Aiemmin palstalla oli puhetta Orusjärvellä asuneesta Nikolai Vinnistä ja hänen perheestään. Asia liittyy talvisodan alkuun ja evakuointiin.
Vinnin perhe jäi Orusjärvelle asumaan, kun muut kyläläiset läksivät "evakkoon".
Tapasin menneellä viikolla aikalaisen Orusjärven kylästä. Hän oli lähtenyt nuorena pois kylästä talvisodan alla ja muistaa itse, että Vinnin perhe jäi kylään.
Historiasta tiedämme, että Neuvostojoukot valtasivat Salmin, Suojärven ja monet muut paikat Laatokan-Karjalasta. Suomalaiset asukkaat jäivät sodan melskeessä asuinpaikoilleen pariksi kuukaudeksi. Heidät vietiin tammi-helmikuun vaihteessa 1940 muutamille siirtoleireille. Interposolkaan Aunuksen koillispuolelle ja Kaimaojan leirille lähelle Karhumäkeä. Vinnin perhe vietiin Interposolkan leirille ja muu perhe palautettiin toukokuussa 1940 Suomeen rautatiekuljetuksena muiden mukana Tohmajärvelle.
Nikolai Vinni ei ollut enää mukana tässä ryhmässä.
Olettamukseni on se, että Nikolai Vinni jäi Neuvosto-Karjalaan. Ei välttämättä vapaaehtoisesti, mutta ehkä kiristettynä perheensä palautuksen vuoksi. Nikolai Vinni puhui hyvin venäjää ja suomea. Hän tunsi paikalliset olosuhteet Laatokan-Karjalassa. Neuvostojärjestelmälle oli hänestä käyttöä tulevan sodan vuoksi.
Nikolai Vinnin jäljet päättyvät Interposolkan siirtoleirille.
Tämä on osin selvityksen tulos, mutta myös minun ja aikalaisten vakaa olettamus.
Orusjärveltä
Tutkailija...
0
73
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3486389Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483806- 971005
- 52880
- 56846
- 41830
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,137823Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v8813- 68810
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue14751