Moi,
Olen ollut yksityisenä elinkeinonharjoittajana ennakkoperintärekisterissä vuoden alusta asti, toimialana tietotekniikka.
Tilasin viikko sitten laitteistoa, jota tarvitsen työhön. Sain tuotteet opiskelijahintaan, sillä olen opiskelija. Tästä syystä ei tullut mieleen, että olisin antanut myös Y-tunnukseni, joka siis löytyy, tilaukseen mukaan. Eli en siis tilannut yritys-kaupasta.
Jotta laitteiston hinta voidaan poistaa verotuksesta, tulisiko Y-tunnus olla tilauksen yhteydessä annettu ja kuitissa? Vai riittääkö, että on normaali kuitti kirjanpidossa? Jos ei riitä, mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä?
Kiitos avusta jo etukäteen.
Y-tunnuksen liittäminen tilaukseen
4
51
Vastaukset
- 30
Kuitti vaan kirjanpitoon. Normallikäytäntö on onstaa omalla rahalla ja sitten rahat firman kassasta. Vielä kun vinguttaa s-korttia saa bonukset.
- ehrottomasti
Toki laitat kirjanpitoon vaan....voihan sitä vaikka:
- unohtaa laittaa y-tunnuksen
- myyyjä unohtaa merkkaa
- myyjä kirjoittaa väärin yrityksen nimen
- myyjä ei edes merkkaa tilaajaa tai maksajaa tms....
niin kyllähän sitä aina ne kuitit tilitykseen laittaa.... - 21
Myyjä ei tarvitse y-tunnustasi mihinkään jos kyse on käteiskaupasta. Yritykselle velaksi (laskulla)ostettaessa myyjä (jos kauppaan suostuu) luonnollisesti tarvitsee Y-tunnuksesi niin osaa usuttaa perintätoimiston oikeaan osoitteeseen jos rahoja ei kuulu.
- 24
Myyjä oikeastaan ei tarvitse Y-tunnustasi vaan yleensä tarkistaa ennen laskutekoa että läytyykö "Pekan putki oy ab ky tmi ltd" YTJ:stä.
http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547;1631;1678&kielikoodi=1
Varakkaammat yritykset käyttää muita palveluita jotka kertovat maksuhäiriöt.
Jolloin esim toiminimen haltijan henkilökohtaiset maksuhäiriöt sitten estää kaupan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."652232Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2152100- 1171418
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711180Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj161173- 1041051
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73939Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki75918Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933865