St1:n Anttonen: Bensa voi maksaa kohta kaksi euroa litralta
Torstai 29.03.2012 klo 06:00 (päivitetty to 11:35) 8 kommenttiaJaa Facebookissa
KUVA: ESA PYYSALO/IL
On mahdollista, että bensiinin hinta nousee jopa kahteen euroon kesällä - mutta epätodennäköistä se on, sanoo St1-ketjun hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen. Hän arvioi bensalitran kallistuvan muutaman kuukauden sisällä 1,80-1,85 euroon.
Kahden euron litrahinta voi Anttosen mukaan ylittyä, jos Iran-jännitteet jatkuvat ja sota syttyisi. Sota ei ole vielä syttynyt, mutta Iran-jännitteet ovat todelliset. Raakaöljyn tynnyrihinta on kivunnut jo yli 125 dollariin tynnyriltä.
Hintatilanteeseen vaikuttaa muun muassa Euroopan unionin päätökset öljyntuottajamaa Iraniin kohdistuvista saarroista. Saartotoimiin on lähdetty, koska Iranin ydinohjelman on uskottu tähtäävän ydinaseiden valmistukseen.
Asiantuntijat ovat arvioineet raakaöljyn hinnassa olevan Iran-lisää 5–10 dollaria tynnyriltä.
St1 Anttonen muistuttaa, ettei nykyinen raakaöljyn hintataso vielä edes näy kuluttajahinnoissa.
-Tukkuhinnat ovat noin 1,60 euron tienoilla. Pumpuilla bensaa myydään 1,70 euron hinnalla. Litralta bensan pitäisi maksaa 1,75-1,80 euroa, jotta myynti olisi kannattavaa, Anttonen laskee.
Anttosen laskelmien mukaan raakaöljyn kymmenen dollarin hinnan nousu ei jatkossakaan näy kovin dramaattisesti bensan hinnassa.
-Ehkä noin 5–6 senttiä. Suurin osa hinnastahan tulee verosta.
Suomi on autoilijoiden maa, onko bensiinin hinnalla mitään kipurajaa?
– Hankala sanoa. On suuri joukko ihmisiä, joiden on pakko ajaa, mutta väkisinkin hinnan nousu jossakin vaiheessa alkaa leikata kysyntää. Toistaiseksi kipurajaa ei ole rikottu.
Valtio kurittaa
Valtio on viime aikaisilla veropäätöksillään ajanut voimakkaasti sitä, että verotus käännetään kulutuksen verotukseen. Ministeriöissä virkamiehet ja ovat kilpaa selitelleet, että nykyautot kuluttavat vähemmän, minkä vuoksi kuluttajien kukkaro ei ohene autoilun seurauksena ihan tolkuttomasti.
Anttosen mukaan päättäjillä on jäänyt huomioimatta se, että Suomen autokanta on yksi Euroopan vanhimmista eikä vanhoihin autoihin voi tankata esimerkiksi etanolia, joka suuremmasta kulutuksesta huolimatta tulee autoilijalle jopa 35 senttiä litralta edullisemmaksi kuin perusbensa. Silti etanolin käyttö ei ole lisääntynyt merkittävästi.
-Jotta etanolia voisi tankata, pitää olla uusi auto, joka on kallis Suomessa. On mielestäni rikollista, ettei kuluttaja pysty itse valitsemaan, mitä tankkaa, sillä autonvalmistajat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta eivät valmista moottoreita, joihin käy useat polttoaineet.
Anttosen mielestä EU-tasolla pitäisi tehdä päätöksiä, jotta uusiin bensa-autoihin saataisiin etanolipitoiset polttoaineet.
-Tämä loisi uusiutuville polttoaineille markkinoita, mutta samalla se leikkaisi hintoja, mikä näkyisi myös kuluttajahinnoissa. Öljy-yhtiöt eivät tätä kuitenkaan halua ja heillä on edelleen erittäin suuri valta-asema.
St1 strateginen liiketoimintasuuntaus on tutkia ja kehittää liiketaloudellisesti kannattavia, ympäristöä säästäviä energiaratkaisuja. Yhtiöllä on seitsemän bioetanolin tuotantolaitosta Suomessa.
Kylmää totuutta
Voe voe voe
0
89
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 934079
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.613359Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1633060Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,703012SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.812499Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52316Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1842027Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a282024Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s651982- 951403