Seuraavilla riveillä aiomme tutkia opetusta Pyhän Hengen kasteesta, johon viittaavat mm. allaolevat kirjoitusten jakeet. Tällä kokemuksella on Raamatussa muitakin nimiä kuten Pyhällä Hengellä täyttyminen, Pyhän Hengen lahja, Isän lupaus, voima korkeudesta jne., mutta pitäydymme seuraavassa pääosin nimitykseen Pyhän Hengen kaste.
- (Matt 3:11) Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
- (Apt 1:4,5) Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5. Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
- (Apt 11:15-17) Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
16. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.'
17. Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
Tästä asiasta ei kylläkään paljoa puhuta kirjoitusten sivuilla, mutta sen merkitys oli kuitenkin tärkeä opetuslasten elämässä, koska ilman sitä heidän palvelustyönsä olisi jäänyt hyvin vajaamittaiseksi. He tarvitsivat tätä kokemusta voidakseen suorittaa sen tehtävän, minkä Jumala oli heitä varten suunnitellut. Jeesus sanoikin, ettei heidän tullut lähteä Jerusalemista ennenkuin he olivat saaneet tämän kokemuksen (ks. yllä Apt 1:4,5).
Samaan asiaan on viitannut Niilo Yli-Vainio, joka 1970-1980- luvun taitteessa oli tunnettu julistaja Suomessa. Hän on kirjoittanut tämän asian merkityksestä omassa elämässään:
"Vaikka minulle tarjottaisiin kaikki maailman aarteet ja saisin silti olla uskossa, kun vain luopuisin Pyhän Hengen kasteesta, niin vaihto ei tulisi kysymykseenkään. Sillä tässä maailmassa ei ole mitään, mikä voisi tämän lahjan korvata. Minä kiitän, kunnioitan ja ylistän Jumalaa siitä, että hän on lähettänyt Pyhän Henkensä ja minäkin olen armosta päässyt Hänestä osalliseksi. Sinäkin voit tämän siunauksen vastaanottaa - lahjana." (1)
tekstin lähde; http://www.jariiivanainen.net/Pyhan Hengen kaste.html
Jari Iivanainen Pyhän Hengen kaste
3
79
Vastaukset
- ei käy
eikä tutkita
- Markku Tampio
Helluntailaisuudessa yleinen käsitys Pyhällä Hengellä täyttymisestä on tämä, että uskova kastetaan Pyhällä Hengellä vasta uskovien upotuskasteen jälkeen..
Johtuuko em. päätelmä juuri esim. Ap.t. 11:16 sanankohdasta, vai onko tähän muu Raamatun sanankohdan selitys?
Oma mielipiteeni asiassa on tämä, että koska Kornelius perhekuntineen kastettiin Pyhällä Hengellä ennen uskovien upotuskastetta, niin samoin Herra voi kastaa myös nykyajanmuodossa elävän uskovan Pyhällä Hengellä ennen uskovien upotuskastettakin.. - Henkikastettu
Kyllä.
Sain Pyhän Hengen kasteen kielilläpuhumisineen noin vuosi ennen kasteelle menoa.
En ole ennen kuullutkaan,e ttä jossain opetetaan henkikasteen saamista vasta kasteen jälkeen. Olen aina kuullut opetusta, että Pyhän Hengen kasteen voi saada joko ennen tai jälkeen raamatullisen kasteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2665331- 634484
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204301- 513710
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363677Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest463664Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv432859- 262767
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202626SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo702454