Pandunia - kokomaailmankieli

rkupsala

Monivuotinen kielentekoprojektini, pandunia, on lähtenyt tänä vuonna harppomaan päättäväisesti eteenpäin. Se on yhä keskeneräinen, mutta edistystä tapahtuu koko ajan eikä takapakkia enää oteta. Kieli on myös saanut oman (erittäin pienen) fanikuntansa Facebookissa. Tästä se lähtee!

Panduniaan pääsee tutustumaan osoitteessa: http://www.kupsala.net/risto/pandunia/

Tällä hetkellä olen työstänyt enemmän materiaalia englanniksi kuin suomeksi, koska sillä saavuttaa ihmisiä useammista maista. Perusasiat ja sanasto ovat suomeksikin.

16

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut

      Hei!

      Kuinka sujuvasti puhut omaa kieltäsi?
      Puhutko muita tekokieliä?
      Miten ajattelit luoda eri alojen erikoissanaston(todennäköisesti se jää luomatta)? Kenenkään elämä ei riitä yksin luomaan kaikkia tarvittavia sanoja.


      Kuinka nopeasti pelkästään suomea puhuva keskimääräisillä kielellisillä kyvyillä varustettu ihminen oppisi puhumaan kieltäsi sellaisella tasolla, että selviytyisi perusarjesta vain panduniaa puhumalla?

      Osaako panduniaa kukaan muu maailmassa?

      Äkkiseltään näyttää aika mielenkiintoiselta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että apukieliyhteisön pitäisi tehdä mahdollisimman paljon yhteistyötä.

      Ilmeisesti kielesi siis on apukieli, eli mahdollisimman helpoksi tarkoitettu?

      Onko tuolla Facebookin puolella mitään toimintaa? (Facebook pakottaa välittömästi kirjautumaan, enkä itse ole siellä).

    • Puhun itse panduniaa kohtalaisesti. Kukaan ei voi sanoa puhuvansa sitä hyvin, koska sanastoa puuttuu vielä. Olen kehittänyt kieltä teoreettisesti pitkän aikaa, mutta vasta pari kuukautta sitten alkoi todellinen käytännön vaihe. Minut oikeastaan yllätti se, että jotkut todella innostuivat opettelemaan niinkin keskeneräistä kieltä kuin mitä se ihan aluksi oli. Nyt tilanne on jo parantunut, mutta vielä on paljon tekemistä.

      Facebookissa on parikymmentä kielestä kiinnostunutta, joista neljännes kokeilee tosissaan sen käyttöä esim. kirjoittamalla muutamia lauseita tai kääntämällä lyhyitä tekstejä.

      Pandunia on apukieli. Se on helppo, siis kielioppisääntöjä on vähän ja poikkeuksia ei ole. Sanaston laajentaminen perustuu paljolti yhdyssanoihin. Jätän erikoisalojen sanastojen luonnin kyseisten alojen asiantuntijoille, koska he ovat varmasti minua pätevämpiä. Minun tehtäväni on vain luoda vain perussanasto, eikä siinäkään apu olisi pahitteeksi.

    • kiinnostunut

      Miksi valitsit nämä meidän latinalaiset kirjaimet? Olen alkanut kallistumaan mielipiteessäni siihen suuntaan, että apukielen sanaston ja MYÖS KIRJOITUSMERKKIEN tulisi olla aivan alusta luotuja eikä otettuja muista kielistä. Ihmiset eivät hyväksy sitä, että apukieli muistuttaa jonkun omaa kieltä enemmän kuin jonkun toisen. Tietokoneella ei tietenkään voisi kirjoittaa sellaista kieltä, ellei se kasvaisi tarpeeksi suureksi, jotta "infrastruktuuri" kielen kirjoittamiseksi rakennettaisiin. Nykymaailmassa kieli ei tosin leviäisi ilman konekirjoitusmahdollisuutta. Siksi ainut mahdollisuus tällaiselle kielelle on, että maailman valtiot kokoontuvat johonkin suureen ja mahtavaan konferenssiin, jossa päätetään tosissaan luoda uusi apukieli kokonaan tyhjästä ja sitoudutaan sen opettamiseen ja käyttöönottamiseen maailmannäyttämöillä.

      Itselläni on vielä esperantonkin opiskelu kesken. Esperanto on kuitenkin tietääkseni hankala kieli esim. kiinalaisille oppia. Ja koska se on elävä kieli, sen aktiivisessa käytössä oleva sanasto on paisunut kuin pullataikina tyhmien puhujien takia.

      • Pandunia käyttää latinalaisia kirjaimia käytännön syistä. Latinalainen kirjaimisto on maailmalla laajimmalle levinnyt. Sitä käytetään kaikilla mantereilla ja se on korvannut muita kirjoitusjärjestelmiä, kuten arabialaisen kirjoituksen Turkissa ja kiinalaisperäisen kirjoituksen Vietnamissa. Latinalaiset kirjaimet myös tunnetaan jotenkuten kaikkialla maailmassa, muita ei. Siksi se on käytännöllisin olemassa olevista vaihtoehdoista.

        Olen välillä kokeillut oman kirjoitusjärjestelmänkin tekemistä. Kokeilut olivat jokseenkin lupaavia, mutta tällä hetkellä siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Uusi kirjoitusjärjestelmä luultavasti koettaisiin suljettuna ja luotaantyöntävänä. Myöhemmin on mahdollista palata asiaan.

        Mitään maailmankielen konferenssia ei näillä näkymin tule. Sellaiselle on aihetta vain, jos maailman kielitilanne muuttuu ratkaisevasti nykyisestä, ja se voi tapahtua vain uusien sukupolvien myötä. Ainoa asia, joka voi muuttaa tilanteen nopeasti, on helpon tekokielen nopea leviäminen. Se nostaisi kansainvälisen kielen asian maailmanlaajuiseksi keskustelun aiheeksi.

        Sanaston luominen tyhjästä ei palvele mitään tarkoitusta. Se on kutakuinkin sama asia kuin alkaisi valmistaa tiiliä, vaikka ympärillä lojuu talonrakentamiseen sopivia luonnonkiviä. Siis luonnollisista kielistä voi kerätä tarvittavan aineiston, jota voi sitten muokata ja jatkaa tekokielen puitteissa. Tämä on pandunian eräs aate. Ja kun sanat kerätään maapallon joka puolelta, kukaan ei voi odottaa syntyväksi tietynlaista kieltä. Esperanton heikkous on se, että sanat on kerätty läntisistä kielistä, mutta niistä koottu kieli ei muistutakaan läntisiä kieliä ja sekös harmittaa joitakuita.


      • kiinnostunut
        rkupsala kirjoitti:

        Pandunia käyttää latinalaisia kirjaimia käytännön syistä. Latinalainen kirjaimisto on maailmalla laajimmalle levinnyt. Sitä käytetään kaikilla mantereilla ja se on korvannut muita kirjoitusjärjestelmiä, kuten arabialaisen kirjoituksen Turkissa ja kiinalaisperäisen kirjoituksen Vietnamissa. Latinalaiset kirjaimet myös tunnetaan jotenkuten kaikkialla maailmassa, muita ei. Siksi se on käytännöllisin olemassa olevista vaihtoehdoista.

        Olen välillä kokeillut oman kirjoitusjärjestelmänkin tekemistä. Kokeilut olivat jokseenkin lupaavia, mutta tällä hetkellä siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Uusi kirjoitusjärjestelmä luultavasti koettaisiin suljettuna ja luotaantyöntävänä. Myöhemmin on mahdollista palata asiaan.

        Mitään maailmankielen konferenssia ei näillä näkymin tule. Sellaiselle on aihetta vain, jos maailman kielitilanne muuttuu ratkaisevasti nykyisestä, ja se voi tapahtua vain uusien sukupolvien myötä. Ainoa asia, joka voi muuttaa tilanteen nopeasti, on helpon tekokielen nopea leviäminen. Se nostaisi kansainvälisen kielen asian maailmanlaajuiseksi keskustelun aiheeksi.

        Sanaston luominen tyhjästä ei palvele mitään tarkoitusta. Se on kutakuinkin sama asia kuin alkaisi valmistaa tiiliä, vaikka ympärillä lojuu talonrakentamiseen sopivia luonnonkiviä. Siis luonnollisista kielistä voi kerätä tarvittavan aineiston, jota voi sitten muokata ja jatkaa tekokielen puitteissa. Tämä on pandunian eräs aate. Ja kun sanat kerätään maapallon joka puolelta, kukaan ei voi odottaa syntyväksi tietynlaista kieltä. Esperanton heikkous on se, että sanat on kerätty läntisistä kielistä, mutta niistä koottu kieli ei muistutakaan läntisiä kieliä ja sekös harmittaa joitakuita.

        Kerroit, että valitsit latinalaiset kirjaimet niiden levinneisyyden perusteella. Mielestäsi ne tunnetaan jotenkuten kaikkialla maailmassa, muita ei. Siksi se on mielestäsi käytännöllisin olemassa olevista vaihtoehdoista. Miksi tätä täysin samaa ei voi soveltaa apukielen sanastoonkin?

        Esperanton heikkous saattaa olla se, että kiinalaiselta kuluu nelinkertainen aika yhdysvaltalaiseen verrattuna opetella kieli, mutta taipuisa kielioppi ei todellakaan ole heikkous! Kuinka hyvin osaat esperantoa?

        Itse suosittelen kaikille esperanton opiskelua. Se on testattu, toimivaksi todettu ja valmis. Japanilainen ja kongolainen todistetusti ymmärtävät toisiaan mainiosti sen avulla.


      • kiinnostunut kirjoitti:

        Kerroit, että valitsit latinalaiset kirjaimet niiden levinneisyyden perusteella. Mielestäsi ne tunnetaan jotenkuten kaikkialla maailmassa, muita ei. Siksi se on mielestäsi käytännöllisin olemassa olevista vaihtoehdoista. Miksi tätä täysin samaa ei voi soveltaa apukielen sanastoonkin?

        Esperanton heikkous saattaa olla se, että kiinalaiselta kuluu nelinkertainen aika yhdysvaltalaiseen verrattuna opetella kieli, mutta taipuisa kielioppi ei todellakaan ole heikkous! Kuinka hyvin osaat esperantoa?

        Itse suosittelen kaikille esperanton opiskelua. Se on testattu, toimivaksi todettu ja valmis. Japanilainen ja kongolainen todistetusti ymmärtävät toisiaan mainiosti sen avulla.

        Samaa levinneisyyden sääntöä voi soveltaa sanastoon ja sitä pyrin tekemäänkin. Juuri sen tähden panduniassa on myös ei-läntisiä kansainvälisiä sanoja. Tämä saattaa olla uutinen sinulle, mutta Itä-Aasiassa on kiinalaisperäinen kansainvälinen sanasto, joka on levinnyt kiinan kielestä japaniin, koreaan, vietnamiin ja vähemmässä määrin myös thain kieleen ja Filippiinien ja Indonesian kieliin. Toinen suuri kansainvälinen sanasto on persialaisarabialaista alkuperää. Sen levinneisyys yltää Atlantilta Tyynelle merelle.

        Esperanto ei tunne näitä sanastoja lainkaan. Se ei ole koko maailman kieli, vaan se on läntinen kieli. Minulla ei sinällään ole mitään esperantoa vastaan. Tykkään siitä. Mutta ei esperanto maailmaa enää valloita.

        Mi parolas esperanton ne malbone. Ĝi estas interesa kaj bone farita lingvo, sed ĝia strukturo estas tro okcidenta laŭ mi. (Puhun esperantoa vähemmän huonosti. Se on mielenkiintoinen ja hyvin tehty kieli, mutta sen rakenne on liian läntinen minun mielestä.)

        Mitä mainitsemaasi japanilaiseen ja kongolaiseen tulee, tiesitkö että japani ja kongon kieli ovat rakenteellisesti lähellä esperantoa? Molemmat nimittäin käyttävät liitteitä ja päätteitä sanojen taivuttamiseen. Alla esimerkkejä kongon kielestä, jonka sattumoisin tunnen oikein hyvin:
        kunwana = taistella = batali
        kinwani = taistelija = batalanto, batalisto
        lunwanu = taistelu = batal(ad)o
        Mu nwanaka. = Minä taistelin. = Mi batalis.

        Huomannet, että kongon sanoilla on sanavartalo kuten esperantossakin, siis kongossa -nwan- ja esperantossa batal-. Sanavartalosta tulee kokonainen sana vasta etu- ja jälkiliitteiden kanssa.

        Pandunia on rakenteellisesti erilainen. Se on taipumaton kuten kiinan kieli. (Puhun myös kiinaa. Vaimoni on kotoisin Kiinasta ja kotimme on kaksikielinen.) Moni sen rakenne on lähellä englantia, joka on vähemmän taivuttava kuin useimmat muut läntiset kielet (ja esperanto). Nämä kaksi, englanti ja kiina, ovat epäilemättä tällä hetkellä maailman tärkeimmät kielet.


    • Muuten, eräs lojbanin harrastaja suunnitteli pandunialle parserin, jolla voi kääntää pandunian lauseita lojbaniksi. Hän siis tavallaan totesi, että pandunia toimii formaalinakin kielenä.

    • alfa123om

      Hieno projekti teillä menossa. Toivottavasti, ette liian nopeasti etene, vaan ajan ja harkinnan kanssa. Itseäni kiinnosti eniten sivustollanne ollut sanakirja. Siitä on paljon apua. Kauniita uusia sanoja.

      Vaatii paljon vastaanottaa koko kieli ja opiskella sitä. Sen sijaan voi pyöritellä kielellään 1-40 kauneinta sanaa ensi alkuun.

      Näyttäisi siltä kuin kaksitavuiset sanat olisi helppo muodostaa, mutta kun tavuja on kolme tai enemmän työ vaikeutuu. Siinä olisi todellinen edistysaskel. Keksiä keinokieli, jossa kolmi- ja nelitavuiset sanat ovat kauniit ja sulautuvat kieleen elimellisesti.

      • Kiitoksia rohkaisusta! Tämä on ollut jo tähän mennessä monivuotinen projekti. Yritän tehdä kielestä sellaisen, että sitä olisi mukava opetella ja käyttää. Jos joku asia tökkii tai vastustaa, niin kertokaa ihmeessä.

        Kaksitavuiset sanat ovat minustakin helpoimpia ja kauniita. Kaikista kauneimmat sanat ovat kolmitavuisia, mutta niitä on vähän.


    • kielimies1

      Minusta tämä on oikein hyvä idea! Kieli, joka yhdistää paljon kaikkea yksinkertaiseen pakettiin. Huomaa, että olet työstänyt tätä jo tovin ja nähnyt vaivaa. Toivotan kaikkea hyvää projektisi pariin ja toivon kuulevani kielestä lisää. Toivotaan, että se saa maailmanlaajuista huomiota, kun se näyttää erottuvan todella selkeästi muista apukielistä :)

      • Kiitoksia! Mieltä lämmittäviä sanoja. Toivotaan parasta!
        Paljonhan tähän on aikaa mennyt. Minimalistisissa tekokielissä on sillä tavalla käänteinen logiikka, että mitä enemmän niiden kehittämiseen käytetään aikaa, sitä yksinkertaisemmiksi ne muuttuvat. Minusta pandunia on päässyt lähelle kieliopin minimiä.


    • 12+16

      Toivotan menestystä hankkeelle. Joka puolella vastaan putkahtavan englannin vuoksi nämä itsekehitetyt kielet ovat aina tervetulleita.

      Itse hurahdin esperantoon kymmenisen vuotta sitten, vaikka sen osaaminen on toki vieläkin vähän niin ja näin. Oikein mielelläni tutustun myös panduniaan.

      Tässä vähän reggae-musaa esperantoksi:

      http://www.youtube.com/watch?v=Wn29tymRdRk

      Kukaties jonain päivänä joku reggailee tai vaikka räbäyttää muutaman biitin panduniaksi?

      • Minä hurahdin esperantoon vuosituhannen vaihteessa. Samalla hurahdin kielten tekemiseen ja sillä tiellä olen yhä. Minusta yksinkertainen keinotekoinen puhekieli ratkaisisi todella tehokkaasti kansainvälisen viestinnän ongelmia. Mutta valitettavasti paljon enemmän voimavaroja käytetään kielten kääntämiseen ja tulkkaukseen kuin keinotekoisten kielten tukemiseen.

        Kysymyshän ei ole siitä, valitaanko esperanto, glosa, pandunia vai joku muu yhteiseksi vieraaksi kieleksi. Juju on valita yksi ja vain yksi yhteinen kieli. Kyllä minulle esperantokin käy. Mi ŝatas ĝin malgraŭ ĉio.


    • glosaa

      Miksi kehittää uusia tekokieliä? Onhan meillä jo esperanto ja glosa. Ehkä tuo glosa on sellainen kieli josta moni ei ole edes kuulutkaan, mutta kyllä se on ihan toimiva kieli.

      • Glosa on tuttu kieli. Itse en innostunut siitä, mutta sen esimuodosta, interglossasta, sitäkin enemmän. Kumpaakin vaivaa tosin kauhean jäykkä kreikkalais-latinalainen sanasto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe