shettiksen ruokinta

Sindy

Hei!

Minulle tulee EHKÄ 111cm korkea shetlanninponitamma.Tiedn,käskette kysyä vanhalta omistajalta mutta poni tulee eri käyttöön kuin mitä se vanhassa kodissaan oli.Hyppäisin sillä 1-2krt viikossa ja ajelisin 1-2krt viikossa sellaisella ienellä "radalla".Maastoilisin 2-4krt ja muuten vaan menisin maastakäsin tai agilityä tai vaan rentoo lenkkiä 1-2krt..Olisiko tää hyvä:
-puoli desilitraa kivennäistä
-puoli desilitraa hyvänmielenkauraa
-vapaa heinä päivällä laitumella
-suolakivi karsinassa ja laitumella
-raskaina päivinä 1dl kauraa

Niin ja olisiko näin hyvä:

7.00 aamukaurat 1/4dl ja kivennäinen 1/4dl
7.30-15.30 liikutus ja muutama porkkana/herkku
20.00-23.00 sisään ja iltakaurat 1/4dl ja kivennäistä 1/4dl

JA RASKAINA PÄIvinä aamulla 1/2dl Kauraa ja illalla sama määrä eli yht.1dl kauraa RASKAINA päivinä:)

Olisiko hyvä?

2

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinanja

      En ite antais ollenkaan kauraa shettikselle. Mulla on shettistamma, korkee 103, sil on kolme kertaa ollu kaviokuume, vaikkei oo saanu lainkaan kauraa eikä tuoretta ruohoa.

      Syötän sille liikunnan mukaan heinää Racing Pony rehua 2,5 dl (ohjeannos 5 dl, mutta ponin koon/käytön raskauden mukaan pienentää/suurentaa. Kokeilemalla löytää sopivan annoksen) Racing Fiberlinea 2,5 dl, ja se liikkuu tuolloin 3 krt viikossa 12 km ajolenkki raskaalla mutapohjalla (ja juoksee siitä väh 9 km), ja 2 krt viikossa 6 km lenkki raskaalla mutapohjalla (ja juoksee siitä väh 4 km).

      Nyt ku se on ollu sairaslomalla koko kevään, se on saanu vaan 1 dl racing ponya ja heinää, ja korkeintaan 1 porkkana/omena pari kuivaa palaa lepää.

      Ja kengittäjä vaikkei kenkiä oiskaan, on tärkee. Hyvä kengittäjä korjaa jalkojen mahdolliset virheasennot juo vuoluvaiheessa, eikä jalat rasitu liikaa, jolloin kaviokuume ei tuu niin herkästi.

      Kaviokuume on shettiksien melkein perussairaus, ja se voi ihan oikeesti viedä ponin siihen kuntoon, et se pitää lopettaa.

      Eli korvaisin kauran KAURATTOMALLA ponirehulla, niin kaviokuumeriski on pienempi. Ja sitä rehua tosiaan saa sitte syöttää enemmänkin, mikäli tarvis. Shettikset käyttää KAIKEn saamansa energian hyödykseen johtuen kaivos/nummielämästä, joten ruokinnan kanssa pitää oikeesti olla tarkka.

      Samaten vapaa heinä/laidun - meijän neiti saa viis kertaa päivässä heinät, ja ei ollenkaan saa olla laitumella, vaan hiekkatarhassa. En ikinä suosittelis laidunta shettikselle.

      Mahan saa pysymää kunnossa liikunnalla ja hyvällä heinällä. Mössöt kannattaa antaa aamulla.
      Mössön sekaan oon ite laittanu Biotiinia, se pitää kaviot ja karvan hyväs kunnossa. Sen lisäks ruokaöljyä noin rkl/annos, pitää mahan kunnossa. Ja valkosipuli 10-20 ml pitää mahan ja karvan kaviot kunnossa.

      Ponikohtasta toki, mut kauran kanssa pitää olla varovainen, osa on herkempiä saamaan kaviokuumeen, ja osa sitte ei saa sitä niin herkästi. Siitä jää kuitenki aina jotain elinikäsiä ongelmia tai jälkiä.

    • Jonki

      itellä shetlanninponi toimii hyvin ja ei sairastele kunha vaa on heinää jatkuvasti saatavilla, sitte kauraa, kivennäisiä ja vitamiineja sen mukkaa ku tarvii. Turhaa lääkitä hevosia jotka luonnostaanki pärjäävät pelkillä heinillä! en ymmärrä mikä shettisten omistajissa on ku ponit lihoo ku ruokitaan liikaa ja valitetaan ku sairastelee ja lääkitään ihan liikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe