Tämän shetun painoraja?

Omistan settisruunan. Se on 17.v ja erittäin energinen pakkaus. Sen säkä on 106cm ja se on ex-ravuri, juossut rahaa yli 600 euroa. Se on hyvin roteva, ja lihastakin on. On siis vahva ja vahvarakenteinen. Hyppää ratsastajan kanssa (ainakin vuosi sitten) 80cm korkeaa okseria puhtaasti, ja ilman ratsastajaa olen nähnyt sen hyppäävän 85cm pystyesteen reilulla ilmavaralla. Siitä voitte päätellä vahvuuden ja koon. Sillä on kilpailtu ristikko, 40cm ja 50cm kisoja, eikä ole kertaakaan pudottanut. On tottunut myös painavampiin, ratsastajien paino heitellyt 25 kilon ja 50 kilon välillä ja kantaa vielä 45 kiloisen hyvin esteen yli, painavampien kanssa alkaa tekemään tiukkaa.
Paljon tämän settiksen painoraja siis suurin piirtein on?

Itse olen 159cm pitkä ja painoa n.40 kiloa. Olen ratsastanut 7 vuotta.
Voinko vielä hypätä ponilla? Olenko sille liian painava?

5

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ponyyhfani

      Alat olla jo vähän liian pitkä ponin selkään. Itse tuntee onko liian pitkä vai sopiva. Vaikka painoa ei ole liikaa muistathan pysyä pienissä esteissä sillä shettis on pieni rotu ja sitä ei olla luotu hyppäämään yli 50cm korkeita esteitä.

    • kristiinaj

      En hyppää ponilla enää paljoakaan, 1-2 kertaa viikossa, muuten meidän ratsastelu on lähinnä joka toinen päiväistä maastoilua. Maastossa menemme lähinnä käyntiä ja ravia, joskus laukkaa mutta ihan iisisti lähinnä. Tosin jos ponilla on paljon energiaa ja halua otamme LYHYEN spurtin.
      Olen nyt pitänyt sen aika kevyellä, ikää alkaa olla ja raskas ravikilpaura takana ponilla.
      Jos jotkut pikkuratsastajat käyvät myös ratsastamassa mutta se on yleensä 5-20 minuuttia kestävää kävelyä ja hölköttelyä.

    • pintelifani

      Etkö voisi myös ajaa ponillasi? Poni saisi vaihtelua ja kaikki energia palaisi pois jos ajaisin 5km hölkkälenkkejä:) Olet kyllä minunkin mielestä liian pitkä ponin selkään!!!!

      ps: Pintelifani

    • kristiinaj2

      Olen siis tuo sama henkilö kuin tuo, joka aloitti tämän keskustelun.
      Ajankin, mutta tiet ovat aika tylsiä, varsinkin nyt näin talvella. Ei ole kuin pyörätie jota on kaksi kilomerria toiseen suuntaan. Kesällä tulee sitten "esiin" n. 4 hyvää, mutta lyhyttä hiekkatietä. Näsitä hiekkateistä yksikään ei ole edes kilometrin mittaisia, yksi on vähän yli puoli kilometriä pitkä.

    • pömpeli pöm

      Tässä ei ole tullut vielä yhteen kysymykseen ollenkaan vastausta!!

      Tuon ponin painoraja esteillä on 45 kiloa. Ja esim. laukkailuun painoraja voisi olla myös sen 45 kiloa. Köpöttelyponina (eli lähinnä käyntiä, jonkun verran ravia n. puoli tuntia, tai 1h) menee varmaan vielä 55 kiloa!!
      Voit hypellä ponillasi vielä pieniä, alle 50cm esteitä, kunhan et rasita sitä liikaa ja hyppää liian usein.

      Monesti me ihmiset unohdamme että nämä shetlanninponit ovat olleet aikanaan kaivosponeja. Ne ovat "muokkautuneet" tekemään raskasta työtä, ja sekä vetämään, että kantamaan ratskaita takkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      95
      1836
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1208
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      62
      1098
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      71
      947
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe