Ostin kaupasta tavallisen tomaatin ja kirsikkatomaatin siemeniä, molempia on nyt sitten taimina. Tavallinen tomaatti varmaan tarvitsee isoman ruukun kuin kirsikkatomaatti? Mulla olis tarkoitus yrittää ihan ikkunalla tai parvekkeella kasvattaa.
Olin jo ihan niitä siirtämässä omiin ruukkuihinsa, kunnes aloin miettiä että en tiedä millaiseen ruukkuun ja multaan ne pitäisi laittaa. Mulla on tuolla iso säkki viimekesäistä kesäkukkamultaa, kävisiköhän se? Vai mikä olisi parasta multaa?
Entä ruukun koko, pikaisesti googlaamalla näyttäisi siltä, että ruukun pitäisi olla ihan valtava. Tällä hetkellä mun suurinkin käytettävissä oleva ruukku on hiukan alle 20 cm halkaisijaltaan. Olisikohan se kuitenkin riittävä kirsikkatomaatille? Ja siirretäänkö jo pienenä taimena isoon ruukkuun vai jotenkin asteittain? Isoin tomaatintaimi on varmaan yli 15 cm korkea jo (tavallinen tomaatti, kirsikkatomaatin taimet ovat vähän pienempiä).
millainen ruukku ja multa ruukkutomaateille?
11
8062
Vastaukset
- saviruoho
Tavallinen puutarhaturve käy mainiosti taimikasvatukseen. Turpeen joukkoon kannattaa sekoittaa hiekkaa. Eli pienirakeista soraa, ei mitään hiekoitussepelin kokoluokkaa kuitenkaan. Taimet siirretään astettain isonpaan ruukkuun. Taimet kastellaan hyvin ennen ruukunvaihtoa. Sormet haralleen taimen tyven ympärille ja sitten taimi kiepautetaan ympäri, painetaan peukalolla pohjasta. Seuraava taimen kasvatusruukku voi olla 1-2 senttiä edellistä väljempi sivuilta, kun juuripaakku keskellä. Pohjalle saman paksuinen kerros kasvualustaa pitää myös mahtua. Pieni puulasta auttaa sivujen täytössä.
- saviruoho
Jatkoa, niitä ruukunvaihtoja isompaan astiaan tarvitaan ehkä pari kertaa. Sitten kesän kynnyksellä, yöpakkasten mentyä, ennen kuin taimet alkavat kukkia, taimet istutetaan parvekkeelle niin isoon astiaan, että kasvuvaraa riittää koko satokaudeksi. Iso kukkalaatikko, johon mahtuisi useampi kasvi, olisi varmaan tilankäytön ja kastelun kannalta ruukkua parempi. Kyllästetystä puutavarasta tehdystä laatikosta voi liueta haitallisia aineita.
Kasvualustan voi tehdä kasvuturpeesta, siitä kukkamulasta ja hiekasta. Kukkamultaa kautenkin vähemmän kuin turvetta. Kesän mittaa tomaatteja voi lannoittaa tarpeen mukaan. - näin on
Kyllä se kirsikka tomaatti kasvaa aivan valtavaksi jos on tilaa 3-4 metriä
- kysymyksiääää
Ou nou, mä ehdin jo pistää ne taimet isoihin ruukkuihin. Yksi meni suoraan 10 l astiaan, kun joltain toiselta foorumilta luin että voisi laittaa suoraan isoon astiaan. Loput taimista on sitten sellaisissa halkasijaltaan alle 20 cm ruukuissa ja yksi pienessä ruukussa, kun ei ollut isoja enää jäljellä.
Toivottavasti nyt ei kasvu mene ihan pilalle noilla jotka on isossa. Juuriahan kasvi varmaan kasvattaa enemmän suhteessa varteen, mutta haittaako se lopulta? Ottaako se varsi ehkä kasvun kiinni sitten jossain vaiheessa?
Saviruoho, entä tuo iso kukkalaatikko (siltä varalta jos kesän tullessa siirrän niitä sellaiseen), minkä kokoinen sen siis kannattaisi olla ja kuinka monta taimea voi laittaa samaan?
Mulla on siis tosiaan tavallista tomaattia ja kirsikkatomaattia, joista jälkimmäistä on enemmän. Tavallisesta tomaatista säästin vain kaksi taimea, joista toinen on nyt siinä 10 l astiassa.
Mullaksi laitoin kesäkukkamultaa, johon sekoitettuna myös kestomultaa, kaktusmultaa ja lekasoraa. Kuulostaako pahalta?
Kiitos vastauksista!- Saviruoho
Ole nyt kumminkin varovainen kastelun suhteen. Pieni taimi isossa astiassa kärsii helposti kasvualustan märkyydestä. Kummia neuvoja, minulle ei ainakaan ole opetettu tuollaista. En suosittele.
Pidä ne taimet aurinkoisessa ja mahdollisimman valoisassa paikassa. Pienikin tärinä katkoo juuria, niin että turhaa siirtelyä pitää välttää. Ruukut kannattaa suojata suoralta auringonpaisteelta, etteivät juuret lämpenä liikaa.
Kesää varten voi katsoa noin 35 sentttiä korkean astian. Kasvualustan paksuus pitää olla noin 25 senttiä, jää siten varaa kastelua varten ja kesällä voi tarpeen vaatiessa lisätä multaa, turvetta ym pinnalle. Taimiväli yleensä tomaatilla 40-60 senttiä, eli puoli metriä leveä laatikko riitttää. - kysymyksiääää
Saviruoho kirjoitti:
Ole nyt kumminkin varovainen kastelun suhteen. Pieni taimi isossa astiassa kärsii helposti kasvualustan märkyydestä. Kummia neuvoja, minulle ei ainakaan ole opetettu tuollaista. En suosittele.
Pidä ne taimet aurinkoisessa ja mahdollisimman valoisassa paikassa. Pienikin tärinä katkoo juuria, niin että turhaa siirtelyä pitää välttää. Ruukut kannattaa suojata suoralta auringonpaisteelta, etteivät juuret lämpenä liikaa.
Kesää varten voi katsoa noin 35 sentttiä korkean astian. Kasvualustan paksuus pitää olla noin 25 senttiä, jää siten varaa kastelua varten ja kesällä voi tarpeen vaatiessa lisätä multaa, turvetta ym pinnalle. Taimiväli yleensä tomaatilla 40-60 senttiä, eli puoli metriä leveä laatikko riitttää.Kiitos hyvistä neuvoista!
- kysymyksiääää
Saviruoho kirjoitti:
Kesää varten voi katsoa noin 35 sentttiä korkean astian. Kasvualustan paksuus pitää olla noin 25 senttiä, jää siten varaa kastelua varten ja kesällä voi tarpeen vaatiessa lisätä multaa, turvetta ym pinnalle. Taimiväli yleensä tomaatilla 40-60 senttiä, eli puoli metriä leveä laatikko riitttää.Hei tulipas muuten mieleen vielä yksi juttu niistä tukikepeistä, joita varmasti jossain vaiheessa tarvitaan. Pistin nyt vain toisiinsa pitkittäin teipattuja puisia grillaustikkuja multaan jotta on sitten tuki valmiina kun taimet kasvavat, mutta olisiko kannattanut heti laittaa jotakin "järeämpää". Ei varmaan tee juurille kovin hyvää jälkikäteen survaista sinne multaan mitään isoa tikkua?
- hilipää
kysymyksiääää kirjoitti:
Hei tulipas muuten mieleen vielä yksi juttu niistä tukikepeistä, joita varmasti jossain vaiheessa tarvitaan. Pistin nyt vain toisiinsa pitkittäin teipattuja puisia grillaustikkuja multaan jotta on sitten tuki valmiina kun taimet kasvavat, mutta olisiko kannattanut heti laittaa jotakin "järeämpää". Ei varmaan tee juurille kovin hyvää jälkikäteen survaista sinne multaan mitään isoa tikkua?
Grillitikut voi olla vähän turhan ohuita korkeammalle kasville.
Ei siinä varmaan kovin monia juuria vaurioidu vaikka multaan survasee tukikepin, juuria on kuitenkin ruukku täynnä. - Saviruoho
kysymyksiääää kirjoitti:
Hei tulipas muuten mieleen vielä yksi juttu niistä tukikepeistä, joita varmasti jossain vaiheessa tarvitaan. Pistin nyt vain toisiinsa pitkittäin teipattuja puisia grillaustikkuja multaan jotta on sitten tuki valmiina kun taimet kasvavat, mutta olisiko kannattanut heti laittaa jotakin "järeämpää". Ei varmaan tee juurille kovin hyvää jälkikäteen survaista sinne multaan mitään isoa tikkua?
Tomaatit tuetaan perinteisesti narun avulla. Narut kiinnitetään kasvuston yläpuolisiin rakenteisiin. Yksi naru kiinnitetään kunkin kasvin kohdalle. Toinen pää solmitaan kasvin varteen, siten että varren ympäri tulee väljä lenkki. Varren kasvaessa pituutta, tomaatin latva kiepautetaan narun ympäri. Naru ei saa olla kireällä, vaan alunperin narut kannattaa laittaa niin että on mahdollista vapauttaa lisää narua käyttöön. Näin varret kasvavat köynnösten tapaan narua pitkin.
- kysymyksiääää
Saviruoho kirjoitti:
Tomaatit tuetaan perinteisesti narun avulla. Narut kiinnitetään kasvuston yläpuolisiin rakenteisiin. Yksi naru kiinnitetään kunkin kasvin kohdalle. Toinen pää solmitaan kasvin varteen, siten että varren ympäri tulee väljä lenkki. Varren kasvaessa pituutta, tomaatin latva kiepautetaan narun ympäri. Naru ei saa olla kireällä, vaan alunperin narut kannattaa laittaa niin että on mahdollista vapauttaa lisää narua käyttöön. Näin varret kasvavat köynnösten tapaan narua pitkin.
Ok, kiitos asiantuntevista vastauksista!
- plant1
käy katsomassa mun blokissa miten itse tein asian
kookkoskuitu on hyvää suosittelen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004777030- 262541
- 2212513
- 1491814
- 1141718
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621128- 741123
IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41115Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.138104224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?11037