Varmaan ikivanha kysymys: voiko ihminen vapaaehtoisesti valita Jumalan.
Käsittääkseni Raamatussa ei ole sanaa valinnanvapaus. Sen sijaa siellä sanotaan, ettei ole ketään joka tekee hyvää, ei yhden yhtäkään, kaikki ovat pois poikenneet. Raamattu antaa ymmärtää, että Adamin lankeemus periytyy väistämättä. Raamatussa Jumala sanoo Adamille, että jossain vaiheessa tulee Hän joka polkee murskaksi käärmeen pään, ja Aabrahamille, että hänen siemenessään tulevan siunatuksi kaikki maailman sukukunnat. Ymmärrän, että tässä puhutaan Jeesuksesta. Ihminen ei itse pysty polkemaan käärmeen päätä murskaksi tai ansaitsemaan siunausta.
Näyttää selvältä, Jeesuksesta osattomalla ihmisellä ei ole valinnanvapautta. Epäuskoinen tekee väistämättä syntiä, tekeepä hän hyviä tekoja tai pahoja. Hyvääkin tehdessään hänellä on aina, ehkä itseltäkin piilossa oleva, itsekäs motiivi. Niin kauan kuin hänestä puuttuu Aabrahamin siemen, hän ei voi tuottaa oikeasti hyvää hedelmää.
Oma kokemukseni on, vasta uskoon tulon jälkeen tulee mahdollisuus valita.
Uskoontulokin näyttää pakon edessä tehdyltä ratkaisulta, vasta sitten ihminen äärimmäisessä hädässä tai kärsimyksessä luovuttaa ja rukoilee apua Jumalalta, kun kaikki toivo on mennyt, ja silloinhan ei ole kyseessä vapaa valinta. Armon anominen on viimeinen oljenkorsi. Ei ole mahdollista toimia niin, että pohtii valitsisiko Jeesuksen vai joogan. Mutta niin voi esimerkiksi kysyä, valitsisiko joogan vai islamin vai zarathustralaisuuden .
Uskova voi oppia pysymään Jeesuksessa, usein Jumalan kurituksen kautta, mutta uskova voi myös kääntää loppullisesti selkänsä Jeesukselle ja irrota viinipuusta.
Valinnanvapaus näyttäisi todella tulevan vasta uskon kautta. Siksi on typerää saarnata epäuskoisille: Jeesus pelastaa sinut, kun hän ei tajua, mistä hänet - hyvän ihmisen - pitäisi pelastaa, hänhän voi mielstään itse valita hyvän tai pahan. Ihmiskunnalle pitäisi ensin ja paljon nykyistä enemmän kirkastaa sitä tilaa, missä sen valtaosa vaeltaa, erossa Jumalasta joka todella on maailman Luoja, pitäisi osoittaa mistä sen kärsimys ja hämmennys johtuvat,: Adamilta peritystä synnistä.
Tarvitsee uuden Johanneskastajan tai Jeremian?
VALINNANVAPAUS
8
86
Vastaukset
- pitkään palstalla
Valintatilanne Raamatussa. Evankeliumin julistus asettaa ihmisen valinnan eteen. Jumala ei kuitenkaan ketää pakolla pelasta.
14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'
22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
26 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa;
27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
28 Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.'
29 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.
30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,
31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. Ap.t.2- x-pastori
Näinköhän. Tapahtuuko todella niin, että ihmiset esim. joulukirkossa tai pääsisäismessuissa kuullessaan evankeliumin, alkaisivat toden teolla pohtimaan: Nyt on valinnan paikka, tässä on oma elämäni, joka on kyllä ihan mukiinmenevää hommaa, tuossa on sanoma syntien sovittajasta. Taidanpa valita tuon syntien sovittajan. Eiköhän tarvita tuo tilanne: "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" ja jos huutaa jotain avuksi, esim. hukkuessaan ei varmaankaan ole ihan vallinnantekemisen tilanteessa.
Yksi kohta, joka puhuu minusta valnnanvapautta vastaan, on Jeesuksen sanat ihmisen pelastumiskyvyistä: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle, Jumalallle on kaikki mahdollista. En tiedä, voi se tietysti olla niinkin, että Jumala, joka tekee mahdottomasta mahdollisen, voi antaa uskon kenelle haluaa, vaikkapa sinne joulukirkkoon hyvinvoivalle epäuskoiseen elämäänsä tyytyväiselle isoäidille. - Lenni.
x-pastori kirjoitti:
Näinköhän. Tapahtuuko todella niin, että ihmiset esim. joulukirkossa tai pääsisäismessuissa kuullessaan evankeliumin, alkaisivat toden teolla pohtimaan: Nyt on valinnan paikka, tässä on oma elämäni, joka on kyllä ihan mukiinmenevää hommaa, tuossa on sanoma syntien sovittajasta. Taidanpa valita tuon syntien sovittajan. Eiköhän tarvita tuo tilanne: "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" ja jos huutaa jotain avuksi, esim. hukkuessaan ei varmaankaan ole ihan vallinnantekemisen tilanteessa.
Yksi kohta, joka puhuu minusta valnnanvapautta vastaan, on Jeesuksen sanat ihmisen pelastumiskyvyistä: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle, Jumalallle on kaikki mahdollista. En tiedä, voi se tietysti olla niinkin, että Jumala, joka tekee mahdottomasta mahdollisen, voi antaa uskon kenelle haluaa, vaikkapa sinne joulukirkkoon hyvinvoivalle epäuskoiseen elämäänsä tyytyväiselle isoäidille.Tota noin. sain tiedon sanat;
Kun katse kohtaa uskonnollisen kuvan jostain niin alitajunta lukee siitä evankeliumin ja alkaa sitten nousemaan sieltä tajuntaan ja ihminen etsii sitä joka pukkaa tulemaan esiin ihmisen sisältä. - Lenni.
Lenni. kirjoitti:
Tota noin. sain tiedon sanat;
Kun katse kohtaa uskonnollisen kuvan jostain niin alitajunta lukee siitä evankeliumin ja alkaa sitten nousemaan sieltä tajuntaan ja ihminen etsii sitä joka pukkaa tulemaan esiin ihmisen sisältä.Jatkan; se on kuin etsisi palaa joka on hukassa ja se löytyy.
- pyh!
x-pastori kirjoitti:
Yksi kohta, joka puhuu minusta valnnanvapautta vastaan, on Jeesuksen sanat ihmisen pelastumiskyvyistä: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle, Jumalallle on kaikki mahdollista. En tiedä, voi se tietysti olla niinkin, että Jumala, joka tekee mahdottomasta mahdollisen, voi antaa uskon kenelle haluaa, vaikkapa sinne joulukirkkoon hyvinvoivalle epäuskoiseen elämäänsä tyytyväiselle isoäidille.Eli sinä uskot Jumalan määräävän toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen ilman, että ihmisellä on mitään mahdollisuutta missään vaiheessa millään tavalla vaikuttaa tähän lopputulokseen. jumalasi on siten tasan hitlerin kaltainen epäjumala. Ei Jumala.
- x-pastori
pyh! kirjoitti:
Eli sinä uskot Jumalan määräävän toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen ilman, että ihmisellä on mitään mahdollisuutta missään vaiheessa millään tavalla vaikuttaa tähän lopputulokseen. jumalasi on siten tasan hitlerin kaltainen epäjumala. Ei Jumala.
En usko noin, minua vaan pohdituttaa valinnan vapaus. Miten, sinä pyh, itse uskot? Olit kärkäs tituleeraamaan Jumalani hitleriksi.
- pitkään palstalla
x-pastori kirjoitti:
Yksi kohta, joka puhuu minusta valnnanvapautta vastaan, on Jeesuksen sanat ihmisen pelastumiskyvyistä: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle, Jumalallle on kaikki mahdollista. En tiedä, voi se tietysti olla niinkin, että Jumala, joka tekee mahdottomasta mahdollisen, voi antaa uskon kenelle haluaa, vaikkapa sinne joulukirkkoon hyvinvoivalle epäuskoiseen elämäänsä tyytyväiselle isoäidille.Saat ihan vapaasti valita epäuskosi. Jumalahan sen työn tekee ihmisessä, ihminen joko torjuu, tai ottaa vastaan. Hyvin usein ihminen alkaa etsiä Jumalaa, kun Jumala on ensin kauan etsinyt ihmistä.
- x-pastori
pitkään palstalla kirjoitti:
Saat ihan vapaasti valita epäuskosi. Jumalahan sen työn tekee ihmisessä, ihminen joko torjuu, tai ottaa vastaan. Hyvin usein ihminen alkaa etsiä Jumalaa, kun Jumala on ensin kauan etsinyt ihmistä.
Tuossa olet minusta oikeassa, että Jumala etsii ihmistä ensin. Hän katsoo ajan, jolloin alkaa ravistella itse kutakin tämän tarvitsemalla tavalla.
Sanoit, saat aivan vapaasti valita epäuskosi. Ainakaan minussa ei aikanaan epäuskon tilassa herättänyt minkäänlaista tuntemusta, ylipäätään mitään, se että kuulin evankeliumin.
Rippikoulussa tärkein tehtäväni oli pelleillä papin kustannuksella, kavereiden hääkirkoissa tuskailla penkkien kovuutta, hautajaisissa ihmetellä rituaalia kuolleen ympärillä. Minulla ei todellakaan ollut valintatilannetta: épäuskon tila oli ainoa todellisuus.
Vasta sitten äärimmäisessä hädässä, kun olin psyykkisesti romahtamassa ja ainoana vaihtoehtona huusin Jumalaa apuun, alkoi tapahtua ihmeitä. En parantunut tai saanut heti syvää rauhaa, mutta matka alkoi.
Avasin Raamatun, kirjan jota en ollut lukenut sitten rippikoulun, liityin kirkkoon josta olin eronnut koska pitin sitä naurettava laitoksena, aloin nähdä pikkuhiljaa olevani itseni Jumalan edessä, Jeesus muuttui minulle pikkuhiljaa vanhan tarinan päähenkilöstä henkiseksi opettajaksi, sitten syntien sovittajaksi, sitten minun syntieni sovittajaksi, sitten eläväksi pelastajaksi minulle.
Lopputulema: minä en ainakaan saanut vapaasti valita uskoa, minut Jumala vei vaihtoehdottomuuden tilaan. Joku saattaa tietysti sanoa, että ainahan sitä voi valita uskon sijaan romahtamisen tai kuoleman, mutta en pitäisi ko.vaihtoehtoja vapaina valintoina.
Minulle Jeesus on kuin Jumalan heittämä pelastusköysi maailman tyrskyihin hukkuvalle. Jos se on valinta, että tarttuu hukkumisen sijasta köyteen, niin sitten kyseessä on valinta, mutta vapaa se ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 935984
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963025Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262810Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262085Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764