Kasinhännän Lentotukikohta

Kasinhäntä-tukikohta

Kun olen pari kertaa purjehtinut kantosiipialuksella Sortavalasta Valamoon, olen alkumatkalla huomannut aika suuria rakennuksia Sortavalasta johtavan kapean lahden länsipuolella.

Vasta äskettäin sain tietää, että rakennukset ovat Kasinhännän lentotukikohdan hangaareja ynnä muita rakennuksia.

Löysin jopa kuvan Kasinhännästä (myös sarjan kuva nro 5 on Kasinhännästä):

http://veijorio.kuvat.fi/kuvat/LENT%C4J%C4N ALBUMI/ Kasinh%E4nt%E4.jpg/web

Sitten vävin viime kesänä Kasinhännän hangaareilla.
Tie sinne lähtee Sortavala-lahdenpohja maantielta noin 1,1 kilometriä Karjalan sillalta Lahdenpohjaan päin. Risteyksestä käännytään vasempaan eli kaakkoon.

Kun varsin hyväpintaista tietä ajaa runsaat 3 kilometriä, saavutaan niemekkeen päähän. Hangaareihin pääsi puikahtamaan siälle. Ne olivat vaikuttavan suuria läheltäkin tarkasteltuna. Hyvä tutustumiskohden sotahistoriamatkailijoille.

Sana "kasinhäntä" tarkoittaa "kissanhäntää" ja tulee karjalankielisestä sanasta."kažinhändä".

Tietääkseni Meritiedustelulaivue 2 on toiminut Kasinhännästä käsin.

Haluaisin tietää lisää.

- Tietääkö lukija, onko Kasinhännän tukikohdasta olemassa historiateosta tai muuta kirjallista tietoa?

- Millä koneilla tukikohdasta on operoitu?

- Mistä löytyisi lisää valokuvia tukikohdan toiminnasta?

Suuret kiitokset!

11

2613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sortavalan tukikohta

      Suomen Ilmavoimat teki vuonna 1924 organisaatiouudistuksen.
      Silloin Ilmailuosasto 3:ta tuli Meritiedustelulentolaivue 2.
      Siitä käytettiin lyhennettä M.T.L.2.

      Vuodesta1926 alkaen nimi oli 2. Erillinen Meritiedustelulentolaivue.
      Lyhenne oli 2.Er.MeLL.

      Näiden yksiköiden kotitukikohta oli Kasinhäntä Sortavalassa.

      Lisätiedot kirjassa:

      - Pakarinen J., Rajalainen J. "Satakunnan lennoston historia 1918-1998" (1998).

      • Kasinhäntä, historia

        Tälle sivulle on koottu yksityiskohtainen selvitys Kasinhännän Lentotukikohdan järjestelyistä (englanniksi). Mukana on myös kuva Hansa-koneen starttikiihdytyksestä:

        http://www.sci.fi/~fta/ftrsqn21_history_2.htm

        Sivustolta pääsee myös Sortavalan Lentoaseman historiaan. Lentoasema sijaitsi nykyisen matkustajasataman tuntumassa.


    • Vartioitu niemeke

      Neuvostoaikana Kasinhäntä oli sotilastukikohtana kielletty alue ja tiukasti vartioitu alue.

      Nyt siellä voi käydä vapaasti. Tukikohdan alueelta löytyvät mm. vanhat ilmatorjunta-asemat, upseerikerho, aliupseerien asuntola, konehangaarit, huoltoverstas ja nousuluiskat lentokoneita varten.

    • Kasinhännän kalusto?

      Kasinhännän lentokoneet olivat ilmeisesti kaksitasoisia ponttoonikoneita?

    • Hansa & Ripon

      Sortavalan Kasinhännästä operoitiin pääasiassa Hansa-koneilla.

      Hansa oli Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan 1920-luvulla lisenssillä valmistama kone. Se oli yksimoottorinen ja -tasoinen, kaksipaikkainen meritoimintakone. Koneita valmistettiin saksalaisen "Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerken" myymällä lisenssillä kaikkiaan 120 kappaletta. Tyyppimerkintä oli I.V.L. A.22 Hansa. Kuva:

      http://img196.imageshack.us/img196/5609/ivla22hansa2.jpg

      Suomen Ilmavoimat käytti Hansaa meritoimintakoneena 1923–35.. Talvisin laskutelineisiin kiinnitettiin sukset.

      Hansan meritoimintakoneena korvasi Blackburn Ripon:

      http://personal.eunet.fi/pp/gdes/images/Blackburn_Ripon.jpg

      Suomen ilmavoimissa Riponeja käytettiin vuodesta 1931 lähtien 1930-luvun lopulle ensisijaisesti tiedusteluun ja yhteistoimintaharjoituksiin.

      Talvi- ja Jatkosodassa Riponeja käytettiin tiedusteluun, sukellusveneiden torjuntaan ja pommituksiin.

    • Kasinhäntä, Ripon

      Blackburn Ripon oli englantilainen, kaksitasoinen, yksimoottorinen lentotukialuksilta operoivaksi suunniteltu torpedo- ja tiedustelukone:

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Blackburn_Ripon_IIF.jpg

      Konetta valmistettiin useissa sarjoissa vuodesta 1929 lähtien 123 kappaletta.

      Suomen valtio hankki Ripon-koneen valmistuslisenssin. Yhteensä 25 konetta rakennettiin Valtion Lentokonetehtaalla Suomessa. Ensimmäinen kone lensi vuoden 1930 joulukuussa. Sortavalankin sinitaivaalla koneet olivat tuttu näky.

      • Kasinhäntä, Ripon 2

        Riponeilla lennettiin viimeiset lennot vuoden 1945 alussa, ja sen jälkeen ne poistuivat palveluskäytöstä. Lentolaite oli palvellut kunniakkaasti Suomen Ilmavoimia historian tärkeänä ajanjaksona.

        Seuraavassa on harvinaista videomateriaalia Suomen Blackburn Riponeista.
        Videolla nähdään koneen lentoonlähtö vesiltä ja laskautuminen veteen.
        Ilmasta on kuvattu muun muassa Haminaa ja Viipuria:

        http://www.youtube.com/watch?v=AeNo4XHmx_E

        Videolla on kestoa vajaat 10 minuuttia.


    • Sortavalan Lentoasem

      Sortavalaan perustettiin ensimmäinen lentoasema kesäkuussa 1918.

      Se sijaitsi Sortavalan keskustassa Vakkolahden rannalla, nykyisen sataman maastossa. Lentoaseman konesuojan muodostivat aluksi kaksi kankaista vajaa, joihin mahtui kaksi lentokonetta. Kolmas lentokone oli laskusillalla.

      Puurakenteinen lentokonehalli valmistui lokakuussa 1918.
      Varsinaisena lentokenttänä käytettiin rannalta avautuvaa Läppäjärven selkää.

      Sortavalan lentoaseman toiminta siirtyi Kasinhäntään 1921 alkaen.

    • Friedrichshafen FF49

      Sortavalan Lentoaseman ensimmäinen lentokone oli Friedrichshafen FF49C.
      Kone saapui kesäkuun lopulla 1918. Kuva:

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Friedrichshafen_FF49C_at_Sortavala,_Finland_ca._1918.jpg

      Kuva samanlaisesta Tanskan laivaston koneesta:

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/FF49.jpg/255px-FF49.jpg

      Kuva pienoismallista Japanin väreissä:

      http://www.bel-air-models.com/models/military-large/FriedrichshafenFF49c.jpg

      Sortavalan Lentoasemalta toimivien lentokoneiden tehtävänä oli valvoa Laatokkaa, mutta sieltä suoritettiin valvontalentoja myös Laatokan pohjoispuolelle.

    • Sortavalan Fredrikat

      Friedrichshafen FF 49 oli saksalainen, puurakenteinen, kaksipaikkainen, kaksitasoinen ja kaksimoottorinen vesi- ja tiedustelulentokone.

      Kone oli vahvarakenteinen, erittäin merikelpoinen ja lento-ominaisuuksiltaan sitä pidettiin hyvänä. Kellukkeilla pystyttiin lentämään myös jäältä.

      FF 49 -konetta rakennettiin eri versioina yhteensä 240 kappaletta.
      Koneen lentonopeus 140 km/h ja maksimilentoaika 5 tuntia 40 minuuttia.

      Friedrichshafen FF 49 -koneita oli Suomen Ilmavoimilla käytössä yhteensä viisi kappaletta vuosina 1918-1923. Koneen lempinimi oli "Fredrika".

    • TPA Keuruu

      Terve!
      Hankipa käyttöösi kirja "Satakunnan Lennoston historia 1918-1998".
      Tekijät Juha Pakarinen ja Jari Rajalainen.
      Kasinhännän lento-osasto toimi 1925-1939 Sortavalassa.

      Tuossa mainitsemassani kirjassa on hyvä selostus lento-osaston toiminnasta, kalustoista ja yleensä elämästä tukikohdassa.

      Valokuvia voi käydä etsimässä Helsingissä Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteestä. Tämä paikka on on enetiseltä nimeltään Sota-arkisto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe