Elikkäs olen 12-vuotias tyttö, täytän n. kuukauden päästä 13-vuotta. Haluaisin kovasti hevosen mutta tiedän että en ole siihen valmis. Olen harrastanut epäsäännöllisesti ratsastusta n. vain vuoden. En siis ole koskaan hypännnyt esteitä tai laukannut.Kaverilllani on talli jossa käyn silloin tällöin ratsastamassa, kaverini on minua vuoden vanhempi. Heidän tallillaan on vain yksi hevonen tällä hetkellä jolla voin ratsastaa koska yksi maailman täydellisin poni kuoli kaviokuumeeseen kun eräs tallilla kävijä antoi toisen ponin ruuat tälle ponille, ja sen seurauksena poni oli lopetettava. Hevonen jolla ratsastan niin on aika vaikea vielä minulle. En pysty kunnolla hevosta ohjaamaan, mutta kaverini on aina auttamassa. Hän antaa minulle vinkkejä kuinka kannattaisi missäkin tilanteessa tehdä. Haluaisin kovasti jonkun ponin tai hevosen mutta minulla ei siihen riittäisi aika, ja vanhempani eivät hevosista tykkää. Minun tutullani on hevonen jota saan käydä harjaamassa, mutta vain harjaamassa. En opi sillä mitään jos saan vain harjata. Osaan putsata kaviot, harjata, taluttaa hevosta, loimittaa yms pientä. Olisi kiva jos täältä Pohjanmaan alueelta löytyisi talli jossa minulle opetettaisiin hevosten hoitoa. Kaverini on opettanut minulle aika paljon hevosiin liittyviä asioita. Yritän elää sillä asenteella että harjoitus tekee mestarin!
hei vaan kaikille :) katseet tänneppäin!
6
130
Vastaukset
- määäää
No tuon perusteella ei ihan vielä kannata OMAA hevosta hankkia. Voisithan sä käydä tunneilla ja kattoa opitko menemään laukkaa ym. ja sen jälkeen harkita oman hevosen ostoa. Jos ostaa hevosen ei sillon ihan kaikkea tarvi osata, perus juttuja. Koska sitten kun on oma heppa niin sen kans on sitten kiva kehittyä :)
- Ihan oikeesti!
Kannattaa miettiä onko sinulla ihan oikeasti aikaa ja rahaa! Hevosen omistaminen on kallista puuhaa 300-500e kk ja jos hevonen sairastuu niin sairaala kulut ovat ISOT. Ja sinulla ei ole vielä tarpeeksi kokemusta omaan hevoseen! Suosittelen ekaksi ainakin vuokra tai hoitohevosta tai ponia.
Kannattaa miettiä tarkkaa ootko tarpeeksi kokenut hevosen omistajaksi.
Ja ootko valmis siihen vastuuseen, sulla pittää olla paljo aikaa sille etkä voi noin vaan lähteä jonnekkin reissuun.
Itse olen ratsastanut jo yli 5 vuotta, enkä ole vakavissani miettinyt oman hevosen hommausta, koska vastuu ois niin suuri.
Kannattaa vielä jonkuaikaa hankkia kokemusta lisää ja sitte etsiä ylläpitoheppaa, ja sen jälkeen vasta omaa :)- hevos kuume
Mäki haluisin tietää et oonko tarpeeks kokenut oon ratsastanu vuoden ja hoitan hevosii ihan pienestä pitäen on kauhee hevos kuume ja haluisin mennä tallille joka päivä mut talli jos mun hoitsu on on ihan kaukana ja lähin talli on sellanen jossa saa käydä vaa jos oma hevonen on siellä haluisin hevosen toosi paljo osaan
-laitaa suitset.
-satulat ja kaikki perus jutut en oo mikää mestari ratsastaa mut hevonen tulis puska ratsasuksi.
-ottaisin varsan ja en alkais kilpailee.
-tiiän perus jutut ja syötöt ja sairaudet.
-moni varmaa sanoo et en oo tarpeeks kokenu mut haluun silti hevosen tiiän et vie aikaa ja rahaa mut kommatkaa jotain!!!!!!!- awkwa
Ei kannata vielä vuosiin, kirjotuksesta päätellen oot ala-asteikänen ja taitosi eivät riitä vielä omaan hevoseen. Mielummi ala vuokraamaan kerran/pari viikossa hevosta, mieti asiaa sitte muutamien vuosien päästä että haluaks vieläki naimisiin eläimen kans.
Ja jos ny satut menee ostaa hevosen nii pari asiaa;
"-ottaisin varsan ja en alkais kilpailee."
Ei missää nimessä varsaa, sinun kirjottamien taitojesi perusteella se on parissa viikossa / kuukaudessa myynnissä eteenpäin hulluna ja ite sairaalassa. Vuen kokemuksella kukaan ei pysty kouluttamaan yhtäkään varsaa, se olisi vaaraks itselle, hevoselle sekä muille tallissa oleville. Osta mielummi vanha maastovarma konkari.
Sitten vähä tuota epäilen että osaisit suhteuttaa liikunnan ja ruuan määrän, sillä siihen ei kykene moni aikunenkaan, jolla ollu oma vuosikausia. Ja osaat tunnistaa "sairaudet"? Se vaa että mitä luettelet nuihi sairauksii mitä osaat tunnistaa?
- hevos kuume
olen ollut kyllä monta varmaan viisi vuottta hevosten kanssa mutta olen ratsastanut ratsastus koulussa säännöllisesti vuoden.
haluisin varsan sen takii et saa ite kouluttaa ja kyllä haluisinkin sellasen maastokonkarin mut en oo löytäny mistään hevosta joka ois sellanen ja kyllä olen ala aste ikäinen mut kutosel joten kohta oon jo ylä aste ikänen ja tiiän yhen kymmenen vuotiaan joka ratsasti kolme kuukautta ja sai heti kolme omaa hevoste joten en oo mut en löyä vuokra hevosta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt424662Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.532534Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391034Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611005Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh70916- 118891
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok70854- 137815
- 48800
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,48746