Täytän heinkuun alussa 62 vuotta. Olen ollut ansiosidonnaisella päivärahalla ja nyt lisäpäivillä. Suurin osa työeläkemaksuista on mennyt yksityiselle työeläkeyhtiölle. Viimeisin "virallinen" työ oli kaupungin palveluksessa, vajaa vuosi, jolloin eläkemaksut menivät KEVAan. Mihin eläkehakemus pitää laittaa ja milloin se kannattaa tehdä ? Tietysti haluaisin eläkkeeni heti elokuussa, mutta virkailijoillakin on pitkät ja ansaitut kesälomat. Miten ne vaikuttavat päätösentekoon ?
Mihin eläkehakemus ja milloin
32
4969
Vastaukset
Sinun kannattaa tehdä eläkehakemus noin kaksi kuukautta ennen aiottua eläkkeen alkamista. Voit jättää eläkehakemuksen työeläkelaitokseen, Kelaan tai Eläketurvakeskukseen. Hakemuslomakkeita saat samoista paikoista. Lisäksi sinun on pyydettävä työttömyyskassalta tai Kelalta todistus työttömyyspäivärahan saamisesta lisäpäiviltä. Todistus sinun tulee toimittaa eläkehakemuksen käsittelevälle eläkelaitokselle tai Kelalle.
Eläke voi alkaa aikaisintaan hakemista seuraavan kalenterikuukauden alusta. Sitä ei saa takautuen. Jos haluat eläkkeesi alkavan elokuun alusta, eläkehakemuksesi on oltava työeläkelaitoksessa, Kelassa tai Eläketurvakeskuksessa heinäkuun loppuun mennessä. Jos päätöksen tekeminen viivästyy, saat eläkkeen kuitenkin takautuvasti siitä alkaen kun olet eläkkeeseen oikeutettu.- Onko näin?
Minulla lähes sama tilanne. Työttömyys ja lisäpäivät, syntymävuosi 1950 ja 62v. vanhuuseläkkeelle ilman varhennusvähennystä.
Luin asiantutijan vastauksen ja mietin tuota ristiriitaa eläkehakemuksen jättämisestä noin kaksi kuukautta ennen aiottua eläkkeen alkamista.
Törmäsin asiaan kun yritin viedä hakemustani Kelaan noin kaksi kuukautta ennen aiottua eläkkeen alkamista. Virkailija ilmoitti, ettei se lähde sieltä eteenpäin ennenkuin todistus lisäpäivistä on toimitettu.
Lisäpäivätodistus pitää toimittaa maksetuistä lisäpäivistä (väh. 1 pv) hakemusta edelytävältä kuukaudelta. Jos haluan jäädä eläkkeelle helmikuun alusta, pitää lisäpäivätodistus saada ja toimittaa eteenpäin tammikuulta. Hakemus pitää olla Kelassa tai Eläketurvakeskuksessa tammikuun loppuun mennessä.
Tämä tarkoittanee, että hakemus on mahdollista jättää aikaisintaan vajaa kuukausi ennen aiotun eläkkeen alkamista.
Onko näin? - yksjukkis
Joopaas taas ihan kumma juttu, kela pyytää lappua, että on lisäpäivillä, työvoimatoimisto ei sellaista toimita sanovat: pyydä kassalta, siellä jokin kumma juttu, kun edellisenä kuukautena kun hakee pitää olla väh 1 päivä jatkopäivillä, ihme pompottelua taas. Se milloin nyt alkaa on suuri arvaus, vai alkaako ollenkaan? Voi olla, että on pelattava sillai, että alkukuusta hakee ton eläkkeen ja pikasesti kassasta, joka toimii lähes etanan vauhtia, niin voi keritä saamaan sen kelaan. En ymmärrä.
Vanhuuseläkehakemuksen liitteeksi sinun on toimitettava päivärahan maksajan todistus työttömyyspäivärahan lisäpäivistä. Tämä tarvitaan jos olet syntynyt v. 1957 tai aikaisemmin ja olet lisäpäivillä. Tällöin saat vanhuuseläkkeesi maksuun 62-vuotiaana, eikä karttuneeseen eläkkeeseen tehdä varhennusvähennystä.
Sinun kannattaa täyttää ja lähettää hakemus ja liittää kassalta saatu todistus lisäpäiviltä myöhemmin hakemuksen liitteeksi. Eläkettä ei makseta takautuvasti.
- yksjukkis
Jopas selvis, että pitää olla edellisellä kuukaudella yks päivä työttömänä, miltä anoo korvausta, niin sitten voi seuraavassa kuukaudessa jäädä eläkeelle, miten tämä on mahdollista, niin heti kuukauden ekan päivän jälkeen kun anoo työttömyyskorvausta, niin lähettävät sen todistuksen eläkeyhtiöön ja loput päivät anotaan sitten kun kuukausi on loppu.
Tälläisen ohjeen sain kassalta, siis ihan kumma systeemi.
Eli ohje koskee kun on lisäpäivillä ja siitä jää eläkkeelle. Ennen vuotta 1958 syntyneen pitkäaikaistyöttömän oikeus saada vanhuuseläke 62-vuotiaana ilman varhennusvähennystä edellyttää sitä, että hän on saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana. Yksikin päivä riittää eläkeoikeuden syntymiseen.
Työttömyyskassa tai Kela antaa tarvittavan todistuksen tämän edellytyksen täyttymisestä.
Koska eläkettä ei myönnetä takautuvasti, on eläkehakemus hyvä tehdä jo etukäteen, koska todistuksen saaminen voi joskus kestää pitempäänkin.
Kassa tai Kela ei voi kirjoittaa todistusta ennen kuin lisäpäivä on todellisesti jo maksettu.Mutta kassa lupasi laittaa tietoja, sitten ilmoitti ei voi kun on ansioonsuhtetulla päivärahalla ja muut kaikki ovat kunnossa. Eli ekana sanoivat hae vain yksi päivä ja sitten seuraavassa kuussa alkaa eläke, nyt ei käy, kun ansioonsuhteutettua ei voi maksaa 1 päivää vain kuukausi kerrallaan, ja sitten menee taas 3-4 päivää ja ei kerkii eläke alkamaan. Kela sitä juuri pyytää, niin ei kai huvikseen sitä pyydä.
Pitää varmaan lopettaa noi osapäivätyöt, niin sitten kerkii.- Minun mielestäni
Kunhan sinulle tulee ansiosidonnaista päivärahaa 500 päivää täyteen, sen jälkeen olet sitten lisäpäivillä. Näitä lisäpäiviä pitää olla maksettuna vähintään se yksi josta sitten saat sen todistuksen siltä työttömyyskassalta johon kuulut.
Se todistus sitten pitää toimittaa Kelaan. - Minun mielestäni
Minun mielestäni kirjoitti:
Kunhan sinulle tulee ansiosidonnaista päivärahaa 500 päivää täyteen, sen jälkeen olet sitten lisäpäivillä. Näitä lisäpäiviä pitää olla maksettuna vähintään se yksi josta sitten saat sen todistuksen siltä työttömyyskassalta johon kuulut.
Se todistus sitten pitää toimittaa Kelaan.Edelliseen jatkoksi, Siis jos olet hakemassa varhennetulle eläkkeelle 62 votiaana, niin se menee noin.
- jo lisäpäivillä
minä olen ymmärtänyt asian niin että se 1 päivä pitää olla niinkuin kaiken kaikkiaan saatu sitä lisäpäivä etuutta.... riittää kun olet käyttänyt ensin ne 500pv ja niitten 500 päivän jälkeinen ENSIMMÄINEN päivä lisäpäivistä on käytetty.... ei se voi tarkoittaa että aina joka kk.n ensimmäinen työttömyyspäivä pitäisi olla käytetty ennen kuin voi hakea... kyllä se täytyy ola se 501. päivä mitä tarkoitetaan.Oletan...Että jos haluaisin niin voisin jättää hakemuksen milloin vain ja toimittaa sen lisäpäivä todistuksen sitten kun sen satun saamaan postin tuomana.Näin mikäli olisin jäämässä alle 63 vuotiaana... mutta jos vasta 63. niin koko tadistusta ei tarvittaisi ollenkaan.. taas oletan.....oletanko väärin,,,
Riittää kun on saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä.
Lisäpäivätodistuksen voit laittaa hakemuksen perään saatuasi sen postissa.- Oikein4
Juu 63 vuotiaana pääsee suoraan vanhuuseläkkeelle.
Jeps pitää vääntää rautalangasta malli, kaikki osat loksahtaa paikalle, ei muuta kun kassa ei suostu antamaan kelalle lappua, koska tekee osapäivätyöltä samalla, jos on täysin työtön niin sitten saa. Eli ansioon suhteutun päivärahan saaja ei voi saada yhden päivän ajalta työttömyysturvaa, ja kun on näin eläkepäivä menee vaan eteenpäin, koska käsittelyaika on se mitä se on ja siinä menee aikaa.
Nyt kun sais kuukauden ekanpäivän jälkeen heti lapun sinne, kerkiis se ennen kun se mikä nyt tulee noin 5 viikon päästä.- kiinnostunut3
Hei Jukkis-mies, minkä ikäinen olet.
Kirjoituksistasi voi päätellä että olet työelämässä.
Jos olet 63 vuotias niin et tarvitse työttömyyskassalta todistusta päästäksesi eläkkeelle.
Jos olet alle 63 vuotias niin sitten tarvitset sen todistuksen mikäli olet ollut kokonaan työtön sen 500 päivää ja olet lisäpäivillä.
Eli kokonaan työtön lisäpäivillä oleva 62 vuotta täyttänyt voi hakea eläkettä.
Nyt on kumma juttu, teen vain pikkasen töitä, ja ikää on 1kk yli 63 ja kela pyytää lappua, jotta tietää, että olen työttömyyskassalta lisäpäivillä. Ja kassa lupas ekana lähettää lapun kelaan, kun on yhden päivän työttömyyshakemus, niin aikaa on niinpaljon, että kerkii eläkeelle seuraavan kuun alusta, kun takautuvasti eläkettä ei makseta. Nyt laittoivat viestin, että kun teen pikkasen töitä, eli olen sovitelvalla päivärahalla, vain täydet kuukaudet maksetaan ja taas hakemus myöhästyy, käärme syö häntäänsä.
Tässä on se jos jää vain muutoin 63 eläkeelle, tehdään vähennys, kun on lisäpäivillä ei vähennystä tehdä.- Olenko oikeassa
Minä olen ymmärtänyt että 63 vuotias ei pääse varhennetulle eläkkeelle koska on jo muutenkin eläkeiässä.
- Ymmärttäkseni
Se yhden päivän sääntö koskee sitä viidensadan työttömyyspäivän jälkeen tulevaa lisäpäivää.
Ja tuo viisisataa päivää pitää olla kokonaan työtön.
Ei voi olla edes osapäiväisesti työssä. Ymmärttäkseni kirjoitti:
Se yhden päivän sääntö koskee sitä viidensadan työttömyyspäivän jälkeen tulevaa lisäpäivää.
Ja tuo viisisataa päivää pitää olla kokonaan työtön.
Ei voi olla edes osapäiväisesti työssä.Vuosina 1950 -1957 syntynyt henkilö voi halutessaan siirtyä lisäpäiviltä vanhuuseläkkeelle ilman varhennusta 62-vuotiaana.
Oikeus vanhuuseläkkeeseen koskee työtöntä, joka täyttää kaikki alla mainitut ehdot. Hän on:
- syntynyt vuosina 1950-1957
- täyttänyt 62 vuotta
- saanut ansiopäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä.
jeps juttu on juuri näin mutta kassa sanoo, että kun tekee pikkasen töitä, siis on ansioonsuhtutetulla päivärahalla, kelaan eivät lappua lähetä, vaikka ensin lupasivat. Taidan haastaa kassan tuomioistuimeen tai uhata moottopipyöräkerholla, täällä vastaajat eivät ole lukeneet mistä on kyse, ei yleisistä ohjeista. vaan kassan tominnasta!! ja siksi jos joku toinen sattuu olemaan samassa tilassa, niin miten oma kassa toimii, olis kiva tietää.
Nää jotkut kassat ovat vekkuleita, kerrankin piti laittaa virkaehtosopimuksen sivu ja pykälä, ja kysyä onko lukutaitoja, sitten vasta sain taas päivärahaa.Senverran lisää: kassa sanoo, todistusta ei tarvii ja kela sanoo toditus tarvitaan.
Ja siksi laiton hakemuksen kelaan, kun muutama kymppi tulee sieltä ja muutoin palvelu on lähellä ja osaava henkilökunta.
Niin työvoimatoimisto ei voi antaa lausuntoa, sitä kävin kysymässä.
Ensiviikolla menen kelaan ja työvoimatoimistoon ja pyydän niiltä jonkun lapun jonka voin laittaa työttömyyskassalle, ei kai tässä pompottelussa muutakaan voi.- Juttua seurannut
Ilmoittele täällä sitten kuinka asia hoitui.
Todistus maksetuista lisäpäivistä todellakin tarvitaan vanhuuseläkehakemuksen liitteeksi silloin, kun eläkettä haetaan 62 vuotta täyttäneelle pitkäaikaistyöttömälle ennen varsinaista vanhuuseläkeikää.
Työntekijän tulee siis esittää työttömyyskassan tai Kelan antama todistus siitä, miltä ajalta hän on saanut työttömyyspäivärahaa ns. lisäpäiväoikeuden perusteella.
Tällainen vanhuuseläke voi alkaa hakemista seuraavan kalenterikuukauden alusta, kuitenkin aikaisintaan sitä seuraavan kuukauden alusta, jolloin sekä ikää ja lisäpäivärahan saamista koskevat edellytykset ovat täyttyneet. Eläkettä ei voi siis myöntää takautuvalle ajalle. Todistuksen antaja voi kirjoittaa tarvittavan todistuksen vasta sitten, kun lisäpäiviä (yksikin riittää) on todellisuudessa jo maksettu. Jotta hakeminen ei tästä syystä viivästy, on vanhuuseläkehakemus hyvä jättää ensin ja toimittaa todistus eläkelaitokselle jälkikäteen.Mitäs teet kun kassan viimeinen vastaus on, että et tarvii, eikä he lähetä, kun ikää on yli 63, eli pilvenreunalta lähettävät vastauksia, meen maanantai- tiistai vaiheilla kelaan ja työkkäriin ja kysyn, kuka ottaa vastaan valituksia kassan toiminasta tästä on kyse. Olen kysynyt todistusta nyt 5 kertaa ja jokakerta vastaus on ollut erilainen.
Koska olet jo täyttänyt 63 vuoden vanhuuseläkeiän, sinulla on jo ikäsi perusteella oikeus työeläkelakien mukaiseen vanhuuseläkkeeseen. Tässä tilanteessa et tarvitse todistusta lisäpäivistä.
- velkainenjo
Mites siinä tapauksessa, kun ikää on kohta 59v. ja pitkäaikaistyötön, on
työmarkkinatuki, miten toimitaan jotta pääsee ns. eläkeputkeen vai mikä se on??
Työmarkkinatuen saaja ei voi saada vanhuuseläkettä 62-vuotiaana. Kela voi maksaa työmarkkinatukea vanhuuseläkkeelle siirtymiseen saakka. Lisätietoja saat Kelasta www.kela.fi.
- työhutilus
Muuttuuko tilanteeni mitenkään kun olen syntynyt -49 ja olen vielä töissä, jos saan lopputilin tai jos otan itse lopputilin, vieläkö ilmoittaudun työnhakijaksi vai menenkö toiseen firmaan, kun ei kiinnosta ryypiskellä itseäni hengiltä.
Jos joutuisit työttömäksi, sinun tulisi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon. Voit jäädä vaihtoehtoisesti myös eläkkeelle.
(Työeläketietäjän aikaisempi vastaus on poistettu vastauksessa olleen virheen vuoksi.)Häh hää nyt sain kassalta kelvollisen lapun ja kiikutin sen kelaan, eivät ennen suostuneet lähettämään kun uhkasin moottoripyöräkerholla ja kenttäoikeudella,heh niin kyllä tuli ja vikkelästi tulikin , sitä muutoin olin pyytänyt noin 3kk ajan ja aina jokin kumma veruke. Noin 10 kertaa, että koville se ottaa melkein kun koiras poikii:)))
- no huh
Häh hää nyt sain kassalta kelvollisen lapun ja kiikutin sen kelaan, eivät ennen suostuneet lähettämään kun uhkasin moottoripyöräkerholla ja kenttäoikeudella,heh niin kyllä tuli ja vikkelästi tulikin , sitä muutoin olin pyytänyt noin 3kk ajan ja aina jokin kumma veruke. Noin 10 kertaa, että koville se ottaa melkein kun koiras poikii:)))
Heh, pitäneekö paikkansa.
- Krooh...
Minä olen lähettänyt KEVALLE eläkehakemuksen jo 11.7.2013, eikä eläkepäätöstä kuulu. Sähköpostiakin laitoin sinne, mutta eivät vastaile.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770