Sydämen lisälyönnit

kuolokokorjaa?

Kärsin suunnattomasti sydämen kammioperäisistä lisälyönneistä. Niitä on tällä hetkellä noin joka viides lyönti. Ajoittain ne saattavat olla viikkojakin pois ja sitten tulevat taas esim. viikon ajan niin, että saattaa pahimmillaan olla joka toinen lisälyönti. Sydäntä on tutkittu sen verran kuin sitä kaiketi voi ja kyseessä on lääkärien mukaan vaarattomat, yksittäiset kammioperäiset lisälyönnit. Aiheuttajaksi minulle kaupataan aina ahdistusta.

On totta, että kärsin jonkin verran ahdistuksesta, erityisesti sairaudenpelosta. Mutta silti minun on vaikea uskoa, että kyseessä olisi vain ahdistusoire, koska ahdistus ei vaihtele olleenkaan samalla lailla kuin rytmihäiriöt. Laskemalla pulssia ja tarkkailemalla sydäntä ajan itseni tosin aina melkoiseen kuolemanpelkoon. Eikä tarvitse tarkkaillakaan, sydäntuntemukset ovat niin voimakkaat. Sitten kysymykseeni: Jos kerran lisälyönnit kuuluvat ahdistukseen, niin kärsiikö joku muu ahdistunut niistä? Nyt en tarkoita muutamia satunnaisia lisälyöntejä, joita kaikilla on, vaan runsasta ja pitkäaikaista muljahtelua.

40

20621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sydähyppii

      Olen ahdistunut lähes päivittäin, mulla on ahdistuneisuushäiriö ja kammpailen saman asian kanssa eli sydän muljahtelee ja lyö voimakkaasti. Olen käynyt sydänfilmissä muttei siel mitään näkynyt mutta toivoin pääseväni 24 tunnin holteriin että ne edes näkis että onhan niitä. Mutta syykenlääkeiden tarkistusta vain on edessäpäin. En minäkään usko että olisi vain syykkeen syytä nämä pelkästään. Ne lyönnit tuntuu niin selvästi että ne häiritsee elämää. Muistan ajan jolloin ei ollut. Olen yrittänyt etsiä tietoa että miten rytmihäiriöitä muuten korjataan kuin vain beetasalpaajalla joita kyllä käytän ja jonkin verran auttaavat.

    • ap

      Unohdin laittaa, että betasalpaajat eivät auta minulla, päinvastoin pahentavat oireita. Yritämme myös lasta, joten ahdistuslääkkeet eivät tule kyseeseen. Itseäni mietityttää se, että olen kärsinyt ahdistuksesta lapsesta lähtien, mutta nämä rytmihäiriöt ovat kiusanneet vain muutaman vuoden ajan. Ja näin pahana niitä on ollut joulusta alkaen. Ihmettelenkin, että mistä näin voimakkaat oireet yhtäkkiä tulevat ilman erityistä syytä. Hirveää elää tämän jatkuvan kuolemanpelon kanssa. :/

    • Syrämmen asialla

      Moi!
      Juuri viikko sitten kävin lääkärin luona ku olin alkanu kärsimään huimauskohtauksista ja tykytyksen tunteesta jotka jatku sit kuukauden ajan. Lääkärissä sanoivat että syynä voi olla verenpaineen tipahtaminen, josta samantien muistin kertoa, että olin omatoimisesti mittaillu ennen lääkärille menoa :). No sovittiin sitte treffit kardiologille täsä vähän ajan kuluttua ku meinasivat, että olisi "hyvän laatuisia" rytmihäiriötä. Itseäni on ahdistanut viimeiset 3-4 vuotta vähän monestakin syystä. Kysyin siinä samalla syitä sydämmen sykkeen epätasaisuudelle, koska olen sen verran skeptinen lääkerien toimien ja diagnoosien suhteen, ja sain tietää, että kova ja pitkä aikanen stressi sekä ahdistus voivat olla rytmihäiriöiden takana ja jos eivät ole niin eivät ainakaan tilannetta paranna. Voi siis johtua henkisen tilan muutoksesta (stressi, hermostuneisuus...) tai sit voi olla että ne vaan toi sen ilmi. Kuitenkin samanlainen juttu mullakin varsinkin silloin kun oon rennosti. Itse urheilun aikana syke pysyy tasaisena. Vielä lopuksi haluun sanoo etten halunnut

      • syrämmen asialla

        ja jatkoa edelliseen:)... en halunnut pelotella tällä. Kannattee seurata ja jos pahenee niin eiku lääkerille. turhaan sitä pelekää ei ainakaan oo mulla semmoseen aikaa eikä voimia:D
        Tsemppiä sulle:)


    • nhnhjojjfpf

      Et ole ainoa, jos se lohduttaa. Olen aina kärsinyt runsaista lisälyönneistä ja sillehän ei voi mitään, että ne häiritsevät. Lisäksi minulla on joskus jotain ns. kolmen sarjoja, jotka aiheuttavat joko oikeasti pyörtymisen ja paineen tunteen päähän tai sitten vain paniikin. Ikinä en ole pyörtynyt, mutta pystyyn pomppaamisia ja pieniä huomaamattomia avunpyyntöjä olen tehnyt. Joskus on päiviä tai jopa viikkoja jolloin sydän lyö kunnolla, mutta sitten on ns. huonoja päiviä, jolloin jo aamusta huomaan että tänään en uskalla esim lähteä ajamaan pyörällä, koska aivan kuten sinullakin joka viides on joku lisälyönti. Minullakaan ei stressi tai ahdistus tai liikunta tai kahvi suoranaisesti vaikuta. Lisälyöntisyyspäivät eivät korreloi yhteen näiden kanssa. Joskus haluaisin lähteä esim ulkoilemaan, mutta jos on lisispäivä, en yksinkertaisesti vain voi tai uskalla. Ekg ja rasituskoe olleet normaaleja, mutta minulta on kyllä aikoinaan hoidettu katetrin avulla rytmihäiriö SVT eli silloin sydämeni saattoi ruveta lyömään 200 kertaa/min. Puhuin kyllä silloin jo lääkärille näistä runsaista lisälyöneistäkin, mutta niille ei kuulemma voi tehdä yhtään mitään. Ongelma on joskus erittäin invalidisoiva, kun esim joku imurointi on pakko lopettaa kesken. Beetasalpaajat eivät auta, tai tilanne on aivan sama, vaikka niitä söisikin. Ehkä meillä vaan on sähköradat pielessä ja se on vaan pakko hyväksyä. Tsemppiä.

    • ......

      Kannattaa välttää kofeiinia ja energiajuomia. Ystäväni kärsi vuosikausia rytmihäiriöistä ja sai paniikkikohtauksenkin, kunnes tajusi lopettaa kofeiinipitoiset juomat ja energiajuomat eikä mitään häiriötä ole sen koommin ilmennyt, mitä nyt pieniä vieroitusoireita ilman kofeiinia. Eihän se tietenkään välttämättä ole sinun tapauksessasi syynä, mutta jotkut todellakin kärsivät tutkitusti kofeiini-yliherkkyydestä.
      Täällä vanhaa keskustelua aiheesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/6279688

    • mieoon nainen 32v

      mulla hakkaa kans. alko tammikuussa lisälyönnit ihan tyhjästä ja siitä asti on ollut melkein päivittäin. tutkittu holterilla ja todettu kammioperäisiksi lisälyönneiksi. pahimmillaan on varmaan ollut se 1-5 kpl/minuutti jatkuvalla syötyöllä ympäri vuorokauden.. olivat jo tossa pari viikkoo kokonaan poissa mut nyt taas jyskyttää. on tullut valvottua tässä vappuna reippaasti.. liekkö asialla tekemistä toisiensa kanssa ;D. oon oppinut nyt jo vähän relaamaan ko. asian kanssa. vaikka nää vammasia ovatkin.

    • pompotipompom

      Minulla väsymys, stressi ja ahdistus tekee monenlaista rytmihäiriötä (lyö lisälyöntejä, jättää väliin, tekee nopeita sarjoja jne.)
      Kaikki ovat vaarattomia, joskin tuntuvat tosi inhottavilta. En ole koskaan säikähtänyt niitä, koska olen hoitoalalla ja siksi ne ovat tuttu juttu muista yhteyksistä. On kuitenkin kerran hyvä tutkituttaa ne, jotta poissuljetaan mahdolliset muut sairaudet.

