Ihmiset luokitellaan yleensä sen mukaan mitä he ovat tai mihin he uskovat eli Jeesukseen Kristukseen uskovat ovat kristittyjä ja Islaminuskoiset ovat muslimeja
Ateistit sen sijaan määritellään negaation kautta eli, mihin he eivät usko. Ei Jumalaan uskova on siis ateisti. Ketkä muut määritellään sen mukaan, mitä he eivät ole? Määritelmällisesti tämä ei tee oikeutta niille, jotka eivät usko, koska ateismi määritelmänä ei kerro ihmisestä tai hänen maailmankatsomuksestaan mitään.
Tämä ajatus tuli vastaani youtubessa Thunderf00tin videolla. Thunderf00t esitti myös hauskan ajatuksen, jota soisi sovellettavan myös oikeassa elämässä. Hän itse aikoi kutsua kristinuskoisia ja muslimeja seuraavasti.
Kristitty = lentävän spaghettihirviön kieltäjät
Muslimi = näkymättömän punaisen yksisarvisen torjuja
Ateisteja pyritään usein lokeroimaan, mutta lokeroinnissa ei tietenkään ole mitään järkeä, koska ateismi ei ole usko, järjestelmä tai maailmankatsomus. Ateismi kertoo vain ja ainoastaan jotain siitä, mitä kyseinen ihminen ei ole.
Minua voidaan pitää esimerkiksi jonkinlaisena humanistina, liberalistina, naturalistina jne. Mutta se, että olen ateisti ei kerro minusta mitään. Kari Enqvist esimerkiksi haluaa itseään kutsuttavan uskonnottamaksi. Jos teisti kutsuu häntä ateistiksi niin hän kutsuu teistiä vastapalveluksena fundamentalistiksi.
Thunderf00tin video:
http://www.youtube.com/watch?v=w0zSCpsOSSw&feature=related
Kristity ovat Lentävän Spaghettihirviön kieltäjiä!
3
76
Vastaukset
- zyrt
Pitäisikö tässä nyt sitten määritellä itsensä sen kautta mihin uskoo, ei sen kautta mihin ei usko. No minä uskon ja luotan tutkijoihin sen verran että TIEDÄN kuoltuani olevani kuollut. Se riittää minulle.
Kyllä minä silti itseäni ateistiksi sanon, mutta uskonnoton käy ihan yhtä hyvin. Molemmat ne kuitenkin ovat negaatioita.
Realistikaan ei oikein käy, koska sillä tarkoitetaan muutakin kuin uskomuksiin liittyviä juttuja.
Kävisikö tällainen: olen vakuuttunut siitä, että elämä on matka, joka päättyy ennen pitkää lopulliseen kuolemaan. Termiä en tuolle keksi. Juutalaisetkin määritellään joskus sillä tavalla että "ne ei hyväksy Jeesusta", eli negatiivinen määritelmä sekin on.
Se on aika inhimillinen piirre meillä ihmisillä luokitella toisiamme ja itsemme jos jonkinlaisilla tavoilla ja määritelmillä. Osa ei näistä määritelmistä pidä, ymmärrettävistä syistä. Koska joskus määritelmiä käytetään vääränlaisen mielikuvan luomiseen. Tai määritelmä itsessään voi olla tahallaan luotu ihmistä leimaavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse924706Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133882Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1983751Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.862163Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791308- 1301192
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1571162- 531065
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30924