Eilen tuli Verotoimistolta uusi lisäohje veroilmoituksen täyttöön. Nyt veroilmoitukseen pitää liittää tällainen uusi lisälappunen:
"TILINPÄÄTÖSTIEDOT Verohallinnolle ja kaupparekisteriin"
http://tinyurl.com/c44qsrl
Nyt olen pikkuisen pihalla, että mitä tähän uuteen liitteeseen tarkalleen oikein pitää nitoa? Vai pitääkö nitoa välttämättä mitään, vaan antaa pelkkä täytetty uusi lomake?
Etupäässä tässä epäilyttää se että mitenkä tarkat tiedot verottajalta menee nyt jatkossa Kaupparekisteriin kenen tahansa kilpailijan pällisteltäväksi?
http://tinyurl.com/chpfqbg
"Verohallinto välittää verovuodesta 2011 alkaen kaikki veroilmoituksen liitteenä annettavat ja rekisteröitäväksi säädetyt tilinpäätöstiedot Patentti- ja rekisterihallitukselle sellaisenaan kaupparekisterissä julkistettavaksi."
Olen aikaisemmin liittänyt veroilmoitukseen ATK-ohjelman tulostaman 4-sivuisen tuloslaskelman ja 2 sivuisen taseen.
Lisäksi olen tehnyt julkisuuteen annettavaksi tiedoksi tarkoitetun yhden A4-sivun mittaisen "Tilinpäätös 2010" tyyppisen yhteenvedon. Siinä olen eritellyt firman liikevaihdon ja taseen, hyvin karkealla tasolla, mutta kuitenkin Osakeyhtiölain kirjaimen täyttäen.
Mutta mitenkä on jatkossa? Jos nyt nidon tuohon uuteen paperiin jotakin liitteitä, niin meneekö jatkossa PRH:lle koko 4 2 sivuinen suhteellisen tarkan erittelyn tekevä tuloslaskelmani?
Yhden miehen firmana tällainen potuttaa. Erittelevällä tuloslaskelmalla on kerrottuna firman liiketilan vuokranmaksut, mainoskulut, matkustuskulut, edustuskulut, ulkomaan ostot, ostopalvelujen jne. määrät sentin tarkkuudella.
Sitten PRH:lla skannataan tällä tarkkuudella annetut tiedot ja paperit sisään. Sen jälkeen ne ovat 5 eurolla kenen tahansa kilpailijan ostettavissa ja luettavissa?
Tähänkö tämä uusi "avoin" verotuskäytäntö nyt kaikkiaan on menossa vai?
Veroilmoitus, uusi Kaupparekisteriliite
4
125
Vastaukset
- Laabans mamma
Ei sinne erittelyjä lähetetä, tilinpäätös allekirjoituksiin asti. Ne samat jotka on ennen lähetetty itse PRH:lle.
- Pikkufirman monotus
Mitenkä tarkkoja tilinpäätöstietoja te muuten yleensä lähettelette Verottajalle menemään?
Kuten edellä mainitsin niin olen lähettänyt ATK-ohjelman tekemän 4 2 sivuisen Tuloslaskelman ja Taseen. Kun ensimmäisiä kertoja vuosikymmen sitten näitä ilmoituksia tein, niin koetin laittaa viimeisen päälle kaikki tarvittavat tiedot ja laskelmat veroilmoituksen mukaan. Lisäkyselyjä ei sitten olekaan verottajalta tullut.
Mutta onkohan tämä ihan täysin turha paperi lähettää veroilmoituksen liitteenä?
Lomakkeen 6B lopussahan itsessään on aika tarkka erittely eri asioista, ja nehän on pakko täyttää joka tapauksessa.
Riittäisikö siis myös Verottajalle lähetettäväksi pelkkä itse tekemäni Tilinpäätös niminen A4-paperi? Siinä luetellaan hyvin karkealla tasolla Tuloslaskelma ja Tase, ja alla sitten firman TJ:n allekirjoitus.
Jotenkin nyt kismittää tuo Verottajan uusi lomake, ja sen mukana aika epämääräisen uhkaava kommentti. Että jatkossa kaikki liitetiedot lähetetään myös PRH:lle.
Joku harjoittelija Verotoimistossa kuitenkin menee vielä ja skannaa joitakin vain Verottajan tietoon tarkoittamiani ja lähettämiäni turhankin eritteleviä raportteja. Ja ne menevät sitten kaikelle kansalle pällisteltäväksi.
Taidan varmuudeksi laittaa vain sen oman ylimalkaisen A4-paperini, ja 6B-lomakkeelta verottaja lukekoon loput tiedot.
Tämän pitäisi kait riittää, vai mitä olette mieltä?
- sellastahan se on
Verottajahan Suomessa keksii vaikka mitä kiusaa yrittäjille. Sitten kun verotoimistoon soittaa ja kysyy neuvoa, niin eivät yleensä osaa auttaa.
Aivan kuin kaikki rehelliset ja kovaa työtä tekevät yrittäjät olisivat jotain rikollisia. - Ei printtejä
>Kuten edellä mainitsin niin olen lähettänyt ATK-ohjelman tekemän 4 2 sivuisen
Meillä ainakaan ei ole lähetetty mitään atk-liuskoja tai tulosteita ikinä verottajalle. Se yksi päälomake täytetään mikä kirjekuoressa tulee.
Lisäksi kopio firman allekirjoitetusta tuloslaskelmasta. Ja se (muistaakseni) 62-numeroinen lisälomake poistoista. Siinä ne ovat kaikki. Tuntuu verottajalle nämä monta vuotta riittäneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial281828Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1571802Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3501545- 1451160
Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2131154Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221128- 285995
- 11995
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4979Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49938