    • seagali

      Hei.Minullakin todettu ahdistuneisuushäiriö jo 4-5vuotta sitten,vaikea käsittää että näinkin fyysiset oireet voisivat johtua psyykkeestä:sydän lyö hiton voimakkaasti(ei nopeasti,painon tunnetta vasemmalla rinnalla,hengitys raskasta yms...Hirveästi tehty kokeita,ekg,rasitus ekg,holter,sydänultra,pään magneetti,rintarangan magneetti,sydänten verisuonten varjoainekuvaus paljon verikokeita.Kaikki kunnossa.Nämä oireet päällä ihan jatkuvasti,erittäin invalidisoivaa ja lamauttaa elämäni täysin.Psyyke lääkkeistä ei ole ollut apua...Nyt emconcor 2.5mg ollut muutaman viikon,ehkä hieman rauhoittanut lyöntien voimakkuutta mutta poistanut missään nimessä...Ei tässä ilkeä enää lääkäreilläkään ravata kun kaikki testit alkaa olla tehtynä eikä fyysistä vikaa löydy :/

      • kuvattu ,

        enemmänkin kannattaisi pyytää keuhkotutkimuksia. hyvä että sydämmen verisuonet on kuvattu ,eikä mitään ollut vialla .
        oiskohaa mitenkää mahdollista saada myös keuhkoverisuonet kuvattua. älä anna periksi ,jos sinulla on tosiaan ongelmia.


    • seagali

      Keuhkotutkimuksia on tehty sen verran että keuhkoröntgen pari kertaa ja puhallus astma testit,kunnossa ne..

    • Lisäänkö lyöntejä

      Kaikki mikä rasittaa sydäntä voi olla syynä lisälyönteihin, myös esim., äkillinen voimaperäinen liikunta, stressin lisäksi. Itselläni tulee lisälyöntejä suorastaan samassa suheessa kuin lisään liikunnan intensiteettiä, eli nostan syketaajuutta. Elimistöni reagoi kuitenkin myös hermostuneisuudella lisälyöntien lisääntymisen ohella, silloin kun liikun liian kovalla rasituksella ja se onkin minulle oiva merkki siitä, että on syytä pitää muutama päivä taukoa. Oletankin, että taitaa olla aika yleinen ilmiö myös meillä paljon liikkuvilla ihmisillä, joiden sydän joutuu jatkuvasti muuttamaan lyöntifrekvenssiään? Sydämen on ilmeisesti vähän vaikea pysyä mukana nopeissa muutoksissa ja etenkin takaisin leposykkeeseen hakeutuessaan tahtoo tulla noita lisälyöntejä paljon.

    • hopless1

      Heips, luin kirjotuksesti ja löysin itseni eli kärsin aivan samanlaisesta tilanteesta. Itselläni on todettu yleinen ahdistuneisuus häiriö, johon söin vuosia serotoniinin takaisinottaja lääkkeitä, joista tosin halusin eroon kun sain lapsen. Nyt tosin lapsen ollessa melkein 1,5 vuotias ahdistuneisuus on palannut todella voimakkaana takaisin. Kärsin erittäin vahvasta kuolemanpelosta ja minulla on karseita sydänoireita ja hengenahdistusta. Rytmihäiriöt tutkitaan viikon mittaisella seurannalla, joten mielenkiinnolla odotan mitä siellä sanotaan. Lasken pulssia kokoajan ja levossa tulevat tuntemukset saavat minut paniikkiin. Olen tied kuinka monta kertaa jo hyvästellyt mielessäni lapseni ja mieheni...ihan hirveetä. Mietin usein että mitä jos jotain sattu ja lapseni jää ilman äitiä ym... Tämä ahdistuneisuus ajaa minut hulluksi :( Et siis ole ongelmasi kanssa yksin...itse kaipaan vertaistukea enemmän kuin mitään muuta, joten kirjoittele jos tahdot!

    • pelkurina

      Moi

      Minulla on myös yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, AHDH ja masennuskin on joskus ollut. Kaikenlaisia mitä kirjavinmpia oiteita on ollut 2,5v ja olen kärsiny niin hirveästä kuolemanpelosa välillä etät olen ajaellu että olisi parempi vaan kuolla pois kun se kohta on edessä kuitenkin. Olen 34v.

      Mulla 3 pientä lasta ja pelottaa että jos kuitenkin saan sydärin vaikka tutkittu on terveeksi,. KAikkein pahimpia ovat peräkkäiset lisärisarjat joista tulee kamala olo ja miettii että palaako se ollenkaan rytmiin.

      Mulla on ollut näiä aina, mutta nykysin ovat jotenkin innostuneet ennestään :/

    • niinde

      Noni. Ei muutaku relax.. Ainut lääke tähän´ongelmaan, itellä tulee rankan ryyppyillan jälkeen tai muutenvaan rankan ressin yms, jälkeen. katoaa kuitenki ittestään, kunhan ottaa vaan lunkisti hetken, kevyttä liikuntaa, vähän kaffia ja teetä. ei stressiä. Se on se tärkein. Eikä tähän kuole. Kuhan vaan muljuu hiukka enemmän kuin muilla,,

    • 10+12

      Mulla taas tuntuu välillä siltä että sydän ei löisi ollenkaan ja yhtäkkiä se lyö kamalan lujaa. Sitten tulee niitä muljahteluja ja värinän tunnetta. Sain tässä alle puoli vuotta sitten pahan paniikkikohtauksen ja luulin saavani sydänkohtauksen kun sydän hakkasi niin helvetin lujaa aivan kuin olis tulossa rintakehästä läpi ja samaan aikaan tunsin poltetta sydämen kohdalla. Olen vasta 24-vuotias niin en millään voi uskoa että mun sydämessä olis vikaa.

    • helppiäää

      Itselläkin jonkinmoinen paniikkihäiriö ja muljahduksia. Itse asiassa tälläkin hetkellä muljahtelee, ollut eilis illasta asti päällä tälläinen n. vartin välein muljahtelu. Lääkäri sanoo ettei tarvitse tulla käymään jossei kipua ala tuntumaan.

      Kuitenkin itsekkin olen nuori nainen 22v, enkä ynyt haluaisi oikein uskoa että sydäri on heti tiedossa. On tää aika elämää rajoittavaa kun melkein koko ajan pelkää ja odottaa uutta oiretta tai muljahdusta ja pelottaa olla yksinkin kun päässä pyörii että mitä jos tämä sydän nyt antaa periksi.

      Helpottaa kuitenkin lukea muiden kokemuksia, tietää ettei yksin tappele tälläisten asioiden kanssa. Haluaisin kysyä teiltä vähän vanhemmilta että onko teillä ollut näitä muljahduksia/ lyöntejä jo nuorempanakin vai ovatko alkaneet vasta myöhemmällä iällä?

    • 10+12

      Muistan kyllä että minulla on ollut sydämen rytmihäiriöitä ihan lapsesta asti. Ei ne välttämättä useinkaan ole vaarallisia mutta ikävän tuntuisia kyllä.

      • Stiina2000

        Täällä olis 32vuotias 4lapsen äiti. Kärsin myös yleistyneestä ahdistuneisuus häiriöstä sekä lievästä paniikkihäiriöstä. Lisälyönnit on arkipäivää ja viimeisen vuoden aikana jo häirinneet normaalia elämää. Kaipaisin vertaistukea [email protected]


    • holtteri

      Hei,
      pakko nyt kirjoittaa, että kärsin parin vuoden ajan lisääntyneistä kammioperäisistä lisälyönneistä. Tutkittu on Holterilla ja ekg, olen käynyt sekä julkisella puolella että yksityisellä sydänlääkärillä.
      Nyt sitten yllättäin, kun kaaduin ja satutin oikean käteni ja jouduin kuukauden sairaslomalle, lisälyönnit ovat lähes loppuneet. Sairasloma on ollut vain lepoa, lepoa koska juuri mitään kipsi oikeassa kädessä ei voi tehdä. Samalla olen myös huomannut miten kiireistä nykyihmisen elämä on, sen huomaa vasta kun joku sairaus pysäyttää lepoon. Eli lisälyönnit on varmasti monella kiirettä, ahdistusta ja kaikenlaista stressiä.

    • autoasentaja19

      Itsellä ollut lisälyöntejä 2 vuoden ajan. Nytten ollut viikon putki kun joka toisessa lyönnissä on lisälyönti. Kyllähän tuo kuolemanpelko itselläkin on tuon jutskan takia, mutta ei kannta stressia saaha itelleen pahentaa asiaa aika palion. Varaa itsellesi holter tutkimus aika. Itse sain lähetteen siihen kun joutu piipaa auton tilaamaan. Ikää itsrllä nyt vähän päälle 19. Hirveitä lisälyönnit ovat!!

