" Tampereella kolaroitiin maanantaina iltapäivällä ysi- ja kolmosteillä. Ainakin yksi on loukkaantunut vakavasti. Kolareissa on mukana yhteensä 100-200 autoa.
Poliisin mukaan on toistaiseksi epäselvää, onko kyse ketjukolareista vai useasta yksittäisestä kolarista. Kolaroineet autot ovat pääasiassa henkilöautoja, mutta mukana on ainakin yksi linja-auto ja yksi rekka.
Onnettomuudet ruuhkauttivat ysi- ja kolmostien Tampereella pahasti. Satojen autojen jonot venyivät kilometrien mittaisiksi. Poliisi ohjaa liikennettä. Hinausautoja ei ole vielä saatu paikalle."
Tampereella ei osta ajaa talvikelillä
22
174
Vastaukset
- Pellet
Kyllä nämä Hämeen-pellet, ei osaa edes ajaa talvella:
TAMPERE. Tampereella liikenne on täydellisessä kaaoksessa. Useita kolareita on sattunut sekä ysi- että kolmostiellä. Lempäälässä on kolmostiellä kaksi kolarisumaa. Myös ysitiellä välillä Karkuvuoren tunneli-Lakalaivan liittymä on kaksi kolarisumaa. Kolareissa on ollut mukana yhteensä 100-200 autoa.- 18+17
Ei se johdu Hämeesä osaamattomuudesta, keli on ihan kauheaa. Vain pääkaupungin autoilijat on kädettömiä, eivätkä osaa ajaa talvella.
- Älkää huudelko
Pellet täällä kuittailee kun ei muuta tekemistä ole. Äsken tien päältä kotiutuneena voin sanoa, että ei voisi olla huonompaa keliä kuin nyt on. Räntää pukkaa taivaalta niin että näkyvyyttä ei ole, ja tiet ovat liukkaita kuin luistinbaanat. Rekat ovat jumissa rampeilla. On helppoa olla maalla viisas kun merellä tapahtuu.
- Syyttömät
Älkää huudelko kirjoitti:
Pellet täällä kuittailee kun ei muuta tekemistä ole. Äsken tien päältä kotiutuneena voin sanoa, että ei voisi olla huonompaa keliä kuin nyt on. Räntää pukkaa taivaalta niin että näkyvyyttä ei ole, ja tiet ovat liukkaita kuin luistinbaanat. Rekat ovat jumissa rampeilla. On helppoa olla maalla viisas kun merellä tapahtuu.
Vain Hämeessä keli on syyllinen. Pääkaupunkiseudulla lumipyrykolarit johtuvat huonoista kuljettajista.
- kädettömät
Syyttömät kirjoitti:
Vain Hämeessä keli on syyllinen. Pääkaupunkiseudulla lumipyrykolarit johtuvat huonoista kuljettajista.
Elä elä mussuta, meillä on tosi huono keli:
"Liikenne koko Tampereen seudulla alkaa olla pahasti jumissa. Aiempien kolarien takia sekä kolmostie Helsingin suuntaan että ysitie Jyväskylän suuntaan ovat olleet erittäin tukossa.
Nyt myös tie numero 12 eli Paasikiventie aivan kaupungin keskustan vieressä on jumissa. Paasikiventiellä seisoi ennen kello seitsemää keskustaan johtavilla kaistoilla kaikkiaan kuusi raskasta ajoneuvoa muun liikenteen tukkeena. Keskustaan päin ajaessa autot olivat hieman ennen Särkänniemeä - viisas autoilija
Älkää huudelko kirjoitti:
Äläpäs intoile. Tunnusta tosiasiat, ettei huono keli ole koskaan syynä onnettomuuksiin ja kolarointeihin, vaan kyvyttömyys ajaa hitammin ja turvavälejä pidellen. Etkö sinä tajua, että silloin kun on liukas keli ja näkyvyyttä nolla, pitää ajonopeus pudottaa kävelyvauhtiin. Niinhän ne tekee saksankin autobahnoilla elokuussa kesälomien alettua, jolloin tiellä on niin ruuhkaa, että ajonopeudet ovat kävelyvauhtia, välillä pysähdelläänkin.
