Hallintotiede 2012

.54321

Löytyykö palstalta muita tänä keväänä hallintotieteelliseen pyrkiviä? Itse haen Tampereelle ja aloitin noin viikko sitten pääsykoekirjan (Governance) lukemisen. Missä vaiheessa muiden lukemiset ovat ja mitä mieltä olette pääsykoekirjastanne?

62

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Y8Y68H

      Vaasaan

    • moi...

      Haen Tampereelle. Olen töiden ohessa selaillut kirjaa sen verran kun olen kerennyt ja loppuun asti sama tahti. Ei ole siis mitään lukulomaa tiedossa..

    • Jabassi

      Haen myös Tampereelle hallintotieteisiin FILA:an. En oo vielä tosin ostanu pääsykoekirjaa.

      • guru86

        Tänä vuonna ei enää haeta pääaineisiin, vaan uusiin laaja-alaisiin tutkinto-ohjelmiin.


      • Jabassi
        guru86 kirjoitti:

        Tänä vuonna ei enää haeta pääaineisiin, vaan uusiin laaja-alaisiin tutkinto-ohjelmiin.

        Näinpäs todella onkin, eli haen hallintotieteisiin, en suoraan FILA:an. Onhan tuosta yliopiston sivuilla juttuakin. Vaikeuttaa hieman sisäänpääsyä, mutta eipä tuo haittaa.


      • Jabassi
        Jabassi kirjoitti:

        Näinpäs todella onkin, eli haen hallintotieteisiin, en suoraan FILA:an. Onhan tuosta yliopiston sivuilla juttuakin. Vaikeuttaa hieman sisäänpääsyä, mutta eipä tuo haittaa.

        Tuossa asiasta kerrotaankin melko selkeästi yliopston sivuilla: http://www.uta.fi/jkk/opiskelu/koulutusuudistus.html FILA:kin on yhdistynyt uudessa systeemissä kunnallistalouden kanssa, ja on nyt Julkisen talousjohtamisen opintosuunta.

        Millaisilla taustoilla haette hallintotieteisiin? Itse olen vanha käpy -83, ja miespuolinen. Aloitin kauppatieteissä (yrityksen hallinnossa) 2003, mutta opinnot jäivät parin vuoden jälkeen erinäisistä syistä kesken. Haenkin nyt myös opinto-oikeuden palauttamista, jolloin pääsisin takaisin sisään ilman pääsykokeita.


    • Kari90

      Millähän tapaa pääsykoe nyt uudistuu uuden systeemin mukana?

      Itse olen ylioppilas vuosimallia 2010 suhteellisen huonoilla arvosanoilla kirjoituksista, mutta lukeminen on aloitettu jo viime vuoden puolella joten sen luulisi kattavan asian.

    • rentoeero

      Pakko kysellä tässä ketjussa hakijoilta, mikä hallintotieteessä vetää ihmisiä puoleensa? Tai siis, millaisessa/missä työssä oikein näette itsenne valmistumisen 5 vuoden jälkeen?

    • abi--

      Missä vaiheessa muiden lukemiset on? Itse olen lukenut tuon Tampereen kirjan vasta sellaiset kaksi kertaa ja varsinkin viime viikot ovat olleet aika tahmaista ... Ei millään jaksaisi istua kirjan ääressä, mutta pakko se vaan on. Lisäksi hain Vaasaan ja sen pääsykoekirjan olen lukenut myös kaksi kertaa. Se on mukavan lyhyt ja asiat tuntuvat aika yksinkertaisilta, mutta pelottaa, kun ne pitää varmasti noin pienen pääsykoemateriaalin myötä muistaa ihan pilkuntarkasti.

      Itse olen tämän kevään abi ja siis ensimmäiset pääsykokeet edessä. Ylempänä kyseltiin, että miten pääsykokeet mahtavat uudistua tänä vuonna yhteisen hallintotiedehaun myötä ja olisi mielenkiintoista kuulla mietteitänne asiasta.

    • lappalainen

      Itse hain viime keväänä Tampereelle, ja sain lukematta noin puolet vaadittavista pisteistä. Haen tänä keväänä Vaasaan ja Tampereelle. Minulla tosin on jo opiskelupaikka Helsingin yliopistossa, mutta haluan toisen tutkinnon.

      Itseäni hallintotieteissä kiinnostaan niiden monipuolinen soveltuvuus eri aloille.

      • 323232

        "Itseäni hallintotieteissä kiinnostaan niiden monipuolinen soveltuvuus eri aloille."
        Haluatko perustella?

        PS Kuka tahansa saa puolestani leikkia paholaisen asianajajaa.


      • lappalainen
        323232 kirjoitti:

        "Itseäni hallintotieteissä kiinnostaan niiden monipuolinen soveltuvuus eri aloille."
        Haluatko perustella?

        PS Kuka tahansa saa puolestani leikkia paholaisen asianajajaa.

        Hallintotieteiden maisterin paperit ovat soveltuvat paperit, eli niillä voi hakea laajalle kentälle. Kuitenkin useimmissa julkisen puolen viranhauissa on vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, ja mielestäni hallintotieteet ovat yksi hyvä vaihtoehto.

        Ja yksi kriteeri on myös sisälle pääsyn suhteellinen helppous, Helsinkiin valtsikaan tai kauppatieteisiin on isomman työn takana, eikä minulla ole aikaan paneutua niihin. Tosin luen jo nyt Valtiotieteellisessä sivuaineita joustavan opinto-oikeuden turvin.


      • tt
        lappalainen kirjoitti:

        Hallintotieteiden maisterin paperit ovat soveltuvat paperit, eli niillä voi hakea laajalle kentälle. Kuitenkin useimmissa julkisen puolen viranhauissa on vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, ja mielestäni hallintotieteet ovat yksi hyvä vaihtoehto.

        Ja yksi kriteeri on myös sisälle pääsyn suhteellinen helppous, Helsinkiin valtsikaan tai kauppatieteisiin on isomman työn takana, eikä minulla ole aikaan paneutua niihin. Tosin luen jo nyt Valtiotieteellisessä sivuaineita joustavan opinto-oikeuden turvin.

        Henkilöstöhallinnon osa on aivan sama kauppatieteiden ja tradenomiopintojen kanssa. Joten henkilöstöhallintoa opit ainakin hallintotieteen opinnoissa.


    • tt

      Itse luen hallintotieteitä. Pidän kyllä aineesta näin yleisesti ottaen, mutta onhan siinä myös koomisia piirteitä. Tuo paholaisen asianajaja on esitelty eräässä Harisalon kirjassa, joka muuten oli älyttömän kuivaa luettavaa.

      Eli ei muuta kuin kritisoimaan ryhmän päätöksiä. Tuota ohjetta voi soveltaa monella eri alalla :-)

      • 25

        "Itse luen hallintotieteitä. Pidän kyllä aineesta näin yleisesti ottaen"
        Olen pohtinut viime aikoina sitä, mitä haluaisin elämältäni ja mitä haluaisin lähteä opiskelemaan. Olen hyvin kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja eri yhteiskuntatieteistä (erityisesti taloustieteestä ja politologiasta). Suosittelisitko hallintotiedettä minulle? Ja jos sinulla on ylimääräistä aikaa, niin haluaisitko kertoa minulle, millaista hallintotieteen opiskeleminen on?


      • tt
        25 kirjoitti:

        "Itse luen hallintotieteitä. Pidän kyllä aineesta näin yleisesti ottaen"
        Olen pohtinut viime aikoina sitä, mitä haluaisin elämältäni ja mitä haluaisin lähteä opiskelemaan. Olen hyvin kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja eri yhteiskuntatieteistä (erityisesti taloustieteestä ja politologiasta). Suosittelisitko hallintotiedettä minulle? Ja jos sinulla on ylimääräistä aikaa, niin haluaisitko kertoa minulle, millaista hallintotieteen opiskeleminen on?

