ketkä siihen todellisuudessa ottivat osaa.
mielestäni jälleen muistonvietossa mainittiin, että "jeesus ja 11 uskollista opetuslasta nauttivat herran illallisen". mielestäni luukkaan mukaan juudas nimenomaan otti osaa tähän ateriaan ja toisaalta muissakaan evankeliumeissa ei mainita suoraan ottiko juudas osaa vai ei tai missä vaiheessa kaveri poistui juhlasta.
matteuksen mukaan:
-kavaltajasta keskustellaan ja tämän jälkeen on herran illallinen
-ei oteta kantaa juudaksen poistumiseen
markuksen mukaan:
-kavaltajasta keskustellaan ja tämän jälkeen on herran illallinen
luukkaan mukaan:
-ensin on herran illallinen ja sen jälkeen keskustellaan kavaltajasta
johanneksen mukaan (ainoa silminnäkijäkertomus):
-ei ota kantaa lainkaan herran illalliseen (oliko tapahtuma edes muistiinmerkitsemisen arvoinen?)
-juudas poistuu vasta saatuaan leipäpalan - oliko tämä "se" leipäpala l. jeesuken ruumis. luultavasti otti myös viinitilkan, jolla huuhteli kuivan leivän alas kurkusta.
onko tämä "11 uskollista" nyt oikea tulkinta vai olenko todellakin niin tyhmä, että ymmärrän väärin.
asiasta ei voi keskustella kotiseurakunnassa, heti leimataan luopioksi tai ainakin aletaan katsomaan hiukan vinosti ja ihmetellään, etteikö tälle heepolle kelpaa vartiotornin selvä tulkinta tästä asiasta.
itsekin uskallan täällä nimettömänä kysyä asiaa. osaatteko täällä nimettömänä kertoa miten itse koette/ymmärrätte tämän.
ja en kaipaa nyt sitä selitystä ettei tämä ole oleellinen kysymys. jos selvä raamatun kirjoitus luetaan väärin, se on väärin mikä väärin, olipa oleellista tahi ei.
luukas 22 luku:
19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. 21 Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani. 22 Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!" 23 Opetuslapset alkoivat kysellä toisiltaan, kuka heistä se saattaisi olla.
ensimmäinen ehtoollinen
6
85
Vastaukset
- noin ymmärrän
Kyllä Raamatussa sanotaan: "Illan tullen Jeesuskävi aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa. (Matt. 26:20).
Tosin Juudasta tuskin siinä vaiheessa enää pystyi pitämään USKOLLISENA opetuslapsena, sillä hänhän oli jo käynyt kauppaa Jeesuksesta ylipappien kanssa. - <<<
Juudaan merkitys evankeliumeissa kasvaa ajan myötä. Markus ei vielä taida kauhesasti mässäillä hänen kohtalollaan, kun taas jo myöhemmissä ut:n kirjoituksissa hänen loppuaan kuvataan täysin ristiriitaisesti ja selkeän legendamaisesti.
Hyvä kysymys myös on, mistä Juudas Jeesuksen kavalsi, sillä historian tutkimus on osoittanut ettei ainakaan messiaana tai jumalan poikana esiintyminen voi olla tuomion syynä.
Jeesus-liike myös epäonnistui taivasten valtakunnan odotuksessaan, liike ajautui ristiriitoihin erityisesti fariseusten kanssa, jotka noudattivat tiukkoja puhtaussäädöksiä.
Sillä, ottiko Juudas osaa leipään vai ei, ei ole merkistystä, sillä Jeesus oli väärässä.
Juudaksen merkitys kristilliselle teologialle on huikea, ilman häntä Jeesusta ei olisi koskaan teloitettu ja uhri olisi jäänyt suorittamatta. - jaakobista
John.13:2/18
Ja ehtoollisella oltaessa, kun per..kele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen.
Joka minun leipääni syö, on nostanut kantapäänsä minua vastaan...
Johannes kertoo edelleen että, " Tämän sanottuaan, Jeesus tuli järkytetyksi hengessään: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: yksi teistä on minut kavaltava".
-//-26-27
Jeesus vastasi: se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan...sen palan jälkeen meni häneen ( Juudas ) saa..tana. ...
Jeesus teki Johanneksen mukaan ehtoollisen yhteydessä selväksi opetuslapsilleen, että hän on lähetetty ( John.19-20 ) , opetus lapset, Juudas mukaan lukien käsittivät että Jeesus oli lähetetty opettaja.
Kun Juudas poistui aterialta Jeesus puhui valitsemilleen pienen lauman jäsenille, joista Juudas jo oli luopioitunut, ja saman puheen lopuksi Jeesus lupasi opetuslapsilleen: Mutta puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut (John.14:26 ), Juudas ei koskaan kuullut tätä Jeesuksen lupausta, se ei siis koskenut Juudasta, sillä hän ei osoittautunut siihen kelpaavaksi.
Näyttää siltä että Johanneksenkin mukaan Juudas otti osaa vertauskuviin ymmärtäen ainoastaan että Jeesus oli se "elämän leipä", mutta ettei Juudas, kuten eivät muutkaan opetuslapset, vielä tuolloin ymmärtäneet, mitä leipä ja viini yhdessä, tulisivat lopulta merkitsemään, ennen Pyhänhengen voitelua Helluntaina -33.
