Vaarallisen väsyneistä taksikuskeista

Käry kävi

18.04.2012 45minuuttia ohjelmassa klo 20.00 mtv3.

90

1427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihdoin joku huomasi

Kauan ovat saaneet ilman piirtureita ajella! Josko nyt joku taho alkaisi puuttumaan...

• vvevvvee222

Piirturit vaan kaikki työajoa ajaviin ajoneuvoihin.
        Pizzakuskit, postinjakelu, työkoneet, yksityiset ambulanssit, autolähetit,
        kyllä näitä riittää, jotka ajaa aika paljonkin.

• Maalais Renkipoika

Minä olen ajanut nukkumatta kunnolla hulluina aikoina perjantai illasta sunnuntai iltaan,ja kun isäntä laski malmit käteen,sen jälkeen suoraan baariin vetäseen lärvit isompaan vitutukseen.

• Renkipoika,

Onko tollasten työputkien ajaminen nykyään mahdollista? Antaako taksissa olevat laitteet muka saman kuskin vetää perjantaista sunnuntaihin? Vaikee uskoo...

• %-palkka motivoi
        Renkipoika, kirjoitti:

Onko tollasten työputkien ajaminen nykyään mahdollista? Antaako taksissa olevat laitteet muka saman kuskin vetää perjantaista sunnuntaihin? Vaikee uskoo...

"Antaako taksissa olevat laitteet muka saman kuskin vetää perjantaista sunnuntaihin?"

mitkä laitteet?

eihän laitteet sitä estä, kuskihan sen päättää tai oikeammin prosenttipalkka sen päättää.

lähitaksin laitteeet ei ainakaan sitä estä mitä itse olen ajanut.

• hohhohh

Voi morjes miten juntteja työnantajia voikaan olla. Taksiyrittäjä ajattaa samaa kuskii kolme päivää. Ei tunnu paljon kiinnostavan työntekijän ja asiakkaiden turvallisuus. Mut yrittäjä kyl kans korvaa omasta pussistaan kun jotain sattuu.

• viddu
        Renkipoika, kirjoitti:

antaa. valitettavasti.

• tax
        Renkipoika, kirjoitti:

Vaikka viikon lasettelet menemään, ei sitä kukaan kyttää. Poliisi voisi tietysti tienpäällä syynätä ajopäiväkirjan, mutta ei ne siitä mitään ymmärrä/ eivät tiedä edes sen olemassaolosta mtn. Itse ajoin viimeksi joulun aikaan melk 2 vrk samaa soittoa.

• Maalais renkipoika

On koska maalaisvossikat ei kaikissa kunnissa kuulu aluetaksiin,vaan ovat ns villejä ja vapaita. Ajot tilataan suoraan taksikuskin puhelimesta,eikä autoissa ole kuin korttimaksupääte,joten kukaan ei valvo ajaako se sama kuski PE-SU yhteenputkeen,välillä koiranunta nukkuen jos saa.Ei siinä portteri meinaa tiellä pysyä,kun aamuyön viimeistä juopunutta johonkin koitat kuskata.Sitten kun luulee että nyt nukkumaan,niin eikun tunti kaks,niin pitää jo alkaa kuskaan mummoja kirkkoon ja kauppasioille,sitten alkaa ALKO kyydit,ja sitten alkaa iltasesonki,jotenka nukkumisesta ei kertakaikkiaan tule mitään vasta kun seuraavalla viikolla.

• Elä kehtoo

Do do renkipoika, kirkonmeiningit ja Alko ei ole samalla päivällä.

• koululaisen äiti

Missäpäin tää aluetaksi on, sielläkö kolmenpäivän yhtämittainen ajo samalla kuljettajalla on jollain tavalla estetty?? Pistää kovasti mietityttämään miten koululaiskuljetuksissa. Voiko koulutaksin kuski olla myös yhtä soittoo kolme päivää ratin takana??? Valvooko kuskien työaikaa kukaan, uskomatonta!

• kyllä kehtaa
        Elä kehtoo kirjoitti:

kyllä lauantaisin on hautajaisia aika usein eli kirkkoasioita (myös vanhoilla haudoilla käyntejä ja muita käyntejä kappeleissa)
        ja kirkko-ja kauppa-asiat = yhteisnimitys ns. mummokyydeille

• rakas ajopäiväkirja
        koululaisen äiti kirjoitti:

Missäpäin tää aluetaksi on, sielläkö kolmenpäivän yhtämittainen ajo samalla kuljettajalla on jollain tavalla estetty?? Pistää kovasti mietityttämään miten koululaiskuljetuksissa. Voiko koulutaksin kuski olla myös yhtä soittoo kolme päivää ratin takana??? Valvooko kuskien työaikaa kukaan, uskomatonta!

Poliisihan tuota valvoo kun kiireiltään kerkeää, ihan niinkuin raskaan puolenkin ajo-aikoja.

• Eikö vaan
        rakas ajopäiväkirja kirjoitti:

Poliisihan tuota valvoo kun kiireiltään kerkeää, ihan niinkuin raskaan puolenkin ajo-aikoja.

Tarkoitat ilmeisestii rakasta SATUPÄIVÄKIRJAA ;)))

• alkolukko ja kela

Entäs sitte, se on ammatinvalintakysymys. Taksia saa ajaa vaikka 50 vuotta käymättä vessassa.
        Hommatkaa työaikasääntely taksialalle, niin sen jälkeen ollaan klo 16:00 - 07:30 tauolla.
        Kännissä ajelu muu viisastelu lisääntyy entisestään.

• ettäs kehtaat
        Elä kehtoo kirjoitti:

No no isäntäretku, elähän rimpuile siinä

• vanha stadin pirssi

itse ajoin taksia yli 20 vuotta helsingissä ja kun renki ilmoitti ,että on kipeä ja taustalla kuului kamalaa kännisten örvellystä,niin tasan arvasin kuskin istuvan ravintolassa ja vaan ei huvittanut töihin tulla,niin eihän siinä mitään aamulla olin aloittanut työt kello 05.00 ja vaihto piti olla 17.00 ja kuljettajan tarkoitus oli ajaa 17-04.30 asti ja sitten minun piti lähteä taas aamusta kello 05.00 ja sama toistui taas viikonlopun yli,niin silloin kun aloitin aamusta kello 05.00 ajamaan,kävin kotona aamuyöllä nukkumassa kahden tunnin tirsat ja taas takaisin ja ajoin sen 22 tuntia uudestaan ,eli siinä tuli usein ajettua 48 tuntia ja kahdesti käväsin aamuyöstä koisimassa kaksituntia kerrallaan,muuten ei rahat olisi riittäneet kuskin sairasloman palkkaan ja auto kuluttaa vaikka se seisoo,koska sen pitää joka hetki tuottaa tai tappiolle menee,niin olin kyllä semmoinen aikapommi likenteessä ,että nykyisin ihan hirvittää,monesti oli joku kanssaautoilija soittanut poliisille,kun turun motaria tulin kohti stadia ajaen korkeintaan 80 km/h:ssa,kun kovempaa ei uskaltanut ajaa,kun meinas nukahdella ratin taakse,poliisitkin kysyi monasti,että onko käsitystä miksi pysäytettiin,niin vastasin että ei ole,niin sanoivat jonkun autoilijan ,joka oli ajanut takana,niin soittaneen,että kuski on varmasti juovuksissa,kun heiluu auto kaistalla,mutta heiluuhan se,jos nukkuu kahteen vuorokauteen 4 tuntia ja tuotarataa kun mennään viikosta toiseen välillä,niin ihmettelen vaan edelleen,että kolareita ei sattunut itselle ,eikä niitä tapahtunut kovinkaan usein muille kollegoille,joskus joku oli nukahtanut,viimeinen jonka muistan,niin kaverini nukahti sturenkadulla ja kuoli itse ja asiakas loukkaantui vakavasti mutta jäi sentään henkiin,nykyisin olen eläkkeellä ja viimeinen keino millä itse liikun on taksi,menen ennemmin aina omalla autolla jos vaan on mahdollista,muuten menen metrolla ja ratikoilla,koska niitä valvotaan kaikkein tarkimmin,niin kyytikin on siten turvallisinta.

• 034980983409583
        alkolukko ja kela kirjoitti:

Entäs sitte, se on ammatinvalintakysymys. Taksia saa ajaa vaikka 50 vuotta käymättä vessassa.
        Hommatkaa työaikasääntely taksialalle, niin sen jälkeen ollaan klo 16:00 - 07:30 tauolla.
        Kännissä ajelu muu viisastelu lisääntyy entisestään.

Ja kaikki on taksien syytä, "ei ollu rahaa taksiin ku on niin hallista, nyhyyyyy"---

• satusetä...
        vanha stadin pirssi kirjoitti:

itse ajoin taksia yli 20 vuotta helsingissä ja kun renki ilmoitti ,että on kipeä ja taustalla kuului kamalaa kännisten örvellystä,niin tasan arvasin kuskin istuvan ravintolassa ja vaan ei huvittanut töihin tulla,niin eihän siinä mitään aamulla olin aloittanut työt kello 05.00 ja vaihto piti olla 17.00 ja kuljettajan tarkoitus oli ajaa 17-04.30 asti ja sitten minun piti lähteä taas aamusta kello 05.00 ja sama toistui taas viikonlopun yli,niin silloin kun aloitin aamusta kello 05.00 ajamaan,kävin kotona aamuyöllä nukkumassa kahden tunnin tirsat ja taas takaisin ja ajoin sen 22 tuntia uudestaan ,eli siinä tuli usein ajettua 48 tuntia ja kahdesti käväsin aamuyöstä koisimassa kaksituntia kerrallaan,muuten ei rahat olisi riittäneet kuskin sairasloman palkkaan ja auto kuluttaa vaikka se seisoo,koska sen pitää joka hetki tuottaa tai tappiolle menee,niin olin kyllä semmoinen aikapommi likenteessä ,että nykyisin ihan hirvittää,monesti oli joku kanssaautoilija soittanut poliisille,kun turun motaria tulin kohti stadia ajaen korkeintaan 80 km/h:ssa,kun kovempaa ei uskaltanut ajaa,kun meinas nukahdella ratin taakse,poliisitkin kysyi monasti,että onko käsitystä miksi pysäytettiin,niin vastasin että ei ole,niin sanoivat jonkun autoilijan ,joka oli ajanut takana,niin soittaneen,että kuski on varmasti juovuksissa,kun heiluu auto kaistalla,mutta heiluuhan se,jos nukkuu kahteen vuorokauteen 4 tuntia ja tuotarataa kun mennään viikosta toiseen välillä,niin ihmettelen vaan edelleen,että kolareita ei sattunut itselle ,eikä niitä tapahtunut kovinkaan usein muille kollegoille,joskus joku oli nukahtanut,viimeinen jonka muistan,niin kaverini nukahti sturenkadulla ja kuoli itse ja asiakas loukkaantui vakavasti mutta jäi sentään henkiin,nykyisin olen eläkkeellä ja viimeinen keino millä itse liikun on taksi,menen ennemmin aina omalla autolla jos vaan on mahdollista,muuten menen metrolla ja ratikoilla,koska niitä valvotaan kaikkein tarkimmin,niin kyytikin on siten turvallisinta.

hahahahahahah, voi vinde mitä shaibaa herra isäntä suoltaa hahahahaha.
        yrität kömpelösti saada säälipisteitä isäntien ahdinkoon kun kuskit ne vaan dokaa.

useimmat isännät ei maksa mitää sairaspäivärahoja ja ikinä vuosikymmenen aikana en ole käynyt työterveyslääkärillä edes pakollisilla terveystarkastuksilla, arvaatkos miksi... koska isännät ei ole edes viittinyt sitä palvelua työntekijöilleen hankkia.

• .

Se on vaan kummaa, kun yksityisautoilija saa ajaa vaikka viikon. No, laki kieltaää kuitenkin väsyneenä ajon.....

• ;)

Niin tieliikennelaki kieltää väsyneenä ajon. Vaikka yksityisautoilija rikkoisi lakia hänellä ei kuitenkaan ole kyydissään viattomia ASIAKKAITA, jotka luottavat TURVALLISEEN taksikyytiin!!!!!

• .
        ;) kirjoitti:

Niin tieliikennelaki kieltää väsyneenä ajon. Vaikka yksityisautoilija rikkoisi lakia hänellä ei kuitenkaan ole kyydissään viattomia ASIAKKAITA, jotka luottavat TURVALLISEEN taksikyytiin!!!!!

Jaa. Jospa hänellä onkin ne kaikkein rakkaimmat henkilöt, oma perheensä kydissä??

• hkjhjb
        . kirjoitti:

Jaa. Jospa hänellä onkin ne kaikkein rakkaimmat henkilöt, oma perheensä kydissä??

...ja väsyneen taksin kyydissä vanhempien kaikkein rakkaimmat matkalla kouluun.

• äly hoi

"Se on vaan kummaa, kun yksityisautoilija saa ajaa vaikka viikon"

oletko tosiaan noin tyhmä että mielestäsi taksin ajo ammatikseen on samanlaista kuin yksityisajo?

• rekkaukko1
        äly hoi kirjoitti:

oletko tosiaan noin tyhmä että mielestäsi taksin ajo ammatikseen on samanlaista kuin yksityisajo?

Ihmishengillä leikitään luvanvaraisessa ammattiliikenteessä. Olisiko jo aika tehdä jotain.

• .
        äly hoi kirjoitti:

Autolla ajo on samanlaista, oli katolla taksikupu tai ei.... ;)

• Olen pelännyt

Kuuluuko taksissa pelätä,kun kuski puhuu kännykkään ajaessa,eikä keskity siihen mitä edessä on tulemassa?.

• Ei kateeks käy

Tänään faktat paljastuu 45 minuuttia klo 20.00 MTV3. Muistakaa katsoa!.

• muka turvallista

Aivan uskomatonta!!! En kyllä taksin kyytiin ihan heti hyppää.

• salaiset paperit!!

Taitaa vantaan taksi saada kyytiä?? Mitäköhän salaisia papereita on yritetty estää julkisuuteen pääsyy??? Hih HIh.....

• dasdasdw

Vantaan Taksi? Miten se tähän nyt liittyy?

• voi mitä höhöjä

No, mitä kyytiä Vantaan Taksi sai :) Hta:n johtotappiahan siinä haastateltiin ja ei moisen Porvoolaisen kuljettajan hömöily kuulu mielestäni mitenkään edes Hta:n puheenjohtajalle. Hänellä vaan oli "munaa" vastata kysymyksiin. Samat vastaukset olisi kyllä toki tulleet myös Vantaalta. Porvoo kuulunee HTD:n alueeseen eli mikäli joku moisia ajovuorotietoja "vuotaa" ainoa taho on siis HTD jota suuresti epäilen. Kyseiset tiedot tuskin ovat mitään "vuotoja".

• en yllättynyt

Käry kävi. Eiköhän ala pikku hiljaa muidenkin kuskien salaiset kansiot paljastuu :) Hyvä maikkari!

• kuljettajatar

Ihme juttuja kyllä sieltä keskuksesta tulee noottia ja eikä kukaan järkevä riko itteensä tuollaisella tuntimäärällä. Kiitos tuollaisille idiooteille että meitä epäillään jokaista. Raha tullee muutenkin kuin väsyneenä puolihuolimattomasta ajosta.

• LV

Jospa kirjoitamme näitä herjaavia kirjoituksia vasta nähtyäme ohjelman. Sitten tietää, mitä pitää kommentoida. Eikä nyt roiskimalla ikäviä herjoja puolin ja toisin. Eikös tällä taksipalstalla voisi joskus kirjoittaa ihan järkevästikin, eikä aina moittien kanssaveljiä ja sisaria?

• ´????

"Raha tullee muutenkin kuin väsyneenä puolihuolimattomasta ajosta"

EI PIDÄ PAIKKAANSA, rahan tulo on yleensä suoraan verrannollinen ajoaikaan.

nimenomaan normaali työajalla ei hanki taksialalla elantoa.

• sivuansio
        ´???? kirjoitti:

"Raha tullee muutenkin kuin väsyneenä puolihuolimattomasta ajosta"

EI PIDÄ PAIKKAANSA, rahan tulo on yleensä suoraan verrannollinen ajoaikaan.

nimenomaan normaali työajalla ei hanki taksialalla elantoa.

KYLLÄ PITÄÄ jos harjoittaa myös haaraliikettä kuljetusta odotellessa.

• hermonsa menettänyt

Ainakin täällä kymenlaaksossa on meillä 23 tuntisia vuoroja ja seuraava alkaa viikonloppuisin heti perään.ja kouluautot ajavat yövuoron jälkeen vielä päivän.ei mitää järkee

• sfsjahf

Voi apua, miten ihmeessä kukaan voi jaksaa ajaa noin pitkään?

• poppaa......
        sfsjahf kirjoitti:

Kyseiset vuorot on laadittu autolle ajovuoroksi. Se ei tarkoita, että yksi kuljettaja saisi tai ajaisi noin pitkää vuoroa. Ei pidä sekoittaa ns. vuorolistaa ja kujettajien siitä ajamia vuoroja keskenään. Joissain kunnissa ei ole lainkaan vahvistettua ajovuorolistaa ja silloin siellä ajavilla on 24/7/365 päivystysvelvollisuus. Lasketteko nekin kuljettajan ajovuoroksi?

• tapsa karakalliosta
        poppaa...... kirjoitti:

Kyseiset vuorot on laadittu autolle ajovuoroksi. Se ei tarkoita, että yksi kuljettaja saisi tai ajaisi noin pitkää vuoroa. Ei pidä sekoittaa ns. vuorolistaa ja kujettajien siitä ajamia vuoroja keskenään. Joissain kunnissa ei ole lainkaan vahvistettua ajovuorolistaa ja silloin siellä ajavilla on 24/7/365 päivystysvelvollisuus. Lasketteko nekin kuljettajan ajovuoroksi?

eihän kukaan nykyään lue ajovuorolistoja, sitä ajetaan niin kauan kuin on mielestään tarpeeksi rahaa kassassa.

• näin.
        sfsjahf kirjoitti:

Kyseiset ajat ovat vuoroja, sisältäen myös tauot ja kyytien odotukset asemalla/tolpalla. Auto ei siis ole koko ajan liikkeellä.

• €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Onko joku sitten nähnyt/kuullut jonkun nukahtamisesta johtuvan onnettomuuden??? Meillä on samat ajo- ja lepoajat kun kuorma-autoliikenteessä, vaikka homma on ihan erilaista. Ei taksilla päästellä 8h putkeen maantiellä, hommassa on kokoajan pysähtelyä ja lyhyitä taukoja kyytien välissä, jotka eivät ole "oikeita taukoja". Viikonloppu yönä tai juhlapyhinä voi olla ajoa enemmän kuin lainsallima 4,5h putkeen, mut ei aina sillonkaan eikä varsinkaan mitään yhtä pitkää keikkaa... No joskus saa serviltä jonkun pitkän, mut tuskin yks valvottu yö viel saa ketään torkkumaan rattiin.

• valvoja

onhan noita onnettomuuksia sattunut, mutta eihän kuski uskalla tunnustaa väsymystä

"Meillä on samat ajo- ja lepoajat kun kuorma-autoliikenteessä"
        miten muuten taksien ajo- ja lepoajoja valvotaan?

• TES.

ainoa ratkaisu ko. ongelmaan olisi yleissitova työehtosopimus, jossa taattaisiin minimipalkka alalle. ja kohtuullinen toimeentulo normaalityöajalla.

ja sehän ei estä ketään ajamasta %-palkalla sen minimin ylimenevän osan.

• .

Paras ratkaisu, olisi palauttaa ajovuorolista voimaan ilman erillisiä vapautuksia

• Näillä mennään...

Tuntipalkka ilta-,yö- ja pyhälisineen vähentäisi kummasti ajopäivän pituutta, takaisi järkevän tulotason rengille ja lisäisi vastavuoroisesti isäntien omaa ajohalukkuutta. Ei tarvisi renkien hoitaa yli 20 tunnin vuoroja yksinään, saadakseen normaalityöläisen päivän palkkaa. Näin olisi ihanteellisessa tilanteessa. Tosiasiassa siinä loppuu myös työt aika pian jos ei säännöllisesti paljoa ajoja ole, tulot kun saadaan ajetuista kyydeistä.

• Outoja hemmoja....

%pakka esim. 40% kattanee ruikuttamasi listät. Minä en edes ajata kuljettajajillani autoani pyhisin, koska kujettaillakin on oltava vapaata. On se vaan ihme kun kaksi kuljettajaa saa hyvää palkkaa (40%) ja ihan lain mukaisin tunnein. Onko teillä jotain turaaja kuljettajia töissä ?

• Näillä mennään...
        Outoja hemmoja.... kirjoitti:

%pakka esim. 40% kattanee ruikuttamasi listät. Minä en edes ajata kuljettajajillani autoani pyhisin, koska kujettaillakin on oltava vapaata. On se vaan ihme kun kaksi kuljettajaa saa hyvää palkkaa (40%) ja ihan lain mukaisin tunnein. Onko teillä jotain turaaja kuljettajia töissä ?

Ja ajat itse sitten päivystykset pyhisin? Hieno homma jos näin on. Taitaa olla vaan ajomäärätkin aikalailla erilaisia eri puolella Suomea. Se on hienoa jos ajoa riittää aina lain mukaisille tunneille niin paljon että saa hyvän palkan. Joka puolella Suomea ei aina (lue yleensä) näin ole. Ja päivystykset on hiljaisinakin aikoina hoidettava.

