirjoitus ja josta ovat jo maksaneet perintöveron niin saavatko he jaettuna myyntihinnan kukin vai joutuuko siitä saamastaan myyntihinnasta he kukin maksamaan vielä jotain veroa?
Perintötalon myyminen
4
422
Vastaukset
- Professori%
Myyntivoitosta joutuu maksamaan 28%. Mikäli osakkaat kaikki pitävät asuntoa vakituisena asuntona 2 vuotta voittoveroa ei tarvitse maksaa.
- Taisto ja tyttö
Mikäli kiinteistön perinnön saajina on leski ja kuolleen rintaperillinen, miten jako suoritetaan?
- 11+9
Luovutusvoittoa syntyy vain myyntihinnan ja perintöveroarvon (perukirjaan merkityn arvon) erotuksesta. Jos arvo laitettu oikein perukirjaan, ei tule luovutusvoittoveroa.
Lesken ja rintaperillisten osuuten vaikuttaa se, kuka omisti kiinteistön (vainaja yksin vai yhdessä lesken kanssa), oliko avioehtoa ja kumpi oli rikkaampi puoliso, ts. saako leski tasinkoa kuiolinpesältä. - Taisto ja pojat
Entä jos kiinteistön myyntihinta on pienempi kuin perukirjaan merkitty arvo? Meneekö silloin perikunnan jäseniltä (vainajan rintaperillisiltä) veroa saadusta kauppasummasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2772885Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka472280Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471987- 1131717
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051644Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121365- 661307
- 681243
- 551179
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771161