Tässä erään mustan mielipide

Neutral N******

18

278

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ablolutistako

On se ihme kun tosi asiat pitää kieltää ?

• Vuotta 2012 eletään

Tässä selvästi vanhassa videonpätkässä, haastateltava puhui siitä sävystä, jolla sanaa käytetään. Hänkin piti loukkaavana, jos sanaa käytetään loukkaavasti. Nyt sanaa käytetään lähes aina halventavassa sävyssä, kun olemme oppineet neutraalit sanat. Tuolloin 90-luvun alkupuolella ei Suomessa ollut asunut juurikaan tummaihoisia ihmisiä, joten sanastomme kehitys oli tältä osin jäänyt muusta Euroopasta jälkeen.
      Vaikka nyt 70-vuotiaat olisivat koulussa oppineet silloisen käsityksen mukaisesti käyttämään sanastoa, on heilläkin ollut jo 20 vuotta aikaa oppia uusia ilmauksia. Nuoremmista puhumattakaan. Oppia ikä kaikki.
      Hyvä esimerkki on paska -sana, joka myös on kielihistoriassa ollut neutraali ilmaus, mutta on sittemmin jäänyt arkisen puhekielen ilmaukseksi, jota tuskin ainakaan uloste merkityksessä vaikkapa pienille lapsille opetetaan. Hyvin likaisen synonyymia ehkä joissain tapauksissa.

Toisekseen ei yksi ihminen voi määritellä, mitä muut kokevat loukkaavaksi. On myös kummallista, miksi vuosikausia yritetään hakea oikeutusta sellaisen sanan käyttöön, joka on täysin tarpeeton, koska sille on selkeitä neutraaleja, yleiskielisiä ilmauksia.
      On myös merkitystä missä yhteydessä ilmaisuja käytetään. Jos entisenä lieksalaisena ystäväpiirissäni, joku sanoo "me junttieinarit", jolloin sanoja nimeää itsensä ryhmään mukaan, en pidä ilmausta kovin pahana. Toisin on, jos sillä nimitellään alentavasti tuntemattomia ihmisiä, erotuksena puhujasta itsestään.

Olisi ollut kiintoisaa nähdä videosta myös vastaus kysymykseen, miten haluaisitte lapsia kasvatettavan nimittämään eri ihonvärejä. Se vastaus ei sitten tainnutkaan enää sopia klipin tekijän tarkoitusperiin.

En ole kiinnostunut maahanmuuttoasioita, olen lingvisti ja kiinnostunut kielestä. Äärimmäiset solvaukset ja nimittelynne voitte siksi jättää kohdaltani väliin.

• Mikä olis hyvä

Olisko tämä hyvä= Keskipaahto, Tummapaahto ja Yönmusta.Jos kerran ei n....i sanaa saa käyttää.

• tämä on tosi

Sananvapaus, se pitää poistaa Suomalaisilta kaikessa merkityksessä.

• Tosihan se onkin

Sananvapaus ja huono käytös, jossa solvataan muita ihmisiä eivät ole sama asia. Kyllä Suomessa on sananvapaus, sen ymmärtää jokainen täysjärkinen ihminen, joka kunnioittaa myös muiden ihmisten ihmisarvoa. Kirjoittaa mielipiteitään, vaikka kuinka kriittisiä, mutta ei herjaa ja solvaa muita ihmisiä. Siinä se yksinkertainen ja selvä ero.

• Tosihan se onkin kirjoitti:

Sananvapaus ja huono käytös, jossa solvataan muita ihmisiä eivät ole sama asia. Kyllä Suomessa on sananvapaus, sen ymmärtää jokainen täysjärkinen ihminen, joka kunnioittaa myös muiden ihmisten ihmisarvoa. Kirjoittaa mielipiteitään, vaikka kuinka kriittisiä, mutta ei herjaa ja solvaa muita ihmisiä. Siinä se yksinkertainen ja selvä ero.

mikä se sellanen sananvapaus on, mihin ei kuulu herjaaminen ja solvaaminen? Jokainen vastaa kirjoituksistaan itse ja kun lukee tätäkin palstaa, niin mitä täällä pääasiassa on, se on pelkkää herjaa muodossa tai toisessa.

• suomi24.com kirjoitti:

mikä se sellanen sananvapaus on, mihin ei kuulu herjaaminen ja solvaaminen? Jokainen vastaa kirjoituksistaan itse ja kun lukee tätäkin palstaa, niin mitä täällä pääasiassa on, se on pelkkää herjaa muodossa tai toisessa.

Tuo on sinänsä ihan hyvä kysymys.

Mutta mitä on "kirjoituksista itse vastaaminen"?

Saako esimerkiksi työpaikalla yksi henkilö sanoa toiselle mitä tahansa - vuodesta toiseen?

• ¢
        Mover kirjoitti:

Saako esimerkiksi työpaikalla yksi henkilö sanoa toiselle mitä tahansa - vuodesta toiseen?

ei voi olla totta...

Jokainen vastaa KIRJOITUKSISTAAN Suomen lakien mukaan ITSE. Sen takia jonkun sivullisen mielivaltaiset sensuroinnit ovat rikoksia.

Tämänkin palstan alkutexteissä lukee, että "kirjoittaja jäljitetään". Se tarkoittaa sitä että kirjoittajat vastaavat kirjoituksistaan. Jos tulee oikeusjuttu, niin silloin kaivetaan ne ihmiset esiin jokka niitä kirjoituksia ovat tänne kirjoitelleet.