Huonolla ajosäällä kiireet pitää unohtaa tyystin, sillä mitä sinä voitat, jos kiireissäsi kolaroit. Silloin sun kiireesi loppuu totaalisesti. Eikö perille pääsyssä ole tärkeintä ehjänä päästä perille kuin jäädä taipaleélle joko vammaisena tai raatona valmiina kuskattavaksi ison kieron halstereille.
Minä olen ihmetellyt jo 20 vuotta tätä typerää ajokulttuuria, mikä teiden päällä jatkuvasti vallitsee. Itse en ole sopuli, vaan uskallan olla erilainen. Tietystihän se on rasittavaa olla liikenteessä erilainen, mutta voin lohduttautua sillä, että minulla on muita 50 % paremmat mahdollisuudet selvitä, kun itse en aiheuta kolaria, vaan sen tekevät muut minun puolestani.
Tämä on sitä ajokulttuuria, josta ei näytetä pääsevän irti.
- hameessa kelpaa
Ei teillä ole huono keli, vaan pääkaupunkiseudulla suht normaali talvikeli. Ja saatte silti paljon pienemmällä autokannalla aikaan yhtä paljon kolareita kuin täällä on pahimmillaan ollut.
Kerrotko osoitteesi, niin laitetaan hamekangasta tulemaan?- Pahanilmanlintu, HML
Minulla oli kunnia osallistua niin siihen Lahdentien kaaokseen kuin tämänpäiväiseen Tampereen kaaokseenkin. Näkyvyys molemmissa ihan yhtä huono, mutta Tampereella tien kunto äärimmäisen paljon huonompi. Siinä missä Lahdentiellä tien kunto oli sinänsä ihan normaali talvikeli, niin Tampereella tänään keli oli jotain aivan käsittämätöntä. Tuntui, että paikallaan ollessakin auto lähtee liukumaan johonkin suuntaan. Ikinä en ole ennen tuollaista kokenut, enkä toivo kokevani enää toiste.
Missäpäin itse ajelit, ja mihin aikaan?
- ....
Ovat Tampereella näköjään ottaneet mallia Hesalaisista.
- Kylmä totuus tämä
TLL: "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet."
Vaikka itse toimii oikein, niin sitten löytyy latvasta lahoja jotka eivät kykene ajamaan kelin mukaista nopeutta ja roikkuvat esim. kymmenen metriä takapuskurin perässä.
Pitäisi olla jokin automatiikka joka estää auton tulemasta liian lähelle edessä ajavaa ja joka samalla huomioi nopeuden etäisyyteen liittyen.- 4x4 kaikille
Neliveto pakolliseksi.
Ajattelemisen ulkoistaminen ei ole hirveän hyvä ratkaisu. Joku ohittaa sinut ja vetäisee suoraan eteesi, jolloiun automatiikka jarruttaa, takaatulija panikoi ja kolarisuma on valmis...
- menkää maate
The_Rat kirjoitti:
Ajattelemisen ulkoistaminen ei ole hirveän hyvä ratkaisu. Joku ohittaa sinut ja vetäisee suoraan eteesi, jolloiun automatiikka jarruttaa, takaatulija panikoi ja kolarisuma on valmis...
Siihen ollaan kuitenkin menossa, koska ihminen ei koskaan toimi robottimaisen virheettömästi. Onnettomuuden syy on lähes poikkeuksetta inhimillinen virhe.
menkää maate kirjoitti:
Siihen ollaan kuitenkin menossa, koska ihminen ei koskaan toimi robottimaisen virheettömästi. Onnettomuuden syy on lähes poikkeuksetta inhimillinen virhe.
Robotit vaan eivät osaa toimia nykyliikenteen kaltaisissa, muuttuvissa ja monimutkaisissa tilanteissa. Ja ennen kuin ne osaavat, on vaarallista antaa niille enempää valtaa autoon kuin on pakko.
Hyvä esimerkki on ESP (tai millä kirjainlyhenteellä tuo ajonvakautuslaitteisto tunnetaankaan). Teoriassa hieno juttu, mutta käytännössä nappia josta sen saa pois päältä tarvitsee lähes yhtä usein kuin vilkkukytkintä.
Mutta toisaalta, kun olosuhteet ovat oikeat, ESP (tai vaikka ABS) toimii paremmin kuin kuljettaja voisi edes teoriassa toimia. Tämä perustuu siihen, että kyseisillä järjestelmillä on käytössään laajemmat kontrollit autoon.
