Arkkitehtuurin valmennuskurssit

JS

Terve,

Kaikessa yksinkertaisuudessaan haluan arkkitehdiksi, palavasti. Olen jo kerran hakenut, mutta piirustus- ja suunnittelukokeiden taso vei voiton, mutta sen haun otin vain harjoittelun kannalta. Nyt olen armeijan leivissä enkä todellakaan tänä vuonna täysipainoisesti pystynyt hakemaan/ole pystynyt harjoittelemaan, viikonloppuisin välillä ehtii vähän piirtämistä harjoittelemaan.

Mutta asiaan, olen vakavasti harkinnut ensi vuonna valmennuskurssille menemistä. Olen kuullut hieman ristiriitaisia mielipiteitä asiasta, joten haluaisinkin nyt mielipiteitä henkilöiltä, jotka ovat oikeasti näillä käyneet ja olisi jotain rehellistä kerrottavaa. Minkä firman kurssilla kävitte? Mikä oli opetuksen taso? Oliko valmennuskurssista oikeasti hyötyä ja näin ollen auttoi pääsykokeisiin merkittävästi?

Motivaatiosta pääsy ei ole kiinni, ja varsinkin valmennuskurssille uhraisin kyllä kaiken aikani, jos tällaiselle osallistun. Investointina tämä olisi vain aika kallis nakki, asun Nokialla ja kurssit ovat Helsingissä, eli matkakulut itse kurssi tekisi mukavan loven lompakkoon. Palo ammattiin on silti sen verran kova, että en viitsi ajatella rahaa, jos sillä voi oikeasti olla ratkaiseva merkitys sisäänpääsyyn.

Lisäksi, jos jollain on varusmiehelle yleisiä vinkkejä, mitkä itse olette havainneet hyviksi harjoitellessanne pääsykokeisiin, otan niitä mielelläni vastaan.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

14

4639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkkitehti-yo

      Tilastot kertovat karua totuuttaan, sisäänpääsyprosestit valmennuskurssin käyneillä ovat aika kovia, joillakin kursseilla parhaimmillaan ollut jopa 90 %. Tosin kaikkea ei voida laittaa itse kurssin lukuun, vaikka epäilemättä siitä hyötyä onkin.

      Valmennuskursseissa on sellainen problematiikka tilastoja katsottaessa, että ne jotka ovat valmiita laittamaan jopa tuhansia euroja opiskelupaikkansa eteen, ovat lähtökohtaisesti huomattavasti motivoituneempia kuin keskimääräiset hakijat. Ja korkea motivaatio on pelkästäänkin jo parantaa pääsymahdollisuuksia.

      Se, että onko valmennuskurssista muuten hyötyä, riippuu todella paljon itsestäsi. Joillekkin intensiivinen ja ohjattu harjoittelu on paras ja monesti myös ainoa tapa valmistautua pääsykokeisiin. Toisille taas sopii paremmin itsenäinen työskentely, mutta se vaatii paljon tahdonlujuutta.

      Teho-opiston ja Ajakin valmennuskursseista olen kuullut (tai lukenut) paljon hyvää, mutta varsinkin tuo Ajakin kurssi on kyllä taloudellisesti aika iso satsaus.

      Kannattaa noiden lisäksi katsastaa myös arkkitehtikiltojen järjestämän valmennuskurssit. Ne ovat hinnaltaan huomattavasti edullisempia, kursseilla on varmasti hyvä meininki ja saat neuvoja opiskelijoilta, joilla on pääsykoeruljanssi tuoreessa muistissa. Ainakin Oulun arkkitehtikilta järjestää joka vuosi valmennuskursseja, Tampereesta en ole varma.

      Itse pääsin kouluun viime vuonna, tosin en käynyt valmennuskurssia. Minun kokemukseni mukaan varsinainen piirustustaito ei ole läheskään niin tärkeä, mitä yleensä hakijat kuvittelevat. Toki pitää taitoa sen verran olla, että pystyy toteuttamaan ideansa ymmärrettävällä tavalla, mutta jos et osaa fotorealistisia potretteja lyijykynällä piirtää, niin ei se ole mikään ongelma. Minä en ole oikeasti kovinkaan häävi piirtämään tai maalaamaan, korkeintaan keskinkertainen. Pari värikynätyötä melkein hävetti jättää valvojalle..

      Piirustustaitoa tärkeämpää on minusta hyvä ja selkeä idea, visuaalinen ajattelutapa ja rohkeus. Kannattaa mielummin jättää hieman keskeneräinen, mutta jännittävä ja omalaatuinen työ kuin viimeisen päälle tehty mitäänsanomaton tekele. Toki täysiin pisteisiin vaaditaan myös onnistunutta toteutusta, mutta tylsällä työllä ei paljon pisteitä heru. Arvoijat joutuvat käymään läpi useita satoja pääsykoetöitä, eikä yhden työn tarkasteluun kovin montaa sekuntia käytetä. Tärkeintä on erottautua keskinkertaisesta massasta ja se onnistuu parhaiten, kun keksii jonkin täysin erilaisen lähestymistavan tehtävään ja käyttää materiaaleja luovasti, toki sääntöjen puitteissa.

      Viime vuoden parhaimpien pääsykokeiden näyttelyä katsottaessa tuli useaan otteeseen sama ajatus, miksi en tuota itse keksinyt!

      Viimeisenä neuvona valmistautumiseen, seuraa arkkitehtuuri- ja designblogeja. Se kehittää juurikin tuota think outside the box -ajattelua.

      • suisu

        Itse kävin parin kuukauden kurssin Teho-opistolla, voin suositella, hyvä kurssi, asiantuntevaa. Heillä on myös pidempiä, vuoden mittaisia kursseja, joita ehkä kannattaisi harkita sinun tilanteessasi. Aika ja tehtyjen tehtävien määrä on minusta ratkaisevaa. Pidempi aika = enemmän tehtäviä.

        Toinen asia mikä vaikuttaa paljon on yo-todistus. Mikäli paperit eivät olleet kovin hyvät, kannattaa ehkä harkita käyvänsä kirjoittamassa jotain vähäkurssisia aineita, kuten terveystieto tms. Mikäli on hyvä todistus (täydet 5 L:ää) voi saada jopa 12/31, eli yli kolmasosan. Sisäänpääsy kai yleensä jotain 23 pisteen luokkaa, eli todella hyvällä yo-todistuksella saa jo puolet sisäänpääsyyn vaadittavista pisteistä edes käymättä kokeissa.

        Mikäli on kova palo alalle, muista hakea myös muualle kuin Aalto yliopistoon. Moni pelkää muuttoa pois Helsingistä. Nokialta tullessa tuskin sitä ongelmaa on? Arkkitehtuuria voi opiskella myös muualla ja tärkein on päästä sisään jonnekkin, ei MINNE pääsee sisään. Sitäpaitsi voi aina yrittää uudelleen siihen ykköspaikkaan, mutta mukavampi yrittää jos on päässyt jonnekkin sisään.

        Itse ostin myös itseopiskelumateriaalit (matikka piirustuskirja) joista oli hyötyä, kun piti motivoida itseänsä käymään läpi jotain asioita.
        (Olen myymässä niitä nyt pois, mikäli kiinnostaa.)


      • Sipulikääpä
        suisu kirjoitti:

        Itse kävin parin kuukauden kurssin Teho-opistolla, voin suositella, hyvä kurssi, asiantuntevaa. Heillä on myös pidempiä, vuoden mittaisia kursseja, joita ehkä kannattaisi harkita sinun tilanteessasi. Aika ja tehtyjen tehtävien määrä on minusta ratkaisevaa. Pidempi aika = enemmän tehtäviä.

        Toinen asia mikä vaikuttaa paljon on yo-todistus. Mikäli paperit eivät olleet kovin hyvät, kannattaa ehkä harkita käyvänsä kirjoittamassa jotain vähäkurssisia aineita, kuten terveystieto tms. Mikäli on hyvä todistus (täydet 5 L:ää) voi saada jopa 12/31, eli yli kolmasosan. Sisäänpääsy kai yleensä jotain 23 pisteen luokkaa, eli todella hyvällä yo-todistuksella saa jo puolet sisäänpääsyyn vaadittavista pisteistä edes käymättä kokeissa.

        Mikäli on kova palo alalle, muista hakea myös muualle kuin Aalto yliopistoon. Moni pelkää muuttoa pois Helsingistä. Nokialta tullessa tuskin sitä ongelmaa on? Arkkitehtuuria voi opiskella myös muualla ja tärkein on päästä sisään jonnekkin, ei MINNE pääsee sisään. Sitäpaitsi voi aina yrittää uudelleen siihen ykköspaikkaan, mutta mukavampi yrittää jos on päässyt jonnekkin sisään.

        Itse ostin myös itseopiskelumateriaalit (matikka piirustuskirja) joista oli hyötyä, kun piti motivoida itseänsä käymään läpi jotain asioita.
        (Olen myymässä niitä nyt pois, mikäli kiinnostaa.)

        Paljonko pyydät paketille hintaa? Itse olen hakemassa nyt tänä ja ehkä seuraavanakin keväänä arkkitehtilinjalle.

        tarjoa: [email protected]


    • Tuleva arkkitehti yo

      Tiedättekö muuten alkaako nyt syksyllä mitään kurssejä, jos haluaisi treenata ensi kevään kokeisiin pidemmän aikaa?

      • miuku

        teho-opiston maxikurssi alkaa oliskohan 5.9. tai jotain


    • tuleva arkk

      Onko kukaan nähnyt suunnitelmia tämän vuoden matskuista tai ennakkotehtävistä tai kuullut mitään sellaista josta voisi olla hyötyä jo nyt?

    • Boaqua

      Erittäin osaavia opettajia ja opetusta. Itse ainakin pääsin arkkitehtuurin makuun ihan uudella tavalla ja sain hyviä neuvoja

    • arkkitehtiopiskelija

      Keskustelun aloittaja on varmaan jo saanut vastauksen kysymykseen, mutta tästä on muille apua. Itse kävin Oulun arkkitehtikillan valmennuskurssin, ja voin kyllä suositella. Kurssi on paljon edullisempi kuin muut kurssit (noin. 450e muistaakseni), mutta opetuksen taso on silti oiken hyvä. Opettajina toimivat vanhemmat opiskelijat, joilla oli omakohtaisia kokemuksia pääsykokeista. Käsittääkseni samat henkilöt pitävät myös etäkurssia, jos ei pääse paikan päälle Ouluun:)

    • Arkkitehdiksi

      Hei arkkitehdiksi pyrkivät! Arkkitehti- ja taidealojen pääsykokeisiin valmentavan Teho-Opiston Ennakko -kurssi on tiivis ja tehokas kurssiviikonloppu, jonka aikana hiot varmasti ennakkotehtäväsi huippukuntoon!

      Kurssi järjestetään 2.-4.4.2016 Tehon tiloissa Helsingin Kaisaniemessä.

      Kurssin tarkempi kuvaus löytyy osoitteesta www.teho-opisto.fi/ennakkotehtavat-valmennuskurssi-arkkitehtuuri-muotoilu-taide/.

      • AuttakaaNeitiäHädässä

        Lisään vielä kysymykseni erikseen sinulle, kun taidat osata vastata:

        Hei, täällä kans yksi, joka on kiinnostunut rakennusarkkitehdin koulutuksesta (Hesan Metropoliaan). Kysymykseni on, että miten vaikeeta on hypätä tuohon matikan ja fyssa/kemma -kelkkaan? Mulla on jo muotoilijan koulutus, eli se piirtäminen ja rikas ideointi ei pelota, MUTTA fyiikkaa ja kemiaa en oo opetellut sitten yläasteen (1995) ja lyhyestä matikasta sain vuonna 2000 muistaakseni B:n. Onks mulla mitään mahista päästä sisään????? Oon valmis menee valmennuskurssille, mutta pelkään, että surkean laskupääni vuoksi rahat valuu hukkaan.


      • PihiAMK-hakija

        Meikä on hakemassa keväällä OAMK:iin ja mietin, millasia valmennuskursseja rakennusarkkitehti-linjan hakijoiden kannattaa käydä. En haluais käyttää tuhottomasti rahaa valmennuskeskuksen tai minkään muunkaan kursseihin, jos ne ei ole suureksi avuksi AMKiin hakiessa. Lukiossa kävin lyhyen matikan ja yhet kurssit fyssaa ja kemiaa, mutta mitään näistä en kirjottanu, ajattelinkin hakea amiskan papereilla. Amiskassa sain hyväksluettua kaikki, ma, ke ja fy, joten kovin hyvät ei pohjat oo, vaikka lakin saannista on vaan 2,5 vuotta.


    • liputan

      ^ 5/5 Teho-opistolle! Laadukasta opetusta ja saa hyvän käsityksen siitä mitä koulut hakevat pääsykokeisiin osallistujilta!

    • AuttakaaNeitiäHädässä

      Hei, täällä kans yksi, joka on kiinnostunut rakennusarkkitehdin koulutuksesta (Hesan Metropoliaan). Kysymykseni on, että miten vaikeeta on hypätä tuohon matikan ja fyssa/kemma -kelkkaan? Mulla on jo muotoilijan koulutus, eli se piirtäminen ja rikas ideointi ei pelota, MUTTA fyiikkaa ja kemiaa en oo opetellut sitten yläasteen (1995) ja lyhyestä matikasta sain vuonna 2000 muistaakseni B:n. Onks mulla mitään mahista päästä sisään????? Oon valmis menee valmennuskurssille, mutta pelkään, että surkean laskupääni vuoksi rahat valuu hukkaan.

    • Anonyymi

      0/5 Teho opistolle. Opetuksen laatu on surkeaa, koska tyypit ei oikein neuvo ja avaa tehtävien antojaan hyvin. Jos yrität saada tietoa asioista niin et saa vastausta. Tässä oma kokemukseni ja olen juu vähän turhautunutkin, sain sieltä sentään henkilökohtaisen avustajan mutta ei siitäkään ollut hirveästi lopulta apua kun etätapaamisia peruutettu ja aina ei vastaa viesteihin jos kysyn jotain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe