HE TEKEVÄT SEN ITSE

AINA LAINA

He tekevät sen itse

2.4.2012 09:00 Veikko PenttinenHe, he.., he tekevät sen itse3 kommenttiailmoita asiaton viesti
.

Kasnäs’n alkuperäisessä manifestissa rkp asetti tavoitteeksi, että neljännes maahanmuuttajista kotoutetaan ruotsinkielisiksi. Tavoitteena on kasvattaa rkp kannatus kymmeneen prosenttiin maahanmuuton avulla.

Tätä kannatan. Aikoinaan ruotsinkieliset hamusivat joukkoonsa kaikki koulunkäyneet kunnon suomalaiset ja kiipijät kaupanpäälle. Samoin kaikki keskieuroopasta ja Venäjältä tänne saapuneet silloiset maahanmuuttajat. Silloin ei aivan tumpelot muuttaneet Suomeen, joten kaikki uusruotsinkieliset olivat varsin kyvykästä porukkaa, joten on luonnollista, että historiamme merkkimiehillä on ruotsinkileinen nimi. Minne taas sukujuuret johtaa on toinen kysymys.

Ei siinä mitään. Se oli sitä aikaa, mutta nyt on nyt ja nyt ruotsinkielisten joukkoon on ensimmäisen kerran tulossa muita kuin A-ykkösiä.

Tämä on erittäin kannatettavaa. Päästään tuosta traumaattisesta, bättre folk - höpinästä. Aina haukutaan, ettei politiikot tee mitään suomalaisten puolesta, mutta nyt tekevät ja vieläpä RKP:n omat politiikot.

6

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • twervig

Minä en ole "bättre folkia" koska puhun ruotsia äidinkielenä. Saman työehtosupimiksen alla elän minäkin kuin kollegat, ei minulla ole ollut varaa hankkia suuri osakesalkkua koska rahat ovat uponneet ruokaan, auton hankkimiseen, lasten koulutukseen ja asuntolainoihin. Tämä on se todellisuus missä ehdottomasti suurin osa meistä ruotsinkielisistä eläämme. Sociologisesti suomen ja ruotsinkielisten suurin ero on että meillä on hieman enemmän keskituloisia mutta rikkaita on suhteessa yhtä paljon kuin suomenkielisten keskuudessa. Ajatus "bättre folkista" ei elää meissä. Vaan koemme olevamme ihan tavallisia suomalaisia vaikka puhumme ruotsia. Minä en edes haluaisis tulla mitään bettrefolkiksi. Olen ihan tyytyväinen tämänhetkiseen elämään.

• myytti

Bättre folk on aikansa elänyt myytti. Österbottet ovat yhtä "köyhiä" kuin fennotkin.
      Ymmärrän toki, että vähemmistöllä on paine uskotella itsestään jotakin suurempaa ja hienompaa kuin enemmistöllä on.

• fennopolice

> Minä en ole "bättre folkia" koska puhun ruotsia äidinkielenä.

Sku bara säga dej, att det inte är någon vits alls att presentera fakta eller liknande för nätfennomanerna här. Allting är redan gjort, och det går absolut inte hem. De är helt enkelt antingen otroligt korkade eller otroligt arroganta... Eller egentligen bägge.

De hänger här för att egga upp varandra med sina kvasi-vetenskapliga teorier. Och för att kränka oss så mycket som möjligt. Även om vår grupp består av individer, tar de inte ställning till mej eller dej som individer - det skulle ju inte fungera. De kopplar oss "bort" från den grupp människor som vi bildar, och sabbar på gruppen. Så fungerar det hos enkelspåriga människor.

Bara så att du vet... Läs gärna lite av historiken i diskussionerna här, så förstår du bättre.

• 350 000

Ruotsista 50000 mannea Svenskfinlandiin. He kaikki osaavat ruotsia. Ja osaavat myös sivistyneen käyttäytymisen, koska heidät on kasvatetu linnoissa ja hoveissa.

• Näin on asia

”…ruotsinkielisillä on paine uskotella itsestään jotakin suurempaa ja hienompaa…”

Paine ja tarve uskotella tätä on fennomaanilla. Sen selvästi jo osoitat kirjoituksellasi.

• sossuporukkaa...

"Aikoinaan ruotsinkieliset hamusivat joukkoonsa kaikki koulunkäyneet kunnon suomalaiset ja kiipijät kaupanpäälle."

Nyt minulle selvisi tuo pakkoruotsipersujen katkeruus! Suomenruotsalaiset eivät huolineet joukkoonsa kuin "kunnon kouluja käyneitä suomalaisia " ja pakkoruotsipersut eivät täytä mitään näistä kriteereistä!

Aloittajalta hieno selitys!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      69
      3100
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      32
      1974
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      278
      1579
    4. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      102
      1547
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      260
      1206
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      26
      1108
    7. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      79
      1066
    8. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1064
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1040
    10. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      98
      1013
    Aihe