Seuraava esimerkki on eräältä englanninkieliseltä sivulta vähän muunnellen.
Koulussa opettaja todisti oppilaille, kuinka Jumalaa ei ole olemassa.
Hän esitti pikkupojalle kysymyksiä.
Opettaja: Näetkö tuon puun ulkona?
Poika: Kyllä
Opettaja: Näetkö nurmikon ulkona?
Opettaja: Näetkö taivaan?
Opettaja: Näetkö siellä Jumalaa?
Poika: En
Opettaja: Juuri tätä minä tarkoitankin. Jumalaa ei ole olemassa.
Pikkutyttö pyysi opettajalta lupaa saada myös esittää pojalle kysmyksiä. Lupa annettiin.
Tyttö: Näetkö tuon puun ulkona?
Tyttö: Näetkö nurmikon ulkona?
Tyttö: Näetkö opettajan?
Tyttö: Näetkö hänen järkensä?
Poika: En
Tyttö: Olemme juuri saaneet todisteen siitä, että opettajalla ei ole järkeä!
Tämä on esimerkki siitä, kuinka keveillä argumenteilla ateismia perustellaan.
Ateistien todisteiden keveys
6
122
Vastaukset
Nyt olet aivan väärillä jäljillä. Oletan että harhauttelet tahallasi, sillä et voi olla noin tietämätön ateismin olemuksesta.
Ateismi ei tosiaankaan yritä todistaa, että jumalia ei ole. Se on nimittäin mahdotonta (ja tarpeetontakin), kuten tietysti tiedät. Ateisti vain yksinkertaisesti ei usko mihinkään jumaliin.
Pääsyynä tähän pidän sitä, että mitään jumalaa ei ole järin järkeenkäyvästi kyetty todistamaan olemassa olevaksi.
"Uskon, koska se on mieletöntä", lausahti ammoin kirkkoisä...- NäinMeillä
Tuo Jaakobin esimerkkihän osoitti juuri sen lopputuloksen joka oli oletettavaakin eli siis:
"Olemme juuri saaneet todisteen siitä, että opettajalla ei ole järkeä!"
Kenelläkään joka yrittää noin ääliömäisellä tavalla todistaa Jumalan olemattomuuden, ei voikaan olla järkeä.- Baaa45yui
Joten kumpikin todistus meni oikein :)
Jumalaa ei ole olemassa ja opettajalla ei ole järkeä :)
- tietäjä
Väitteen esittäjän on pystyttävä todistamaan eikä väitteen kyseenalaistajan.
Uskova väittää jumalan olevan olemassa, ateisti kyseenalaistaa tämän väitteen.
Ateistin ei tarvitse todistaa jumalan olemattomuutta, koska olemattomutta ei voi todistaa. Esim. jos minä sanon että 30 metriä korkea kultainen kuikka vaeltaa pitkin erämaita. Jos sinä kyseenalaistat tämän väitteen ja sanot tuon kuikan olevan vain minun keksimäni satuhahmo, sinun ei tarvitsisi hankkia todisteita kuikan olemattomuuteen. Sillä millä todisteella todistaisit olemattoman olemattomuuden. Minun pitäisi sen sijaan hankkia todisteet kuikan olemassaololle. Sillä olemassaolevalle voi löytää todisteita. Jos Jaakob kuolisi ihan oikeasti, niin kuin kaikki muu mikä on elollista, niin sitten Jaakobin elämällä ei olisi enään mitään merkitystä. Ja jos Jaakobin ei pitäis käyttäytyä niinkuin ihmiset, että se Jaakobin Jumala antais sen elää ikuisesti, siis ettei sen tarttis kuolla niinkuin kaiken muun, niin sitten Jaakob käyttäytyis kuin sika.
- .k.
Ateisti ja uskovainen, kummallakaan ei ole mitään todisteita mistään.
Jumala, käsite ei oikeastaan tarkoita mitään. Sillä voi tarkoittaa mitä hyvänsä puhujasta riippuen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872