Usein kuulee jonkun ihmisen sanovan että hänellä on kristilliset elämänarvot. Minulle on kuitenkin jäänyt hieman epäselväksi mitä nämä ihmiset yleensä tällä tarkoittavat ja miten nämä arvot poikkeavat muista elämänarvoista. Siispä haluaisin kuulla näkemyksenne seuraavista asioista:
1. Mitä mielestäsi ovat tärkeimmät kristilliset elämänarvot?
2. Onko joku näistä sinulle erityisen tärkeä tai joku jota et koe tärkeäksi?
3. mikä kristillisistä arvoista on täysin poikkeuksellinen eikä sitä löydy muista uskonnoista tai filosofisen pohdiskelun kautta?
4. onko joku kristillisistä arvoista sellainen jota et voi kuvitella muidenkin kuin kristillisesti ajattelevien noudattavan tai hyväksyvän?
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen. Toivottavasti tämä selventää käsitystäni siitä, mitä ns. kristilliset arvot todella ovat.
Mitä ovat kristilliset arvot?
7
976
Vastaukset
- Kristitty Jeesukses´
Jeesuksen Isän opetukset Uudessa Testamentissa.
Kaikki Jeesuksen Jumalassa on tärkeää, toki on maailmassa luotuna ja ihmisissäkin paljon monenlaista. Myös Jumalan Vastustajalla on erikoinen asema koko luomakunnassa.
3. mikä kristillisistä arvoista on täysin poikkeuksellinen eikä sitä löydy muista uskonnoista tai filosofisen pohdiskelun kautta?
Isä Jumala ja Poika Jeesus ja Totuuden Henki, samoin Jumalan valtakunta Uudessa Jerusalemissa.
4. onko joku kristillisistä arvoista sellainen jota et voi kuvitella muidenkin kuin kristillisesti ajattelevien noudattavan tai hyväksyvän?
Jeesuksen veren sovitus ja todistus.
Ei eksytä Isän ja Pojan ja Hengen opetuksesta ja lapseudesta ja runsaana asukoon sydämissämme Jumalan elävä sana.- KysyväEiEksy
"Jeesuksen Isän opetukset Uudessa Testamentissa."
Aika lavea vastaus. Voisitko täsmentää edes muutamia sinulle erityisen tärkeitä asioita?
"3. mikä kristillisistä arvoista on täysin poikkeuksellinen eikä sitä löydy muista uskonnoista tai filosofisen pohdiskelun kautta?
Isä Jumala ja Poika Jeesus ja Totuuden Henki, samoin Jumalan valtakunta Uudessa Jerusalemissa."
Nämä eivät ole arvoja vaan kristinuskon keskeisiä asioita.
- vanha ja vakaa
Älä tee toiselle sitä mitä et itsellesi tahtoisi tehtävän.
Tosin se ei ole yksin kristillinen arvo. - ne tärkeimmät
Meidän sydämiimme on tänään "syntynyt" Vapahtaja, ja hän on totisesti ylösnoussut!
1-3. Kaikkein tärkein ja erityisen tärkeä, jota ei löydy muista uskonnoista on kristinuskossa se asia, että Jeesus on kuollut meidän syntiemme puolesta, että me saamme olla vapaita! Se on ihana vapauttava kokemus: "Teille on tänään syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus Herra!" Se on ilosanoma kaikille ihmisille.
Toinen aivan ihana asia on se, että HÄN ON TOTISESTI YLÖSNOUSSUT! Ja mitä se merkitsee? Se merkitsee sitä, että mekin saamme kokea saman eräänä päivänä, eli mekin nousemme ylös - totisesti! - !!! Näin on tosi !!!
Vain uudestisyntyneellä eli uskoon tulleella ja parannusken tehneellä voi olla kristillisiä arvoja.
Kristilliset arvot uskoon tulleet elämässä toteutuvat kirkkojen ulkopuolella tapahtuvassa alkuperäinen kristinuskon mukaisessa hengellisessä seurakuntaelämässä. Näin otamme vastaan Jumalan tahdon kaikkine oppeineen ja elämäntapoineen.
Tämä ratkaisee:
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=3706
Linkissä olevan Lutherin vihapuheen johdosta Israel olisi oikeutettu kieltämään kaiken luterilaisen toiminnan maassaan.
! - KysyväEiEksy
Kummallisen vaikea ihmisten on vastata kysymykseen arvoista. Onko niin että he eivät itsekään tiedä mitä Kristilliset arvot oikeastaan ovat?
- -
Elämän sekavuuden hyväksyminen ja sen mukaan eläminen.
Tykkään ainakin näistä Uuden testamentin kohdista:
- Jos joku tulee minun luokseni eikä vihaa isäänsä ja äitiään ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa sieluaankin, niin hän ei voi olla minun opetuslapseni. (Luukas 14:26)
- Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, niin rakkaus Isään ei ole hänessä; sillä mikään maailmassa – lihan halu ja silmien halu ja elämän varallisuuden komeileva näyttäminen – ei ole Isästä, vaan on maailmasta. (1. Johanneksen kirje 2:15-16)
- Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut aiheuttamaan jakautumisen: mies on isäänsä vastaan ja tytär äitiään vastaan ja nuori vaimo anoppiaan vastaan. Tosiaankin, ihmisen vihollisia tulevat olemaan hänen omat huonekuntalaisensa. Joka on kiintynyt isäänsä tai äitiinsä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni, ja joka on kiintynyt poikaansa tai tyttäreensä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni. Ja joka ei ota vastaan kidutuspaaluaan eikä seuraa minun jäljessäni, ei ole minun arvoiseni. Joka löytää sielunsa, tulee kadottamaan sen, ja joka kadottaa sielunsa minun tähteni, tulee löytämään sen. (Matteus 10:34-39)
Myös tällaiset Vanhan testamentin lauseet saavat sydämeni palamaan:
- Varokaa kukin omaa toverianne, älkääkä panko luottamustanne kehenkään veljeen. Sillä jokainen veli tunkemalla tunkee toista syrjään, ja panettelijana kuljeskelee jokainen toveri (Jeremia 9:4)
- Enkö vihaa niitä, jotka kiihkeästi vihaavat sinua, oi Jehova, ja enkö tunne inhoa niitä kohtaan, jotka kapinoivat sinua vastaan? (Psalmit 139:21)
- Täydellä vihalla minä totisesti heitä vihaan. Heistä on tullut minulle tosi vihollisia. (Psalmit 139:22)
Kristinuskosta löytyy kaikki mitä ihminen tarvitsee. Teoriassa se ei salli suoranaisesti salli kaikkea, mutta jos kristittyjen tulisi seurata Jeesukseksen jalanjälkiä niin se käytännössä sallii kaiken.
Jeesuksen oppien kannattaminen.
Ei tähän mitään järkevää perustelua sinänsä tarvitse laittaa koska usko perustuu uskoon, ei järkeen. Jos ihminen toimisi järjen pohjalta, ei hän tarvitsisi uskoa. Jos ihminen toimisi järjen pohjalta, ei hän valitsisi kristinuskoa eikä mitään muutakaan uskontoa. Kyse onkin siitä että valitsee jonkun puolen jota puolustaa, vaikka siinä ei ole mitään järkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770