Map-Lauluista

Haluaisin aloittaa keskustelun MAP-lauluista, jotka ovat laulukirjassamme ja etenkin niistä, jotka ovat lähtöisin MAP-kirkon jäseniltä. Mielestäni vastustajien kuvaamanlaisessa kirkossa ei voisi olla näin hengellisiä ja kohottavia tekstejä sisältäviä lauluja, joiden sävel on myös hyvin kaunista kuultavaa.
Minä koen näissä hyvin voimakasta Hengen innoitusta: Tässä pari esimerkkiä:

Laulu no. 5 On Vapahtaja Israelin

1. On Vapahtaja Israelin valomme ain, Hält armo ja siunaus on. Hän päiväimme siimes on, yön turva vain, Tuo Kuningas voittamaton.

2. Hän saapuu, sen tiedämme, laumansa luo Ja Siioniin hellien vie. Miks itkisi murheiden laaksossa tuo Tai harhaisi korvessa tie?

3. Kuink outoina oomme me kulkeneetkaan Ja puoleesi huokaelleet! Siit uskottomat kävi riemuitsemaan, Vaan kohta oomme vapahtuneet.

4. Mut Siionin lapsille Jumala soi Jo merkkinsä ilmestyä. Sun on valtakunta, et peljätä voi! Vapahduksen hetki on lähellä.

5. Taas katseesi, Herra, Sä puoleemme suo, Niin lohtua sielumme saa, Ja kaipuumme pyhyyteen istuimes luo Syömmen toivolla taas virvoittaa.

6. Hän katsoo! ja enkelit riemuitsevat: Pian käskynsä kuuluu jo uus.

7. Hän puhuu! ja kiitostaan kajahtavat Maa, taivas ja iankaikkisuus.

Sanat: William W. Phelps, 1792-1872; Joseph Swainin (1761-1796) mukaan.
Sisältyi ensimmäiseen MAP-laulukirjaan 1835 Sävel: Freeman Lewis, 1780-1859

Pyhien kirjoitusten viitteet: 2.Moos 13:
21 Herra kulki päiväsaikaan pilvipatsaassa heidän edellään näyttäen heille tietä ja yöllä tulipatsaassa valaisten heidän tietään, niin että he saattoivat kulkea sekä päivällä että yöllä. 22 Pilvipatsas oli jatkuvasti kansan edellä päivällä ja tulipatsas yöllä.
1. Ne. 22:
12 Sen vuoksi hän tuo heidät jälleen pois orjuudesta, ja heidät kootaan yhteen perintömaihinsa; ja heidät tuodaan pois synkeydestä ja pimeydestä, ja he tulevat tietämään, että Herra on heidän Vapahtajansa ja heidän Lunastajansa, Israelin eVäkevä.

43

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa

MAP-laulu no. 16 On tielleni mies murheiden

1. On tielleni mies murheiden Niin usein käynyt päällä maan. Kun kuulin pyynnön hiljaisen, En kieltää voinut milloinkaan. Hän mistä tuli, tuskain mies, Tai minne kulki , ken sen ties, Tai miksi mielestäni en Pois saanut tuskaa silmien.

2. Hän kerran saapui vaieten, Kun pöydän ääreen istahdin, Ja vaikka olin nälkäinen, Soin hälle kaiken kuitenkin. Hän leivän mursi siunaten, Myös mulle taittoi hiukkasen. Mä tuota palaa kannikan Nyt vertaan mannaan taivahan.

3. Mä jälleen hänet nähdä sain, Kun lähteen luona janoissaan Vierellä vetten virtaavain Ei jaksa juomaan kurkoittaa. Taas kulkijalle avun soin Ja hänet lähteen luokse toin. Hän joi ja antoi mullekin. En janonnut mä sittemmin.

4. Kun talven viimat temmelsi, ja hanget peitti koko maan, Mä kuulin, kuinka vaikersi Nyt yössä viluissaan. Kun löysin raukan, vieraaksi Toin hänet kohta luokseni ja ruokin, peitin vuoteeseen – Sain paratiisin sydämeen.

5. Tien varressa taas hänet näin, Hän siellä makas haavoissaan. Mä sidoin haavat ystäväin Ja autoin jälleen toipumaan. Kun häntä ruokin, hoitelin, Myös omat haavat paransin Ja sydämeni särkyneen Sain siten ehjäks uudelleen.

6. Kahleissa oli viaton Nyt tuomittuna kuolemaan. Keskelle vihan, ahdingon Mä riensin häntä auttamaan. Hän pyysi äänin murtuvin, ett puolestansa kuolisin. Vereni tunsin kylmenneen, Vaan voimaa sain ja huusin: ”Sen teen!”

7. Niin silloin verho poistettiin, Ja tunsin, ketä palvelin. Naulojen jäljet huomasin, Näin edessäni Kristuksen. Hän lausui: ”Saavu luokseni, Sä lievitithän tuskaani. Et kääntynyt pois häveten, On sulla paikka ikuinen.”
      Sanat: James Montgomery, 1771-1854 sävel: George Coles, 1792-1854, muk. Tämä laulu oli profeetta Joseph Smithin lempilaulu ja sen lauloi John Taylor Carthagen vankilassa, ennen Josephin marttyyrikuolemaa. Ks. History of the Church, 6:614-615
      Pyhien kirjoitusten viitteenä: Matt.25:

31 "Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. 32 Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. 33 Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. 34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. 35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. 36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'
      37 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? 38 Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? 39 Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?' 40 Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
      Moosia 2:17
      17 Ja katso, minä kerron teille tämän, jotta te oppisitte viisautta; jotta oppisitte, että kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa.

• Ent. jäsen

Tämän sanat voivat olla MAP-kirkon omat, mutta alunperin sävellys on Mozartia.

Kirkossa lauletaan toistakin Mozartin sävelmällä, en muista nyt juuri, että mikä laulun nimi. Laulussa on ainakin sellainen kohta kuin:

"On kirkossamme päällä maan, lusteita päässyt kasvamaan,
        vaan pian Herra niittää sen, pois kitkee joka lustehen.
        Pian elonkorjuun aika saa!
        Enkelten laulu kajahtaa, enkelten laulu kajahtaa."

Yleensä hengelliset laulut on kauniita, monet niistä ovat yhteisiä monille eri kirkkokunnille. Olen kuullut ainakin Vapaakirkon, helluntaiseurakunnan ja Pelastusarmeijan tilaisuuksissa MAP-kirkon aikoinani tutuiksi tulleita sävelmiä - tosin sanat on olleet eri.

• 86
        Moittiakko sinun täytyy kun näät toisten vikoja? Katso ensin eikö niitä löydy myöskin sinusta? Älä särje ystävyyttä,Vahvista vain mielummin Sanat lausumasi syyttä Haavoja lyö sinuunkin.
        Älä leikilläsi edes Mainetta vie veljies, Paljon pahaa aikaan saattaa Leikki sellainen kenties. Älä usko sokeasti, Mitä jostain sanotaan. Parjattuja useasti ovat parhaat päällä maan.

• nenada kirjoitti:

86
        Moittiakko sinun täytyy kun näät toisten vikoja? Katso ensin eikö niitä löydy myöskin sinusta? Älä särje ystävyyttä,Vahvista vain mielummin Sanat lausumasi syyttä Haavoja lyö sinuunkin.
        Älä leikilläsi edes Mainetta vie veljies, Paljon pahaa aikaan saattaa Leikki sellainen kenties. Älä usko sokeasti, Mitä jostain sanotaan. Parjattuja useasti ovat parhaat päällä maan.

110 Oi laula Hänen rakkauttaan
        Oi laula Hänen rakkauttaan ken jätti kodin taivahan. Tuo suunnitelma ihmeinen: Hän kuoli vuoksi ihmisen.
        Niin kuoli Hän Golgatalla lunastaakseensa maailman. Oi Hoosianna nimelleen, maat taivaat yhtyy kiitokseen

Niin ihanaa on kohdata ja muistoksensa nauttia, nuo merkit Hänen uhrinsa, Näin rakkaus usko uudistaa
        Niin kuoli Hän...

Oi suuri yhteys suloinen, mi silloin valtaa sydämen, kun ystävät näin yhtyvät, nimeään Pyhää kiittävät.
        Niin kuoli hän...

• nenada kirjoitti:

Oi laula Hänen rakkauttaan ken jätti kodin taivahan. Tuo suunnitelma ihmeinen: Hän kuoli vuoksi ihmisen.
        Niin kuoli Hän Golgatalla lunastaakseensa maailman. Oi Hoosianna nimelleen, maat taivaat yhtyy kiitokseen

Niin ihanaa on kohdata ja muistoksensa nauttia, nuo merkit Hänen uhrinsa, Näin rakkaus usko uudistaa
        Niin kuoli Hän...

Oi suuri yhteys suloinen, mi silloin valtaa sydämen, kun ystävät näin yhtyvät, nimeään Pyhää kiittävät.
        Niin kuoli hän...

Linkit löytyy jos menee lds.orgiin ja siitä musikkiin siellä on kaikki kirkon virallisten laulukirjojen nuotit ja mp3 laulut musikkina tai laulumukana.

• R. Sitia

• Ev.lut.
        nenada kirjoitti:

Niin kuoli Hän...

Niin kuoli hän...

"Niin kuoli Hän Golgatalla lunastaakseensa maailman. Oi Hoosianna nimelleen, maat taivaat yhtyy kiitokseen"

Tämä voisi olla vaikka jostain kristittyjen laulusta. Siinä todetaan Golgatasta aivan oikein. Ei sanaakaan Getsemanen "lunastuksesta."

• Lehi
        Ev.lut. kirjoitti:

"Niin kuoli Hän Golgatalla lunastaakseensa maailman. Oi Hoosianna nimelleen, maat taivaat yhtyy kiitokseen"

Tämä voisi olla vaikka jostain kristittyjen laulusta. Siinä todetaan Golgatasta aivan oikein. Ei sanaakaan Getsemanen "lunastuksesta."

Me nautitaan sakramenttiä juuri ristillä tapahtuneen uhrin muistoksi, ei Getsemannen, vaika siellä tapahtuikin yksi sovitukseen liityvä tärkeä tapahtuma.

Toisaalta: Ei kai laulumme olisi kristillisä ellemme olisi kristittyjä?

• Oodi keväälle
        Lehi kirjoitti:

Me nautitaan sakramenttiä juuri ristillä tapahtuneen uhrin muistoksi, ei Getsemannen, vaika siellä tapahtuikin yksi sovitukseen liityvä tärkeä tapahtuma.

Ei kristittyjen laulujen laulaminen tee mormoneista kristittyjä - onhan Smith 'lainannut' Raamatusta ja muilta uskonnoiltakin tapoja. Voithan vaihteeksi 'lainaa' vaikka 'Partisaanivalssia' tai vaikka 'Oodi Ilolle', joka on nyt on tosi suosittu Olavi Uusivirran versio.

• Ev.lut.
        Lehi kirjoitti:

"Me nautitaan sakramenttiä juuri ristillä tapahtuneen uhrin muistoksi, ei Getsemannen, vaika siellä tapahtuikin yksi sovitukseen liityvä tärkeä tapahtuma."

Getsemanessa ei ole tapahtunut mitään sovitukseen liittyvää. Raamattu ei anna mitään tukea tuollaiselle väitteelle.

Väitteesi on hassu muutenkin, kun yhdessä ketjussa on jo selvinnyt, että te ette mitenkään vietä pitkää perjantaita. Liityy siihen, että te pelkäätte ristiä.

• Lehi
        Ev.lut. kirjoitti:

"Me nautitaan sakramenttiä juuri ristillä tapahtuneen uhrin muistoksi, ei Getsemannen, vaika siellä tapahtuikin yksi sovitukseen liityvä tärkeä tapahtuma."

Getsemanessa ei ole tapahtunut mitään sovitukseen liittyvää. Raamattu ei anna mitään tukea tuollaiselle väitteelle.

Väitteesi on hassu muutenkin, kun yhdessä ketjussa on jo selvinnyt, että te ette mitenkään vietä pitkää perjantaita. Liityy siihen, että te pelkäätte ristiä.

Tiedoksi sinulle: 1) Alkukristityt viettivät aluperin pääsiäistä ylösnousemuksen muistoksi. 2) Ortodoksien pääsiäisen vietto painottuu Kristuksen ylösnousemuksen muistoksi. 3) Pitkäperjantai ei ole yleinen vapaapäivä Yhdysvalloissa.

Näin ollen noudatamme alkukristittyjen tapaa viettää pääsiäistä Jeesuksen ylösnousemuksen muistoksi.

Sitten kysymys: Miksi luterilaisilla on kaksi pääsiäispäivää, kun Kristuksen ylösnousemus kuolleista tapahtui vain yhtenä päivänä?

• se menee näin
        R. Sitia kirjoitti:

Hmm.. Tälle lasten aivopesulaululle "I Want to Be a Missionary Now " löysin vain sanat:
        http://www.lds.org/ldsorg/v/index.jsp?hideNav=1&locale=0&sourceId=e3032ddde9c20110VgnVCM100000176f620a____&vgnextoid=198bf4b13819d110VgnVCM1000003a94610aRCRD

Löytyykö tästä laulusta myös suomenkielistä versiota?

LÄHETYSSAARNAAJA

Lähetyssaarnaaja mä olla tahdon nyt. En voi oottaa, kunnes vanhenen. Oma todistus mulla Herran työstä on. Lapsena jo tahdon kertoa mä sen.

Kerron kirkostamme ystävilleni, Kerron, kuinka siellä onnen saan. Kerron, kuinka syntyi kirja Mormonin, Kuinka saatiin jälleen kirkko päälle maan.

Lähetyssaarnaaja mä olla voin jo nyt Eikä tarvitse mun odottaa. Elän niin kuin kirkossa oppinut mä oon. Niin mä uskostain jo kaikille voin todistaa, Niin uskostain jo voin mä todistaa.

• näin se menee
        R. Sitia kirjoitti:

Hmm.. Tälle lasten aivopesulaululle "I Want to Be a Missionary Now " löysin vain sanat:
        http://www.lds.org/ldsorg/v/index.jsp?hideNav=1&locale=0&sourceId=e3032ddde9c20110VgnVCM100000176f620a____&vgnextoid=198bf4b13819d110VgnVCM1000003a94610aRCRD

Löytyykö tästä laulusta myös suomenkielistä versiota?

KUN VARTUN HIUKAN VANHEMMAKSI

Kun vartun hiukan vanhemmaksi, Kai kutsun Herran työhön saan. Oi kunpa silloin valmis oisin Mä Herran pyhää sanaa muille kertomaan.

Kas silloin muitten kanssa jakaa Saan kalliin tiedon aartehen. Mä Herran työhön päästä tahdon Ja nuoruuteni käyttää Häntä palvellen.

• R. Sitia
        se menee näin kirjoitti:

LÄHETYSSAARNAAJA

Lähetyssaarnaaja mä olla tahdon nyt. En voi oottaa, kunnes vanhenen. Oma todistus mulla Herran työstä on. Lapsena jo tahdon kertoa mä sen.

Kerron kirkostamme ystävilleni, Kerron, kuinka siellä onnen saan. Kerron, kuinka syntyi kirja Mormonin, Kuinka saatiin jälleen kirkko päälle maan.

Lähetyssaarnaaja mä olla voin jo nyt Eikä tarvitse mun odottaa. Elän niin kuin kirkossa oppinut mä oon. Niin mä uskostain jo kaikille voin todistaa, Niin uskostain jo voin mä todistaa.

Kiitos. Voin kuvitella kuinka herttaista on kun kolmevuotiaat tuota laulavat.

