Raamattu on satukirja ja kaikki uskonnot eivät voi pitää paikkaansa!.
Uskonto
2
124
Vastaukset
- vapaamielinen usko
No jaa, se on niin, että raamatussa on osa tavallista historiaa, osa kansansatuja, legendoja, sankaritarinoita, aikojen kuluessa muuntuneita juttuja (ennen kuin osattiin kirjoittaa niin kerrottiin perimätietona muistin varaisesti), osa kirjoituksista on opetuskirjoituksia, elämän neuvoja, vertauskuvia jne. Osa jutuista on Jumalan sanaa, jos Jumala on olemassa sellaisena kuin raamattu esittää.
Pääkysymys onkin, että onko raamatun jumala olemassa?
Oma vastaukseni on, että ei ole juuri sellaista Jumalaa, tai sellaisia Jumalia kuin raamattu esittää. Voi kuitenkin olla jokin elämän henki, kosminen pakottava voima tulla olemattomasta olevaiseksi ja eläväiseksi.
Onhan kaikki alkanut jostain, kuten esim. alkuräjähdyksestä. Sitten tulee kysymyksiä: Mikä räjähti? Tyhjä ei räjähdä. Mistä tuli räjähdyksen aiheuttama voima, energia? Tyhjässä ei ole energiaa eikä voimaa. Ohjaako evoluutiota jokin voima jotakin tiettyä päämäärää kohti, eli onko evoluutiossa järkeä mukana? Ainakin tarkoituksenmukaisuutta on, eli onko ennaltamääräämisoppi oikeassa? Siis kun lajien kehitys menee kohti voimakkaampia yksilöitä tai, jollakin määrätyllä tavalla valikoituneita yksilöitä, niin kyydistä putoavat (helvettiin) ne, jotka eivät ole perimäänsä saaneet niitä ominaisuuksia, joilla pelastutaan seuraaville kierroksille. Näinhän väittää kristinuskon eräs oppi. Onko siis kristinopissa luonnonmukaista jumaluutta kuitenkin, vaikka raamatun tulkinnoissa on suurta vaihtelua.
Itse uskon, siis uskon, en voi tieteellisesti todistaa, seuraavasti: Ennen ajan kulumisen alkua, siis ennen maailmankaikkeuden alkua oli olemassa vietti, pakottava voima tulla olemattomasta olevaiseksi. Se oli luonnonvoiman omainen vietti, jota kutsun nimellä kosminen imperatiivi. Se sisälsi kaiken mitä oli tuleva maailmankaikkeuteen universumiin kaikkina aikoina, kaikissa muodoissa, materiana, henkenä, ideoina, ajatuksina, kaikki kemialliset, fysikaaliset, biologiset, henkiset ja muunlaiset olemisen ja elämisen muodot. Se aiheutti myös ns alkuräjähdyksen. Siitä on seurannut se mitä on ollut, mitä on ja mitä tulee olemaan. Tämä kosminen imperatiivi on ehkä se, jota voitaisiin pitää jumaluutena. Ei kuitenkaan ehkä persoonallisena Jumalana vaan kosmisena jumaluutena, joka määrää tai josta käsin määräytyy kosmoksen l universumin oleminen ja tapahtumat. Tämä jumaluus heijastaa ihmisten ajatuksiin eri kulttuurien siivilöiden läpi jumaluutta, ja näin muodostuvat uskonnot erilaisiksi eri ympäristöissä. Ihmiskunnalla on varmaankin tarve omistaa Jumalansa. - seurailija
Aika hyvä tuo vapaamielinen usko -juttu. Voisi olla realismia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131135
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89864Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18679Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat275642- 77608
- 62600
- 104584
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49523- 26522
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet90453