Vaikka Johannes ei kerrokkaan Jeesuksen asettaman ehtoollisen valmistus-sanoja, voimme kuitenkin täydellisellä luottamuksella uskoa että Apostoli tiesi, mistä hän kirjoittaa ja tiesi myös että muissa evankeliumeissa on jo kerrottu yksityiskohdat.
- Mielestäni Evankeliumit eivät osoita etteikö Juudas olisi ottanut osaa vertauskuviin, mutta Juudaksen osallisuus on vielä tuolloin vailla painoarvoa, sillä Jeesus ei ollut vielä maksanut "lunastus hintaa", ennen kuin hän tuli viimeisinä sanoinaan ( ennen henkensä antamista ) sanomaan: "Se on täytetty" ( John.19:30 ).
Voidaanko Juudasta nimittää siten luopioksi, sillä eihän hänellä ollut Pyhänhengen osallisuutta, hän toimi ainoastaan harhaanjohdettuna, oman syntisyytensä johdattamana ja tuli myöhemmin katkerasti katumaan tekoaan?
- ei mielestäni, ja juuri siksi häntä ei tule laskea mukaan Herran illallisen viettäjiin sillä hänen osallisuutensa on merkityksetön.
- - Apostoli Paavali tuli myöhemmin täydentämään Juudaksen jättämää paikkaa ja Paavali ymmärsi täydellisesti Herran illallisen merkityksen jutuhan hän opastamaan seurakuntaa sen oikeassa tavassa, viettää Vapahtajamme muistoateriaa: 1Kor.10:16-17 / 11:17- 29
On huomioitva että kaikki mitä tuomme ajatuksinamme julki, tulisi edelleen vahvistaa uskoamme Vapahtajamme lunastukseen ja Jehovan mittaamattomaan armoon.
"Jumalan aikakausi suunnitelma" ( suomeksi käännettynä ) :
www.heraldmag.org
Psalm.57:9
Heräjä minun sieluni;
heräjä harppu ja kannel.
Minä tahdon herättää aamuruskon.
"Wonderful Words Of Life"
http://www.youtube.com/watch?v=RKGQqbhaJTE
http://www.youtube.com/watch?v=qD38BZKiTWA- 32
""Ja ehtoollisella oltaessa, kun per..kele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen.""
Nyt en ymmärrä. eli saatana siis auttoi jumalaa tässä pelastus-suunnitelmassa? - jaakobista
32 kirjoitti:
""Ja ehtoollisella oltaessa, kun per..kele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen.""
Nyt en ymmärrä. eli saatana siis auttoi jumalaa tässä pelastus-suunnitelmassa?Haluat nyt ymmärtää tahallaan väärin.
- on nimittäin niin että ihmisellä on vapaa tahto, "hänen edessään on sekä hyvä että paha" , valitse siis hyvä!
Meidän on ehdottomasti otettava huomioon se, että vaikka Jumala on kaikkitietävä ja näkevä, niin hän ei voi tietää sitä miten ihminen valitsee! - se mitä ihminen päättää valita, kumpaa vaihtoehtoa noudattaa, on Jumalle arvoitus!
- mikäli ihminen noudattaa Jumalan tahtoa hän varjeltuu pahan vaikutuksesta, mikäli ei, hän on pahalle altis ja siitä tuleville teoille, jopa saa..tanan vaikutukselle ja ohjaukselle.
Kun Jumala siis tietää kaiken etukäteen ja näkee kaiken Henkensä voimalla ja välityksellä on Hän tietoinen ETUKÄTEEN ihmiskunnan ratkaisuista jotka kuitenkin ovat alistetut hänen ennaltamääräämiinsä aikakausiin ja hän NÄKEE yksilöiden ratkaisut reaaliajassa!
On totta että itse saa..tana on Jeesuksen kuolemaan syyllinen, sillä ei tällä mahtavalla Enkeliruhtinaalla ollut muuta mahdollisuutta kuin vaikuttaa Juudaksen kautta, - pelkäsihän hän koko ajan että Jeesus hetikohta "murskaa hänen päänsä".
- saa..tanakaan ei ole perillä Jehovan ihmeellisistä suunnitelmista vaikka paljon tietääkin, siksipä hän onkin aina "raivon vallassa" , - tietäessään että aika on lyhyt.
- niin, voidaan tietysti todeta että saa..tana tuli huijatuksi ja sotkeutui omiin juoniinsa.
( Korjaus: Apostoli Paavali ei tullut valituksi 12 opetuslapsen joukkoon vaan se oli Mattias niminen, joka sai tehtävän arvalla. Apt.1:15-26 )
- jaakobista
Raamatuntutkijoiden mukaan on oletettavampaa että Juudas ei nauttinut Viiniä ja Leipää, ilmeisesti hän kuitenkin söi pääsiäis lammasta ja otti sen Jeesuksen kastaman leipäpalan.
- Herran illallisesta kertovat evankeliumit eivät varmuudella ilmaise tätä Juudaksen osallisuutta.
- toisaalalta kun Jeesus tiesi Juudaksen aikomukset, olisiko syytä olettaa että Juudas otti osaa vertauskuviin? - - ja jos otti, silloin se on todiste hänen todellisesta kavalasta luopioisuudestaan.
Vapahtajamme tietää ajatuksemme reaaliajassa, voimme laskea hänen kannettavakseen kaikki epäilyksemme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7193154Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622852Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o672668Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä342576Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582108- 491639
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181629Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise131621- 821620
- 571509