        Kyllä hallintotiedettä voi suositella, jos yhteiskunnalliset asiat kiinnostavat. Hallintotieteissä ollaan kiinni tässä hetkessä. Esimerkikisi käsittelin esseessä kuntauudistusta.

        Mutta onhan se opiskelu joskus myös tylsää. Luentoja, tenttejä ja esseitä. Onhan hallintotiede vähän virkamiesmäistä. Se on vähän omituinenkin aine. Osa jutuista on älyttömän tylsiä, mutta sitten taas on tosi mielenkiintoisia juttuja.

        Hallintotieteiden yhteydessä opiskellaan myös taluden johtamista, henkilöstöjohtamista, muutoksenjohtamista jne.


    • 23s23asd

      Kävin Tampereen yliopiston sivuilla. Sieltä sain tietää, että hallintotieteiden tutkinto-ohjelma sisältää viisi eri pääainetta. Ne ovat: julkisoikeus, julkistalouden johtaminen, ymp. ja alueiden politiikka (minulla ei ole mitään hajua, mitä tuo tarkoittaa, eikä asiaa auta yhtään se, etten löytänyt oppiaineden listauksesta tuollaista nimikettä), kunta- ja aluejohtaminen, ja lopuksi, hallintotiede. Haluaisiko joku kertoa minulle em. oppiaineiden työllistämispotentiaalista, opiskelun sisällöstä ja muista opiskelemaan hakemisen kannalta relevanteista seikoista.

      PS Tiedän kyllä, että haku tehdään tutkinto-ohjelmaan, ei suoraan pääaineeseen, jota haluaa opiskella.

      • lappalainen

        Opiskelun sisältö selviää täysin Utan sivuilta, etsit sieltä opinto-oppaat joista selviää tutkintorakenne ja mitkä kurssit ovat pakollisia ja paljonko voit valita vapaasti.


    • hallintotieteeliseen

      Millainenhan mahtaa koe olla tänä vuonna? O/V tehtäviä varmaan, mutta mistä alueesta aineisto/essee voisi tulla? Ehdotuksia!? (kuntauudistus ainakin ollut pinnalla...)

      • lappalainen

        Minä veikkaan Talvivaaran ongelmia tai kunta ja palvelurakennusuudistusta. Viime vuonnahan oli tuo uuden ydinvoimalaitoksen sijoittaminen kahden kunnan välillä.

        Luulen että rakenne säilyy muutoin edellisvuosien kanssa samana, eli alkuun moniväittämät, joilla saadaa pudotettua pois jo ne, joiden vastauksista huomaa ettei ole luettu. Sitten käsiteselityksia ja lyhyitä kysymyksiä sekä loppuun laajempi aineistoon pohjautuva essee.


      • lappalainen
        lappalainen kirjoitti:

        Minä veikkaan Talvivaaran ongelmia tai kunta ja palvelurakennusuudistusta. Viime vuonnahan oli tuo uuden ydinvoimalaitoksen sijoittaminen kahden kunnan välillä.

        Luulen että rakenne säilyy muutoin edellisvuosien kanssa samana, eli alkuun moniväittämät, joilla saadaa pudotettua pois jo ne, joiden vastauksista huomaa ettei ole luettu. Sitten käsiteselityksia ja lyhyitä kysymyksiä sekä loppuun laajempi aineistoon pohjautuva essee.

        Siis kunta ja palvelurakenneuudistus!


    • 7 laudaturin yo

      Olen lukenut kirjan nyt 9 kertaa, ja tunnen olevani vasta alussa urakassa. Vaikeinta on muistaa lauseet oikein, niissä on todella helppo hämätä yhtä sanaa muuttamalla.

      Esim. kumpi olisi mielestänne oikein?:

      "Kuntien laaja tehtäväkenttä ei vielä kerro kaikkea oleellista kuntahallinnon erityispiirteistä."

      Vai

      "Kuntien laaja tehtäväkenttä kertoo oleellisesti kaiken kuntahallinnon erityispiirteistä."

      Vastaus s.193.

      Pitäisi muistaa ihan kaikki!! Paniikki!!

    • tt

      Minä päättelisin kirjaa lukematta, että vaihtoehto A on oikein. Perusteluna on se, että tutkija voi helposti jatkaa tuota lausetta korostamalla omaa erinomaisuuttaan. Hän on löytänyt mielestään jonkin erinomaisen asian, joka vaikuttaa kuntahallintoon.

    • 8 laudaturin yo

      Itse olen lukenut kirjan joku 11 tai 12 kertaa läpi ja tuntuu juuri siltä että ei varmasti ole pääsemässä koetta läpi. Kaikki asiat on muistissa mutta silti tuntuu että aina on joku parempi..

    • Kysyjä321ewqhgfgh

      Hei, minulla on kysymys. Onko hallintotieteiden tutkinnolla ihan oikeaa työllisyysarvoa, vai onko se yhtä turha kuin esim. politologian tutkinto?

      • tt

        Minun mielestä hallintotieteen tutkinto ei ole sieltä pahemmasta päästä, sillä hallintotieteiden maisterintutkintoa pidetään yleisesti virkamiestutkintona. Tutkinnossa saa juuri niitä käytännön valmiuksia virkamieheksi.

        Senm sijaan politiikan tutkimus on teoreettisempaa. Valmistaa enemmän tutkijan uralle, mutta toki hallintotieteistä saa myös eväitä siihen hommaan.Kuitenkin alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintotieteen tutkinnolla on oikea paikkansa työelämässä. Voidaan puhua puoliprofessiosta.


      • oleeol
        tt kirjoitti:

        Minun mielestä hallintotieteen tutkinto ei ole sieltä pahemmasta päästä, sillä hallintotieteiden maisterintutkintoa pidetään yleisesti virkamiestutkintona. Tutkinnossa saa juuri niitä käytännön valmiuksia virkamieheksi.

        Senm sijaan politiikan tutkimus on teoreettisempaa. Valmistaa enemmän tutkijan uralle, mutta toki hallintotieteistä saa myös eväitä siihen hommaan.Kuitenkin alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että hallintotieteen tutkinnolla on oikea paikkansa työelämässä. Voidaan puhua puoliprofessiosta.

        Puoliprofessio = nolla professiota eli ammattia. Ammatti joko on tai sitä ei ole.

        Ei mitään hallintotieteitä lukemaan. Paitsi EHKÄ jos ottaa jonkun tosi järkevän, kuten laskentatoimen laajaksi sivuaineeksi. Lakimiehen koulutuksen saaneet menee täysillä työnhakuvaiheessa hallintotieteilijöiden ohi. Ja vähän työpaikan luonteesta riippuen kauppatieteilijät myös.


      • tt
        oleeol kirjoitti:

        Puoliprofessio = nolla professiota eli ammattia. Ammatti joko on tai sitä ei ole.

        Ei mitään hallintotieteitä lukemaan. Paitsi EHKÄ jos ottaa jonkun tosi järkevän, kuten laskentatoimen laajaksi sivuaineeksi. Lakimiehen koulutuksen saaneet menee täysillä työnhakuvaiheessa hallintotieteilijöiden ohi. Ja vähän työpaikan luonteesta riippuen kauppatieteilijät myös.

        Sattumalta huomasin tänään. ei ilmeisesti mitään järkevää tekemistä :-).


        Totta puhut viestissäsi. Lakimiehen koulutus on selkeä ammatti. Mielummin sitä lukemaan kuin hallintotieteitä. Kauppatieteillä vähän samaa ongelmaa kuin hallintotieteillä tänä päivänä. Vielä jonkin aikaa sitten kauppatieteiden maisterin tutkinto oli arvostettu tutkinto etenkin yksityisellä sektorilla. Meitä opetti yksi juuri eläkkeellä jäänyt opettaja, joka opiskeli nuoruudessaan itsensä KTM:ksi. Hän sai heti valmistuttuaan hyvän johtajan paikan. Hallintotieteilijät taas työllistyivät hyvin julkiselle puolelle.

        Tänä päivänä niin kauppa kuin hallintotieteilijöitä on työttömänä. Valtiolla tuottavuusohjelma, jonne ennen hallintotieteilijät päätyivät. Kauppatieteen masiterin tutkinto taas on kärsinyt inflaation.

        Ehkä kauppatieteen maisterin tutkinto voi olla tänä päivänä parempi tutkinto järkevillä sivuainevalinnoilla kuin hallintotieteiden maisteri. Viraliisesti hallintotieteellä on oikea paikka työelämässä. Niitä paikkoja ei vain riitä kaikille.


    • kysyy1342ro

      Mites muiden lukemiset sujuu? Montako kertaa olette käyneet kirjan läpi?

      • Perunapää

        Kolme kertaa ja tuntuu että aika loppuu täysin kesken. Joka kerta huomaan jonkun uuden asian, jota en aiemmin ollut huomannut. Tämä aiheuttaa turhautumista. Monettako kertaa itse?

        Oli nuo hakijamäärät tulleet julki. Hakijoita oli jotain 950 ja sisään pääsee jotain 130. Eli kaiken on mentävä todella nappiin, koska ison osan paikoista vie uudet ylioppilaat. Toivottavasti paikalle ei saavu kuin max. puolet.


    • edellinenkysyjä!!!!

      No kaikki helpot luvut ehkä kolme-viis kertaa ja kaikki vaikeet luvut ehkä kaks kertaa..Todella epämäärästä lukemista ollut.. :D ja aika loppuu ihan kesken!

    • 19+2

      Sama täällä, helpoimmat luvut noin kolme kertaa ja vaikeimmat (kuten fila) kaksi kertaa. Aika loppuu todellakin kesken ja vaikka totta kai haluan sisään, niin mielenkiinto pääsykoekirjojen lukemiseen on ollut viimeisen viikon aikana ihan nollassa... Vielä viikko aikaa.

    • 19+2

      Huomenna se sitten olisi.

    • edellinen kysyjä!!!!

      niinpä... jännittäääääää...

    • lappalainen

      Syyllistyin typeriin virheisiin, mutta toivon että muutkin. Monivalitaa koko valintakoe, aika yllätys. Miten se regionalismikysymys meni? Alkoiko se kysymys "Osa.." vai "Suuri osa.."

      Aineestoon liittyvät kysymykset tuntuivat välillä melkoisen tulkinnanvaraisilta, mikä on tietysti katkeran kalkatusta..

      Mites muilla meni?

    • mymmeliiiiiiii

      Juu oli aikas yllätys että ei ollut mitään esseetä tms.
      Itellä tuntui menevän ihan ok, mutta luulenpa että siellä typeriä virheitä sitten kuitenkin on tullut tehtyä. Koskakohan tuo koe tulee nettiin? Vois sieltä sitten vähän kattella kirjan kanssa että kuinka monta pistettä EHKÄ tulis..

    • 19+2

      Aineistotehtävän viimeinen monivalinta oli kyllä niin epäselvää, että oksat pois... Kirjan kysymykset tuntuivat ihan mukavilta kun niitä oli hetken aikaa pyöritellyt, mutta aineistossa olikin sitten yllin kyllin sitä tulkinannvaraisuutta ja pari kohtaa piti jättää tyhjäksikin, kun ei uskaltanut ottaa riskiä väärästä vastauksesta.

      Itsekin yllätyin pelkästä monivalinnasta ja selailin paperit vaikka kuinka monta kertaa läpi etsiessäni sitä esseetä. Se kysymysnippujen mukana saatu ruutupaperikin hämmensi vielä lisää, heh.

      • sali D10a

        Mikä ihmeen ruutupaperi? Tarkoitatko suttupaperia? Vastausohjeistahan tuo selvisi heti, ettei siinä ollut muita kuin monivalintatehtäviä.


    • Mies salista

      http://www.uta.fi/valinta/valinta2012.html

      Toivottavasti jo huomenna saisi tiedon saapuneista tuonne. Aika paljon oli kyllä porukkaa, mutta ei kyllä tuhatta mielestäni. Tosin yläkerran väkeä en kokonaan nähnyt. Ei kait tuolla kyllä lopulta ole niin merkitystä, vaan omalla suorituksella mutta kait se sisäänpääsyosuus kasvaa mitä vähemmän on saapuneita. Onneksi osa lähti jo heti tunnin päästä, yleensä se merkkaa kokeilijoiden osuutta.

    • B1100

      Voin kertoa, että oli toodella paljon vaikeampi koe tänä vuonna verrattuna viime vuosiin, ainakin kirjaan perustuvien väittämien osalta--Viime vuosien kokeiden taso tuntui aivan yläasteen yhteiskuntaopilta, kun ennen lukemisen aloittamistakin virheitä tuli vain 2-3. Tänä vuonna puolet kysymyksistä laittoivat luun kurkkuun, mutta saa nähdä..

      • Pinni3

        Omasta mielestäni koe oli taas alkuosion kannalta helppo. Mutta toki kokeen jälkeen kirjan kahlattua läpi huomasin ainakin 3 typerää virhettä. Aineistokokeesta taas ei voi tässä vaiheessa sanoa juuta eikä jaata, koska niitä ei voi tarkastaa kirjasta. Kuukausi on pitkä aika.


    • 30

      Minulle on hieman epäselvä, ovatko henkilöt, jotka valmistuvat Helsingin valtiotieteellisestä tiedekunnasta pääaineenaan hallinnon ja organisaation tutkimus, hieman sama asia kuin hallintotietelijiät. Tiedän kyllä, että ensiksi mainitut ovat tutkintonimikkeeltään valtiotieteiden maistereita ja jälkimmäiset taas hallintotieteiden maistereita. En kuitenkaan kykene ymmärtämään, mikä käytännön ero noissa kadessa on. Tai voi olla, että olen ymmärtänyt hallintotieteilijöiden pätevyydet väärin, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että he tutkivat hallintojärjestelmiä ja organsaatiokäyttäytymistä. Olenko ihan hakoteillä, ja miten asia on todellisuudessa?

      • asiantuntija x

        Yhteiskuntatieteellisellä koulutusalalla kolme vaihtoehtoista ylempää korkeakoulututkintoa: HTM, YTM ja VTM. Tuossa Helsingin yliopiston tutkinnossa opiskellaan pääaineena hallintotiedettä.


      • 30
        asiantuntija x kirjoitti:

        Yhteiskuntatieteellisellä koulutusalalla kolme vaihtoehtoista ylempää korkeakoulututkintoa: HTM, YTM ja VTM. Tuossa Helsingin yliopiston tutkinnossa opiskellaan pääaineena hallintotiedettä.

        "Yhteiskuntatieteellisellä koulutusalalla kolme vaihtoehtoista ylempää korkeakoulututkintoa: HTM, YTM ja VTM."
        Oho, taisin ilmaista itseäni lievästi sanottuna hieman heikosti. Eli siis juu, on olemassa erikseen sekä hallintotieteiden että valtiotieteiden maistereita. Tarkoitin lähinnä sitä, että mitä eroa on "hallinon ja organisaation tutkimus" -nimisellä pääaineella verrattuna "hallintotiede"-nimiseen pääaineeseen.


      • tt
        30 kirjoitti:

        "Yhteiskuntatieteellisellä koulutusalalla kolme vaihtoehtoista ylempää korkeakoulututkintoa: HTM, YTM ja VTM."
        Oho, taisin ilmaista itseäni lievästi sanottuna hieman heikosti. Eli siis juu, on olemassa erikseen sekä hallintotieteiden että valtiotieteiden maistereita. Tarkoitin lähinnä sitä, että mitä eroa on "hallinon ja organisaation tutkimus" -nimisellä pääaineella verrattuna "hallintotiede"-nimiseen pääaineeseen.

        Helsinginkoulussa pääpaino on laajoissa hallinnollisissa kysymyksissä. (poliittinen järjestelmä, pyrokratia jne.)" Hallintotieteessä opetettaan puolestaan mm. henkilöstövoimavarojen johtamista, talouden johtamista jne. (mikronäkökulma.)

        Hallintotieteissä on siis olemassa kaksi erinäkökulmaa. Makro ja mikronäkökulmat.


    • HTM

      Nyt olivat laittaneet osallistujien määrän sinne sivuille, jotain 350 suunnilleen 950.sta oli vaan paikalla. Parantaa siis sisäänpääsyprosenttia. Aika paljon menee hukkaan paperia ihmisten turhien ilmottautumisten vuoksi. :(

      • jännittääää

        Mitä veikkaatte, paljonko tuosta määrästä on vielä sellaisia jotka ovat vain tulleet "kokeilemaan", katsomaan millainen koe on tai ehkä pläränneet hieman kirjaa mutta eivät niin tosissaan? Itse ajattelin että voisiko olla jopa n. sata sellaista tai ylikin.. Melkoista spekulointia, mutta pakkohan sitä on vähän harrastaa odotellessa :D


    • Kari90

      32 tyyppiä oli jotka ei olleet niin tosissaan

      • sepi8887

        Solet väärässä. Niitä oli 58.


    • hmm--

      Yllättävän vähän kokeeseen osallistujia, luulin porukkaa olleen enemmänkin. Parempi tietysti meille muille sisäänpääsyn kannalta. Kymmenen päivän päästä tuleekin jo tuloksia...

    • mychildren mybride

      Vaasaan!

    • Kohta sen tietää

      Ylihuomenna tulokset jippii, loppuu tämä kuukauden stressi. Vaasaan hain myös lukematta ja jäi kolmen pisteen päähän sekä varasijalle. Onnea kaikille päässeille.

    • jajajajajajajj

      Sieltähän se Siika tuli! JESJES!!! 50 pistettä sain, alin sisäänpääsypiste oli 38,50. Onkos muille tullut jo paksuja kirjeitä?

    • Humanistinen

      Läpällä hain ja kerran taisin kirjan selata kunnolla läpi. Pääsykokeissa sit vähän darrassa. Kirje tuli kuitenkin postissa aamulla ja sisällä ollaan. Onkohan tuolla Tampereen yliopistolla kovia bileitä, tietääkö kukaan?

    • voivoivoi.

      Eipä ollut nimeä listoissa eikä postissa kolahtanut mitään... Osaatteko sanoa, että lähetetäänkö hylätyille minkäänlaista kirjettä? Entä miten varasijojen kanssa menetellään, kun kyllähän niistäkin pitäisi kotiin jokin tieto tulla?

      • jmdkndo

        Hylätyille lähetetään sellainen pienempi kirje, jossa on muutoksenhakuohjeet, omat pisteet ja varasijamenettelyn kannalta olennaisimmat asiat. Tampere here I come..


    • :(

      "Sivulla näkyvät myös varasijalta opiskelijaksi valitut. Valittujen lukumäärä voi siis peruutusten johdosta olla suurempi kuin oppiaineen sisäänottokiintiö on."


      Näin lukee tuloksien sivulla. Ja ensi vuonna yritetään uudelleen !

    • nöffe

      Näkeeköhän mistään kuinka paljon sisään otettiin vain pääsykokeella pyrkineet?

    • kana_lintu

      Minä pääsin sisään.

    • nuxnic

      Vaasaaan

    • jajdsnjåodi

      Vaasan koe oli ihan vitsi! Pääsin täysin lukematta sisään, valitsin tietysti kuitenkin Utan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe