Tervehdys!
Osaisiko kukaan valottaa, miten rankka Turun lääkiksen ensimmäinen syksy on? Muutama ystäväni on kertonut, että ainakin Helsingissä ja Oulussa ensimmäinen syksy on ollut melko leppoisa, mutta miten Turussa? Miten tarkkoja poissaolokäytännöt ovat?
Kyselen tätä siis lähinnä siksi, että tarkoitukseni olisi uusia pari ylioppilaskoetta syksyllä (olen perfektionisti ja kevään kirjoitukset eivät menneet putkeen). Lähinnä mietin sitä, että jos pääsen lääkikseen, edessä olisi yo:n takia kaksi pakollista poissaolopäivää.
Onko kahden päivän poissaolo fuksisyksynä katastrofi? Vai pystyykö mahdollisia poissaoloja korvaamaan jotenkin? Muissa tiedekunnissahan yleensä pystyy, mutta lääkis nyt on ihan oma maailmansa.
Jos sillä nyt jotain merkitystä on, niin molemmat kokeet ovat keskiviikkoina. :)
Lääkiksen ensimmäinen lukuvuosi Turussa?
7
2589
Vastaukset
- nim.itsekkinturkuu
Ei kukaan mee korottaa yo arvosanoi, vaikka maksoki niistä 100e. Oot kuule niin onnellisesti sitten lääkiksessä, ja opiskelet lääketiedettä, etkä uusi mitään äikän tekstitaitoa xD
- Hongankolistelija
Kyllä minä uusin... Ei ole tapana jättää asioita puolitiehen. Uusin itse asiassa tuon mainaitsemasi äikänkin kaksi vuotta sitten, vaikka opiskelin samaan aikaan jo yliopistossa.
Mutta joo, jos joku osaisi valottaa tuota Turun poissaolopolitiikkaa, niin olisin kiitollinen. :) - 14+12
Oli kaupunki mikä tahansa niin kyllä pari päivää saa helposti pois, kahtena ensimmäisenä vuotena pakollisen opetuksen määrä on vielä aika vähäistä (verrattuna sen jälkeiseen aikaan).
Ja noista yo-kirjoituksista.. Olisi mielenkiintoista tietää vähän perhetaustoistasi tai muista seikoista, jotka ovat saaneet sinut mieltämään yo-kirjoitukset noin tärkeiksi. Kuulostaa, että annat aika paljon liikaa arvoa muutamalle myöhemmässä elämässä täysin turhalle kokeelle. Oletko siinä uskossa, että päästyäsi sisään yliopistoon hyödyt jossain vaiheessa yo-kirjoitusten L-rivistä vai onko perfektionismisi vaan niin raju, että se ajaa tuollaiseen sairaallolliseen suorittamiseen. Vai tuleeko käskyt kenties vanhemmilta? - Hongankolistelija
Lähinnä kyse on siitä, että pidän kiinni siitä periaatteesta, että jos johonkin ilmoittaudun, niin sinne myös menen. Ja koska ilmoittautuminen täytyy tehdä ennen pääsykokeiden tuloksia, minun on päätettävä, olenko valmis lintsaamaan lääkiskursseilta yo:n takia. (Satuin olemaan kipeä kevään yo-kokeiden aikaan, ja kokeet menivät huonosti. Tiedän, että terveenä ne arvosanat nousevat yhdellä pykälällä.)
Osaltaan kyse on myös siitä, että tällä hetkellä yo-paperini ovat sellaiset, ettei niistä ihan ole hyötyä lääkikseen hakemisessa (LEEE). Jos saan yhdenkin arvosanan korotettua, saan sellaiset lähtöpisteet, että niistä on Turkuun hakiessa jotain hyötyäkin, siis juuri ja juuri. Tämä järkeily siis sitä silmällä pitäen, jos en pääse tänä keväänä sisään.
Voi tietenkin vaikuttaa kummalliselta, että otan opiskelun näin vakavasti, mutta minulla ei ole tapana tehdä mitään puolivillaisesti. :) Ja ei, perheeni ei painosta minua opiskelemaan; koko suku on amiksia, jotka eivät juuri anna arvoa koulutukselle. Olen porukan ainoa ylioppilas. En myöskään kuvittele, että yo-papereista olisi yliopistossa mitään hyötyä - ei niistä ole, ainakaan siinä yliopistossa jossa nyt opiskelen. Tämä arvosanojen korjaaminen on vain jotain, mitä minun täytyy oman mielenrauhan takia tehdä.
Vähän samaan tapaan olen uusinut tenttejä, joista on kyllä tullut korkein mahdollinen arvosana, mutta joissa olen kokenut tehneeni ajatusvirheen. Kokeen uusiminen ja ko. virheen korjaaminen auttaa pistämään tietorakenteet pääkopassa oikeaan järjestykseen, eikä mokomaa mokaa tule tehtyä toiste. :)
Kutsu hulluksi, jos haluat. Niin kaikki muutkin tekivät, kun ilmoitin osallistuvani yo-kirjoituksiin kuukausi kandintutkintoni valmistumisen jälkeen. :D- kandipaatti
Jos pääset lääkikseen, niillä yo-kokeilla ei ole mitään väliä. Saat vain tosi kummallisen maineen, jos kurssikavereillesi kerrot uusivasi kokeita joilla on merkitystä ainoastaan ennen sisäänpääsyä yliopistoon.
Jos aiot selvitä psyykkisesti lääkärin työstä olisi korkea aika jo oppia priorisoimaan asioita. Itse työssä on yleensä niin kiire että mitään ei voi tehdä noin anaalisen täydellisesti, vaan täytyy osata tehdä välttämätön hyvin ja muu riittävän hyvin. Nykyisellä asenteellasi palat loppuun jo opiskeluaikana. Ja tämä neuvo tulee jo valmiilta lääkäriltä (nimimerkistä huolimatta).
- Hidas höyryjuna
Hongankolistelija, pidä varasi ettet pala loppuun perfektionismissasi. Tutkijanurallla ominaisuudesta olisi kyllä hyötyä, mutta saavuttaakseen päämäärän, pitää toisinaan luovia itsensä oikopolkujen läpi ja unohtaa kylmästi matkan varrella olevat välipysäkit. :)
PS. Onnea pyrkimyksillesi! :) - 11+13
Aiemmin lääkiksessä poissaoloja oli hankala korvata. Riippuu vähän poissaolon syystä miten siihen suhtaudutaan. En ole kuullut, että kukaan olisi lääketieteelliseen pääsyn jälkeen käynyt yo-kokeita uusimassa.
Kannattaa miettiä perfektionismin määrää, sillä lääketieteen opinnoissa tulee vastaan tenttejä joista ei helpolla saa parasta arvosanaa, joskus läpipääsykin on työn takana. On kursseja joissa esim. 40% tenteistä hylätään ja parhaan arvosanan eli 5:n saa pari ihmistä yli sadasta. Tenttien arvosanojen korottamisille ei kauheasti ole aikaa kun uutta opiskeltavaa tulee koko ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803