407 HDI 1,6 paukahti romuksi

....

Rouva ajoi kahdeksan kympin vauhdilla isoa maantietä ja huomasi moottorin tehon laskeneen "kummallisesti". Hän pysäytti nauton ja katsoi konepellin alle moottorin pyöriessä tyhjäkäynnillä. Kaikki vaikutti olevan kunnossa. Hän jatkoi matkaansa ja parikymmentä kilometriä myöhemmin helähti pari kertaa öljynpaineen merkkivalo. Taas pysäytys ja pelti auki. Nyt tarkistettiin ölyn määrä koneessa. Oli lähellä ylärajaa. Pelti kiinni ja taas varovaisesti toielle. Veto oli laiskaa, mutta merkkivalot eivät enää palaneet. Muutama kilometri meni hyvin, ja sitten taas öljynpaine välähti ja jotain muitakin merkkivaloja. Samassa auton alta kuului kova pamaus ja se oli siinä.

Merkkikorjaamon mukaan öljynkiertohäiriön seurauksena turbo ja moottori totaalisen paskana. Ei voi korjata muutoin, kuin uusimalla sekä moottori että turbo.
Pelkästään näistä laskua yhteensä 7450 euroa.

Niin, autohan oli vasta huollettu Peugeot 407 1,6 HDI vm. 2007 ajettu 186000km.
Nätti ja ehjä auto. Nyt korjauskelvoton romu.

Ottakaa opiksenne.

76

9398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokumuu.

      Eihän se sentään korjauskelvoton ole. Kone vain pitää hakea jostain purkaamolta eikä marmoritiskiltä.

      Ikävä homma sinänsä.

    • jksdfksddfs

      Auto näyttää ilmestyneen nettiautoon myyntiin ja hintaehdotus on ihan kohtuullinen 2950 euroa.

      Kyllähän tee se itse mies saa tuosta kohtuuhintaan auton. Vaihtomoottoreita on tarjolla 1950 euron hintaan.

      http://varaosia.com/tuotteet.html?id=1/47

      Harmittaa kyllä omistajan puolesta...

    • 406

      Hyvä, että henkilövahingoilta selvittiin.

    • ....

      Sekin riski oli kyllä olemassa. Onneksi kuljettaja ymmärsi painaa välittömästi kytkimen pohjaan ja ohjasi auton turvallisesti tien reunaan.

      Suurta tyhmyyttä, vai mitä, mutta pihalle tuli tänään pari vuotta uudempi... 407 HDI 1,6.

    • deep river...

      "PEUGEOT KULKEE VOITOSTA VOITTOON " ainakin autokorjaamot tykkää...voittoa jonkun verran tulee ja pösöjä myyntimäärään verrattuna kiitettävästi riittää pajalla...ranskalainen insinööri ...miettii miten yksinkertainen asia toteutetaan mahdollisimman monimutkaisesti ja vaikeasti: lopputulos on sitikka pösö ja renu: palkintosijoilla aina vuosikymmeniä..luotettavuustilastoissa hännillä, mielisairaat suunnittelee ja sokeat kasaa ja banjon soittajat ostaa!!!

      • DS Pallas -73

        Citroenilla, Peugeotilla ja Renaultilla on yhteensä vuoden auto kilpailun voittoja ja palkintosijoja enemmän kuin luuletkaan.


      • räjäyttää ennen....
        DS Pallas -73 kirjoitti:

        Citroenilla, Peugeotilla ja Renaultilla on yhteensä vuoden auto kilpailun voittoja ja palkintosijoja enemmän kuin luuletkaan.

        "Citroenilla, Peugeotilla ja Renaultilla on yhteensä vuoden auto kilpailun voittoja " varmaan on mutta ainaki itte ku auton ostan niin tarkoitus ajaa enempi kun sen "vuoden" viitisen vuotta ku toimii kohtuudella niin ok, eli "vuoden" ranskikset unohdetaan: psa tuotteet vain sisäkäyttöön..., mutta onhan kahvimyllyn virman autot kehittyneet sadassa vuodessa jos muka vuoden pelittää, uutena ostettuna 6kk siitä ajasta takuuhuollossa...vai mitä ds pallastunturi?, em pirssikin olisi saanut


      • Anonyymi
        räjäyttää ennen.... kirjoitti:

        "Citroenilla, Peugeotilla ja Renaultilla on yhteensä vuoden auto kilpailun voittoja " varmaan on mutta ainaki itte ku auton ostan niin tarkoitus ajaa enempi kun sen "vuoden" viitisen vuotta ku toimii kohtuudella niin ok, eli "vuoden" ranskikset unohdetaan: psa tuotteet vain sisäkäyttöön..., mutta onhan kahvimyllyn virman autot kehittyneet sadassa vuodessa jos muka vuoden pelittää, uutena ostettuna 6kk siitä ajasta takuuhuollossa...vai mitä ds pallastunturi?, em pirssikin olisi saanut

        Minulla jokapäiväisessä ajossa vm -89 Pösö 205. Nyt jo alkoin vesipumppu vähän vuotamaan, pitää kesällä uusia se samalla kun uusin jakohihnan. Eikä mittarissa ole kuin 540 tuhatta km.
        Viime kasänä tein huvikseni kulutusmittauksen. Ajoin 1150 km kahdeksaakymppiä ja sain kulutukseksi 4,33 litraa sataselle 98 -oktaanista ja vajaan kahvikupillisen öljyä, mistä suurin osa meni venttiilien tiivisteitten kautta polttoon.
        PS. Talviset nastarenkaat vm 1986 Michelinit. Joku oli ostanut ja jostakin syystä olivat jääneet käytännössä ajamattomina autotalliin tms yli 30 vuodeksi. Sitten oli viety kirppikselle ja sain sieltä vanteineen 35 eurolla. Kumeissa ei ensimmäistäkään halkeamaa eikä kumi ole kovettunut, mitä teinipojat eivät kyllä usko, mutta omapa on häpeänsä.
        Siinä teille ranskiksia!


    • bb

      niinpä niin . Sama kone on myös Volvoissa Sitikoissa ja Fooordeissa ja aina niitä sillointällöin laukeaa!!!

    • Avaaja

      Syy moottorin rikkoutumiseen selvisi!

      Auto oli huollettu säännöllisesti 20.000 km välein, mutta se olisi huoltokirjan mukaan pitänyt huoltaa 15.000km välein. Nyt jokainen huoltoväli oli 5000km liian pitkä ja paskaa saostui tästä syystä liikaa öljypumpun imusihtiin.

      Aito oli ostettu Automaalta 65.000km ajettuna ja merkkihuollon leimat olivat nätisti 20.000km:n välein. Tästä syystä allekirjoittanut kuvitteli, että ko. 20.000km on oikea huoltoväli. Eipä ollutkaan ja oppirahoille tuli näin hintaa vajaat 10.000euroa.

      Kannattaa katsoa, että 1,6 HDI on huollettu 15.000km välein!

      • lsjbgkslndflsjkdfsfs

        Aika erikoista että sihti menee tukkoon, noinkin vähän ajetussa autossa.

        Mikähän siihen on mahtanut olla syynä....


      • ....
        lsjbgkslndflsjkdfsfs kirjoitti:

        Aika erikoista että sihti menee tukkoon, noinkin vähän ajetussa autossa.

        Mikähän siihen on mahtanut olla syynä....

        186.000km on jkylläkin aika paljon! Ja tuosta matkasta 46.000 km ajettu liian vanhoilla ja liian likaisilla öljyillä.


      • shlsdfnksfnlsdfsldfk
        .... kirjoitti:

        186.000km on jkylläkin aika paljon! Ja tuosta matkasta 46.000 km ajettu liian vanhoilla ja liian likaisilla öljyillä.

        Sori... ymmärsin kilometrit väärin, tuollahan se lukee heti ensimmäisessä viestissä se kilometrien määrä.

        Mutta silti... Mikä tukkeaa sihdin? Sen pitää olla kiinteää tavaraa. Mikä tekee öljyyn sellaista, vaikka olisi kuinka vanhaa öljyä? Likaako tämä moottorityyppi sisäpuoltansa näin tehokkaasti vai mistä ihmeestä on kyse...

        Noniin.... kerkesin googlettamaan tässä välissä aika reippaasti. VAG moottoreitä on hajonnut jonkun verran, saman ongelman vuoksi. Siellä ongelman syyksi paljastuu:

        -turbomoottori joka käy paikoitellen todella kuumana, öljy "paistuu" kokkareiksi
        -imusihti on todella pieni ja tukkeutuu helposti
        -öljyjen pitkät vaihtovälit, ns. longlifeöljyt

        Liekö sitten sama syy tässäkin tapauksessa. Mutta näemmä noihin öljyjen laatuihin ja vaihtoväleihin on syytä paneutua.


      • 407 myös

        Katsoppa huoltokirjaa uudelleen, kyllä se 20000 pitäisi olla oikea väli. Luulen, että 15000 on aikaa ennen hdi-koneita...


      • Pösö on pask-ka!
        407 myös kirjoitti:

        Katsoppa huoltokirjaa uudelleen, kyllä se 20000 pitäisi olla oikea väli. Luulen, että 15000 on aikaa ennen hdi-koneita...

        Oikeesti kirjassa lukee 20.000km. Mutta 2009 alkaen tälle samalle moottorille 407 HDI 1,6 vaihtoväli onkin pudotettu 15.000km. Syynä juuri tämä likaisen öljyn aiheuttama riski moottorille.

        Vanhemmilla 1,6 HDI moottoreilla ajavat on jätetty oman onnensa nojaan. Olisi ollut erittäin korrektia MAAHANTUOJAN TAHOLTA informoida, että ÖLJYNVAIHTOVÄLI ON LYHENNETTY 15.000 KILOMETRIIN. Nyt hyväuskoiset pösömiehet ajelevat moottorinsa paskoiksi yksi kerrallaan, täysin tietämättöminä noudattamansa huoltovälin riskeistä.


      • sdgmksöldfsdfsdfsdfs
        Pösö on pask-ka! kirjoitti:

        Oikeesti kirjassa lukee 20.000km. Mutta 2009 alkaen tälle samalle moottorille 407 HDI 1,6 vaihtoväli onkin pudotettu 15.000km. Syynä juuri tämä likaisen öljyn aiheuttama riski moottorille.

        Vanhemmilla 1,6 HDI moottoreilla ajavat on jätetty oman onnensa nojaan. Olisi ollut erittäin korrektia MAAHANTUOJAN TAHOLTA informoida, että ÖLJYNVAIHTOVÄLI ON LYHENNETTY 15.000 KILOMETRIIN. Nyt hyväuskoiset pösömiehet ajelevat moottorinsa paskoiksi yksi kerrallaan, täysin tietämättöminä noudattamansa huoltovälin riskeistä.

        Voit sen pösön poistaa tuosta tekstistä... toi on ihan normaalia hajoamista muillakin merkeillä nykyisin. esimerkkinä jo noi mainitut vag konsernin moottorit.


      • Audiand
        sdgmksöldfsdfsdfsdfs kirjoitti:

        Voit sen pösön poistaa tuosta tekstistä... toi on ihan normaalia hajoamista muillakin merkeillä nykyisin. esimerkkinä jo noi mainitut vag konsernin moottorit.

        Ei folkkareilla ole mitään ongelmia, jos ei lähde mukaan tuohon longlife-hölmöilyyn.


      • slfnlakdfksndkfsklnd
        Audiand kirjoitti:

        Ei folkkareilla ole mitään ongelmia, jos ei lähde mukaan tuohon longlife-hölmöilyyn.

        Jaa.... jostakin syystä näitä kuitenkin google löytää jonkun verran ihan ilman long lifeakin:

        http://www.google.fi/search?client=opera&rls=fi&q=vag imusihti&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest#hl=fi&gs_nf=1&pq=vag imusihti -longlife&cp=34&gs_id=2m&xhr=t&q=vag imusihti -longlife -long -life&pf=p&sclient=psy-ab&client=opera&hs=AY2&rls=fi&channel=suggest&oq=vag imusihti -longlife -long -life&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=1702b8713ddff84f


      • simo hapankaalikala

        Mulla oli 207 samalla koneella. Kävin kerran öljypisteellä öljynvaihdossa jossa huoltohemmo kertoi koneessa olevan 6 tai 7 kpl noita sihtejä. Kehotti vaihtamaan
        öljyt 10-15tkm välein.

        Sain itse tarpeeksi pikkuvioista ja vaihdoin auton pois. mm koiranluut meni 30tkm kohdalla, merkkivaloja nollattiin muutama krt merkkiliikkeessä , polttimoita meni
        hatullinen 40tkm matkalla ym pientä


      • pahkasikakyyl
        Audiand kirjoitti:

        Ei folkkareilla ole mitään ongelmia, jos ei lähde mukaan tuohon longlife-hölmöilyyn.

        Oletpa tietämätön, TSI koneista paukkuu jakoketjut ja turbot. Samoin vaihteisto ja viat on helvetin kalliita korjata.


      • handeande

        Minulle taas sitikan huollossa kerrottiin vastaavasta koneesta, että tuo lyhennetty öljynvaihtoväli johtuu hiukkasuodattimesta ja meidän olosuhteissamme ei edes tuhkaamaton erikoisöljy kuulemma pelaa pidempään. Muuta öljyä ei saisi kuin hätätapauksessa käyttää edes lisäämiseen ja jos joutuu sitä käyttämään, pitäisi öljyt vaihtaa mahdollisimman pian. Huollon ammattitaidosta kertoo se, että kuitenkin huoltovälinäyttö laitettiin taas 20 tkm:iin.


      • Öljyt hukassa
        lsjbgkslndflsjkdfsfs kirjoitti:

        Aika erikoista että sihti menee tukkoon, noinkin vähän ajetussa autossa.

        Mikähän siihen on mahtanut olla syynä....

        Eikös niissä suodatimissa olekkaan enään sitä ohivirtaus venttiiliä jos suodatin menee tukkoon? Ja ne hiilijäämäthän pitäisi mennä sinne öljynsuodatimeen kun se uusi öljy pesee sen imusihdin, jos öljyjä on yleensäkkään vaihdettu.
        Oikeampi syy taitaa olla että on säästetty ja käytetty aina väärää öljylaatua. Meinaan kun nämä pakokaasun takaisinkierätys systeemillä olevat autot tarvitsevat omat erikoisöljyn. Tavallinen diesellille tarkoitettu moottoriöljy ei käy.


      • Anonyymi
        shlsdfnksfnlsdfsldfk kirjoitti:

        Sori... ymmärsin kilometrit väärin, tuollahan se lukee heti ensimmäisessä viestissä se kilometrien määrä.

        Mutta silti... Mikä tukkeaa sihdin? Sen pitää olla kiinteää tavaraa. Mikä tekee öljyyn sellaista, vaikka olisi kuinka vanhaa öljyä? Likaako tämä moottorityyppi sisäpuoltansa näin tehokkaasti vai mistä ihmeestä on kyse...

        Noniin.... kerkesin googlettamaan tässä välissä aika reippaasti. VAG moottoreitä on hajonnut jonkun verran, saman ongelman vuoksi. Siellä ongelman syyksi paljastuu:

        -turbomoottori joka käy paikoitellen todella kuumana, öljy "paistuu" kokkareiksi
        -imusihti on todella pieni ja tukkeutuu helposti
        -öljyjen pitkät vaihtovälit, ns. longlifeöljyt

        Liekö sitten sama syy tässäkin tapauksessa. Mutta näemmä noihin öljyjen laatuihin ja vaihtoväleihin on syytä paneutua.

        Sihti saattaa tukkeutua, jos öljyn sekaan pääsee pakkasnestettä. Se glykoli ja öljy polymeroituu kuumassa tervamaiseksi ja pikimäiseksi töhnäksi, joka taatusti tuhoaa moottorin. Pahin kohdalle sattunut tapaus: Studebaker, jossa mm öljynsuodin täysin tukossa, laakerit lopussa, männätkin meni uusiksi ja tietysti se sakka öljypohjassa.
        Todistaa vanha autonasentaja.


      • Anonyymi
        simo hapankaalikala kirjoitti:

        Mulla oli 207 samalla koneella. Kävin kerran öljypisteellä öljynvaihdossa jossa huoltohemmo kertoi koneessa olevan 6 tai 7 kpl noita sihtejä. Kehotti vaihtamaan
        öljyt 10-15tkm välein.

        Sain itse tarpeeksi pikkuvioista ja vaihdoin auton pois. mm koiranluut meni 30tkm kohdalla, merkkivaloja nollattiin muutama krt merkkiliikkeessä , polttimoita meni
        hatullinen 40tkm matkalla ym pientä

        Minulla Pösö 205:ssa todennäköisesti alkuperäiset, tehtaalla asennetut ajovalopolttimot H4. Autolla ajettu vasta 560 000 km. Kestoiän salaisuus: alennetulla jännitteellä toimivat ajovalot päivävaloina. Päivävaloilla näkee muutamia poikkeuksia lukuunottamatta aina. Muita pikkulamppuja aina silloin tällöin kärvähtää joku, kaikkina vuosina ei yhtään.

        Mitähän ne huoltohemmon sihdit oikein ovat? Ei minun autossani tiettävästi ole kuin öljypumpun imusihti ja se normaali öljynsuodin. Enkä ole koskaan kuullut, että missään muussakaan autossa enempää olisi. Bensaletkussa yksi suodin, sekin tehtaalla asennettu. Ei ole tullut tarvetta vaihtaa... Ilmansuodin vaihdettu aina joskus.
        Tehdas suosittaa öljynvaihtoväliksi 7500 km. Itse olen pitänyt 15 000 km paitsi viime vuosina kerran vuodessa. Eikä ole mitään sen takia rikkoutunut.
        Mitään nollattavia merkkivalojakaan ei ole.


    • ranskis EI

      No virhehän ranskis on sehän on selvä. Joka noilla tykkää ajella pitää varautua useisiin korjaamokeikkoihin 400tkm matkalla todella useisiin. japsejakin korjataan 400tkm matkalla mutta hyvin pientä ja harvoin. Kaiken tämän sanon kokemuksesta joka on syntynyt vuosikymmenen aikana.
      Muuten tuo 1,6hdi on mainio kone vetää hyvin ja vie vähän eikä ole kovin herkkä rikkoutumaan nyt vain sattui jokin ongelma joita sattuu myös mutta todella harvoin japsi koneille.
      tilaa kierrätyskone jostain ja aja sillä 350tkm asti. Ei maksa 7000 tonnia .

    • Kiitos EGR!

      Pösön diesel-koneet ovat yleensä parasta ja kestävintä tekniikkaa henkilöautoissa.

      1,6 HDI moottorissa on kuitenkin ominaisuus, että öljypumpun imusihti saattaa alkaa tukkeutumaan likaisista öljyistä. Seurauksena on helposti täydellinen tuho konehuoneessa, kuten avauksessa.

      Tämä ongelma on vältettävissä käyttämällä oikeita öljyjä ja 15.000km öljynvaihtoväliä sekä moottorin Forte Flush käsittelyä (Öljytilan pesu) 60.000-100.000km välein.

      Forte Flush kaadetaan moottoriin juuri ennen öljynvaihtoa ja moottoria käytetään 20-30 minuuttia paikallaan. Sen jälkeen normaali öljynvaihto ja se on siinä


      PS. Samaa ongelmaa esiintyy myös muilla merkeillä Audi, VW, BMW jne. Syntipukki on nykymoottoreissa tämä järjetön EGR-systeemi, jossa pakokaasuja palautetaan moottorin imupuolelle laskemaan moottorin lämpötilaa (ja samalla tehoa). Näin byrokraatti on vähentävinään typen oksideja.

    • Ei mainos mutta...

      Käyttäkää Mobilin öljyjä 20 tonnin vaihtovälillä niin mikään ei tukkeudu eikä mitään pesuja tarvita.

      Mitään Castroleja tai "tutun korjaajan" hyvänä pitämiä Kendalleja sinne koneeseen ei kannata laittaa.

      Mobil 1 tai vastaava ja ajat sillä 1,6 HDI:lläsi helposti 600 000 km ilman koneen avaamista.

      • Kerro lisää!

        Oletko myyntimies, vai mistä tuo sinun suuri viisautesi kumpuaakaan?


      • tuurista kiinni psa

        Sportti pösöklubin sivuillakin kertoivat että HDI aika hyvä kone jos muistaa apulaitehihnaston rullat vaihtaa tiheään ja samoten hihnapyörä jos värinävaimennettu ja 1.6 HDI moottoria kehoitettiin välttämään: ei hyvä..mutta isommat HDI moottorit toimii kun huoltaa kunnolla kuukausittain


    • Tapsa5

      Itsellä 1,6 hdi -05 ja nyt ajettu 248.000km. Koneen kanssa ei mitään vikoja ole ollut, muutakuin tuo värinävaimennettu hihnapyörä, joka onneksi huomattiin ennen hajoamista ja samalla uusittiin jakopäänremmi muut osat vesipumppua myöten.
      Kytkin 240 tkm.
      Öljyt olen vaihtanut suodattimen 7000 km välein ja vaihteistoöljy 8000 km välein.
      Moottoriöljynä käyttänyt Gulf 5w-40, mikä pitäisi sopia myyjän mukaan juuri tähän koneeseen ja toiminut on. 100 tkm ja 200tkm päästettiin vanha öljyt pois ja laitettiin halpaa tilalle sekä käytin 10 min ja pois. Aika mustaa mönjää oli. Sitten uudet tilalle.
      Nyt Wepasto lakannut toimimasta ja lämpöä sa odotella. Onko kellään kokemusta mikä vika voisi olla.
      Vanha Saabisti ja nyt monen vuoden Pösöllä ajava.

    • simo hapankaalikala

      Vaihteistööljy 8000 km välein? Mitähän järkeä tuossa on?

      • lsgjnlskfsdfsdfsd

        Olisko Tapsalla jäänyt yksi nolla pois ja vaihtoväli olisikin oikeasti 80.000km.


    • Leijjoona keula

      Jaa jaa tulipa sitte kiskottua taas yks prkleen saksan romu tuolta tie puolesta korjaamolle! Kyseessä audi a4 vm 2011. Pakkasta -40 mutta pösö senku porskuttaa on meinaan 407 Hdi 2009 ajettu 140tkm ilman mitään vikoja. Oli sitten saksan rinkeli pussista öljyt laskenut pihalle kun tuli oikea talvi :D noh sellasia ne saksalaiset autot on aina naama noessa korjailla kun ei ne pakksia kestä. Ajellaan tässä talossa jatkossakin leijjona keulalla meinaan kestää noita pakkasiakin kun asutaan täällä lapissa.

      • Jepjepjepjeppe

        Jepjep, 2.0 hdi kestää, 1.6 ei kestä.


      • Peugeot 407sw
        Jepjepjepjeppe kirjoitti:

        Jepjep, 2.0 hdi kestää, 1.6 ei kestä.

        Niin mikähän siinä sitten on ettei 1.6 kestäis..?
        Hyvin ainakin itelläni kestäny 1.6hdi -07 154000km


      • djsfksdnfsdfsdfsdf
        Peugeot 407sw kirjoitti:

        Niin mikähän siinä sitten on ettei 1.6 kestäis..?
        Hyvin ainakin itelläni kestäny 1.6hdi -07 154000km

        Et tainut lukea ketjua läpi?

        Moottorissa on vähennetty öljymäärä minimiin, ja siihen on asennettu tiukka imusihti.

        Kun turboahdin "paistaa" vähäisen öljyn kuumaksi, siihen paistuu kiinteitä partikkeleita, jotka tukkeavat imusihdin => öljynkierto häiriintyy => moottorin täystuho.

        Noilla kilometreillä kannattaisi jo avata öljypohja ja tarkistaa sihdin tilanne.

        Eikai moottorin käyttöominaisuuksissa sinänsä mitään ongelmaa ole.


      • Peugeot 407sw
        djsfksdnfsdfsdfsdf kirjoitti:

        Et tainut lukea ketjua läpi?

        Moottorissa on vähennetty öljymäärä minimiin, ja siihen on asennettu tiukka imusihti.

        Kun turboahdin "paistaa" vähäisen öljyn kuumaksi, siihen paistuu kiinteitä partikkeleita, jotka tukkeavat imusihdin => öljynkierto häiriintyy => moottorin täystuho.

        Noilla kilometreillä kannattaisi jo avata öljypohja ja tarkistaa sihdin tilanne.

        Eikai moottorin käyttöominaisuuksissa sinänsä mitään ongelmaa ole.

        No,lukasinpa koko viestiketjun läpi.

        Edelleen olisin rauhallisin mielin tuon sihdin tukkeutumisen suhteen.
        Alunperinkin auton ostaessani ihmettelin 20000km öljynvaihtoväliä...ja vaihtanut 10-13tkm välein.
        Kyselin joskus liikkeistä ja tuli noita vaihtoehtoja mutta suurimman suosituksen sai Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljy,siihen sitten olen luottanut.

        Mutta eipä tuo mielenrauhan vuoksi ole paha asia seuraavassa öljynvaihdossa avata samalla öljypohja ja tarkastaa tilanne.

        Kiitos vinkistä ja turvallisia ajokilometrejä.


      • Ajoa 50000km/vuosi
        Jepjepjepjeppe kirjoitti:

        Jepjep, 2.0 hdi kestää, 1.6 ei kestä.

        Tähän mennessä PSA:n moottoreilla lähes ongelmitta ajettu seuraavasti:
        Xsara 1.9 TD vm 98n 250tkm (1hehku vaihdettu 200tkm), sitten Picasso HDI2.0 2003 250tkm (1suutin vaihdettu 220tkm) ja C5 2.0HDI 2008, n. 250tkm (ei vikoja). Autot olleet minulla uudesta asti joten tiedän niiden historian. Picasso oli lastutettu ja C5:ssä oli tuning boxi, eikä niistä aiheutunut moottoreille ongelmia, mikään autoista ei kuluttanut öljyä. Huom! ei myöskään vaihdettu 2-massavauhtipyörää eikä egrventiiliä joka on ollut monen auton ongelma.
        Kolmella autolla yhteesä kokemusta n.750 tkm, joten HDI2.0 kestää todella hyvin. HDI 1.6 minulla ei ole kokemusta.


      • Hdi_on_pop
        djsfksdnfsdfsdfsdf kirjoitti:

        Et tainut lukea ketjua läpi?

        Moottorissa on vähennetty öljymäärä minimiin, ja siihen on asennettu tiukka imusihti.

        Kun turboahdin "paistaa" vähäisen öljyn kuumaksi, siihen paistuu kiinteitä partikkeleita, jotka tukkeavat imusihdin => öljynkierto häiriintyy => moottorin täystuho.

        Noilla kilometreillä kannattaisi jo avata öljypohja ja tarkistaa sihdin tilanne.

        Eikai moottorin käyttöominaisuuksissa sinänsä mitään ongelmaa ole.

        Minun 407 1,6Hdi:ssä öljytilavuus on 4 litraa. Jos tuo määrä on minimi, niin paljonko vastaavankokoisissa muiden valmistajien moottoreissa on ? Itse avasin öljypohjan 170tkm öljynvaihdossa. Täysin turha homma. Imusihti kuin uusi. Öljyt olen vaihtanut 10tkm välein.


      • Voihanseollanäinkin
        Hdi_on_pop kirjoitti:

        Minun 407 1,6Hdi:ssä öljytilavuus on 4 litraa. Jos tuo määrä on minimi, niin paljonko vastaavankokoisissa muiden valmistajien moottoreissa on ? Itse avasin öljypohjan 170tkm öljynvaihdossa. Täysin turha homma. Imusihti kuin uusi. Öljyt olen vaihtanut 10tkm välein.

        Aiemmassa kirjoituksessa viitattiin varmaankin siihen, että menneisyydessä, samantehoisissa dieselmoottoreissa saattoi olla kahdeksankin litraa öljyä.

        Mikä vuosimalli on autossasi. En tiedä onko noissa moottoreissa kuinka paljon muuttunut vuosien varrella, mutta nuo hajonneet moottorit ovat mielestäni olleet noin vuosimallia 2004 - 2006, ja nimenomaan 407:ssa. On tuota hajonnut muissakin, 307 taitaa olla tuon jälkeen määrällisesti seuraavana.

        Ehkä rakennetta on tosiaan parannettu jossakin vaiheessa, mutta kun maine on menetetty, on sitä vaikea saada takaisin.


      • simo73
        djsfksdnfsdfsdfsdf kirjoitti:

        Et tainut lukea ketjua läpi?

        Moottorissa on vähennetty öljymäärä minimiin, ja siihen on asennettu tiukka imusihti.

        Kun turboahdin "paistaa" vähäisen öljyn kuumaksi, siihen paistuu kiinteitä partikkeleita, jotka tukkeavat imusihdin => öljynkierto häiriintyy => moottorin täystuho.

        Noilla kilometreillä kannattaisi jo avata öljypohja ja tarkistaa sihdin tilanne.

        Eikai moottorin käyttöominaisuuksissa sinänsä mitään ongelmaa ole.

        poraa sihti pois,,,ei niitä ennenkään ole ollut!


    • äkkiäeroonpösööstä

      vain masokisti ostaa pösön tai shitikan...

    • fasdf

      Tuttu juttu. Minulta myös lähti alta 180.000 ajettu tyylikäs ranskatar. Moottori pysähtyi matka-ajossa kuin seinään.

      Korjaamon mukaan kiinnileikannut moottori oli täysin jumissa. Kymppitonnin auto myytiinkin sitten hylsynä tuhannella eurolla. Peugeotin halpuus on hämäävää.

      • ippu

        Eikö noita Pösön dieseleitä voisi korjata mitenkään, niin että ne alkaisivat kestää?


    • Neljävuotta

      Haha. Tohjopetteri etsi netistä neljä vuotta vanhan tarinan :)

      Tuossa ajassa on ehtinyt hajottaa vokkelon/Audin/Škodan jakopään ja tehdä ekat ruostekorjaukset tohkon helmapeltiin.

      PSA-auto taas jatkaa tyylikästä kulkuaan, kunhan öljynvaihdoista ei ole tinkaistu. Nykyauto on öljyistään tarkka.

    • Pösö_on_huono

      Pösö 206 on romu. Ei ole huonoa itsetuntoa. Olen kokeillut ainakin kolmea Pösö 206:sta. Eivät toimineet. Niin paljon vikoja, että en viitsi alkaa luettelemaan niitä...

    • Maahantuontikieltoon

      Onneksi Peugeotissakin edes joku toimii kunnolla.

      Kaverin romua on ropellettu taas jokunen päivä, vaikka kielsin alunperinkin lyömästä käsiään sontaan.

      Peugeot hakkaa laaduttomuudessaan jopa italialaiset. Vertailukelpoinen lähinnä Talbot Horizonin ja Simcan kanssa.

      Hankkiiko näitä uutena joku muukin, kuin ummikko ämmät?

    • Spökötisti

      Juu, suo siellä - vetelä täällä.. Tälle sivustolle, ehkä jo outdated, ajauduin kun etsin vinkkejä prökötin sisätilan lievään pakokaasun tuoksahdukseen.
      Kärry on -07 mallin 407 SW 1.6 HDI 195tkm (pari viikkoa sitten sopivasti hankittu:). Huoltokirjan mukaan öljyt / remmit / vitkuttimet / pumput vaihdettu suositusten mukaisesti. Tähänastiset kokemukset ihan OK, pirteän oloinen pienellä koneella, mutta myös pientä talli-tuunaamista vielä piisaa iltojen iloksi.
      Pösilö ja muutkin ranskalaiset olivat 60/70-luvuilla, ja ehkä vieläkin (?) osittain, keskinkertaisen auton maineessa, mutta kuitenkin paremmin arvostettuja kuin itäsuunnan ifat, trabantit, mosset ja muut senaikaiset 2/4-tahti-ihmeet.
      No, noihin aikoihin ruostuminen oli silloinkin tapetilla ja moottorit kesti sen noin 100 tkm, ellei niitä öljyjä vaihdetty suosituksista tiheämmin..... eh...
      Engelsmanni- ja ranskalaiskaaroissa saattoi olla muita enemmän kostean ilman sähkövikaavikaa. Tähän liittyen voisi sanoa, että kyllä voinee mielensä pahoittaa kun tuota electroniikkaa on nykyään joka paikkkaan tungettu. Ihan OK sinänsä, mutta annas olla kun vikakoodia pukkaa ja saa hinta-arvion marmoritiskillä.
      Tätähän tämä on nyt ja erilaiset vastaavat jutut menneinä vuosina, mutta mitähän tulee kun on 20vee eteenpäin?

      -Spede Show:ta siteeraten "Mitä sitten"-

      • Pierre__

        Tarkista onko ruiskusuuttimet löystyneet kiinnityksissään. Suunnilleen noilla kilometreillä usein suuttimien tiivisteet alkavat vuotaa kun kiinnitysruuvit löystyvät. Kiristämiseen tarvitset pitkän 7 mm kuusiokoloavaimen. Usein pelkkä kiristäminen poistaa vian.


    • Rammerjet

      Luultavasti lisälämmittimen pakoputki syöpynyt poikki. Uutta putkea voi jostain vielä löytyä, mutta uutta lisälämmitintä ei.

      Toinen paikka mistä voi savuja pukata on EGR:n ja sen lauhduttimen välinen pantaliitos. Tämä kohta on onneksi helppo korjata.

    • elämä.se.on

      Taasko se sama moottori on paukahtanut kuin muutama vuosi sitten. Onneksi Pösöön saa kaksi hyvää vaihtokonetta halvemmalla kuin Tojoon uuden kannentiivisteen tai VW-autoihin DSG-askin.

    • jyskepauke

      Taasko paukahtai ja viimevuonna,edellisen vuonna kanssa,sitä edellisenä vuonna ja edellisen vuoden edellisenä vuotena. Onse yhtä pauketta,kun uutena vuotena

      • DieselParo

        Kyllä kai nuita 1,6 HDi moottoreita on paukahdellut, jos minäkin olen sellaisen ihmeen hyvin huolletun 407 HDi1,6 kanssa kokenut.

        Nämä 1,6 HDi moottorit vaativat paitsi normaalin huollon, niin myös suuttimien ja öljypumpun tarkistuksen määrävälein. Hyvä moottori, jos em asiat kunnossa, mutta ainoastaan normaalein huolloin on turha haaveilla yli 200.000km ajosuoritteista.


    • iopjkjlkj

      Volvolla ja Fordilla tuo PSA:n 1,6HDi aiheutti melkoisen laatupoliittisen hässäkän. Varsinkaan Volvo ei ollut varautunut siihen että moottorit rikkoutuvat ennen aikojaan. Volvo luopuikin nopeasti ranskalaistehtaan moottorista.

    • tarmorooth

      Eli 2012 jälkeen ei ole paukahtanut yhtään konetta? Melkoisen kestävä peli siis.

    • pupikulli

      heräskö henkiin ja rupesi uudestaa paukkuaan.

    • Avaaja

      Keskustelun avaus on minun käsialaani ja myin silloisen 407:n moottoririkkona. En tiedä, onko auto mahdollisesti korjattu ja palautettu liikenteeseen.

      • PREMIUMDEs

        Hyvä että seuraat edelleen pösö-palstaa. Ostitko uuden pösön taas?


      • hjhkjhkhkjhkjh

        Useimmat osaavat vetää johtopäätökset kerrasta.


      • mutkallisonsaksalaine
        hjhkjhkhkjhkjh kirjoitti:

        Useimmat osaavat vetää johtopäätökset kerrasta.

        Aivan, mistä lie ettei osaa?
        "
        Audi-kuljettaja aloitti ristiretken VV-Auto Groupia vastaan – ”En voi sietää tätä epäoikeudenmukaisuutta"
        Tero Salosen ja ilmeisesti satojen muiden Audeissa on ongelmia mäntien kanssa. Maahantuoja ei halua korvata vikoja autoista.
        Tilaajille
        Tero Salosen Audi A5 seisoo turkulaisen autoliikkeen pihalla.
        Tero Salosen Audi A5 seisoo turkulaisen autoliikkeen pihalla. (KUVA: Tero Salosen Facebook)
        Jose Riikonen

        Julkaistu: 29.5.2015 10:09

        Tero Salosen Audi A5 seisoo turkulaisen autoliikkeen pihalla. Auton kylkeen on teipattu tarra, joka sanoo: ”Tämä Audi polttaa öljyä noin 4 l/1000 km. Koneremontti tulee maksamaan min. 6 500 e. Maahantuoja kieltäytyy korvaamasta valmistusvirhettä."
        Kumpi se audissa on halvempaa polttoaine vai öljy?


      • Weizenberg
        mutkallisonsaksalaine kirjoitti:

        Aivan, mistä lie ettei osaa?
        "
        Audi-kuljettaja aloitti ristiretken VV-Auto Groupia vastaan – ”En voi sietää tätä epäoikeudenmukaisuutta"
        Tero Salosen ja ilmeisesti satojen muiden Audeissa on ongelmia mäntien kanssa. Maahantuoja ei halua korvata vikoja autoista.
        Tilaajille
        Tero Salosen Audi A5 seisoo turkulaisen autoliikkeen pihalla.
        Tero Salosen Audi A5 seisoo turkulaisen autoliikkeen pihalla. (KUVA: Tero Salosen Facebook)
        Jose Riikonen

        Julkaistu: 29.5.2015 10:09

        Tero Salosen Audi A5 seisoo turkulaisen autoliikkeen pihalla. Auton kylkeen on teipattu tarra, joka sanoo: ”Tämä Audi polttaa öljyä noin 4 l/1000 km. Koneremontti tulee maksamaan min. 6 500 e. Maahantuoja kieltäytyy korvaamasta valmistusvirhettä."
        Kumpi se audissa on halvempaa polttoaine vai öljy?

        Ja tämä liittyi 407 peugeottiin millä tavalla?


    • hyväauto

      288th ajettu Pösö 207 16HDI. Turbo rikkoutui, kuului plup moottorista. Ilmenee vain että kiihtyy huonosti. Kannattaako pelkkä turbon vaihto vai koko kone? Mistä saa hyvän vähänajetun?

    • Turbo_rikko

      Peugeot 308 vm. 2009 1.6 Hdi FAP
      225000 ja turbo hajalla . Syy :öljysihti tukossa.Meni turbon vaihtoon ja uudet sihdit .Lasku 1900 euroo.
      Ei enään pösöö tämän jälkeen

      • MikäTilalle

        Mihin ongelmavapaaseen merkkiin ajattelit vaihtaa?


    • vikalista

      On se kumma, kun tää sama tarina uusitaan vuodesta toiseen. Ainakin viisivuotta vanha juttu ja ilmeisesti jo silloin keksitty. Eikä ole mitään väliä hajooko moottori 200 tkm ajolla, kun vaihtokoneeen kanssakaan ei auto vielä maksa lähellekään sitä mitä moni muu merkki on maksanut uutena. Oma Peugeottini on kestänyt nyt 261 tkm, eikä tarvii öljyä lisätä, niin kuin moneen muuhun koneeseen ja vielä käykin tosi nätisti, tosin olen ajanut myös transitilla ja olen hiukan kuuro.

      • todentottajuu

        7.4.2012 11:47 on alkuperäisen aloituksen päivämäärä.

        Tuo tarinahan ei ollut keksitty, kyseinen auto oli myynnissä pian tuon tapahtuman jälkeen nettiautossa.

        "Oma Peugeottini on kestänyt nyt 261 tkm, eikä tarvii öljyä lisätä, niin kuin moneen muuhun koneeseen ja vielä käykin tosi nätisti, tosin olen ajanut myös transitilla ja olen hiukan kuuro."

        Jos peugeotisi on joku muu malli kuin 407 ja/tai muulla moottorilla kuin 1.6 HDi, niin tilanne on aivan erilainen kuin tuo kerrottua tapahtuma.

        Alkupään 1.6 HDi moottoreilla, nimenomaan 407 korissa oli taipumusta hajota noin 200tkm kohdalla.


    • 12312312312312

      Näissä pösöissä 1.6 jos öljypohjaa ei vaihdeta, (poistokohta alempana ei jää öljyä koneeseen öljynvaihdon yhteydessä) öljynvaihtoväli max 10tkm.

      • naku-paku

        "Näissä pösöissä 1.6 jos öljypohjaa ei vaihdeta, (poistokohta alempana ei jää öljyä koneeseen öljynvaihdon yhteydessä) öljynvaihtoväli max 10tkm."

        Mistä, minkä mallin paremmin suunnitellun öljypohjan ja millä hinnalla saa ja vastaako sen muu muoto ja tilavuus alkuperäistä.

        Ps. Hiljattain vaihdatin öljyt eräässä yleiskorjaamossa aivan eri merkin autoon kuin avauksessa ja samalla mainitsin, että PSA:n 1.6 HDi koneessa saa kertoman mukaan enempi ölyä imemällä kuin pohjaropun kautta, niin mekaanikko yllätyksekseni sanoi ko. koneessa olevan kaksi öljyroppua, toinen ylempänä, toinen alempana ja alemman kautta kaikki tulee pois. Oudoksuin kovasti kommenttia, mutta en jäänyt venttiloimaan aiheesta kun en ko. konetta tunne. Aihe on kiinnostanut koska jokin PSA:n dieseli harkinnassa seuraavaksi kulkineeksi.

        Mitä vanhna avauksen keissiin tulee, niin mahdoton ottaa kantaa kun ei tiedä miten autoa on käytetty ja huollettu. Long "Life" "huolloilla" saa koneet karstoittumaan ja tukkoon ja vielä pahempi jos ajosuorite sisältää paljon pätkäjoa.

        Onhan se kuitenkin merkillistä miten "triljoonat" eri maissa ammattiajoakin harjoittavilla ko. kone vaikuttaa vain kestävän aivan hurjiakin kilometrimääriä ilman murheita, taksit, jakelu- ja huoltofirmat, pakettiautot, poliisit jne.

        Juuri taannoin juttelin yhden huoltofirman omistajan kanssa jolla on useampi PSA:n diesel-paku ja kertoi, etä ovat olleet murheettomia, joskin kirosi Long Lifet tekniikan kannalta mielettömiksi ja sanoi tekevänsä huollot lyhyin välein. Oli juuri tilannut uuden pitkän Expertin automaatilla.

        Siten vaikuttaa, että joillakin mekaniikka tuppaa porsimaan riippumatta millä merkillä ja konetyypillä ovat liikkellä.


      • roope123456
        naku-paku kirjoitti:

        "Näissä pösöissä 1.6 jos öljypohjaa ei vaihdeta, (poistokohta alempana ei jää öljyä koneeseen öljynvaihdon yhteydessä) öljynvaihtoväli max 10tkm."

        Mistä, minkä mallin paremmin suunnitellun öljypohjan ja millä hinnalla saa ja vastaako sen muu muoto ja tilavuus alkuperäistä.

        Ps. Hiljattain vaihdatin öljyt eräässä yleiskorjaamossa aivan eri merkin autoon kuin avauksessa ja samalla mainitsin, että PSA:n 1.6 HDi koneessa saa kertoman mukaan enempi ölyä imemällä kuin pohjaropun kautta, niin mekaanikko yllätyksekseni sanoi ko. koneessa olevan kaksi öljyroppua, toinen ylempänä, toinen alempana ja alemman kautta kaikki tulee pois. Oudoksuin kovasti kommenttia, mutta en jäänyt venttiloimaan aiheesta kun en ko. konetta tunne. Aihe on kiinnostanut koska jokin PSA:n dieseli harkinnassa seuraavaksi kulkineeksi.

        Mitä vanhna avauksen keissiin tulee, niin mahdoton ottaa kantaa kun ei tiedä miten autoa on käytetty ja huollettu. Long "Life" "huolloilla" saa koneet karstoittumaan ja tukkoon ja vielä pahempi jos ajosuorite sisältää paljon pätkäjoa.

        Onhan se kuitenkin merkillistä miten "triljoonat" eri maissa ammattiajoakin harjoittavilla ko. kone vaikuttaa vain kestävän aivan hurjiakin kilometrimääriä ilman murheita, taksit, jakelu- ja huoltofirmat, pakettiautot, poliisit jne.

        Juuri taannoin juttelin yhden huoltofirman omistajan kanssa jolla on useampi PSA:n diesel-paku ja kertoi, etä ovat olleet murheettomia, joskin kirosi Long Lifet tekniikan kannalta mielettömiksi ja sanoi tekevänsä huollot lyhyin välein. Oli juuri tilannut uuden pitkän Expertin automaatilla.

        Siten vaikuttaa, että joillakin mekaniikka tuppaa porsimaan riippumatta millä merkillä ja konetyypillä ovat liikkellä.

        Kun moottorista on varmaankin jo viides eri versio menossa, ja sitä on asennettu ainakin 20 erilaiseen autoon, voinee olettaa että öljypohja tuskin on kaikissa moottoreissa identtinen.

        Joten mitään yleiskommenttia tuskin voi antaa öljypohjan muodosta tai siitä, onko siinä useampi tyhjennyspaikka.


      • Mukavaakyytiä
        naku-paku kirjoitti:

        "Näissä pösöissä 1.6 jos öljypohjaa ei vaihdeta, (poistokohta alempana ei jää öljyä koneeseen öljynvaihdon yhteydessä) öljynvaihtoväli max 10tkm."

        Mistä, minkä mallin paremmin suunnitellun öljypohjan ja millä hinnalla saa ja vastaako sen muu muoto ja tilavuus alkuperäistä.

        Ps. Hiljattain vaihdatin öljyt eräässä yleiskorjaamossa aivan eri merkin autoon kuin avauksessa ja samalla mainitsin, että PSA:n 1.6 HDi koneessa saa kertoman mukaan enempi ölyä imemällä kuin pohjaropun kautta, niin mekaanikko yllätyksekseni sanoi ko. koneessa olevan kaksi öljyroppua, toinen ylempänä, toinen alempana ja alemman kautta kaikki tulee pois. Oudoksuin kovasti kommenttia, mutta en jäänyt venttiloimaan aiheesta kun en ko. konetta tunne. Aihe on kiinnostanut koska jokin PSA:n dieseli harkinnassa seuraavaksi kulkineeksi.

        Mitä vanhna avauksen keissiin tulee, niin mahdoton ottaa kantaa kun ei tiedä miten autoa on käytetty ja huollettu. Long "Life" "huolloilla" saa koneet karstoittumaan ja tukkoon ja vielä pahempi jos ajosuorite sisältää paljon pätkäjoa.

        Onhan se kuitenkin merkillistä miten "triljoonat" eri maissa ammattiajoakin harjoittavilla ko. kone vaikuttaa vain kestävän aivan hurjiakin kilometrimääriä ilman murheita, taksit, jakelu- ja huoltofirmat, pakettiautot, poliisit jne.

        Juuri taannoin juttelin yhden huoltofirman omistajan kanssa jolla on useampi PSA:n diesel-paku ja kertoi, etä ovat olleet murheettomia, joskin kirosi Long Lifet tekniikan kannalta mielettömiksi ja sanoi tekevänsä huollot lyhyin välein. Oli juuri tilannut uuden pitkän Expertin automaatilla.

        Siten vaikuttaa, että joillakin mekaniikka tuppaa porsimaan riippumatta millä merkillä ja konetyypillä ovat liikkellä.

        Mulla oli 407 1,6Hdi 08. Siinä oli yksi öljyproppu. Sen kautta ei tule aivan kaikki öljy pois. Imuvaihdolla luultavasti tulee tyhjemmäksi. Vaihdoin öljyt 10tkm välein, joka toisella kerralla myös suodattimen. Deboil diamond diisel oli öljy. 220tkm oli kilometrit, kun myin ehjän auton. Nykyisessä myös 1,6 Hdi


    • Vanha.autoteknikko

      Öljyyn ei mikään muu tee paakkuja kuin sekaan joutunut glykoli.
      Aikanaan tuli korjaukseen isohko henkilöauto, jossa moottori oli mennyt jumiin ajon aikana. Purettiin ja öljy oli lähinnä pikeä. Männät loppu, laakerit loppu, öljynsuodin kuin olisi valettu pikeä täyteen. Kansitiiviste siinä oli vuotanut.
      Ne öljy ja glykoli alkavat polymeroitua pikkuhiljaa kuumassa ja tulos on tämä.

      • Ristus

        Harva moottori osaa sotkea polttoaineen ja jäähdytysnesteensä öljytilaansa. 1,6HDi sen osaa!


      • Mitensenyton
        Ristus kirjoitti:

        Harva moottori osaa sotkea polttoaineen ja jäähdytysnesteensä öljytilaansa. 1,6HDi sen osaa!

        Miten se jäähdytysneste kyseisessä moottorissa sinne öljytilaan joutuu?


    • Anonyymi

      Hei

    • Anonyymi

      Ei kannata tehdä Forte Flush pesua, Motonetissä Roihupellossa teki ja lopputuloksena koko kone piti purkaa ja jäjjetön 1700 e lasku perään ilman takuuta....siinä kohtaa vaihtaa ennemmin auton.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4178
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2029
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2011
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      59
      1643
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1462
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1427
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1338
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1246
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1161
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe