Jumala ei ole halunnut käyttää ennalta tietämisen kykyään. Olisi kannattanut kun kerran antoi ihmiselle vapaan tahdon. Ihminen joutui sijaiskärsijäksi tässä prosessissa haluamattaan. Ja miten Jumala luulikaan korjaavansa tämän erehdyksensä, tapattamalla oman poikansa, jolla ei ollut mitään osaa tähän asiaan. Jumala siis peitteli oman virheensä ja päättikin syyllistää ihmisen.
Eikä poikansa mestauskaan voi pyyhkiä pois tuota totuutta. Edelleen Jumala syyllistää ihmistä. Jokaikinen pääsiäinen hän pitää huolen siitä että tuntisimme syyllisyyttä tuohon raakaan teloitukseen johon me emme ole syyllisiä.
Jumala katui tehneensä ihmisen
6
333
Vastaukset
- Pääsiäisen riemu
Mistähän johtuu, että minä en syyllisyyttä koe Jeesuksen kuolemaan.
En ensinnäkään pääse mitenkään sellaiseen pääsiäisajan tai pitkäperjantain surumieliseen, laahaavaan tunnelmaan sisälle.
Vapauttavaan iloon pääsiäisen sanoman suhteen kylläkin pääsen sisälle helposti. Pääsiäisen aika on minulle aina kuin alkava Riemuvuosi.
Jumalan kärsimystä ihmisten pilkkaamisen, väkivallan, ristinkuoleman suhteen en sen sijaan ymmärrä, koska en ole Jumala, elän vain ihmisen elämää, joka on kaikin tavoin rajoitettua niin älyllisyyden, tuntemisen kuin kokemisenkaan puolesta.
Miten ihminen voisi mitenkään käsittää sen, mitä Jumala koki kaikenkaikkiaan syntyessään tänne ihmiseksi, eläessään ja kärsiessään täällä ihmisten maailmassa?? Jeesushan oli Jumala, lihaksi syntynyt Jumalan Sana.
Ihminenkin kokee kaikennäköistä täällä matkatessaan, mutta hän katselee täysin eri vinkkelistä, täysin eri tasolta asioita kuin Jumala koskaan.
Minä en suostu itkemään, suremaan ja teeskentelemään myötäelämistä Jumalan kärsimyksistä, koska en voi niitä käsittää. Iloita sen sijaan voin siitä, että olen päässyt tuntemaan Jumalaa edes vähän, sen verran kuin Hän on minulle nähnyt parhaaksi avata asioita. - Raamatun sadut
Eipä Jumala ole myöskään kaikkivoipa, koska hän tarvitsi lepoa seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. (1 Mooseksen kirja 2:2). Kaikkivoipa Jumalahan voisi luoda maailmankaikkeuden äärettömän monta kertaa peräkkäin olematta vähääkään hengästynyt.
Niin ja se kaikki tietävyys. Ei Jumala liioin näytä olevan sitäkään. Muutoinhan Hän olisi ennalta tietänyt mikä rasite ihmisestä luomakunnalle tulisi olemaan. Ihminenhän ei ole Raamatun tekstien perusteella Jumalalle kovin paljon iloa tuottanut. Päinvastoin. Kuten 1. Mooseksen kirjassa 6:5-7 lukee ;”Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat, niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä. Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni".
Miksi Jumala tosiaan niin usein myös katuu tekojaan? Toisaalta Raamatussa lukee muutamassa kohdin, ettei Jumala kadu, esim. 1 Samuelin kirja 15:29; ”Ja hän, joka on Israelin kunnia, ei valhettele eikä kadu; sillä hän ei ole ihminen, että hän katuisi." Voiko edelliset kaksi Raamatun lausetta olla totta yhtä aikaa?
Kristittyjen kannalta niiden on oltava. Sillä, jos jompikumpi lause ei ole totta, Raamattu ei voi olla Jumalan sanaa ja se raukeaa.- epwpnp
Kyllähän sinun täytyy lukea asiakokonaisuus tuon Jumalan katumisen suhteen, jotta ymmärtäisit, mitä Jumala milloinkin katuu.
Jumala vihastuu kansaansa, määrää rangaistuksen, mutta leppyy eikä laitakaan tuomiotansa täytäntöön. Tässähän tulee esille Jumalan armahtavaisuus, josta Raamatussa puhutaan, armollisuus ihmisiä kohtaan.
Mielestäni se, että Jumala katuu sitä, että luomansa ihminen olikin taipuvainen pahaan, on aivan yhtä järkeenkäypää, ajatellen sitä, ettei Jumala ole paha.
Se, että Jumala on inhimillinen, ei poissulje sitä, että Jumala on kaikkivoipa.
Jumala mm. rakastaa, vihaa, halveksii, iloitsee, pilkkaa, itkee, kadehtii.
Mutta jos miettii vaikkapa Jumalan kadehtimista, niin se on aivan jotain muuta kuin mitä ihminen kadehtii, se tulee esiin Raamattua lukemalla. Jumalan vihan takana ei ole pahuus, niinkuin ihmisen vihan takana useimmiten on.
Elämä on tarkoitettu elettväksi vapaaehtoisuudessa - jos Jumala olisi halunnut olisi hän luonnollisesti voinut luoda robottimaisia ihmisiäkin (kuin eläimet) - mutta sellaisessa elämässä ei ole vapaata tahtoa valita. Tarkoitus on antaa ihmisen valita .. sillä oikeaan elämään kuuluu valinnanvapaus ... vasta silloin on elämä todella hyvää :) .. nythän on niin (valitettavasti) että ihminen on orjuuttanut itsensä kun hänestä on tullut n.s. "synnin orja" - koko systeemi joka maailmassa vallitsee on omalta osaltaan "auttamassa" ihmisiä tekemään vääriä päätöksiä?
- Illuusiota tyynni
Höpön höpö....
"Vapaa tahto" on pelkkä illuusio ja myös eläimillä on todistettavasti sellainen.
Jos Jumala olisi luonut sielumme, niin ne olisivat KAIKKI TISMALLEEN SAMANLAISIA. Ne eivät voisi olla sokean Jumal-uskon kannalta erilaisia, koska silloinhan Jumala jo sielut luodessaan olisi tavallaan määrännyt mikä tai kuka menee taivaaseen tai sitten myöhemmin juutalaisuuteen lisättyyn helvettiiin.
Jos taasen kaikki sielut olisivat tismalleen samanlaisia, tekisivät ne aina tismalleen samanlaiset ratkaisut kaikissa elämän (vapaissa) valinnoissa, mikäli ympäristöolosuhteet olisivat samat.
Silloin kaikki sielut, joutuvat tismalleen samaan paikkaan (helvetti/taivas), jos kaikki muut olosuhteet ovat samat.
Ts. ihmisellä ei olisikaan vapaata tahtoa, jos Jumala olisi ihmisen luonut niin kuin Raamattu antaa ymmärtää. - Asia selvä
Illuusiota tyynni kirjoitti:
Höpön höpö....
"Vapaa tahto" on pelkkä illuusio ja myös eläimillä on todistettavasti sellainen.
Jos Jumala olisi luonut sielumme, niin ne olisivat KAIKKI TISMALLEEN SAMANLAISIA. Ne eivät voisi olla sokean Jumal-uskon kannalta erilaisia, koska silloinhan Jumala jo sielut luodessaan olisi tavallaan määrännyt mikä tai kuka menee taivaaseen tai sitten myöhemmin juutalaisuuteen lisättyyn helvettiiin.
Jos taasen kaikki sielut olisivat tismalleen samanlaisia, tekisivät ne aina tismalleen samanlaiset ratkaisut kaikissa elämän (vapaissa) valinnoissa, mikäli ympäristöolosuhteet olisivat samat.
Silloin kaikki sielut, joutuvat tismalleen samaan paikkaan (helvetti/taivas), jos kaikki muut olosuhteet ovat samat.
Ts. ihmisellä ei olisikaan vapaata tahtoa, jos Jumala olisi ihmisen luonut niin kuin Raamattu antaa ymmärtää.Eiköhän tämä nyt tullut kaikille selväksi; vapaata tahtoa ei ole olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m804424Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013850Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363519- 513150
- 402638
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182529Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222332- 232036
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami151752Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351715