• joulu
        Outoja hemmoja.... kirjoitti:

mitä tarkoittaa TURAAJA. mina ei tietaa.

• 11+12
        Näillä mennään... kirjoitti:

Ja ajat itse sitten päivystykset pyhisin? Hieno homma jos näin on. Taitaa olla vaan ajomäärätkin aikalailla erilaisia eri puolella Suomea. Se on hienoa jos ajoa riittää aina lain mukaisille tunneille niin paljon että saa hyvän palkan. Joka puolella Suomea ei aina (lue yleensä) näin ole. Ja päivystykset on hiljaisinakin aikoina hoidettava.

"Ja päivystykset on hiljaisinakin aikoina hoidettava. "

Näinpä. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ekonomisti, että ymmärtää hiljaisten tuntien pudottavan sen keskituntipalkan hyvin nopeasti alas. Toki silloin baarikiiman kiivaimpina tunteina saa hyvää tuntipalkkaa varsinkin 40% provikalla (jolla aika harva ajaa), mutta vastaavasti niitä hiljaisia 7-10 euron tunteja on aika paljon enemmän. Ja 160 h työtä vaikka 11 euron tuntipalkalla on 1760 euroa kuukaudessa, mikä on varsin vähän vuorotyöstä ja oikeastaan mistä tahansa vakituisesta työstä. Niinpä ajetaan se 200 h että saadaan palkkaa hilattua edes sinne vaimon tasolle.

• Valvonta missä

Puuttuuko tähän kukaan viranomainen niinkun aikuisten oikeesti? Siinäkö on kaikki että vain yksi kymmenestä työnantajasta tarkastetaan? Tuntuu et poliisejakaan ei paljon kiinnosta mitä ammattikuskit ajaa!

• vittu

olen ottanut tänään yhteyttä erääseen lehteen 45 min. ohjelman rohkaisemani. kerron kaiken taksimaailmasta heille.

• vittu

hyvä

• vittu

helvetin hyvä, et käry kävi. meilä täällä "isollakirkolla" on suuri ongelma, ku viidakon lait vaan pätee. vuorottomia autoja on arkiöinä lähes saman verran kun vuorollisia. paskamahaiset isännät palkkaa näitä "etnisiä" kuskeja jotka ajavat 24 tuntia vuorokaudessa. jne.......mitä tekee yhdistys....ei mitään. no tuleehan datakiellosta jatkuvasti varoitus kun tunkiolla on liikaa kelkkaa. hih...hih....on tää upee duuni....

• 14+10

Alasta kertova 45min ohjelma oli puoliks "tutkivan" journalismin sumutusta. Kommentit olivat suoraan taksifoorumi.fi keskusteluista ja irroitettu todellisista kokonaisuuksista juuri sopivasti... mm "torkuin autossa 1,5h" on otettu suoraan

"Sitä pitäisi mennä nukkumaan, jos alkaa väsyttää vaikka tulos vähän kärsisikin. Viime yönä jouduin torkkumaan 1,5 tuntia pysäköintialueella, kun ei enää auto halunnut kulkea suoraan. Vähän jäi kassa ohkaiseksi, mutta mieluummin ehjänä tallille."

Asianomainen tarkoituksellisesti nukkui, koska koki että tarvitsee unta.

Toinen loistava lainaus on " Tulee sellaisia parin sekunnin black-outteja" Todellisuudessa taksinkuljettajan kommentti oli.

"Nykyisen lain mukaan kai saa jonkun sakon lisää liikenteen vaarantamisen ohella, jos syynä on ollut kännykän käytöstä johtunut onnettomuus? Jos taas väittää että ei vaan nähnyt tolppaa pimeyden tai sateen vuoksi, joutuu todennäköisesti käymään lääkärillä ajokunnon arvioinnin vuoksi.

Kyllä kaupunkiajossakin nukahtee jos ajorupeamat ovat liian pitkiä. Tulee sellaisia parin sekunnin black-outteja jotka kostautuvat väärässä paikassa. Väsymystä edesauttaa lisäksi se ettei syö mitään tai ei juo riittävästi vettä vuoron aikana."

Eli hän vain yleisesti kertoo että todellisuudessa kaupunkialueellakin voi nukahtaa, mutta hänelle ei ole käynyt niin.

• täydel.ajopäiväkirja

Jatkaakseni vielä. Taksifoorumilla EI kerrota milloin ajopäiväkirja ratsia tulee. Tottakai kaikki veikkailee millon se tulee ja pohtivat asiaa. Mutta ei sinne kukaan tarkastaja sitä tule kertomaan.

• Palaako totuus

Mitä totuutta ajopäiväkirja kertoo ?? Onko se henkilökohtainen, vai autokohtainen. Entä jos kuljetaja ajaa yrittäjä ykköselle 8 tuntia putkeen, vaihtaa autoa ja ajaa yrittäjä 2lle ja ajaa toisen ja jatkuu... Miten tarkastus tämän asian hoitaa. Jos ajolupa ja ajopäiväkirja luovutetaan samalla viranomaisen toimesta leimoin, vain sillä voidaan rehellisesti taata lain noudattaminen ja turvata virkeähköt kuljettajat, ehkä. Tietenkin, jos vapaa-aika menee, kuten putken ajanut kuljettaja aiemmassa kannanotossaan kuvaa, virkeys ei ole ihan taattu. Alkolukko ehkä vielä vaadittava. Taitaa ruveta pelottamaan taksin käyttö. Hrrrrr..

• Kumijalka.

Ohjelmassa kerrotaan tasan yhden kouhelon ajamista ylitöistä, Suomessa on ammattiajoluvan omistavia muutama kymmenen tuhatta.....ja totta kai asia saadaan näyttämään siltä että kaikki taksit ovat ns. tappajatakseja.....hienoa journalismia.

Toki arvattavissahan oli, että kun edellisellä viikolla vähän ikäänkuin kehuttiin suomalaista taksia luotettavuudesta verrattuna Ruotsin villeihin takseihin, niin nyt piti sitten kaataa paskaa niskaan....

• free willy

Taksiliikenne pitäisi kokonaan vapauttaa,että meillekin tulisi tervettä kilpailua alalle ja hinnat halpenesivat.Lisäksi etelämaalaiset saisivat oikeita töitä ja he ovat kyllä parempia kuskejakin.(Jos nyt mersun pyörittämin työksi lasketaan?)

• 12vuotta riitti

Kyllä siihen mersun pyörittämiseenkin jossaivaiheessa kyllästyy. Useampia uutena ajokiksi saatu mese on ollut työkaluna,mutta nyt tuli ajamisesta loppu. Jollekkin isännälle voin mennä tuuraamaan ihan pakottavasta syystä,mutten kun päiväks pariks.Kyllä isännät joskus soittelee kun ei ole saanut kaikkiin autoihinsa kuskia,että tulisitko jokslin aikaa,mutta liian lyhyellä varoitusajalla aina,joten ei ole ehtinyt. Annan mielelläni jollekkin toiselle työpaikkani oli se sitten suomalainen tai mamu,joka muuten hoitaa hyvin työn ja maksaa veronsa kaikkien yhteiseksi hyväksi.

• VVollaas

Niin kuin joskus aiheesta kirjoitin muistaakseni iltelehden foorumille että
      nämäkin on niitä ketkä ajaa sitten koulukuljetuksiakin. Siinä lapselle se
      turvalliseksi valittu kuljetus.

Enää ei sentään niin usein onnistu se että koulukyytikuski oli
      vielä kännissäkin. Mutta väsyneisyyttä ei valvova milläänlailla.

Kaikki tietää mitä on ajaa väsyneenä jos on ajanut, kyllä siinä mennään
      2-3 promillen humalatilassa eli lähellä sammumista.

En ole taksikuski!
      Aikoinaan olin yksityisessä ambulanssifirmassa hesassa ja siellä olisi
      saanyt tehdä kuinka pitkää päivää vain halusi. Kun seuraavan vuoron
      työntekijä ei tullut töihin tai jopa molemmat niin kysyttiin haluatko
      jatkaa vielä vuoroa 10h jatko päälle.

• cxcwcccwww

Entäs kuormaautokuskit?

On piirturi joo, mutta ajohomma kerrallaan saattaa kestää vaikka 15-30min mutta
      sitten tehdään työtä taas purkuhommissa ja jakelussa jossain kiinteistössä.

Paikkoja kun on vaikka 10-30 ja kyllä siinä loppupäivän puolella jo
      mennään silmät ristissä. Ei tartte ihmetellä jos jotkut veteelee siltojen alle,
      ajelee lava pystyssä siltaan tai johonkin muuhun. Edellispäivänä on
      ajettu maakuormaa 06:00 22:00 asti kuten vaikka lunta, sitten taas aamulla
      sama homma ja joku kerta mennään kellon ympäri. Niitä piirtureita kukaan kato koskaan missään.

• lzkvlknlnf

Sellaista yhtään asiallisempaa firmaa et löydäkään, jossa ei piirtureita purettaisi ja valvottaisi säännöllisesti. Menee koko lafka pakettiin, jos noissa asioissa perseilee. Ei todellakaan ole sen arvoista. Täyttä legendaa, jos joku väittää ajavansa kuorma-autolla kellon ympäri tai sitten on kyseessä joku tmi Kallen lafka, joka on tarkoitettukin pysymään pystyssä sen yhden tilikauden eikä yhtään enempää.

• Ksola0000

Eikä vain taksit..

Tilausajofirmat ajaa mm:ssa koulukyytiä aamut, päivällä mummoille ruokaa,
      sitten taas koululaiset kotiin ja sen jälkeen 1-3 muuta tilausajoa.
      Siihen päälle saat taatusti ajaa viikonloppunakin täyden päivän.

Kyllä mä kuulen eräältä jatkuvasti että työpäivä on sen 10-16h ja
      sisältää juuri edellä mainuttua.

• free willy

Yksi tuttu uusi taksikuski ylöjärveltä kehui,Että tippejäkin tulee enemmän kuin entisestä työstä palkkaa.(3000 kk).Että kun tähän lisätään kk. palkka niin ei pitäisi valittamista olla.Ja tipithän on tietysti verotonta tuloa.Noin helposta työstä,se on huippupalkkaa!

• Zz up

Juu. Mullekin yhden tutun jätkän kummin kaima kertos että tulee 5000 euroa kuussa tippiä, kun nämät asiakkaat ovat niin höveleitä että antavat. Palkka se ei saanu ku tonnin käteen jolla se veti tilipäivänä kannin toteen....

• freeee

huomaa sun kirjoituksista ettet tiedä mitä on taksikuskin ammatti.

• Rankaa on

Päivystysvuoro - ensin kotona kymmenen tunnin unet, sitten aamukahvi ja nyt asemalla lukemassa Suomi24:ää. Maaseudulla on tosi rankkaa. Huomenna on tiedossa keikka klo 13:00.

• ah-medd

Joo taksarit unohtaa helposti nämä verottomat tippitulot,ja valittavat palstoilla miten huonosti menee.Missä muussa ammatissa kouluttamaton ihminen saa moisia tuloja?Sitäpaitsi palvelu on ala-arvoista,ei aukaista ovia asiakkaille,ja haistaan pahalle.Taksisuharit pitäisi viedä etelään oppiin palvelukulttuuria!

• Taksi hki!

juu tippiä tulee ruhtinaat 10€/kk, helsinkiläiset pihejä, noh ehkä kuitenki vähän enemmän kuin 10E/kk

• V...n media

Mutta loppupeleissä,ahneella suharilla on paskainen loppu ja se vie sen ahneen isännänkin suoleen mukanaan loppupeleissä.

Katsotaan nyt mitä paljastuksia tämäniltaisessa 45min jaksossa tulee alasta ja sen ihanuudesta.

• vain.pakon.edessä

Tottakai pitäisi vapauttaa kilpailulle.
      Kuka vaan ajaisi virkeänä parhaat vuorot.
      Ei ketään ajamassa huonoja vuoroja.
      Väsyneet lupa-autoilijat saisivat nukkua rauhassa.
      Järjettömän hintaista ajaa taksilla.
      Miksi yksi ja sama hinta autosta 15000e - 120 000e riippumatta?
      Jotain rajaa kun taksiyrittäjä tuli mummoankan M 121:llä ja kehui että olisi hänellä ässämersukin mutta tällä hän tekee rahaa.
      Pyysin pysäyttämään ja sanoin ettei munua tarvitse kusettaa ja vielä kehua sillä.
      Tilasin auton.
      Kuhipää pilasi alaa!

• eiku rankkaa

Tänään aloitus seitsemältä. 2,5 tunnin tauko alkuun ja sitten 60 km ajoa. 20 min kahvitauko ja taas 60 km. Nyt kello on 11:45 ja pidetään ruokatuntia

• Luvat tiukoiksi

Tuossa ohjelmassahan muutama taksi-isäntä sanoi ettei tiedä tuommoisesta ajoaikalaista mitään. Eli kaikki nämä tämmöiset isännät vaan sinne lupa viranomaisen puheille ja lupa pois. Ei mene monta viikkoa kun kentällä alkaa tapahtua, kun isännät paska housussa korjaa tilannetta kiireellä.
      Ja näkyy olevan myös että tuohon lupaan on lisättävä parin vuoden välein tentti joka on läpäistävä jotta lupa pysyy voimassa. Eiköhän noilla konsteilla kusettajat häviä alalta

• iuhojpkåp

Ja minkähänlainen tentti mahtaisi olla kyseessä ? Yksi risti kaksi......luuletko tosiaan että jos järjestettäisiin pakollinen tentti isännille parin vuoden välein, niin siitä hyötyisivät ketkään muut kuin ne tahot jotka sitä järjestää ?

Ihan sama kuin nyt tämä 5 vuoden välein tuleva "koulutus" kuljettajille, kestää kokonaiset 7 tuntia ja niin täyttä hölynpölyä kuin oila voi. Mutta hyvin bisnes.....

• Luvat tiukoiksi
        iuhojpkåp kirjoitti:

Ja minkähänlainen tentti mahtaisi olla kyseessä ? Yksi risti kaksi......luuletko tosiaan että jos järjestettäisiin pakollinen tentti isännille parin vuoden välein, niin siitä hyötyisivät ketkään muut kuin ne tahot jotka sitä järjestää ?

Ihan sama kuin nyt tämä 5 vuoden välein tuleva "koulutus" kuljettajille, kestää kokonaiset 7 tuntia ja niin täyttä hölynpölyä kuin oila voi. Mutta hyvin bisnes.....

No vaikka tyyliin yksi risti kaksi ja kysymykseksi onko kuljettajalla lupa ajaa kaksikymmentä tuntia yhteen putkeen ?

Tuo jo näkyy olevan aika isolle osalle ylivoimainen tietää.
        Ja niille jotka sen tietävät muttei noudata, on kait muutkin lait samaa tasoa.
        Ja siellä luvassa puhutaan jotain sääntöjen noudattamisesta.
        Ja moni siitä hyötyisi kun tuo aepäkelpo aines poistuisi alalta.
        Muun muuassa kuskit

• VoihaFilluSentää

Onks kukaan funtsinu et lekurit tekee 24h duunipäiviä? Onks se sit iha ok tehä diagnoosia, jos kerran tommone valvomine vastaa jotain promillen kännii? Kumpikoha mahtaa olla sit olla vaarallisempaa: sohii kirralla jonku sisäelimii vai ajella autolla? Entäs brankkarit sit? pitkää vuoroo ja ajellaan kunnon kyytii liikentee seassa painavilla vehkeillä. Minkäs pitusta vuoroo slurkit tekee ja mahtaakohan ajella enemmän ku vossikkat yhes vuorossa??? Onneks menee koht toi ammattipätevyys ku ei oo käyny kursseilla, niin pääsee hakee fyrkat luukulta eikä tarvi kyttää köröjä.

• tilulii tilulii

Lääkärin päivystysvuoro vastaa enemmänkin sitä kun maalaistaksi päivystää himassa kuin tolpalla notkumista. Lekureilla on sängyt pimeissä huoneissa, jossa voivat nukkua niin paljon kuin haluavat ja heidät herätetään jos joku potilas sattuu tulemaan keskellä yötä sisään. Ja palkka juoksee koko ajan myös sillä nukkuvalla lääkärillä. Eihän tässä taksihommassakaan olisi ongelmaa, jos kuski tekisi sen 24 tunnin ajovuoronsa ja nukkuisi siitä kymmenen tuntia kotonaan palkan juostessa. Tuskin siitä liikenne kovin paljoa vaarantuisi. Mutta tämähän ei ole tilanne vaan rengin palkka tulee kassasta eli kyse ei ole työhön käytetystä ajasta, vaan ajosuoritteesta. Siis pitää ajaa väsyneenä, jos meinaa saada palkkaa.

• maksimirangaistus

http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201203468&rss=allimg

Kyllähän siitä ajotietokoneesta saa ajotunnit ym.kuitilla tienatut rahat.
      Poliisihan voisi ratsata taksit,ja omistajan selitykseksi ei käy että kuskina on yöntimo.jota voi vedättää miten huvittaa.

Taksitarkastaja esim.vantaalla tietää nämä asiat aivan varmasti,syyteeseen avunannosta työsyrjinnän kaltaisesta kiskonnasta.ynnä avunannosta jatkettuun työjalepoaikojen rikkomiseen ym.ym.jos ei niin mitä se tarkastaa?omaa persereikäänsä?

• aSDDasdfA

Mitäs sieniä sinä olet syönyt? Moista huttua ei edes täällä suolessa ole ollut luettavissa pitkään aikaan. Taksitarkastaja tietää.... ihan aikuisten oikeesti sulla ei ole kaikki inkkarit kanootissa!

• pienipainijapoitsu
        aSDDasdfA kirjoitti:

Mitäs sieniä sinä olet syönyt? Moista huttua ei edes täällä suolessa ole ollut luettavissa pitkään aikaan. Taksitarkastaja tietää.... ihan aikuisten oikeesti sulla ei ole kaikki inkkarit kanootissa!

Hei maijola mitä sun työnkuvaan kuuluu?aikuistenleikit vai?oikeesti?

Taksitarkastaja ei siis tiedä millaisia vuoroja ajetaan?tai kuka ajaa ja milloin?
        taksitarkstajan pitää tietää...mutta koita nyt näyttää vaan älykkäältä sillä 80 ja risat äöö-lläs

• Anonyymi

Hauskat työtunnit taksialalla. Kannattaa pysyä erossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hauskat työtunnit taksialalla. Kannattaa pysyä erossa.

Kylläpä keksit vanhan ketjun ruotiaksesi! Sitäpaitsi kyseinen Porvoolainen kuski ajoi yksin kouluajot aamuin-iltapäivin mutta piti älykääpiö taksamittarin päällä aamusta iltaan eikä edes käyttänyt taukotoimintoa vapaalla ollessaan. Varsinainen työaika oli kuitenkin tunteja lyhyempi. Ajopväkirja täyttämättä tyypillä mistä olisi nähnyt milloin työtä olisi tehty ja milloin oltaisi oltu tauolla.Isännän olisi tietysti pitänyt valvoa asia. Näin kävi kun antoi auton kuljettajalle pidettäväksi ympäri vuorokauden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylläpä keksit vanhan ketjun ruotiaksesi! Sitäpaitsi kyseinen Porvoolainen kuski ajoi yksin kouluajot aamuin-iltapäivin mutta piti älykääpiö taksamittarin päällä aamusta iltaan eikä edes käyttänyt taukotoimintoa vapaalla ollessaan. Varsinainen työaika oli kuitenkin tunteja lyhyempi. Ajopväkirja täyttämättä tyypillä mistä olisi nähnyt milloin työtä olisi tehty ja milloin oltaisi oltu tauolla.Isännän olisi tietysti pitänyt valvoa asia. Näin kävi kun antoi auton kuljettajalle pidettäväksi ympäri vuorokauden.

Ei ole vanhentunut ongelma. Laiton määrä ylitöitä yhä todellisuutta pääkaupunkiseudulla v. 2019. Usein työnantajat painostavat kokoaikaisia työntekijöitä siihen.

• ääliöt!!!

Tässä jotenkin tehdään kaikista taksesita pahoja, antakaa olla ja lopettakaa kiukuttelu, jos joku ajaa niin antaa ajaa ja joku ei aja niin se ei aja!

• makaamiseen väsynyt

Mistäs maaseudulle saataisiin ajoja senverran, että vois ittensä väsyttää. Viikolla ei ole öisin ajoja, eikä viikonvaihteessa päivisin.

• blackmetall

Ei normaalitöissä esim. metallialalla kukaan pysty tekeen 24/7 töitä.Taksit tekee,mutta eihän se mitään oikeeta työtä oo.Ratinpyöritys.

• jep...

tervetuloa kokeilemaan

• Anonyymi

Takseihinhan onkin vihdoin tulossa ajopiirturit. Ihan tervetullut uudistus. Kuljettajat ajavat liian väsyneinä, eivätkä pidä riittävästi taukoja. Ajoaikalain valvonta onnistuu jatkossa myös takseissa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      28
      1828
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      157
      1802
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      351
      1550
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      147
      1181
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      213
      1164
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1128
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      1004
    8. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      995
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      979
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      938
    Aihe