Käytännössähän tämänkään palstan kaikkia kirjoittajia ei varmaan pystytä jäljittämään, jos kirjoittaja haluaa suojautua jostain syystä. Ylläpitäjä haluaa kuitenkin ylläpitää valheellista käsitystä, että kaikki on hallinnassa. Ylläpidolla ei todellakaan ole kaikki hallinnassa. Siitä olet sinä elävä esimerkki.

• ¢ kirjoitti:

ei voi olla totta...

Jokainen vastaa KIRJOITUKSISTAAN Suomen lakien mukaan ITSE. Sen takia jonkun sivullisen mielivaltaiset sensuroinnit ovat rikoksia.

Tämänkin palstan alkutexteissä lukee, että "kirjoittaja jäljitetään". Se tarkoittaa sitä että kirjoittajat vastaavat kirjoituksistaan. Jos tulee oikeusjuttu, niin silloin kaivetaan ne ihmiset esiin jokka niitä kirjoituksia ovat tänne kirjoitelleet.

Käytännössähän tämänkään palstan kaikkia kirjoittajia ei varmaan pystytä jäljittämään, jos kirjoittaja haluaa suojautua jostain syystä. Ylläpitäjä haluaa kuitenkin ylläpitää valheellista käsitystä, että kaikki on hallinnassa. Ylläpidolla ei todellakaan ole kaikki hallinnassa. Siitä olet sinä elävä esimerkki.

En usko, että kenelläkään on illuusioita siitä, etteikä jälkisensuroidulla palstalla olisi laitonta roskaa.

Ja koska noita tekijöitä ei aina saa jäljitetyksi, niin sen vuoksi on moderaattorien klaani, jotka pahimpia törkyjä ihmistn jaloista korjaavat.

• ¢
        Mover kirjoitti:

En usko, että kenelläkään on illuusioita siitä, etteikä jälkisensuroidulla palstalla olisi laitonta roskaa.

Ja koska noita tekijöitä ei aina saa jäljitetyksi, niin sen vuoksi on moderaattorien klaani, jotka pahimpia törkyjä ihmistn jaloista korjaavat.

nyt meni taas ihan ohi.

Tuli mieleen vertaus. - - - Olen ikäni harrastanut pistooliammuntaa... Vaatis vähän selittämistä, että sen tajuis ees jotenkin... Koetan huomenna. Nyt ei jaksa.

Ötyä Moveri

• ¢ kirjoitti:

nyt meni taas ihan ohi.

Tuli mieleen vertaus. - - - Olen ikäni harrastanut pistooliammuntaa... Vaatis vähän selittämistä, että sen tajuis ees jotenkin... Koetan huomenna. Nyt ei jaksa.

Ötyä Moveri

Rentouttavia unosia, yv-c!

• Ahteen Hilkka
        Mover kirjoitti:

Minä voin vastata tuohon kysymykseen saako työpaikalla sanoa toiselle mitä tahansa - vuodesta toiseen.

Sananvapaus ei anna mahdollisuutta rikkoa muita lakeja. Työpaikkakiusaaminen on lailla kielletty. Joillakin ihmisillä on omasta mielestään oikeus v***ttuilla muille, eivätkä he edes koe tekevänsä väärin. Rasismistahan siinä ei ole kysymys, mutta toiminta on muuten laitonta.

• Ahteen Hilkka kirjoitti:

Minä voin vastata tuohon kysymykseen saako työpaikalla sanoa toiselle mitä tahansa - vuodesta toiseen.

Sananvapaus ei anna mahdollisuutta rikkoa muita lakeja. Työpaikkakiusaaminen on lailla kielletty. Joillakin ihmisillä on omasta mielestään oikeus v***ttuilla muille, eivätkä he edes koe tekevänsä väärin. Rasismistahan siinä ei ole kysymys, mutta toiminta on muuten laitonta.

Totta.

Ihmisen perusoikeus ulottuu ainoastaan toisen ihmisen perusoikeuteen asti.

• viisaat vastaa

Kummasta se on lopuksi oikein kyse nahkan väristä vai uskonnosta ?

• Yksi näkökanta

Todella hyvä kysymys. Tärkeintä olisi huomata myös variaatiot suhteessa uskontoon. Näillä palstoilla islamia hyvin usein esitellään sen ääriryhmien kautta. Ne ovat olemassa ja ovat ei-toivottuja ryhmiä, joissa poljetaan ihmisoikeuksia.
        Ne eivät ole islamin kokokuva. Tavalliset ihmiset, joille uskonto on oman elämän sisäinen asia, ei poliittinen, eikä kaikkea hallitseva asia.

• ¢
        Yksi näkökanta kirjoitti:

Todella hyvä kysymys. Tärkeintä olisi huomata myös variaatiot suhteessa uskontoon. Näillä palstoilla islamia hyvin usein esitellään sen ääriryhmien kautta. Ne ovat olemassa ja ovat ei-toivottuja ryhmiä, joissa poljetaan ihmisoikeuksia.
        Ne eivät ole islamin kokokuva. Tavalliset ihmiset, joille uskonto on oman elämän sisäinen asia, ei poliittinen, eikä kaikkea hallitseva asia.

dinä se et paljoa mistään ymmärrä.
        Miten muka rutua merkitsevä sana voiso olla jotenkin lpukkaava.

• rutua
        ¢ kirjoitti:

dinä se et paljoa mistään ymmärrä.
        Miten muka rutua merkitsevä sana voiso olla jotenkin lpukkaava.

pukkaa

• ainakin

sinä olet jäljessä sivistyksestä ketä tahansa

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      135
      4643
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      103
      3921
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3549
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3320
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      46
      3145
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      32
      2590
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2559
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2236
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      20
      1888
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1755
    Aihe