Hankin siis hiljattain kerrostalo osakkeen ja poikani muutti siihen asumaan. No työssä käyvä poikani maksaa minulle siitä vuokraa mutta tuntuu hölmöltä että ilmoitan poikani maksaman vuokran verottajalle ja maksan siitä veroa koska raha liikkuu käytännössä perheemme sisällä taskusta taskuun. Onko kellään vinkkejä jolla voisin kiertää pääoma veroa?
Vuokraan kerrostalo osakkeeni pojalleni....
10
336
Vastaukset
- Rikoksella
Voit kiertää pääomaveron pimittämällä vuokratulot, eli tekemällä veropetoksen. Laillista tapaa ei ole.
- 26
Laillinen keino on alentaa poikasi vuokra samaksi kuin tulonhankinnan kulusi ovat.
Se on laillista, että poikasi saa asua esim. yhtiövastikkeella.- jööönäs
vuokran suuruus vaan samaksi kuin yhtiövastike muut asunnon kulut ja loput makselette toisillenne pimeenä lapaan. niin minä tekisin.
- 33
jööönäs kirjoitti:
vuokran suuruus vaan samaksi kuin yhtiövastike muut asunnon kulut ja loput makselette toisillenne pimeenä lapaan. niin minä tekisin.
Laillinen tapa olisi, että poika makselisi hoitovastikkeen ylittävällä "vuokran" osalla vanhempiensa elämiseen liittyviä laskuja, ei siis rahaa käteen, tilisiirroista puhumattakaan. Ruokaostotkin sellaisesta kaupasta, joka myy vielä tiliin ja poika maksaa ne kauppiaalle. Järjestelyn moraali on sitten eri tarina tässä velkavaltiossa.
Lapset voivat kustantaa vanhemmilleen ja mummeleilleen remontteja ja saada työnosuudesta kotitalousvähennystä, joten em. laskujen makselu on tulkittavissa lailliseksi myös näinpäin. Opiskelevien lasten kulujahan näin maksellaan yleisesti, että opintotuen voi käyttää hurvitteluun.
Tuo alempana esitetty täyden vuokran periminen kouluttamisen takia on kyllä hyvä.
Jo vuosikymmenten takaisesta lapsuudestani muistan, kuinka kiaanpentuja opetettiin sisäsiisteiksi kastamalla nenä lätäkköön, mutta en muista kuinka pian oppivat. - Rikoksella
jööönäs kirjoitti:
Eli pimittäisit vuokratulot eli tekisit veropetoksen. Kuten sanottu, vuokratuloista pitää verot maksaa ja ainoa keino päästä niistä eroon on rikos.
- hmmm..
Pistäisin pojan maksamaan vuokran niin kuin pitää ja eikä halvalla no ehkä hieman alle normaalivuokran. Oppiihan ettei asuminen ole ilmaista. Ja kannattaa tehdä töitä jotta joskus hankkisi oman. Muuten teet karhunpalveluksen pojallesi. Olen valitettavasti joutunut näkemään näitä ikäviä tapauksia melkoisesti...
- 7+13
Älä peri pojaltasi vuokraa tai peri vuokraa vain hoitokulujen verran. Tosin tällöin mahdolliset asuntoon liittyvän lainan korot eivät enää ole tulonhankkimismenoa eivätkä siten vähennyskelpoisia.
- asiat kuntoon
Juu, vuokra voi tosiaan olla sama kuin tulonhankkimiskulut eikä verotettavaa tuloa jää. Jos asunto on velaton eikä siinä tartte tehdä remontteja edes tulevaisuudessa, homma toimii hyvin. Jos sulla taas on velkaa asuntoon, ei korkoja voi vähentää koska verottaja katsoo ettei todellista ansaintatarkoitusta ole, koska asunto on vuokrattu perheenjäsenelle alihintaan. Myöskään pääomatulon tappioita ei muodostu.
- ekiteki62
Kiitos asiallisista vastauksista ja neuvoista. Lainaa minulla on asuntoon vain n.20k ja korko vähennys verotuksessa melko pieni. Laskin vuokran määrän samalle tasolle kuin yhtiövastike.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2008/07/13/opiskelijalapselle-asunto-vanhemmille-veroyllatys/200818193/139
"Jos asunto ostetaan velaksi, vanhemmat voivat yllättyä siitä, että heillä ei ole oikeutta vähentää lainan korkoja. Tämä johtuu siitä, että verottajan mukaan täysi-ikäinen lapsi ei ole perheenjäsen ja asuntovelan korot saa vähentää vain, jos ne liittyvät omassa tai perheen käytössä olevaan asuntoon.
Se, minkä suuruinen vuokra kelpaa verottajalle, on Tero Hämeenahon mukaan vähän harmaata aluetta. Verottaja ei yleensä hyväksy kuluja vähennettäväksi vuokratulon ylittävältä osalta.
– Jos vuokra on vaikkapa yhtiövastikkeen suuruinen, verottaja yleensä katsoo, että kyse ei ole riittävässä määrin tulonhankkimistoiminnasta. Tällöin korot ovat tavallisesti ensimmäiset kulut, jotka jäävät vähentämättä.
Vastikkeen saa Hämeenahon mukaan vähentää, vaikka vuokra olisi vain sen suuruinen.
– On kuitenkin vaikea sanoa, missä menee raja, jolloin kaikki kulut saa vähentää. Vuokran pitäisi olla vähintään vastaavan asunnon luontaisetuarvion suuruinen. "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial341962Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651890Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3821792Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161248- 921123
Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip34970- 95765
Kiantama oy
Tämän päivän uutiset.....https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012036470.html.15698- 32674
Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise47665