Monet nykyaikaiset raamatut eivät käytä nykyään Jumalan nimeä. Harvemmin sitä myöskään käytetään kirkoissa.
Laitan tähän neljä esimerkkiä miten eri kääntäjät ovat kääntäneet
Jumalan nimen. Psalmi 83: 19.
"Tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra, että sinä olet
Korkein kaikessa maassa." ( Kirkkoraamattu vuodelta 1933.)
"Opettaaksesi heille, että sinä, oi Iankaikkinen, sinä olet korkein Jumala yli koko maailman." (James Moffatin A New Translation of the Bible
vuodelta 1922 )
"Jotta tulisivat tietämään, että Sinä, jonka ainoan nimi on Jahve olet
korkein kaikessa maassa." (Aapeli Saarisalo, Salmit ja Jobin kirja vuodelta
1971 )
"Jotta ihmiset tietäisivät, että sinä, jonka nimi yksin on Jehova, olet
korkein koko maassa." ( Englantilainen hyväksytty eli Kuningas Jaakon käännös
vuodelta 1611; myös virolainen käännös )
On hyvä muistaa,että kukaan ei tiedä varmasti miten Jumalan nimi lausutaan. Alkujaan heprean kielessä merkattiin kirjoitukseen vain konsonantit. Lukijat osasivat lisätä vokaalit kirjoitukseen. Pieni esimerkki meidän päivästämme. Ym. jne. yms. vrt. esim. Näihin osaamme sijoittaa
vokaalit kohdalleen.
Vuonna 1749 saksalainen raamatunoppinut mainitsee erlaisia
Jumalan nimen lausumismuotoja, joita hän oli havainnut lukiessaan.
" Jao, tai Jave; Javoh, Jahve, Jehva, Jehovah, Jovah, Jawoh tai Javoh.
Voimme käyttää Jumalan nimeä sellaisena, kuin se omassa kielessämme
tavanomaisesti lausutaan.
Jumalan nimi
6
138
Vastaukset
- 15+
Kuningas Jaakon käännös on ottanut Jumalan nimen uudelleen käyttöön uudessa käännöksessä.
http://clevelandbanner.com/bookmark/16962037/article-WRIGHT WAY: A New King James Bible#.TwdTn9q3w3d.facebook - <<<
"The Divine Name King James Bible is raising eyebrows in the world of Bible translators for replacing the capitalized GOD and LORD with the English translation “Jehovah” in 6,972 places."
Read more: Cleveland Daily Banner - WRIGHT WAY: A New King James Bible Nimi Jehova on tullut tunnetuksi ei- raamatullisissakin yhteyksissä. Myös musiikissa. Esim: Frans Schubert sävelsi musiikin Johann Ladislav Pyrkerin runoon "Kaikkivaltias", jossa nimi Jehova esiintyy kahdesti.
Myös Verdin "Nabucco" -nimisen oopperan viimeisen näytöksen lopussa.
Lisäksi ranskalaisen säveltäjän Arthur Honeggerin oratoriossa " Kuningas David" on nimellä Jehova huomattava sija.
Aleksis kivi käytti nimeä " Jehova" mm. näytelmässään Lea. Victor Hugo
käytti ssitä yli kolmessakymmenessä teoksistaan.Jos olet uskonnollinen ihminen epäilemättä uskot Korkeimpaan. Tunnet varmasti
rukouksen, joka tunnetaan "Isä meidän rukouksena." Jeesus opetti tämän seuraajilleen. Siinä alussa on seuraava jae Matteus 6:9:" Isä meidän, joka olet
taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi." KR.
Jumalan nimen pyhittäminen oli ensimmäinen asia tässä rukouksessa. Jumalan
valtakunnan rukoileminen seuraavana. Tästä Jumalan nimen tunnetuksi
tekemisestä seuraava raamatunpaikka Johannes:17:6, 26, KR:"Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta."
26:" Minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin."Yksi syy on suomen kielen muuttuminen. Lyhyt esimerkki. Otetaan vanha
käännös KR.33/38 . Puhutaan "päällysvaipoista" . Nykyään puhutaan "päällyspukineesta".
Eräs uskonnon opetaja kertoi minulle, että hänen oli hyvin vaikea selittää
lapsille mikä on päällysvaippa. Hehän ymmärsivät vaippakäsitteen aivan eri
tavalla. Mutta päällyspukine oli sitten jo helpompi ymmärtää. Tämä vain
tällainen pieni yksityiskohta.- KÄÄNNÖS
Raamatun tekstin ja kieliopin suhteen ei ole mitään ongelmaa:
Tetragrammi ei ole suomeksi: "Herra"
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010500Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523615Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543381- 642895
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2212281- 1162223
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252053Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671658Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221486Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121396