    • apuamääkin

      Miten te edes saatte noita diagnooseja?
      Mua ei koskaan ole tutkittu ja kärsin jo monesta pahasta ongelmasta.
      Keskivaikea masnus eikä mitään apua saa mihinkään.

    • nainen19v

      Mullakin lisälyöntejä.Nyt jatkunu kolme kuukautta ja joka päivä koko ajan tuntuu kauheelta.Kaks vuotta sitten on tehty holter, ulta, rasitustesti, ekg..Ja nyt lääkärit vaa sanoi, että "kaikki ok,ei kahdessa vuodessa tilanne ole voinut muuttua". On ollu emconcor ja propral, muttei auta mikään. Tosi hankala elää näitten kanssa ku ei pysty edes nukkua kunnolla.

    • Epärytminen

      Hei "lisälyöntiläiset"
      On "helpottavaa" lukea tuntemuksistanne! Itselläni on jollain tapaa kytköksissä tuo sykkeen epätasaisuus verenpaineeseeni! Heti kun yläpaine on yli 150 tuntuvat "sekoilut" voimakkaampina! Ikävimmän tuntuisia ovat "pitkät" paussit lyöntien välillä! Tuntuu kuin "tajumenisi"!
      No ei ole onnekseni vielä mennyt ainakaan kokonaan!
      On aivan ihmeellistä, ettei näihin ole "oikaisukeinoa" vai onko?
      Ikään kuin joku lekuri olisi joskus voivansa "katedroida" joku johto sydämessä, jolla estetään väärät impuslssit?? Olisko

      • ...

        Sydämen ablaatio on ilmeisesti se mitä tarkoitat. Noita tehdään vaikeissa tapauksissa, jossa lääkehoitoa ei auta tai ei tule kyseeseen tai jos oireet on tosi voimakkaat. Mutta sekin on tapauskohtaista, että voiko edes tehdä ja onnistuuko. Tykytyskohtauksiin tehdään herkemmin, ilmeisesti lisälyöntisyyteen ei ole niin suurta vaikutusta.


    • -P-

      Lohduttavaa lukea, ettei tuo ehkä olekaan mikään kuolemanvaiva tuo lisälyöntisyys. Viikonloppuna alkoi mökillä ja sunnuntaina piti mennä lääkäriin, kun noin joka kuudes oli lisälyönti. Kahteen vuorokauteen ei ole tauonnut ainoastaa yöllä kun on rentona väli voi olla pitkäkin 1/60 lyöntiä tai jotain sinnepäin. Lääkäri määräsi Propral 10mg 1 * 3 päivässä. Aloitin varovasti yhdellä ja kyllä ehkä paremmin sai nukuttua. Ei ole ahdistuksia, mutta kyllähän tämä masentaa hieman.
      Lääkäri sanoi tärkeimmiksi syiksi stressin ja alkoholin. Molempia on kyllä viime aikoina tullut nautittua. Nyt vaan odottelen, että nämä loppuisivat jossain välissä. Että pääsisi viettämään normaalia elämää.

    • Sydänvammanen

      Lisälyönnit on kyllä yhtä helvettiä. Vuosia sitten ne alkoivat ilmeisesti ahdistuneisuushäiriön ja paniikkikohtausten aiheuttaman stressin vuoksi. Verenpaineet olleet varmaan pitkään liian korkeat silloin. Tässä oli pitkä rauhallinen jakso, mitä nyt välissä tuli koettua yksi eteisvärinäkohtaus, joka käännettiin sähköllä nukutuksessa normirytmiin ja sitten on kokemusta useasta tiheälyöntisyyskohtauksesta, joissa pulssi ollut 150-200. Tiheälyöntisyyttä ei oo saatu nauhalle muulloin ku flimmerin aikana jolloin pulssi oliki 200 lanssissa.

      Noh, kk sitten alko kunnon lisälyöntirumba. Pienestäkin rasituksesta ne alkaa. Levossa niitä on muutama välillä. Ahistaa niin pirusti ja invalidisoihan tämä. Pari kertaa on vuosia sitten sydän ultrattu sekä tehty holter. Kaikki oli silloin ainakin kunnossa. Holteriin ei jääny ees oikein mitään kiinni. Oisko viis eteislisäriä. Nytki tämän kk episodin aikana on otettu verenkuva ja lyhyt ekg, mitään ei näkyny pahemmin. Holterjonossa taas...

      Lääkkeenä protonipumpun salpaajat närästykseen kuurina ja betasalpaajaa 10-20 mg maksimissa 3 kertaa vuorokaudessa. Ikää 31 ja sukupuoli mies. Pitkään sitä saikin olla melko vähilä lisäreillä kunnes sitten alkoi tää elämäni pahin jakso.

      Pahintahan tässä on vielä se, että nää saattaa jäädä tällaiseksi tai jopa lisääntyä. Monilla ovat kausittaisia ja saattavat toki kadota myös. Eipä sitä koskaan tiedä sitäkään vaikka nyt oiski sitten kehkeytyny joku sydänsairaus tai vastaavaa. Hermosto kyllä rullaa aivan pirusti ylikierroksilla ahistuksen ja huolestuneisuuden takia. Öisinki sitä heräilee eikä pysty nukkumaan välillä kunnolla tai uni loppuu kesken. Unirytmitki päin persettä. Selkä pirun ja jalat pirun jumissa. Eivät taho pysyä venyttelemälläkään auki.

      Mutta ei oo vielä kuolema korjannut ja toivottavasti ei ihan heti korjaakaan vaikka välillä kyllä melkein tuntuu, että jos elämä on tämmöstä passiivista oleilua jatkuvien lisälyöntien takia niin oisko parempi, että kammiovärinä veis mennessään.

      P.s. Mielenkiintoista oli välillä muuten se, että alkoholi vei lisälyönnit lähes kokonaan pois vaikka muuten sitten toki tykytteli ja saatto tulla seuraavana päivänä takykardiaa. En suosittele kenellekään tietenkään kuitenkaan alkoa, tuota tunnettua hermomyrkkyä, lääkkeeksi rytmihäiriöihin.

    • dtufg

      Kaliuminpuutoskin voi olla aloittajan vaivan syy.

    • Sydänvammanen

      Yleensä perustutkimuksissa katotaan jo magnesiumit ja kaliumit verestä. Käsittääkseni siinä tarkistetaan suolatasapaino jne.

      Kylläpä nytki lisäreileen heti kun teki vähän kotiaskareita. Istuessa oli vain muutamia, mutta vähänki hommaillessa alkaa olla minuutissa useampia. Todella vittumaista.

      • joku vaan

        Ei noita välttämättä katsota, mullekin tehtiin kaikki perustutkimukset (ekg, holter ja ultra) mutta verikokeesta katsottiin vain kilpirauhasarvot.

        Magnesiumista kysyin lääkäriltä, mutta vastaus oli, ettei kenelläkään voi olla magnesiumin puutosta koska sitä on "kaikissa ruuissa" (vaikka oikeasti tietenkin voi olla).

        Oon sitten omaehtoisesti ottanutkin magnesium-lisää ja kyllä se jonkin verran rauhoittaa yleisesti, mutta lisäreitä se ei poista. Tykytyssarjoja ehkä vähentää.


    • mie36

      minulla väheni kammioperäiset lisälyönnit 99% kun lopetin kofeiinin käytön kokonaan. suosittelen kokeilemaan.

    • itsetutkiskelija

      Hei, toivottavasti joku rytmihäiriöinen lukee tämän ja saa avun näinkin yksinkertaisesta asiasta niin kuin itse sain. Olen kärsinyt toiminnallisia rytmihäiriöstä, eteislisälyönneistä. Kun apua ei enää ollut lääkkeistä, aloin itse tutkimaan asiaa. Ratkaisu löytyi kuin vahingossa. Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja nesteytykseni oli minimissä. Tajusin että en koskaan ole juonut riittävästi vettä. Aloin juomaan vettä 1,5-2 litraa päivässä. Näin viimeisetkin tykytykset katosivat. Olin myös aloittanut säännöllisen liikunnan 4 v. sitten, joka auttoi huomattavasti koska vedenjuonti oli lisääntynyt, mutta ei riittävästi. Yksinkertaisesti, jos olet nestevajeessa, koko elimistö joutuu koville. Kannattaa kokeilla, ei maksa mitään. Olen todella onnellinen että tykytykset ovat poissa. Toivottavasti tämä toimii sinullakin. Lisänä saat myös muita etuja:mm. aamuinen kasvojen ja silmien turvotus on poissa, et tarvitse enää lääkitystä, ihon kosteus normalisoituu. Juo minimissään 1,5 litraa vettä päivittäin, pyri löytämään itsellesi sopiva määrä.

    • Lisäri
    • beetis

      Mulla on kausittain kammiolisälyöntejä, on tutkittu myös sydänfilmistä ja todettu, etteivät ole vaarallisia. Jos ei ole jo kokeillut, kannattaa kokeilla 10mg beetasalpaajaa, ei suurempaa annosta. Minulla on auttanut siihen, kun kammiolisälyönnit joskus häiritsevät nukahtamista. Otan tuon beetasalpaajan tarvittaessa, en säännöllisesti.

      Kofeiini, alkoholi, valvominen, tupakka pahentaa kammiolisälyöntejä, kuten kaikki varmaan jo tietävät.

      Beetasalpaajan yksi haittavaikutuksista voi olla hieman häiriintynyt uni, joten ei pidä yllättyä jos sellaista oiretta tulee. Minulla ei sitä ole ollut eli kaikille ei tule.

    • mies9444

      Itselläni noita on jaksoittain ollut nyt varmaan 2-3 vuotta, olen 24v mies ja jouduin turvautumaan pahimmassa lisälyönti jaksossa bentsodiatsepiineihin joita söin noin puoli toista kuukautta, jona aikana lisälyöntini vähinivät ainakin 90% prosenttia jos ei ennemmänkin ja eikä tietenkään pelottanut ne enään niin paljoa, mutta muita sivuvaikutuksia tuli, jonka takia lopetin kyseiset lääkkeet. lisälyönnit ovat nyt palanneet varasin juuri ajan lääkärille ja katostaan onko siellä pumpussa jotain viella. Mutta toisaalta jos bentsodiatsepiinit poistivat minulta läsilyönnit oikeastaan kokonaan epäilen että ne sydänvikaa kuitenkaan korjaisivat. olisiko syynä korkea verenpaine, jota kyseiset lääkkeet varmaan vähän laskee? jos oikeasti noi vaivaa pahasti elämää suosittelen kokeilemaan bentsodiatsepiinejä pieninä annoksina lyhyen aikaa ja katsoa auttaako se. Ei se jatkuvassa kuoleman pelossa eläminen ole mitään elämää...

    • Anonyymi

      Onko lisälyönneistä jotain todellista haittaa?

      Minulla on niitä koko joukko kohta 70 vuotta kestäneitä korvienvälivaivoja. Lisälyönnit on pieni paha mielestäni noin pääsääntöisesti.

    • Anonyymi

      Juu itsellä paniikkiin ja ahdistukseen kuuluu lisälyönnit ja bikimenia. Viimeisimmässä holtterissa oli 7500 lisälyöntä/vrk. Beetasalpaaja auttaavat varsinkin bisoprolol. Jos joka toinen lyöntisi on lisälyönti niin se on nimeltään bikimenia. Jos sinulla semmoista on putkeen pidempiä jaksoja niin eiköhän tuo ole jo kardiologin asia puuttua asiaan ja esim miettiä hermon katkaisua

    • Anonyymi

      Itse kärsinyt sydämen lisäreistä 15 vuotta. Niiden kanssa pärjäsi ihan ok viime kesään asti jolloin sydän sekosie kahdeksi viikoksi täysin...siis lisäreitä hakkasi liki koko ajan monta päivää ja sitten vähän harvemmin loput kahdesta viikosta.
      Lääkärien mielestä kaikki ok kun on kuunneltu sydäntä ja hyppyjä. Otettu verikoe ja holteriakin. Sydämen kuvaukseen ei pääse vaikka edelleen hypähtelee stressin ja hermojen kera harva se päivä. Pitäis olla jokin tukiryhmä Meille sydän"sairaille"❤

      Petu m78

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä !! kärsin just niinku kirjoitat ! Tosi ärsyttävää on !!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      309
      3658
    2. 208
      3009
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2564
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1344
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe