Pikkupoika ja Läskimies

10+20

Japanilaisten kaupungithan olivat valtaosin puusta tehtyjä, eikä niissä ollut kuin muutama kunnon betornimörskä kaupunkia koristamassa. Totta kai puustatehdyt kaupungit hävivävät olemattomiin kun sinne tiputetaan 15kilotonnin (15milj kiloa tnt) "Pikkupoika".

Vaan miltä olisi hävitys näyttänyt tiputettuna esimerkiksi Berliiniin? Eurooppalaiset kaupungithan olivat merlko vankkaa tekoa varsinkin noinana päivinä, nykyäänhän tosin paikat ovat lasia täynnä... kaikki kadulla olevat silpoutuvat kun lasiset pilvenpiirtäjät muuttuvat sirpalepommeiksi.

Eivät varmana olisi näyttäneet paikat yhtä räjähtäneiltä (heh, pieni vitsi) kun verrataan japsien puuhökkeleihin.

10

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvittelisin canonil

      luulisi kuitenkin että se mitä ei näe on se vaarallisin.
      sinä et sitä huomaisi.

    • röh röh

      Paskat. Tokio oli esim. modernimpi kaupunki kuin vaikkapa Yekaterinburg.

      • 12+20

        Valtaosin puuta kuitenkin. Tuon puun suosimisen takia ne japsien kaupungit paloivat aina maantasalle kun palopommeja tiputeltiin niihin... räjähtäviä pommeja ei tarvinnut ollenkaan kun "paloputket" olivat tehokkaampia painoonsa nähden.

        Sama ei olisi toiminut kovin hyvin Saksaa vastaan! Siellä piti ensin tiputella räjähtäviä jotta talojen katot saadaan pois pelistä ja sitten vasta palopommit perään.


      • on condiftons
        12+20 kirjoitti:

        Valtaosin puuta kuitenkin. Tuon puun suosimisen takia ne japsien kaupungit paloivat aina maantasalle kun palopommeja tiputeltiin niihin... räjähtäviä pommeja ei tarvinnut ollenkaan kun "paloputket" olivat tehokkaampia painoonsa nähden.

        Sama ei olisi toiminut kovin hyvin Saksaa vastaan! Siellä piti ensin tiputella räjähtäviä jotta talojen katot saadaan pois pelistä ja sitten vasta palopommit perään.

        Kaikki tärkeimmät rakennukset olivat ihan betonia kuten muutkin. Armeijan johto joka suunnitteli Pearl Harborin ei taatusti operoinnut missään muinaisessa puusalissa.


      • 13+8
        on condiftons kirjoitti:

        Kaikki tärkeimmät rakennukset olivat ihan betonia kuten muutkin. Armeijan johto joka suunnitteli Pearl Harborin ei taatusti operoinnut missään muinaisessa puusalissa.

        Sen takia kirjoitinkin "valtaosa oli puuta", muutama betonimörskä ei paljoa eroa tee.


    • tuomionpäivänpommi

      Tuho olisi ollut yhtä täydellinen ainakin nollapisteessä. Ydinpommin räjähdyksen luoma kuumuus olisi varmasti riittänyt tulimyrskyn syntymiseen. Sitten on lämpösäteilyn ja paineaallon lisäksi radioaktiivinensäteily. Eräässä dokumentissa mainittiin että Terminator 2 scifielokuvan kuvaus ison ydinaseen vaikutuksista suurkaupungissa on varsin realistinen.

      • jospa

        Lopetat niiden elokuvien katselemisen vähäksi ajaksi. Ei ole hyväksi tyhjälle päällesi.


      • atomiviitta
        jospa kirjoitti:

        Lopetat niiden elokuvien katselemisen vähäksi ajaksi. Ei ole hyväksi tyhjälle päällesi.

        Lopetat niiden elokuvien katselemisen vähäksi ajaksi. Ei ole hyväksi tyhjälle päällesi. "

        Menepäs kirjastoon ja etsi joku kirja jossa käsitellään ydinräjähdyksen vaikutuksia. Leffan kohtauksessa kuvattiin hyvin lämpösäteilyn vaikutukset räjähdyksen lähellä orgaaniseen aineeseen ja sen jälkeen tuleva ensimmäinen paineaalto. Sen jälkeinen alipaineen synnyttämä vastakkainen paineaalto unohdetaan yleensä leffoissa.

        "Näinpä Hirossa ja Nagassakin jäi pystyyn kivitaloja ihan ground zeron liepeillä."

        Ne talot jäivät pystyyn koska niiden ikkunat päästivät paineaallot talojen läpi. Ei kai joku tosissaan kuvittele että joku rakennus kestää ydinräjähdyksen voiman nollapisteen lähellä. Räjähdyspisteen lähellä kivikin sulaa. Kannattaa muistaa että Läskimies ja Pikkupoika olivat pieniä pommeja.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ydinräjähdyksen_vaikutukset


      • siksipä juuri
        atomiviitta kirjoitti:

        Lopetat niiden elokuvien katselemisen vähäksi ajaksi. Ei ole hyväksi tyhjälle päällesi. "

        Menepäs kirjastoon ja etsi joku kirja jossa käsitellään ydinräjähdyksen vaikutuksia. Leffan kohtauksessa kuvattiin hyvin lämpösäteilyn vaikutukset räjähdyksen lähellä orgaaniseen aineeseen ja sen jälkeen tuleva ensimmäinen paineaalto. Sen jälkeinen alipaineen synnyttämä vastakkainen paineaalto unohdetaan yleensä leffoissa.

        "Näinpä Hirossa ja Nagassakin jäi pystyyn kivitaloja ihan ground zeron liepeillä."

        Ne talot jäivät pystyyn koska niiden ikkunat päästivät paineaallot talojen läpi. Ei kai joku tosissaan kuvittele että joku rakennus kestää ydinräjähdyksen voiman nollapisteen lähellä. Räjähdyspisteen lähellä kivikin sulaa. Kannattaa muistaa että Läskimies ja Pikkupoika olivat pieniä pommeja.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ydinräjähdyksen_vaikutukset

        "Kannattaa muistaa että Läskimies ja Pikkupoika olivat pieniä pommeja. "

        Siksi maanjäristyksen "kestävät" talot jäivätkin pystyyn. Jos kyseessä olisi ollut moderni satojen kilotonnien tai useiden megatonnien kokoinen lataus, ei niin olisi käynyt. Mutta 15-20kt ei siihen riittänyt, kyseessä kun tosiaan on pieni lataus.


    • juupati juu

      Eikös tuohon aikaan käytetty enemmänkin kivitaloja kuin varsinaisia pahvibetonista tehtyjä?

      Periaatteessa voidaan sanoa, että Japanin harvalukuisemmat kivitalot oli kestävämpiä kuin Eurooppalaiset vastineensa: Japanissa kun yritettiin rakentaa talot kestämään maanjäristysten valtavia voimia. Näinpä Hirossa ja Nagassakin jäi pystyyn kivitaloja ihan ground zeron liepeillä.

      Saksan kaupunkien keskiaikaiset ristikkotaloalueet oli ihan yhtä herkkiä palopommeille, kuin japsien puutalot. Kivitaloalueet sopivan matkan päässä ydinpommin räjähdyspisteestä taas olisi roihunneet kokkoina nekin, kun tulipallon valtava kuumuus sytyttää kaiken palavan materiaalin tuleen: sisustusmateriaalit, rappaukset jne. Laiha olisi ollut lohtu, vaikka talo olisi paineaallon kestänytkin kun jäljellä on vain hiiltynyt ranka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe