Mies- ja naismalleista

mangokiiwiappelsiini

Usein kun pohditaan adoptio-oikeuden myöntämistä myös homo- ja lesbopareille, tulee esiin seuraavanlainen lause: "Lapsella on oikeus sekä isään ja äitiin." Ja tämä kommentti perustellaan sillä, että lapsi tarvitsee sekä mies- että naismallin osaksi elämäänsä. Homot yleensä perustelevat sillä, että lapsella on oikeus rakastaviin ja mielenterveydeltään tasapainoisiin vanhempiin.

Kukaan tosin ei ole vielä kertonut minulle erinomaisesti perustellen, mikä mies- ja naismalli on. To be honest, olen itse hetero nainen ja en sovi "naismallin kehyksiin". Eli jos naismalli mielletään sellaisena mallin toteuttajana, joka meikkaa, kokkaa, siivoaa, juoruilee, shoppailee, pelkää hiiriä, itkee herkästi, jne. Tarkoittaako tämä sitä, ettei minun kannata koskaan tehdä lapsia, koska en ole sopivanlainen naismalli lapselle? Entä sitten sellainen mies, joka meikkaa eyelinerillä silmärajansa, tykkää pitää kotia siistinä, ratsastaa hevosilla vapaa-aikoina (mielletään yleensä vahvasti "akkojen touhuksi") ja pelkää ampiaisia? Onko tällainen mies kauhistus? Miksi? Minusta ei.

Vai tarkoitetaanko mies- ja naismalleilla sitä, että on oltava kaksi ihmistä, joista toisella on penis ja toisella vagina?

En ole feministi, jos joku nyt epäilee. En kannata "naisten tasa-arvon kohentamista miesten kustannuksella". Kannatan oikeaa tasa-arvoa, jossa jokaiselle on samat oikeudet sukupuolesta riippumatta. Ja sitähän ei tänä päivänä vieläkään ole. Esimerkiksi olen sitä mieltä, että miessukupuoleen (niille, joilla on penis) kohdistuva pakollinen asepalvelus on joko lopetettava tai sitten siitä on tehtävä myös pakollinen naissukupuolelle (niille, joilla on vagina). Mutta olen kuitenkin vielä sitä mieltä, että koko pakollinen asepalvelus on lopetettava, koska se sotii ihmisoikeuksia vastaan: millainen yhteiskunta pakottaa ihmisiä oppimaan aseenkäytön ja tappamaan? Joku vitsiniekka sanoo, että varautunut yhteiskunta. ;) Mutta ymmärrän tämänkin pointin, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi, että jokainen, joka kykenee asetta kantamaan ja omaa terveen mielen, joutuu suorittamaan asepalveluksen. Toki sitten en tiedä, onko mieli enää niin terve, kun sotaan joutuupi...

Okei, keskitytään nyt siihen, miksi alunperin tänne tulin:

Olen listannut alle kolme heteroystävääni, joita olen kuvaillut ja jättänyt sukupuolen kertomatta. Osaatteko liittää ne oikeisiin malleihin? Onko kyseessä mies- vai naismalli? Entä nainen tai mies, arvauksia? Miksi näin?

Viikon päästä tulen kertomaan, kuka oli mies ja kuka nainen. Voitte yllättyä, jos olette itse eläneet ns. mies- ja naismallien mukaisesti.

1. MALLI
* partiolippukunnan johtaja
* siivousfriikki
* ekstrovertti
* haluaa lapsen tai lapsia
* haluaa naimisiin
* uskonnollinen
* pukeutuu värikkäästi
* pitää esiintymisestä
* dominoiva
* kiinnostunut psykologiasta
* tuo mielipiteensä vahvasti esille
* pitää ulkonäöstään huolta
* värjäilee hiuksiaan
* pelaa pleikkaria/tietokoneella fantasia- ja sotapelejä
* katsoo animaatioita ja lukee sarjakuvia
* huono kokki
* muutama lävistys
* soittaa kitaraa
* kaverit koostuvat lähinnä miehistä
* seurustelee

2. MALLI
* sosiaalinen ekstrovertti
* harrastaa näyttelemistä ja kendoa
* yksi lävistys
* pelaa pleikkaria/tietokoneella fantasia- ja sotapelejä
* agnostikko
* kiinnostunut historiasta
* katsoo animaatoita ja lukee sarjakuvia
* pukeutuu värikkäästi
* värjäilee hiuksiaan
* pitää ulkonäöstään huolta
* nauttii huomion keskipisteenä olemisesta
* kätevä käsistään
* huono kokki
* ei pidä siivoamisesta
* ulkoilee paljon koiransa kanssa
* käyttää hajuvettä
* kaverit koostuvat lähinnä naisista
* seurustelee
* haluaa lapsen tai lapsia

3. MALLI
* taiteellinen
* introvertti, syrjään vetäytyvä
* hyvä leipuri
* pelaa shakkia
* lukee paljon fantasia- ja trillerikirjoja
* kiinnostunut filosofiasta
* pelaa pleikkaria
* pukeutuu "konservatiivisesti" (kauluspaita, suorat housut)
* ei aina jaksa välittää, onko hiukset harjattu
* ateisti
* ei lävistyksiä
* muutama hyvä ystävä, niin miehiä kuin naisia
* ei seurustele
* ei halua lapsia

In the end, joku viisas mies (OMG; MIES!!) sanoi kerran:
MIEHEN PAIKKA ON SIELLÄ, MISSÄ MIES HALUAA OLLA.
NAISEN PAIKKA ON SIELLÄ, MISSÄ NAINEN HALUAA OLLA.

Ihanan yksinkertaista. Ja usein yksinkertaisuus on usein kaunista ja totuuteen taipuvaista. Tai itse totuus.

4

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mangokiiwiappelsiini

Ja pahoittelen kirjoitustyyliäni ja -virheitäni. En ole koskaan ollut hyvä äidinkielessä, enkä siinä laiskuuttani ole tahtonutkaan pahemmin kehittyä.

• mangokiiwiappelsiini

Ja jos ihan tarkkoja halutaan olla, niin ne "samat oikeudet sukupuolesta riippumatta" kumoutuu, jos joku esimerkiksi riistää toisen ihmisen hengen. Ei tällaista ihmistä tule kohdella enää tasa-arvoisesti tai samalta viivalta vaan tällainen ihminen tulee heittää kylmästi vankilaan, mikäli pystytään vuorenvarmasti toteamaan, että kyseessä on tappaja.

Eli ei tasa-arvo ole automaattisesti jokaisella hallussaan oleva oikeus. Tämä oikeus mielestäni kumoutuu, jos ei osoittaudu sen arvoiseksi.

• KysynVaan-76

Ensimmäiset viestit olivat ihan asiaa mutta viimeisestä jäi sitten se kuva että et ole kuitenkaan lopulta tajunnut mitä tasa-arvo on. Ei se että tappaa jonkun, poista kenenkään tasa-arvoisuutta sinänsä. Jokaista rikoksesta epäiltyä pitää kohdella samalla tavalla ja hänellä pitää olla sama oikeus puolueettomaan oikeudenkäyntiin riippumatta siitä mitä hän on tehnyt tai mitä sukupuolta on. Tasa-arvo ja ihmisoikeudet ovat olemassa juuri siitä syystä että emme muuttusi miksikään "lynkkausyhteiskunnaksi" silloinkaan kun joku tekee hirveän teon vaan voisimme antaa rangaistuksen kaikille samojen ja yhtäläisten lakien mukaan.

• Ymmärrän

Olen miettinyt itse tätä asiaa paljon, ja mielestäni lapsesta voi kasvaa tasapainoinen yksilö yhteiskuntaan, vaikka hänellä olisi vain yksi vanhempi tai hänen vanhempansa olisivat samaa sukupuolta.

Mutta: Poikalapsella tulee olla elämässään ainakin yksi isähahmo ja tyttölapsella yksi äitihahmo. Jos poikalapsi esimerkiksi kasvaa täysin naisten keskellä, on selvää että sillä on vaikutuksensa. Ja nyt puhun täysin omasta kokemuksestani, minulla oli yksinhuoltajaäiti, ja isoäiti, eikä alkuunkaan säännöllistä tai luotettavaa miehen mallia. Tämä on aivan varmasti vaikuttanut siihen, että 20-vuotiaana tunsin oloni niin tuskaiseksi miesten maailmassa että muutuin naiseksi. Pukeuduin ja käyttäydyin kuin nainen 5 vuotta ja sitten lopetin ja aloin opettelemaan miehenä oloa. Voin kertoa, ettei ollut kovin helppoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      24
      10965
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      40
      8237
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      126
      5257
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      143
      3646
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3568
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3524
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3157
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2519
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2021
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1786
    Aihe