• tode*
        Lehi kirjoitti:

Tiedoksi sinulle: 1) Alkukristityt viettivät aluperin pääsiäistä ylösnousemuksen muistoksi. 2) Ortodoksien pääsiäisen vietto painottuu Kristuksen ylösnousemuksen muistoksi. 3) Pitkäperjantai ei ole yleinen vapaapäivä Yhdysvalloissa.

Näin ollen noudatamme alkukristittyjen tapaa viettää pääsiäistä Jeesuksen ylösnousemuksen muistoksi.

Sitten kysymys: Miksi luterilaisilla on kaksi pääsiäispäivää, kun Kristuksen ylösnousemus kuolleista tapahtui vain yhtenä päivänä?

mistäpä, Lehi, keksit kertoa, että alkuseurakunta vietti Pääsiäistä juuri ylösnousemuksen muistoksi?

• Lehi
        tode* kirjoitti:

mistäpä, Lehi, keksit kertoa, että alkuseurakunta vietti Pääsiäistä juuri ylösnousemuksen muistoksi?

Ei tuota tarvitse keksiä kun se on julkista tietoa. Hain tosin omasta tietosanakirjasta todisteita asian tueksi, mutta en löytänyt. Siksi Wikipedia saa riitää tietolähteeksi:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pä!

Tekstin alkulause kuuluu: "Pääsiäinen on kristinuskon vuotuisjuhla, jota vietetään Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen juhlana. Ylösnousemus on kristillisen uskon ydinkohtia,..."

On loogista ajatella, että kristillisen uskon ydinkohta oli myös alkuperäisen pääsiäisen juhlan aihe. Minulla pitäisi olla vuoden 1958 tietosanakirja, jotta voisin esittää pääsiäisen historian täsmällisesti.

Minusta riitää tässä yhteydessä viitata ortodoksien perinteeseen: Ylösnousemus on ortodoksisen pääsiäisen kohokohta, kun luterilaisessa perinteessä se painotuu Pitkäperjantain surujuhlaan. uskon kristillisen pääsiäisen säilyneen alkuperäisemässä merkityksessä juuri Ortodoksisen kirkon piirissä.

Venäjällä sunnuntai on nimeltään "ylösnousemus". Siinäkin ilmenee kristillinen pääpaino.

• Otso46
        Ent. jäsen kirjoitti:

Tämän sanat voivat olla MAP-kirkon omat, mutta alunperin sävellys on Mozartia.

Kirkossa lauletaan toistakin Mozartin sävelmällä, en muista nyt juuri, että mikä laulun nimi. Laulussa on ainakin sellainen kohta kuin:

"On kirkossamme päällä maan, lusteita päässyt kasvamaan,
        vaan pian Herra niittää sen, pois kitkee joka lustehen.
        Pian elonkorjuun aika saa!
        Enkelten laulu kajahtaa, enkelten laulu kajahtaa."

Yleensä hengelliset laulut on kauniita, monet niistä ovat yhteisiä monille eri kirkkokunnille. Olen kuullut ainakin Vapaakirkon, helluntaiseurakunnan ja Pelastusarmeijan tilaisuuksissa MAP-kirkon aikoinani tutuiksi tulleita sävelmiä - tosin sanat on olleet eri.

On kirkossamme päällä maan.. Sanat John Newton 1723-1807 on mm Amerikan Luterilaisen synodin laulukirjassa. Englanniksi Though In The Outward Church Below. Löytyi googlettamalla yhdessä hakutuloksessa kerrottiin laulu löydetyn 81 laulukirjassa

• 'Turust

Laita Unski äänitiedosto linkki jossa soitat trumpetilla noita virsiä.

Muuten terveisiä Turust

• Unski,

Harkitaan asiaa. Terveisin sinullekkin Turust.

• R. Sitia

Mikäs tämän mormonien henkilöpalvontalaulun "Praise to the Man" (alkuperäiseltä nimeltään lauluhan oli Joseph Smith) suomenkielinen nimi on?

Tässä Tabernaakkelikuoron esitys:
      http://www.youtube.com/watch?v=k5id63Twddk

• Ent. jäsen

"Kunnia profeetan, ken seurasi Herraa,
        petturit, tyrannit nyt vainoavat häntä turhaan!
        enkelten joukossa hän veljiä ohjaa,
        kuolema sankarin päästi pauloistaan"

En enää muista, millä nimellä tää oli MAP-laulukirjassa :)

• Lehi

Kunnia miehelle s.15

1. Kunnia miehelle , ken tuntea sai Herran!
        Voideltu profeetta hän on Jeesuksen.
        Kansat ja kuninkaat viel kiittää hänt kerran
        Työstänsä viimeisen armotalouden.

"Kunnia profeetan, ken taivaaseen astui!
        Petturit tyrännit nyt turhaan häntä vainoaa.
        Joukossa Jumalten hän veljensä muistaa
        Vapaana vallasta kuoleman."

2. Kunnia muistolleen, hän marttyri uljas
        Surman sai luodista salamurhaajan.
        Puhdas on verensä, se taivaaseen huutaa
        Maailman kiitäissä työstä profeetan.

"Kunnia profeetan, ken taivaaseen astui!..."

3. Pappeuden avaimet ja kunnia suuri,
        Iankaikkisesti hän niitä kantaa saa.
        Uskonsa kautta valtakuntaansa astuu,
        Kruununsa profeetain joukossa saa.

4. Uhria seuraa aina siunaus Herran.
        Muista siis, maailma, veri martyyrin.
        Totuuden puoleen maailma kääntyy,
        Miljoonat tuntee viel "veli Josephin".

Sanat: William W. Phelps, 1792-1872

Sävel: Sktlantilainen kansansävelmä

• Lehi
        Lehi kirjoitti:

Kunnia miehelle s.15

Koska tapanani ei ole panna pelkästään lainatua tekstiä ilman selitystä, niin seltettäköön laulun sisältö tässä.

Laulun aiheena on Joseph Smithin marttyyrikuolema ja profeetan työ, jonka oli suoritanut maan päällä. Salamurhan jälkeen Joseph Smithiä on turha vainota, koska hän ei ole enää kuoleman alainen. Sen sijaan Joseph tulee saamaan samanlaisen aseman uskontojen joukossa, joka nyt on Paavalilla ja Jeesuksella.

Maailma tulee yhdistämään Joseph Kristukseen samalla tavalla kuin Paavali yhdistetään Jeesuksen elämäntyön jatkajana kristikunnan historiassa.

• Ent. jäsen
        Lehi kirjoitti:

Koska tapanani ei ole panna pelkästään lainatua tekstiä ilman selitystä, niin seltettäköön laulun sisältö tässä.

Laulun aiheena on Joseph Smithin marttyyrikuolema ja profeetan työ, jonka oli suoritanut maan päällä. Salamurhan jälkeen Joseph Smithiä on turha vainota, koska hän ei ole enää kuoleman alainen. Sen sijaan Joseph tulee saamaan samanlaisen aseman uskontojen joukossa, joka nyt on Paavalilla ja Jeesuksella.

Maailma tulee yhdistämään Joseph Kristukseen samalla tavalla kuin Paavali yhdistetään Jeesuksen elämäntyön jatkajana kristikunnan historiassa.

Laulusta on ilmestynyt uusi suomennos sitten minun aktiivijäsenaikojeni.
        Onpa hyvä, kun en enää ole mukana. Laulaiosin vanhoilla sanoilla, vanhasta muistista :)

• Ent. jäsen kirjoitti:

Laulusta on ilmestynyt uusi suomennos sitten minun aktiivijäsenaikojeni.
        Onpa hyvä, kun en enää ole mukana. Laulaiosin vanhoilla sanoilla, vanhasta muistista :)

Tästä on jo enemmän kuin kymmenen vuotta, kun MAP-laulukirja uusittiin. Joitakin lauluja jätettiin pois ja joitakin otettiin tilalle. Uusi suomennos on tarkempi alkuperäisen tekstin kanssa. Mukana on myös muiden uskontokuntien käyttämiä lauluja ja virsiä.

• Ent. jäsen
        Lehi kirjoitti:

Kunnia miehelle s.15

Tästä Joseph Smithiä ihannoivasta laulusta mormonien monijumalaisuus taas pompsahti silmille:

Siis: Joukossa JUMALTEN hän veljensä muistaa...

Apua! Onneksi pääsin irti monijumalaisesta hirvityksestä. Kiitos Korkeimman, maan ja taivaan luojan jas elämän ylläpit'j'n iankaikkisesta iankaikkiseen.

• pohjanmaalta

Tähän sopii hyvin jatkoksi suomalainen laulu: Isontalon Antti ja Rannanjärvi jutteli kahden kesken: 'Tapa sinä kauhavan ruma vallesmanni, niin minä nain sen komian lesken'.

Ei tätäkään tarvitse selitellä.....

• tode*

käyttävätkö MAP-nuoretkin noita tabernaakkeli-biisejä?

• Riippuu nuorista. Kaikillahan on vapaa tahto myös musiikkiin.

• tode*
        Unski kirjoitti:

Riippuu nuorista. Kaikillahan on vapaa tahto myös musiikkiin.

eikö nuorenne ole musiikkivastuissa kirkonmeiningeissänne?

• tode* kirjoitti:

eikö nuorenne ole musiikkivastuissa kirkonmeiningeissänne?

"eikö nuorenne ole musiikkivastuissa kirkonmeiningeissänne?" Mitähän tälläkin tarkoittanet. Minä tarkoitin musiikin kuuntelua ja esittämistä yleensä. Ja nuoremme on ohjeistettu ainoastaan välttämään sopimattomia sanoituksia. Musiikki voi olla hyvinkin laaja-alaista. Kokouksissamme pidätymme, niin nuoret, kuin vanhemmatkin kuuntelemaan ja esittämään vain hengellistä musiikkia.

• tosijuttu se on
        Unski kirjoitti:

"eikö nuorenne ole musiikkivastuissa kirkonmeiningeissänne?" Mitähän tälläkin tarkoittanet. Minä tarkoitin musiikin kuuntelua ja esittämistä yleensä. Ja nuoremme on ohjeistettu ainoastaan välttämään sopimattomia sanoituksia. Musiikki voi olla hyvinkin laaja-alaista. Kokouksissamme pidätymme, niin nuoret, kuin vanhemmatkin kuuntelemaan ja esittämään vain hengellistä musiikkia.

Ilmankos ne nuoret häippäsee ja eroaa mormonikirkosta heti kun tulevat aikuisiksi.

• tode*
        Unski kirjoitti:

minä tarkoitin nuorten omaa musiikkia, onko sitä ja sallitaanko sitä "jumalanpalveluksissa" , vai pyhäkoulujako ne ovatkaan kokoontumisenne..?

Missä roolissa musiikki on tilaisuuksissanne?

• Ent. jäsen
      • Kaunis laulu ja hyvä esittäjä. Kuuntelen mielelläni tällaista musiikkia ja sanatkin ovat evankeliumin mukaisia.

• eikös vain

Tää ainakin on erityinen mormonilaulu

163 SONS OF MICHAEL, HE APPROACHES? (Edward L. T. Harrison - Charles J. Thomas)

Seems it reflects the Adam-God doctrine of BY. Can't remember ever hearing it anywhere.

Sons of Michael, he approaches! Rise, the ancient Father greet;
      Bow, ye thousands, low before him; Minister before his feet;
      Hail, hail the Patriarch's glad reign,
      Hail, hail the Patriarch's glad reign,
      Spreading over sea and main.

Sons of Michael, 'tis his chariot Rolls its burning wheels along!
      Raise aloft your voices million In a torrent power of song:
      Hail, hail our Head with music soft!
      Hail, hail our Head with music soft!
      Raise sweet melodies aloft!

Mother of our generations, Glorious by great Michael's side,
      Take thy children's adoration; Endless with thy Lord preside;
      Lo, lo, to greet thee now advance,
      Lo, lo, to greet thee now advance
      Thousands in the glorious dance!

Raise a chorus, sons of Michael, Like old Ocean's roaring swell,
      Till the mighty acclamation Through rebounding space doth tell
      That, that the Ancient One doth reign,
      That, that the ancient One may reign
      In his Paradise again!

• Tämä on täysin outo minulle. Laitappa linkki siihen, onkohan ees MAP lauluja?

• eikös vain
        nenada kirjoitti:

Tämä on täysin outo minulle. Laitappa linkki siihen, onkohan ees MAP lauluja?

Numero 163 pienessä mustanahkaisessa amerikkalaisessa LDS laulukirjassa

HYMNS Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints
        Printed by the Deseret Book Company
        Salt Lake City, Utah

Copyright, 1975
        By
        Corporation of The President
        Church of Jesus Christ of Latter-day Saints
        Revised and enlarged

Twenty-second Printing of Pocket Edition, 1977

Prefacen ovat allekirjoittaneet tutut nimet David O. McKay, J. Reuben Clark ja Henry D. Moyle.

Nimenomaan siis mormonilaulu.

• Tämä on eräs lempi sakramentti laulujani.
      Oi Jeesuksen laupeus mi mua varjoaa, oi armoa suurta mink aina hän trajoaa.
      Hän karsi mun vuokseni ristiä kantaen, Hän vertansa vuodatti henkensä antaen.
      Oi armo suuruutta ett on hän henkensä mun vuoksein antanut, oi armon suuruutta armon suuruutta.
      Oi ihme hän synnistä tahtoo mun puhdistaa, näin ylpeän penseän sieluni vapahtaa.
      Suo kurjalle mulle Hän armonsa huomion, näin poistaen päältäni katkeran tuomion.
      Oi armon suuruutta....
      Oi naulitut käden mi velkamme maksoivat, Mik uhri ja sääli näin kärsiä jaksoivat.
      Käyn armonsa istuimen juurelle kiittäen ja polvistun käteni yhtehen liittäen.
      Oi armon....

• Tuo on minunkin yksi lempi sakramenttilaulu. Tässä myös yksi lisää:
        Oi, katso Lunastajamme No: 112 Map-lauluja

Oi, katso Lunastajamme, Hän kuolee meidän eestämme. Hän kuolee vuoksi syntien, Hän kuolee vuoksi syntien Antaakseen meille kirkkauden.

Ivaten miehet keisarin Naulaavat Hänet ristihin Ja painavat viel pilkaten, Ja painavat viel pilkaten Tuon piikkikruunun otsalleen.

Hän vaikka riippui tuskissaan, Ei vaikertanut ollenkaan. Näin Isän tahdon täytti Hän, Näin Isän tahdon täytti Hän, Tehtävän pyhän ylevän.

Isä tää malja huuliltain Ota jos tahtos niin on vain . Mä täytin kaikki käskysi, Mä täytin kaikki käskysi, Nyt ota henkein luoksesi.

Pää painuu päivä häpeissään Vetäytyy pilveen synkimpään, Maa järkkyy huoahtaa, Maa järkkyy huoahtaa, On kuollut Herra Jumala.

Hän elää, elää jällehen. Lausuen siitä kiitoksen Tään sakramentin nautimme, Tään sakramentin nautimme, Ja askeleitaan seuraamme.

• Miuku

Kuulin kerran, että mormoneilla on kauniin sanat Sibeliuksen Finlandia-hymniin. Ne alkoivat, että Keep still my soul.

• 16+9

Suomalaisessa MAP-kirkon laulukirjassa on V. A. Koskenniemen sanat, jotka alkavat: "Oi Suomi, katso, sinun päiväs koittaa,..."

• lisä tieto

Toivois että mormoonit vastaa noihin kysymyksiin mitä on esitetty eikö olis asiallista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2742
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      17
      2291
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1875
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1063
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe