Seuraavilla riveillä aiomme tutkia opetusta Pyhän Hengen kasteesta, johon viittaavat mm. allaolevat kirjoitusten jakeet. Tällä kokemuksella on Raamatussa muitakin nimiä kuten Pyhällä Hengellä täyttyminen, Pyhän Hengen lahja, Isän lupaus, voima korkeudesta jne., mutta pitäydymme seuraavassa pääosin nimitykseen Pyhän Hengen kaste.
- (Matt 3:11) Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
- (Apt 1:4,5) Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
- (Apt 11:15-17) Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
16. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.'
17. Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
Tästä asiasta ei kylläkään paljoa puhuta kirjoitusten sivuilla, mutta sen merkitys oli kuitenkin tärkeä opetuslasten elämässä, koska ilman sitä heidän palvelustyönsä olisi jäänyt hyvin vajaamittaiseksi. He tarvitsivat tätä kokemusta voidakseen suorittaa sen tehtävän, minkä Jumala oli heitä varten suunnitellut. Jeesus sanoikin, ettei heidän tullut lähteä Jerusalemista ennenkuin he olivat saaneet tämän kokemuksen (ks. yllä Apt 1:4,5).
Samaan asiaan on viitannut Niilo Yli-Vainio, joka 1970-1980- luvun taitteessa oli tunnettu julistaja Suomessa. Hän on kirjoittanut tämän asian merkityksestä omassa elämässään:
"Vaikka minulle tarjottaisiin kaikki maailman aarteet ja saisin silti olla uskossa, kun vain luopuisin Pyhän Hengen kasteesta, niin vaihto ei tulisi kysymykseenkään. Sillä tässä maailmassa ei ole mitään, mikä voisi tämän lahjan korvata. Minä kiitän, kunnioitan ja ylistän Jumalaa siitä, että hän on lähettänyt Pyhän Henkensä ja minäkin olen armosta päässyt Hänestä osalliseksi. Sinäkin voit tämän siunauksen vastaanottaa - lahjana." (1)
tekstin lähde; http://www.jariiivanainen.net/Pyhan Hengen kaste.html
Jari Iivanainen Pyhän Hengen kaste
3
80
Vastaukset
- ei käy
eikä tutkita
- Markku Tampio
Helluntailaisuudessa yleinen käsitys Pyhällä Hengellä täyttymisestä on tämä, että uskova kastetaan Pyhällä Hengellä vasta uskovien upotuskasteen jälkeen..
Johtuuko em. päätelmä juuri esim. Ap.t. 11:16 sanankohdasta, vai onko tähän muu Raamatun sanankohdan selitys?
Oma mielipiteeni asiassa on tämä, että koska Kornelius perhekuntineen kastettiin Pyhällä Hengellä ennen uskovien upotuskastetta, niin samoin Herra voi kastaa myös nykyajanmuodossa elävän uskovan Pyhällä Hengellä ennen uskovien upotuskastettakin.. - Henkikastettu
Kyllä.
Sain Pyhän Hengen kasteen kielilläpuhumisineen noin vuosi ennen kasteelle menoa.
En ole ennen kuullutkaan,e ttä jossain opetetaan henkikasteen saamista vasta kasteen jälkeen. Olen aina kuullut opetusta, että Pyhän Hengen kasteen voi saada joko ennen tai jälkeen raamatullisen kasteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552513Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61774
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648