teräsveneen sinkit ?

minulla on 10m teräsvene joka on hiekkapuhallettu ja maalattu viime talven aikaina. Olis muutama kysymys sinkkien kiinnityksestä.

- Kuinka paljon runkoon pitää sinkkejä laittaa? Koneessa/akselissa/peräsimessä on kaikissa oma sinkki.

- riittääkö se että sinkit on rungossa kiinni vain pultin kautta vai pitääkö sinkin alta poistaa maali jotta sinkki olisi itse kiinni rungossa. Jos pitää niin kuinka tiivistetään sinkki?

22

2126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venho.

Sinkit pitää olla runkoon sähköisessä yhteydessä, kaikkein paras kun laittaa ne kiinni pikku hitseillä, niin yhteys on varma.
      Ei niitä koskaan liikaa laita, eivät ne itsekseen veteen sula vaan kuluvat tarpeen mukaan.
      Itselläni on 14 metrin veneessä reilu 10 kiloa kaikkiaan.

• luu6e

Älä hyvä mies laita sinkkiä teräksen kylkeen! Siitähän tulee voimalaitos! Sen E.d.K ja kumppanit täällä todistivat kuukausi sitten kymmenissä kirjoituksissa. Näin se väittämänsä meni:
      "aina kun kaksi eriarvoista metallia on lähekkäin (nesteessä tai kaasussa) niistä tulee sähköinen pari ja jännite alkaa niiden välillä..."

Miten uskallat päästää perheesi tai läheisesi sellaiseen E.d.K:in kuvaamaan sähkölaitokseen sisään ja vielä ukkonen ulkona?

• Jess

Ei missään nimessä sinkkiä, aita kuparia se suojaa terästä parhaiten , kuten Wickström on jo asian kertonut.

• uskon häneen
        Jess kirjoitti:

Ei missään nimessä sinkkiä, aita kuparia se suojaa terästä parhaiten , kuten Wickström on jo asian kertonut.

eikös se e.d.k ole a.k.o.-Välittäjä_LKV?

silloihhan se tietää aivan kaiken!

• Näi on
        Jess kirjoitti:

Teräsveneeni on kylläkin sisävesillä ja ajan kanssa on ollut onkelmia niitten sinkkien kanssa joten ajattelin taannoin vaihtaa sinkit kupariin.
        Vaikka kupariset suojat on kalliinpia kuin sinkit niin ajan kanssa ne tulee paljon halvemmiks, esimerkiks mulla on nyt ollu 8 m veneessä kuparit jo 3 vuotta eikä ne oo kulunu yhtään.
        Kaveri on joutunu sinkkiset uusimaan joka vuosi, mulle riittää vaan puhistus, niin että eikö se oo vähän tyhmää laittaa sulavia sinkkejä joka vuosi.

• kyllä edkki tietää
        Näi on kirjoitti:

Teräsveneeni on kylläkin sisävesillä ja ajan kanssa on ollut onkelmia niitten sinkkien kanssa joten ajattelin taannoin vaihtaa sinkit kupariin.
        Vaikka kupariset suojat on kalliinpia kuin sinkit niin ajan kanssa ne tulee paljon halvemmiks, esimerkiks mulla on nyt ollu 8 m veneessä kuparit jo 3 vuotta eikä ne oo kulunu yhtään.
        Kaveri on joutunu sinkkiset uusimaan joka vuosi, mulle riittää vaan puhistus, niin että eikö se oo vähän tyhmää laittaa sulavia sinkkejä joka vuosi.

Älä hyvä mies pidä sellaisia! Aulis Merenkulkijakin hukkui, kun sillä oli aivan kaikki pinnat teräsveneessään kuparoitu. Varo nyt menemästä veneesi lähellekään!

• ews

Käsittääkseni riittää kun on pultilla kiini veneessä. Tarvittaessa epäjalompi metalli syöpyy.
      Kerroppas Venho minkälaisella vekottimella sinkkiä pystyy hitsaamaan teräkseen...sulamispisteet on pikkusen eri luokkaa em. metalleilla...

• Venho.

Eipä taida "ews" olla koskaan nähnyt veneen suojasinkkejä, kas kun niissä on laattaraudasta tehdyt kiinnitys liuskat.
        Sinkeillä pitää olla sähköinen yhteys runkoon että toimivat, ja pulttikiinnityksessä jää mahdollisuus että eivät saa kunnon kontaktia.
        Esim Laivojen suojasinkit ovat aina hitsaamalla kiinni rungossa.

• 2+7

Normaalisti noissa sinkeissä on teräksiset kiinnitysliuskat, siis hitsaaminen onnistuu varsin helposti.

• ews

No just tätä meinasin, ettei nyt sinkkiä hitsata. Ja oon jopa nähnykkii sinkkianodin. Perämoottoreissahan sinkit on pultilla kiinni, mut täällä sisävesillä jos sattuu sinkit puuttumaan, nin ei se niin nuukaa oo. Suolasessa veissä pikkusen tärkeempi.

• lmfao_

"Vaikka kupariset suojat on kalliinpia kuin sinkit niin ajan kanssa ne tulee paljon halvemmiks, esimerkiks mulla on nyt ollu 8 m veneessä kuparit jo 3 vuotta eikä ne oo kulunu yhtään."

lmfao

• lmfao_

Mulla on öky teräsveneessäni anodit kullasta. Kestää ikuisesti, totta kai pitää olla vähän fyffeä mutta se on kertainvestointi. Kulla-anodit vetää myös kalat puoleensa.

• Anonyymi

Muoviset kestää parhaiten

• Anonyymi

Sinkit on hyvä mitoittaa niin, että sinkkejä tulee kilo tonnia kohden.

Eli esimerkiksi 5000kg veneeseen 5kg sinkkejä.

• Anonyymi

Hyvää tietoa. Kerro vielä mikä olisi sopiva välimatka sinkkien välillä?

Sinkki on tarpeellista

• Anonyymi

Moottorin, vetolaitteiden jne. suojaamiseksi sähkökemialliselta korroosiolta noita "sinkkejä" tarvitaan. Ne voivat olla joko sinkkiä, alumiinia tai magnesiumia. Ilmeisesti myös kuparia käytetään. Jos anodit eivät kulu ollenkaan ja veneessä on mm. maasähkö käytössä, olisin kyllä huolissani. Jokin paikka kuitenkin syöpyy varmasti. Sisävesillä suositus on käyttää magnesium anodeja. Sinkki anodit tarkoitettu suolaiseen veteen. Ne eivät juurikaan syövy makeassa vedessä.

• Anonyymi

Hei, kun olet perillä sinkeistä, niin kertoisitko mikä on sinkkien välimatka teräsveneessä?

Sinkin vajausta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, kun olet perillä sinkeistä, niin kertoisitko mikä on sinkkien välimatka teräsveneessä?

Sinkin vajausta

Mahdollisimman lähellä suojattavaa kohdetta.

• Anonyymi

Yksi venevalmistaja joka tekee teräsveneitä sekä merille että sisävesille suosittelee että sinkkianodeja ei käytettäisi makeassa vedessä yli 4 viikkoa. Sinkki kuulemma passivoituu makeassa vedessä ja sen jälkeen se ei enää toimi toivotulla tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahdollisimman lähellä suojattavaa kohdetta.

Kiitoksia aivan tyhjentävästä piruilusta. Auttoi aivan p***leesti.

Sinkkiä myös aivojen toimintaan

• Anonyymi

Älä ota "pulttia", vaikka täällä löytyy noita "valopäitä" kommentteineen lähes jokaisessa asiallisessakin kyselyssä. Parin kollegan eri merkkisessä hollantilaisessa teräsveneessä sinkit sijaitsevat suunilleen samoissa paikoissa. Keulassa molemmin puolin keulapotkureita n. metri potkurista taaksepäin rungossa pulteilla kiinni. Takana kölissä molemmin puolin noin metri potkurin etupuolella ja yksi potkurin akselin päässä. Kölisinkit ovat aika isoja harkkosinkkejä ja pulteilla kiinni rungossa siten, että harkon rungot ovat irti veneen rungosta n. 5 mm. Kummassakaan ei agregaattia, joten pohjassa ei noiden tarvitsemia pyöreitä maadoituslevyjä. Muita sinkkejä rungossa ei kummassakaan ole. Sinkit kuluvat kulema tosi vähän ja ovat ilmeisesti materiaaliltaan sinkkiä. Moottoreissa sitten vielä omat sinkit. Tuskin noita anodeja koskaan on liikaa. Tärkeintä on, että ne toimivat, siis syöpyvät. Pienellä yleismittarilla kannattaa mitata joka kevät, onko liitokset kunnossa.

• Anonyymi

Kiitos sinulle tästä hyvästä vastauksesta. Tuon juuri halusin tietää, että rungon suoralla osuudella niitä ei ilmeisesti tarvita.
        Olen jo aikaisemmin ymmärtänyt, että peräsimen, potkureiden ja evän läheisyydessä niitä täytyy olla.
        Hyvää kesän odotusta. T. Sinkki on tärkeää

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      88
      3234
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      321
      2822
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1556
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1282
    5. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1252
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1041
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1000
    8. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      997
    9. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      970
    10. Sano nyt mitä

Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      924
    Aihe