Juutalaisuudessa vaikutti voimakkaasti kaksi toisistaan poikkeavaa lahkoa; fariseukset,jotka uskoivat mm. Ylösnousemukseen ja saddukeukset, jotka eivät uskoneet ylösnousemukseen.
Olen itse kasvanut adventismin vaikutuksen alaisena ja oppinut nuorena uskomaan ylösnousemukseen ja tulevaan tuomioon. Mitä iäkkäämmäksi olen tullut, olen alkanut uskoa vain tähän elämään ja sitten tulee loppu; niin yysisesti, henkisesti kuin hengellisestikin.
Jesajan kirjan kirjoittaja oli ilmeinen saddukeus, joka uskoi ns. "ikuisen elämän" olevan vain suvun jatkamisen kautta mahdollista. Hän ei uskonut ylösnousemukseen. Tunnustan, että eroni Suomen Adventtikirkosta johtui pitkälti siitä, etten voinut enää uskoa ylösnousemukseen ja uskoni nykyisen kirkon rehellisyyteen loppui nähdessäni niin paljon syntiä ja rikkomuksia kirkon jäsenten ja työntekijöiden elämässä. Ihmettelen, jos he uskovat ylösnousemukseen ja tulevaan tuomioon ja silti voivat tehdä niin räikeitä vääryyksiä tunnustamatta niitä.
Minusta usko siihen ettei rikokset vanhene tässä ajassakaan, olisi ainoa oikea tie, mutta rikostorjunta ja maallinen oikeus lähtee siksi näitä rajaamaan, ettei vankiloihin mahdu kaikki ja se tulee liian kalliiksi yhteiskunnalle, jos kaikki tuomittaisiin oikeudenmukaisesti tässä ajassa. JOS ylösnousemus on totta, se ei totisesti tuo kaikille paratiisiolosuhteita.
Itse en tuonpuoleiseen enään usko ja se auttaa minua elämään silti paremmin ja etiikan sekä moraalin korkeita arvoja kunnioittaen, vaikka tiedän kuolevani ja katoavani kesken matkan.....
Miten itse koet? Oletko fariseus vai saddukeus ..kenties publikaani? Miksi ja miten se vaikuttaa elämääsi?
Fariseuksesta Saddukeukseksi?
6
<50
Vastaukset
- Mr. Sun
Mielenkiintoista on ajatuksesi, jolla kititat ihmisiä ajattelemaan moraalin ja etiikan näkökulmia suhteessa ylösnousemususkoon tai ei?
Noin äkkiseltään ajatellen ylösnousemususkovia luulisi sitovan korkeampi moraali, kun tutkiva tuomio on tulossa ja kadotus tai vapautus salaistenkin syntien osalta tutkittuna...?
Mielenkiintoista että kuitenkin uskot ei ylösnousemukseen uskovalla mahdollisesti slti olevan korkeampi moraali? Uskotko siis, että uskovaiset tuudittautuvat uskomaan, että Jeesus puhdistaa maidät kaikesta synnistä ikäänkuin 100% ilman kuulusteluja tai oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä..vain kevyesti armosta? - pyh!
Eli et usko Jeesukseen. Sen loppu on kadotus, uskot tai et.
Siinä olet oikeassa, että ylösnousemus ei tuo kaikille paratiisia, koska on myös jumalattomien ylösnousemus, jossa heidät tuomitaan kitumaan tulessa syntiensä mukainen aika.
Ja miksi se sinun uskosi jonkun toisen ihmisen synnin takia on vähinnyt? Jeesukseen meidän pitää katsoa eikä toiseen ihmiseen.- joku muu
Olen samaa mieltä kanssasi.
Miksi katsoa ihmisiä ja heidän syntejään, jokainen kuitenkin on syntinen tässä ajassa.
Syntiä teemme joka päivä.
Synnitöntä seurakuntaa ei ole missään päin maailmaa.
On vain antaaksi saaneita syntisiä. - Juuda Eleven
joku muu kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi.
Miksi katsoa ihmisiä ja heidän syntejään, jokainen kuitenkin on syntinen tässä ajassa.
Syntiä teemme joka päivä.
Synnitöntä seurakuntaa ei ole missään päin maailmaa.
On vain antaaksi saaneita syntisiä.Ei minusta vääryys tai synti ole se juttu tai edes armopalat, minusta uskonto on huijausta ja hyväuskoisten ihmisten hyväksikäyttöä! Irtisanoudun sellaisesta....
Minun Jeesukseni on täysin erilainen, mitä meille on markkinoitu..hän on juutalainen puuseppä, anarkisti ja kapinallinen...joka sai senmukaisen tuomion... - Juudallle.
Juuda Eleven kirjoitti:
Ei minusta vääryys tai synti ole se juttu tai edes armopalat, minusta uskonto on huijausta ja hyväuskoisten ihmisten hyväksikäyttöä! Irtisanoudun sellaisesta....
Minun Jeesukseni on täysin erilainen, mitä meille on markkinoitu..hän on juutalainen puuseppä, anarkisti ja kapinallinen...joka sai senmukaisen tuomion...Mutta ihmetteln Juuda Eleven & bushmanni sitä, että tuputat elämäntapasi muille, että jokaisen pitäisi tehdä sama ratkaisu.
Ei kiitos, vaikka jo elämäntapasi on mennyt laittomuuteen, kiusaamiseen jne.
Kristityt jotka elävät Herrassa, eivät usko huultesi höpinöihin.
- päivän Benjaminin ko
Juutalaisuudessa Jeesus tuli taivaasta todistukseksi ylösnousemuksesta, esikoisena, ja uskonkautta tähän Uuteen Aadamin elämään, Hänessä saamme nousta myös tähän samaan elämään.
Mutta menen suusi todistuksen sisältöön.
Kerrot kasvaneesi adventismin vaikutuksen alaisena ja saanut siellä raamatullisen näkemyksen tästä ylösnousemuksesta ja tuomiosta, siihen minäkin uskon.
Miksi olet kieltänyt sitten sen lahjan elämässäsi, jota Kristus on tarjoamassa Pyhän Henkensä kautta, juuri sinulle. Elämän suurimmasta lahjasta, iankaikkisen elämän armolahjasta?
Nyt sydämesi on suusi tunnustuksen kautta vallannut paatumus ja sen mukainen loppu!
Mitä sanoillasi edustat "tästä paremmasta" elämästäsi, oletko pysähtynyt sanojesi sisältöön?
Niin miksi sitten edustamasi elämänmuoto tuo tähän aikaan niin paljon kärsimystä. Eihän se ole parempi, vaan ihmisten orjuus tämän maan ruhtinaan hallintaan, orjuus ja heidänlaistensa kätensä hedelmät tässä ajassa. Tällaista maailmaa ei olisi, jos jokainen tekisi Jumalan tahtoa Pyhässä Hengessä tässä ajassa.
Mutta juuri epäusko tekee rajan ts. juopan jota sitten erottaa hyvän ja pahan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754537Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423473Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.129950- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837