Eläkkeellä nuorena

skitsomies

Onko täällä muita, jotka kärsivät siitä, että ovat joutuneet ennenaikaiselle eläkeelle skitsofrenian takia? Minulla on miltei jatkuva ajatus siitä, että olen pelkkä pahainen loinen, jonka olisi parempi kuolla mahdollisimman pian. Minulla ei ole enää toiveita, mutta elän päivät melko mieluusti, koska minulla on pari harrastusta, jotka auttavat jaksamaan. Suunnitelmissani on palata työelämään syksyllä, mutta en vielä tiedä, pystynkö kokopäivätyöhön. Eikä sekään ole niin varmaa, saako mitään työtä edes harjoittelijana.

Miten jaksatte päivästä päivään, kun tiedätte olevanne elättejä tässä hienosti toimivassa yhteiskunnassa? Minä olen kiitollinen tuesta, mutta pelkään, etten voi koskaan maksaa takaisin kaikesta tästä, mitä olen saanut. Olen vasta 26-vuotias, mutta minusta tuntuu, että elämä on jo ohi. Olen sairastanut parikymppisestä lähtien. Välillä tuntuu, että tämä loiseus alkaa liittyä harhoihin, joita minulla on.

8

354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs skitso

Heippa!
      Toivottavasti pääset eroon siitä "lois"-ajatuksesta. Et ole itse voinut sairautesi puhkeamiselle nitään ja yhteiskunnan kehittyneisyys taas mitataan siinä, miten hyvin vähempiosaisista huolehditaan. Todella hienoa, että jaksat ylläpitää harrastuksiasi.

Onko sielläpäin mitään kokoontumispaikkaa mielenterveyskuntoutujille (esim. seurakunnalla tai kunnalla)? Siitä voisi olla hyötyä, jos tapaisi silloin tällöin muita kohtalotovereita. Jos käyt seurannassa esim. psyk.sairaanhoitajalla, niin kerropa hänelle niistä loiseustuntemuksistasi, niin hän osaa ehkä paremmin tuoda esille muita näkökohtia asiaan.

Jos et jaksa syksyllä kokopäivätyötä, niin voithan harkita osapäivätyötä, miltä se tuntuisi. Siunausta työnhaullesi!

• skitsomies

Hei,

Olen jo useammin maininnut tästä sairaanhoitajalle, jonka luona käyn. Olen ehkä liian kova itselleni. Olen käynyt erilaisissa terapioissa jo monta vuotta. Lasketaanpa. Se tekee kuusi ja puoli vuotta ja vähän yli. Tämä loiseus on ajatuksena aika uusi, mikä liittynee aikuistumiseen ja vastuulliseksi toimijaksi tulemiseen. Kyllä minulla on kova halu töihin, mutta pitää ensin hoitaa tämä psykoosijakso kuntoon (olin sairaalassa viimeksi viime kuussa). Kävin viime viikolla ensimmäisen kerran ryhmässä, jossa on muita ihmisiä, joilla on vaikeuksia. Tavoitteena on käydä siellä useammin.

Eniten minua pelottaa täysi syrjäytyminen työelämästä. En haluaisi olla pelkkä taakka yhteiskunnalle. Työ ei minua pelota vaan ihmiset.

Kävin yhdessä vaiheessa kokonaisen vuoden työharjoittelussa, ja se on varmaan edessä jossain vaiheessa. Toivottavasti pääsen vielä oikeaan työelämään maksamaan veroja.

En tiedä osa-aikatyöstä mitään. Tuskin sitä saa tehdä ihan joka paikassa.

Kiitos viestistäsi.

• suru66666
        skitsomies kirjoitti:

Hei,

Olen jo useammin maininnut tästä sairaanhoitajalle, jonka luona käyn. Olen ehkä liian kova itselleni. Olen käynyt erilaisissa terapioissa jo monta vuotta. Lasketaanpa. Se tekee kuusi ja puoli vuotta ja vähän yli. Tämä loiseus on ajatuksena aika uusi, mikä liittynee aikuistumiseen ja vastuulliseksi toimijaksi tulemiseen. Kyllä minulla on kova halu töihin, mutta pitää ensin hoitaa tämä psykoosijakso kuntoon (olin sairaalassa viimeksi viime kuussa). Kävin viime viikolla ensimmäisen kerran ryhmässä, jossa on muita ihmisiä, joilla on vaikeuksia. Tavoitteena on käydä siellä useammin.

Eniten minua pelottaa täysi syrjäytyminen työelämästä. En haluaisi olla pelkkä taakka yhteiskunnalle. Työ ei minua pelota vaan ihmiset.

Kävin yhdessä vaiheessa kokonaisen vuoden työharjoittelussa, ja se on varmaan edessä jossain vaiheessa. Toivottavasti pääsen vielä oikeaan työelämään maksamaan veroja.

Kiitos viestistäsi.

Hyvä jos haluat tehdä töitä. Itse olisin ennemmin eläkkeellä kuin tässä paskaduunissa. :(

• eräs skitso
        skitsomies kirjoitti:

Hei,

Kiitos viestistäsi.

Moi taas!

Kiitos, että kirjoitit taas! Olet kyllä varmasti liian ankasa itseäsi kohtaan, mutta toisaalta kunnioitettavaa, että olet vastuullinen henkilö. Hyvä , että olet alkanut käydä siellä ryhmässä, niin tulee oltua tekemisissä muiden kanssa ja saa ehkä uusia ajatuksia ja uutta näkökulmaa omiinkin asioihin.

Itse käyn tuulettanassa itseäni helluntaiseurakunnassa - siellä tapaa ystävällisiä ihmisiä ja voi jättää huolensa Jumalalle/Jeesukselle, minkä tietysti voi tehdä myös kotona rukouksessa. Jos et pane pahaksesi, niin rukoilen puolestasi, että ihmispelkosi vähentyisi ja muutenkin asiasi selvenisivät.

On varmaan totta, että joka paikassa ei ole osa-aikatyömahdollisuutta, mutta sekin vaihtoehto kannattaa pitää mielessä sitten, kun työnhaku ajankohtaista. Hyvää keväänjatkoa sinulle!

• jk

ei ole

• eläkepäivät

Hohoi, tekaistulta tuntuu. Hyvät eläkepäivät:)

• skitsomies

Ei ole tekaistu. Ei tässä mitään hyvää ole, vaikka rahaa on riittävästi perusmenoihin. Olisin mieluummin töissä ja terve.

• Vai että hienosti toimiva yhteiskunta? Mätä systeemi tämä on. Ei mitään muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      62
      6067
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      81
      3606
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2731
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      2219
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2175
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1853
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1679
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      85
      1282
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1246
    10. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      28
      1165
    Aihe