Taas on aika, kun pienet virpojat ilmestyvät ovillemme. Kultuuriperintöni on Karjalasta, jossa lapset virpoivat sukulaisensa ja naapurinsa pääsiäispäivänä kreppipaperikukin koristelluin pajunoksin. Perinne oli juutalaisten juhlasta, ensi hedelmän juhlasta, joka kului osana pääsiäisen, eli pesachin viettoa. Pesach alkoi happamattoman leivän juhlasta. Silloin Jeesus söi happamatonta leipää ja tulessa valmistettua lammasta. Kolmantena päivänä, jolloin juutalaiset viettivät ensi hedelmän juhlaa heiluttaen vuoden ensimmäisen sadon tuotteita temppelissä, Jeesus nousi haudasta Jumalan ensi hedelmänä kuollemaan vaipuneiden joukosta.
Tämän virpomisperinteen Karjalaan toi Jeesuksen opetuslapsi Anreas, joka toi evankeliumin Venäjälle ja Karjalaan. Karjalassa oli pitäjä, joka oli saanut nimensä opetuslapsen mukaan. Pitäjän nimi oli Antrea.
Virpominen
staim
0
83
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351