Hebr.6:1-2
>>>
6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
6:2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
------------------------------------
Opin alkeet ovat tärkeitä (Hebr. 6:1-2).
Kristillisen uskon perusasioiden tulisi olla selvillä, jotta voisi päästä eteenpäin, kohti täydellisyyttä.
-----Parannus kuolleista teoista.
Sekä Johannes Kastaja (Matt 3:2) että Jeesus (Mark 1:15) aloittivat julistustoimintansa Parannuksen julistamisella.
Mitä Hebr. kirjeen kirjoittaja tarkoittaa kuolleilla teoilla?.
-----Parannuksen julistamiseen liittyi aina kehotus uskoa evankeliumiin.
----- Kasteesta puhutaan monikossa, jolla tarkoitettaneen kristillisen kasteen eroa juutalaisiin pesuseremonioihin ja Johanneksen kasteeseen.
Mikä ero mielestäsi on kristillisellä kasteella ja vanhan liiton pesoilla?
Entä Johanneksen parannuksen kasteella ja kristillisellä kasteella?
------Kätten päällepaneminen voi viitata kasteeseen, sairaiden puolesta rukoilemiseen tai virkaan asettamiseen (esim. 1Tim 4:14).
------Viimeiseksi kirjoittaja käsittelee Kristuksen takaisin tuloa koskevaa opetusta (ylösnousemus, tuomio).
Nämä ovat koko kristillisen uskon peruskivi. Se tulisi olla jo omaksuttuna, jotta voisi pyrkiä täydellisyyteen.
--
Mitä mieltä sinä olet;
-Opetetaanko opin alkeita tämän päivän seurakunnissa tarpeeksi selkeästi?
OPIN ALKEET Hebr.6:1-2
16
100
Vastaukset
- tärkeä avaus
Kristuksen teko on täydellinen. Ne jotka panevat kaiken pelastuksensa toivon YKSIN Kristukseen, elävät Jeesuksen vanhurskaudella puettuina.
Ja Jeesuksen vanhurskaus on TÄYDELLINEN.
Kuten tiedämme myös kristityt liiankin usein heikkoudessaan tarttuvat heikkoihin alkeisvoimiin, joista ehkä kaikkein tunnetuimpia lienevät isiltä jo monien sukupolvien takaa perityt jumalanpalvelustavat ja tottumukset.
KUten olemme täälläkin havainneet, näistä isiltä perityistä tavoista ja tottumuksista tapellaan kynnet verillä päivästä toiseen helluntailaistenkin patrissa. Tuo kaikki kätinään käytetty energia on poissa Kristuksessa kasvamisesta ja uskossa vahvistumisesta, sekäveljellisestä rakkaudesta Jeesuksen omien kanssa. Katseet kääntyvät pois Jeesuksesta Kristuksesta, pelastuksen kannalta toisarvoisiin kysymyksiin, joista tunnetuin tälläpalstalla lienee jokapäiväinen Pyhästä Kasteesta kiistely." Katseet kääntyvät pois Jeesuksesta Kristuksesta, pelastuksen kannalta toisarvoisiin kysymyksiin, joista tunnetuin tälläpalstalla lienee jokapäiväinen Pyhästä Kasteesta kiistely".
>>>>>>
Ymmärsinköhän viestisi oikein?
Onko mielestäsi Hebr.6.luvussa mainitut opin "alkeet" vähemmän tärkeitä asioita, jotka jo voidaan unohtaa?
Miten pyritään täydellisyyteen? Täydellisiähän meistä ei tule, kuin vasta kirkkaudessa. Kuitenkin Sana sanoo; Olakka täydelliset, niin kuin minä olen täydellinen. Onko tuo vaatimus? Mitä tuo täydellisyys on, jota Jeesus tarkoitti?
Täydellisyys, jota tarkoitetaan on sitä, että yhä herkemmin ja herkemmin huomaamme Jumalan tahdon elämässämme ja yhä terävemmin pyrimme olemaan Jumalan johdatuksessa. Ja avaamme korvamme, ei vain kuuntelemaan, vaan myös kuulemaan Jumalaa.
Ennenkaikkea kyse ei ole ensimmäiseksi siitä, että olet oikeaoppinen, vaan siitä on kyse, millä tavalla Sana (Jeesus) asuu meidän sydämessämme. Onko meillä suuret korvat Jumalaan päin ja tahto elää Hänen johdatuksessaan. Onko meillä Jumalan rakkaus? Se on sitä täydellisyyttä, että sitoudumme Häneen kaikessa."Täydellisyys, jota tarkoitetaan on sitä, että yhä herkemmin ja herkemmin huomaamme Jumalan tahdon elämässämme ja yhä terävemmin pyrimme olemaan Jumalan johdatuksessa".
>>>>>>>>>>
Hepr. 5:14
>"...mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta".
-- 1.Kor. 3:2
"Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;..."
Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa.
Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.
Usein tilanne on sama tänäänkin.- OPPIA IKÄ KAIKKI
Hyvä!
Tässä viestissä on jotain psygologistakin.
Keskitie on paras tie, niin tavallisessa arjessa kuin uskon opeissakin ja itsensä kuunteleminen eri asioissa on hyväksi.
Nöyrtyä pitää osata ja tosiasiat pitää huomata.
Se onkin mukavaa, kun meistä ei tule täydellisiä vaan oppia täytyy pyytää ja anoa ylhäältä.
Jumalan tahto elämässä, kun me sen ymmärrämme monet asiat on helppo käsitellä täällä arjenkin kilvoituksen keskellä.
Tapio: >>Opetetaanko opin alkeita tämän päivän seurakunnissa tarpeeksi selkeästi?
Semper.Fidelis, miten sinun seurakunnassasi on Raamatun opetus järjestetty?
Kuka vastaa opin alkeitten opettamisesta?Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis, miten sinun seurakunnassasi on Raamatun opetus järjestetty?
Kuka vastaa opin alkeitten opettamisesta?En halua kommentoida yksittäisen seurakunnan opetusta, ellei siihen tule erityistä tarvetta. On parempi säilyttää keskustelussa laajempi näkökulma, jotta huomio ei kiinnittyisi liian korostetusti tavallisiin ihmisiin ja yhteisöihin.
Raamatun opettajalta vaaditaan totuuden kuuliaisuutta ja nöyrää mieltä Jumalan sanan edessä. Jaakobin tuttu varoitus kuuluu:
"Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion." Jaak.3:1
- eenokki 12
Semper ei halua vastata koska mies näkyy olevan käen munima ja toisten pesässä kasvanut ruokittavana ollut "outolintu" joka nyt liitelee muiden yläpuolella viisauksineen luullen ettei kukaan kykene osoittamaan Semperiä arveluttavaksi lahkolaisuuden erikoismieheksi G-mieheksi joka hän näkyy olevan noissa lahkonaamareissaan.
"Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,
ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.
Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä."
Apostolien teot 24:14- eenokki 12
Semper.Fidelis kirjoitti:
"Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,
ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.
Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä."
Apostolien teot 24:14Semper, ei sinulla ole Apostolin uskoa vaan lahkoista haalittua oppia jota on turha verratakaan Paavalin kirjoituksiin.
Paavali tuomitsee kasteenuusijat sinne mihinkä he kuuluvat ja näin on hyvä Amen! eenokki 12 kirjoitti:
Semper, ei sinulla ole Apostolin uskoa vaan lahkoista haalittua oppia jota on turha verratakaan Paavalin kirjoituksiin.
Paavali tuomitsee kasteenuusijat sinne mihinkä he kuuluvat ja näin on hyvä Amen!"Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon." Matt.8:13
- Semperillä jos kellä
Semper.Fidelis kirjoitti:
"Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon." Matt.8:13
on raitis näkemys nykyseurakunnista ja niiden hapatuksista ja
hänen kirjoituksensa ovat suoria, eikä hän mielistele ihmisiä !
- body
Tällä palstalla on opinalkeet jo aikoja sitten jätetty ja suuntaamme uusiin ulottuvuksiin.
Miksi pitäisi ikivanhoja tapoja tai - tottumuksia jatkuvasti jauhaa, sillä ne ovat menneen maailman toimintoja.
Maailma muuttuu ja meidän on muututtava mukana, muuten kumartelemme menneisyyden haamuja. >"Mitä Hebr. kirjeen kirjoittaja tarkoittaa kuolleilla teoilla?."<
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niin kuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensä hillitseminen.
23 Sellaista vastaan ei ole laki.
24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.[Gal. 5:19-24]- body
Käytäntö testaa aina oppien ja ideoitten toimivuuden ja elleivät ne toimi käytännössä, sellaiset huuhaat saa unohtaa ja hengellisyys on illuusioita täynnä.
mm. tuo 24 " ja ne jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen..."
yhtä puppua tuollaiset naulitsemiset, sillä ne ei näy missään.
Paavali oli mestari illuusioitten kehittämisessä, mutta käytännössä ne on yhtä tyhjän kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433364Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3602435Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162415Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!801688- 861375
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541060SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69956- 73896
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25732Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4684