Kasvatustieteen professori Tapio Puolimatka ja kosmologian professori Kari Enqvist väittelivät aiheesta "Johtaako tiede ateismiin" Helsingin yliopistolla ke 7.10.09.
Enqvist tulee väittelemään aiheesta huhtikuussa myös tunnetun apologeetan eli William Lane Craigin kanssa.
Enqvistin alustus Puolimatkan kanssa oli hyvä ja kannattaa katsoa olipa teisti tai ateisti.
http://www.youtube.com/watch?v=qFLPAtkCnec&list=PL0E9D3296B46DDACC&index=4&feature=plpp_video
Johtaako tiede ateismiin?
5
129
Vastaukset
Enqvist voitti väittelyn melko selkeästi.
Puolimatka ei mm. pystynyt kertomaan yhtäkään sellaista asiaa, joka johtaisi jumaluskosta luopumiseen vaan kiersi kysymyksen.Oliko tuo kilpailu? Laulettiinko Puolimatka suohon?
Yhtenä väittelyn osana voidaan arvioida, kumman väittelijän esittämät väitteet olivat uskottavampia ja paremmin perusteltuja. Enqvist pesi Puolimatkan tässä mielessä melko selvästi.
Väittelyä voidaan pitää kilpailuna ja väittelytaidossa kilpaillaan. Vertauskuvallisesti Puolimatka laulettiin suoho. Kirjaimellisesti Puolimatkaa ei laulettu suohon.
Väittelyyn kuuluvat tietyt väittelyn ohjesäännöt, minkä vuoksi Enqvist tai Puolimatka eivät kutsuneet toisiaan hihhuliksi ja saatananpalvojaksi. Tämä olisi ollut ad hominem eli argumentaatiovirhe.
http://en.wikipedia.org/wiki/Debate
Uskojen tai ainakin kristinuskon näkökulmasta väittely on ongelmallista, koska uskoa on vaikea puolustaa väittelyissä, ellei tukeudu argumentaatiovirheisiin. Tämä näkyy usein virheistä pahimpana eli valehteluna esim. Kent Hovind valehtelee ummet ja lammet.- O'ou
Enqvist aikoo näköjään keskustella W. L. Graigin kanssa Helsingin yliopistolla 16.4. maailmankaikkeuden synnystä ja Jumalan olemassaolosta. Toivottavasti tulee joskus juutuubiin.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/7824-craig-ja-enqvist-vaittelevat-jumalan-olemassaolosta
Suosittelen Jaakobille Puolimatkan ja Enqvistin väittelyn katsomista. Se, ehkä selvittäisi, mitä tiede tarkoittaa ja miksi se ei ole ateististista. Sekä sen, että tieteen tekijät ovat aikanaan olleet nimenoman uskovia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721147
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37561Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t217503- 50494
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45492