Automatiikka on kivaa, mutta sen tulisi olla aina kuljettajan apuna - ei estämässä kuljettajan toimintaa.- vastarannalla
The_Rat kirjoitti:
Robotit vaan eivät osaa toimia nykyliikenteen kaltaisissa, muuttuvissa ja monimutkaisissa tilanteissa. Ja ennen kuin ne osaavat, on vaarallista antaa niille enempää valtaa autoon kuin on pakko.
Hyvä esimerkki on ESP (tai millä kirjainlyhenteellä tuo ajonvakautuslaitteisto tunnetaankaan). Teoriassa hieno juttu, mutta käytännössä nappia josta sen saa pois päältä tarvitsee lähes yhtä usein kuin vilkkukytkintä.
Mutta toisaalta, kun olosuhteet ovat oikeat, ESP (tai vaikka ABS) toimii paremmin kuin kuljettaja voisi edes teoriassa toimia. Tämä perustuu siihen, että kyseisillä järjestelmillä on käytössään laajemmat kontrollit autoon.
Automatiikka on kivaa, mutta sen tulisi olla aina kuljettajan apuna - ei estämässä kuljettajan toimintaa.Joo, no onneksi kehitys on kuitenkin menossa oikeaan suuntaan.
- 5+6
The_Rat kirjoitti:
Automatiikka on kivaa, mutta sen tulisi olla aina kuljettajan apuna - ei estämässä kuljettajan toimintaa.Ainakin mulla kun laittaa ESP:n ( tai mikä se on missäkin merkissä) pois, niin se pompahtaa automaattisesti takaisin päälle, kun nopeus nousee yli 35 km/h.
5+6 kirjoitti:
Ainakin mulla kun laittaa ESP:n ( tai mikä se on missäkin merkissä) pois, niin se pompahtaa automaattisesti takaisin päälle, kun nopeus nousee yli 35 km/h.
Hyvä ominaisuus. Minulla näin ei tee, vaan on itse muistettava laittaa...
- Luistonesto
5+6 kirjoitti:
Ainakin mulla kun laittaa ESP:n ( tai mikä se on missäkin merkissä) pois, niin se pompahtaa automaattisesti takaisin päälle, kun nopeus nousee yli 35 km/h.
Omassa autossa luistoneston saa pois päältä, mutta ajonvakautusta ei.
Nykyvehkeessä luistonesto menee päälle jossain 40 km/h hujakoilla, edellisessä mallissa meni autom.päälle seuraavassa käynnistyksessä.
Sitä ei ole vielä tarpeeseen tarvinnut ottaa kertaakaan pois päältä, se sallii pienen sutimisen joten normitilanteessa pääsee liikkeelle.
- menkää maate
Sattumalta tämä pahin myräkkä oli samoilla seuduilla, eli kyse ei ole osaamisesta, vaan jostakin ihan muusta. Joka paikassa ajetaan niin kovaa kuin laki sallii, vaikka näkyvyys on 2 metriä. Voihan siinä muutama yllätys tulla.
- Ladapappa 75v.
Kun autoihin ruvettiin laittamaan lisäjarruvaloja, niin ymmärsin jo silloin, että tehtiin virhe pahinta laatua. Turvavälit lyhenivät olemattomiin ja koko ajan joutuu kurkkimaan peilistä, että minkä näköinen psyko siellä irvistelee. Isoimpiin kaupunkeihin on lisäksi hakeutunut kaikki "miehimykset", joille punaisen singnaalin vilkkuminen keskellä edellä olevan perää saa aikaan primitiivisen halun kiivetä välittömästi selkään. Kaiholla muistelen aikaa, jolloin ajettiin pienessä maistissa, mutta siivosti. Jaa-a...ne oli aikoja ne. (Huokaus)
- Sitäkö se oli
Ammattikuskit aika paljon mukana ulosajoissa ja jumiin jäämisissä (tukkivat koko tien), joten ei kait osaamisesta voi olla kiinni?
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194733012949/artikkeli/kohta kaikki tampereen tiet tukossa tama oli lopullinen niitti paasikiventiella .html
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194733337449/artikkeli/lukijat kertovat maanantain liikennekaaoksesta puolitoista tuntia tampere-talolta peltolammille.html
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194733312311/artikkeli/kinoksia raivannut aura-auto suistui tielta nekalassa.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3434342Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1422438Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822056- 1421578
- 261117
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!421104- 281047
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein140999- 77989
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337931