Luetun tietäminen

?mmärr?s

Luin tieteellisestä julkaisusta että asia on näin - nyt siis tiedän?

14

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumala on perceessä

      noh ateistit nyt tykkää vähän snobbailla...

    • ?d?oott?

      Luin raamattua - Palavat pensaat puhuvat, tiedän sen nyt.

      • 33

        "Luin raamattua - Palavat pensaat puhuvat, tiedän sen nyt."
        Ei sitä suinkaan lukemalla opi, mutta kokeile itse. Kun poltat oikeanlaisia pensaita, niin kuulet aivan varmasti niiden puhuvan.


    • vihtuilija

      Kyllä. Nyt siis tiedät, että tieteellisestä julkaisusta luit, että näin on.

    • Tuskinpa

      "Luin tieteellisestä julkaisusta että asia on näin - nyt siis tiedän?"

      Et ole tainnut lukea tieteellistä julkaisua, ei niissä sanota että asia on jollakin tietyllä lailla. Niissä sanotaan että kun tehtiin näin, huomattiin tällaista.

    • Mitä terkoittaa luetun ymmärtäminen, sillä pelkät sanat eivät ole se asia mitä sillä tarkoitetaan
      Me tulkitsemme luetun aina oman mielentaustamme muodostama sensuurinmukaisesti, joten voimme ymmätää tuon asia erilailla kun sanojan tarkoitus oli

    • Tutkimustulos

      Luin tieteellisestä julkaisusta, että kun tutkitaan tiettyä asiaa tällä tavalla, saadaan tulokseksi tämmöistä aika mielenkiintoista.

      Jos toistan asian ja teen itse täsmälleen saman tutkimuksen täsmälleen samalla tavalla, niin huomaan että tulokseksi tosiaankin tulee, aina ja joka kerta samalla tavalla, juuri sellaista aika mielenkiintoista, mitä kerrottiinkin tulevan.

      • Ei aina välttämättä tule, ja siksihän niitä tieteellisiä artikkeleita kirjoitellaankin.


    • LookAtYou

      Raamattua tulkitessa kyseessä ei ole luetun ymmärtäminen vaan luullun arvaaminen.

    • Meillä on kovin harvoja keinoja tietää mitään.
      Oma kokemus on tärkeä tapa tietää. Muita tapoja ovat se, että joku kertoo meille suoraan asioita ja se, että luemme säilöttyä tietoa jostain yleisemmästä lähteestä.

      En väheksyisi mitään näistä tavoista. Kaikilla niillä on vahvuutensa ja myös heikkoutensa. Lähdekritiikkiä on syytä käyttää näihin kaikkiin kolmeen, jos haluaa varmistua tiedon luotettavuudesta.

      Kun lähdekriittiset taitomme ovat mitä ovat - ja aikakin loppuu kesken kaikkia lähteitä takastaessa, niin ei meidän oikeastaan auta muu kuin luottaa itseemme, siihen mitä muut meille kertovat ja siihen, mitä luemme.

      Sitten kun nämä tiedot ovat ristiriidassa keskenään, alkaa lähdekritiikin nousu ja tuho. Lähdekritiikkiä harjoitamme lähinnä omia näkemyksiämme vastustavaa tietoa kohtaan ja se tuleekin kohtuullisesti kritisoitua. Omia näkemyksiämme tukevaa tietoa ei maksa vaivaa kritisoida niin tarkkaan - se kun kuitenkin on mitä todennäköisimmin oikein.

      Ja nyt vain kaikki kertomaan, kuinka kovaa lähdekritiikkiä harjoitamme juuri omien käsitystemme suhteen.

    • "Luin tieteellisestä julkaisusta että asia on näin - nyt siis tiedän?"

      Älä oleta, että muut ovat yhtä hyväuskoisia, kuin sinä itse.

      Muista aina lähdekritiikki!

      Selvitä itsellesi, onko julkaisu todella tieteellinen vai sellaiseksi naamioitu. Onko se populistinen, yleisteos vai alansa arvostettu tiedottaja.

      Jos artikkeli kertoo asiasta joka on julkaisijalle tärkeä taloudellisesti, maailmankatsomuksellisesti tai meriitillisesti, suhtaudu siihen kriittisesti.

      Vertaa uutta tietoa aikaisempaan tietämykseesi ja julkaisuihin. Mikäli se poikkeaa niistä huomattavasti, ota tarkemmin selvää asiasta.

      Yritä varmistaa tieto useammasta erilaisesta lähteestä.

      Keskustele siitä ystäviesi kanssa. Yhdessä löydätte uusia näkökantoja asiaan ja voitte arvioida sen oikeellisuutta.

      Jossain vaiheessa voit sitten sanoa omaksuneesi uutta tietoa.

      Aloituksen vaihtoehto vaikuttaa kovin uskonnolliselta menettelytavalta: Raamattu sanoo niin, se on siis totta.

    • ?mmärr?s

      Luin myös Me Naiset lehden!

    • lahja teissä

      Älkää unohtako "sisäsyntyistä tietoa" oikeasta ja väärästä jota myös moraaliksi kutsutaan ja joka yhdistää kaikkea ihmiskuntaa. Vai luetteko moraalinnekin "tieteellisestä julkaisusta" - ette kai sentään.

    • "Luin tieteellisestä julkaisusta että asia on näin - nyt siis tiedän?"

      Mikä asia ja mistä tieteellisestä julkaisusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe