Olen lukenut jostain mormonien ihmeplaneetta Kolobista, jossa muka Jumala asuu tjsp. Nyt haluan kysyä että ei kai kukaan oikeasti tuollaiseen usko?
http://nowscape.com/mormon/mormons5.htm
Kolob?
14
80
Vastaukset
- järjetöntä uskomista
ei, ei todellakaan kukaan oikeasti usko tuollaiseen Kolobiin.
Mormonit kyllä uskottelevat ja kuvittelevat kaikenlaista hömppää. Uskotko että Kristus nousi kuoleman voittaneena haudasta? Sellaisena Hän astui myös taivaaseen. Stefanos näki Isän ja Pojan yhdessä vähän ennen kivittämistään:
Ap. t. 7:55
Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]
KOLOB
Jumalan valtaistuinta lähinnä oleva tähti (Abr. 3:2–3, 9).
Abraham näki Kolobin ja tähdet, Abr. 3:2–18. Herran aika lasketaan Kolobin ajan mukaan, Abr. 3:4, 9 (Abr. 5:13).
Abr. 3
1 JA minulla, Abrahamilla, oli urim ja tummim, jotka Herra, minun Jumalani, oli antanut minulle Kaldean Urissa.
2 Ja minä näin tähdet, että ne olivat hyvin suuria ja että yksi niistä oli lähinnä Jumalan valtaistuinta; ja oli monia suuria, jotka olivat lähellä sitä;
3 ja Herra sanoi minulle: Nämä ovat hallitsevat tähdet; ja suuren nimi on Kolob, koska se on lähellä minua, sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi; minä olen asettanut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
4 Ja Herra sanoi minulle urimin ja tummimin kautta, että Kolob oli Herran tavan mukaan, mitä tulee sen kiertojen aikoihin ja vuodenaikoihin; että yksi kierros oli päivä Herralle hänen laskutapansa mukaan, ja se oli tuhat vuotta sen ajan mukaan, joka on säädetty sille, jonka päällä sinä seisot. Tämä on Herran ajan laskutapa, Kolobin laskutavan mukaan.
...
9 ja näin toisen taivaankappaleen ajanlasku on toisen yläpuolella, kunnes tulet lähelle Kolobia, joka Kolob on Herran ajanlaskun mukainen, joka Kolob on asetettu lähelle Jumalan valtaistuinta hallitsemaan kaikkia niitä taivaankappaleita, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
Abr. 5
13 mutta hyvän- ja pahantiedon puusta, älä syö siitä, sillä aikana, jona sinä siitä syöt, sinusta tulee kuoleman oma. Nyt minä, Abraham, ymmärsin, että se oli Herran ajan mukaan, joka oli Kolobin ajan mukainen; sillä Jumalat eivät olleet vielä asettaneet Aadamille hänen ajanlaskuaan.- Kiitos kysymästä.
En usko
- to..
Itse papyrysta en kommentoi, mielikuvituskäännös on mielikuvituskäännös , muutoin:
1)Mikä vuosi teidän jumalallanne nyt on ja kiertääkö hänen valtaistuimensa Kolobia vai mitenkä hän saa yhdestä tähdestä itselleen ajan? Me ihmiset olemme laskeneet että "vuosi" on se määrä päiviä joka omalta planeetaltamme kuluu sen kiertäessä oman tähtensä Vertaamme siis jotain johinkin oman havainnon ja tarpeen mukaan.Miksi kaiken luoja käyttäisi yhtä alkeellista keinoa määritelläksen itselleen "ajan" ?
Näemme paljain silmin muutaman tähden aurinkokuntamme ulkopuolelta ,mutta emme voi nähdä niiden kokoja,näemme pelkän pienen tuikun .Avram siis näki kootkin .paitsi että hän selvästikin oli tarkkanäköisempi kuin muut,niin Kolobin ja sen läheisien tähtien pitää olla hyvin lähellä meitä.Luotaimemme pian viuhahtelevat Jumalan valtaistuimen ohi ja Kolob itse on kauan ollut tähtikartoillamme .Mikä se lähitähdistä on?
Miksi Avramia, joka oli Aatamin jälkeläinen ja kuolevainen kiellettiin takautuvasti tulemasta kuolevaiseksi?
En tiedä miten kristityt ajattelevat, mutta juutalaisuudessa Jumalan valtaistuin/asuinpaikka on kuvakieltä, ei se siis sijaitse missään tietyssä paikassa.Juutalaisuus ei sentään hirttänyt itseään kehtoonsa.
Sitten paluu maan päälle ja realismiin :
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/121607-tiede-seksia-harrastettiin-–-”palvelus-koko-ihmiskunnalle”
- Aspergereille
vertauskuvatkin näyttäyttyvät faktoina, kuulutko siihen erikoiseen joukkoon?
- Totta.
Smithillä oli kieltämättä aspergerin syndroomaan liittyviä piirteitä.
Sinänsä väitteesi on kylläkin väärä. Ongelmana on se, että jotkut "normaalit" eivät tajua assien huumoria, johon kuuluvat muka väärin (tai kirjaimellisesti) ymmärretyt vertauskuvat. Mm. Juice leskinen oli varsinainen sanataituri-assi.
- Tulitpahan
tuonkin taas todistaneeksi. Parempi, että takerrut vain niihin oikeinkirjoitusjuttuihin.
Virheellinen tieto MAP kirkko ei opeta että Jumala asuisi Kolobilla. Tutki tarkemmin esim Abrahamin kirjaa... löydät sen Kolob nimellä mitä siellä opetetaan.
- mielikuvitusjuttuko?
Eikös se mormonien 'Abrahamin kirjakin' ole ihan potaskaa?
mielikuvitusjuttuko? kirjoitti:
Eikös se mormonien 'Abrahamin kirjakin' ole ihan potaskaa?
Ei ole välttämättä potaskaa kun ymmärtää emotionaalisen spiritualiteetin ja siihen liiittyvän grandiositeetin.
- Niinkö olet
antanut itsellesi kertoa?
- historia sen kertoo
Papyruskääröt ovat egyptiläisten hautalöytöjä, joissa kuvataan egyptiläisten hautaamiseen ja jumalien kohtaamiseen. Nykyiset egyptologit tyrmäävät Smithin käännökset väärinä/mielikuvitusversiona ja kääröt ovat myöhemmän ajan hautalöytöjä kuin Abrhamin ajalta.
historia sen kertoo kirjoitti:
Papyruskääröt ovat egyptiläisten hautalöytöjä, joissa kuvataan egyptiläisten hautaamiseen ja jumalien kohtaamiseen. Nykyiset egyptologit tyrmäävät Smithin käännökset väärinä/mielikuvitusversiona ja kääröt ovat myöhemmän ajan hautalöytöjä kuin Abrhamin ajalta.
Smith teki voimakkaan innoituksen vallassa käännöksen vapaan assosiaation konseptilla. Mitä egyptologit sanovat sillä ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä.
- tökerö jäljennetty
lavanpalvelija kirjoitti:
Smith teki voimakkaan innoituksen vallassa käännöksen vapaan assosiaation konseptilla. Mitä egyptologit sanovat sillä ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä.
Mutta egyptiläiset piirsivät omat taideteoksensa kyllä taatusti omien jumalkuviensa ja traditioidensa mukaan - Ei siinä Smithin Abraham takuulla ole uhrattavana muumion paikalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h442915Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062691Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 321884
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141523- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771193
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.721041