Laitetaan uutta ketjua.
Nyt on tyytyväinen, että ns.flexi kiemurat brassin edessä kulkiessa on saatu pois, ja koira kulkee siinäkin suoraan.
Metsässä katselin vielä mungon liikkeitä ja toimivuutta odotellen jotain "kohtaamista"..ihmisiä tai eläimiä. Luottoa toimivuudessa on mutta ei kokemusta vakuudeksi..Mielenkiintoinen seurattava kuitenkin..Tarkka/tarkkaileva, nopeasti liikkuva ja pitää hyvin ja tasaisesti "yhteyttä"...Uteliaisuutta herättävä koira.
Nyt oltiin ns. hoidetussa metsässä jossa välillä pystyi piiloutumaan ja katsomaan koiran toimintaa ja näin vahvistamaan säännöllistä kontaktia...hiukan jännitti positiivisesti, että viekö huomion ympäristöö vai se, että ei näe minua...Hyvin meni. Hyvä, että (ehkä) epävarmuus vaatii säännöllisen näköyhteyden.
Nopea on liikkumaan ja vaatii hieman lisää kokemusta (tästä), että mitä ja miten reagoi, kun tulee riittävän vahva ärsyke...näin ollen nopeutensa vuoksi on aika tarkka seurattava ja ei siinä aika käy pitkäksi itselläkään...kun joutuu sambaajaa seuraamaan.
Luokse tulo on omituinen, mutta selitettävissä...pitää mennä kyykkyyn, että tulee, mutta tulee sitten kuin raketti..Tämän säilytän ainakin tässä vaiheessa, koska muuten ei toimi olenkaan...Outo heppu....saas nähdä miten kajakki hommien käy kun se aika tulee.
Koulutusta vai ei.
104
236
Vastaukset
- KysynpähänVain!:)
Saakos kysyä, miksi laitoit uuden aloituksen, kun sulla tossa ihan vieressä suht. aktiivinen aloitus jo ennestään, missä oot selitellyt jo juurta jaksain uudesta koirastasi? Oisithan voinu laittaa tämänkin päivityksen sinne?
- canis.familiaris
Koska jossain välissä ketju venyy ja seuranta/aukaisu vaikeutuu. Näitä ketjuja on aika monta, noin muutenkin, eli käytännön syystä.
- tartutoimeen
kyllähän sinä voit tehdä ihan omia aloituksia, jos aihe on mielenkiintoinen tulen sinne heti riekkumaan
- tartutoimeen
Mihinköhän tää ponkasee
- isoisoäiti
tartutoimeen kirjoitti:
Mihinköhän tää ponkasee
Tuo luoksetulo ja kyykkyyn meneminen on varmaan pentuajan jäänne,pieni kun hahmottaa äänen tulopaikan paremmin matalalta niin tulee mentyä kyykkyyn kutsuessa pentua ainakin omillani toimii vieläkin paremmin kuin seisten kutsu, meinaa jos toimii ollenkaan.
Eilen se taas nähtiin että tilanne kehittyyy niin nopeasti hyvä että ehtii henkeä vetäistä kun jo kolme painaa täyttä vauhtia ja suoraan tiellepäin.
Onneksi näkyivät tuolla kauvempana siirtyneen pellolle, enkä oikein ehtinyt kuin avaimet sisältä hakea ja saamaan auton käyntiin kun joku jota en edes tuntenut ajoi pihaan kolme koiraa kyydissä,oli nähnyt ne juoksemassa ja ottanut kyytiin kun kertoi tietäneensä kenen ne on siksi osasi perille tuoda..
Jonkusen verran keitti kun näin missä kunnossa niiden auto sisältä oli tarjosin pesumaksua heille mutta ei kelvannut, olivat vain tyytyväisiä kun koirille ei tapahtunut mitään ja koirat oli suorastaan leuhkan näköisiä kun pääsivät vielä ajelullekkin.
Kivojahan ne yleisesti ottaen on mutta jotkut asiat saa raivonvaltaan olisin varmasti pöllyttänyt niitä pikkusen mutta aikaa meni liikaa siinä tuojien kanssa jutellessa.
- canis.familiaris
jeps kyllä on pentuajan juttuja. Muutenkin koko vapaana olo oli metsässä kuin "lelukaupassa" kaikki oli uutta ja ihmeellistä...Täytyy nyt vain antaa sen katsella ja nauttia...
Kiva on kyllä seurata. vkl on luvassa lämmintä ja ajattelin lähteä kallioiselle metsälle aikaa viettämään, mutta nyt hieman mielessä on myös käärmeet..niitä kaiketi on taas entiseen malliin. Ei auta, on kai niitä aina ollut, mutta määrä paikallisesti on iso..Kymmenkunta näin alku vkl. viime keväänä samaan aikaan ja se oli aika paljon..Keskimäärin 2 per metsä reissu näin käärmeen..viimeisin oli aika myöhä syksy ja kävelin ihan vierestä, kun vaimo näki ja varoitti..Oli jo "noussut"...mutta mitäs se haittaa kun saappaat on, mutta koiran puolesta huoletti..
"Jonkusen verran keitti kun"...missäs "paratiisissa" sinä oikein asut? Myydäänkö sinne lomaosakkeita?
Olin kerran syksyllä tihkuisena päivänä metsässä mökkimaastossa, kun tultiin perille päin kävellen n.5km hiekkatietä, niin auto pysähtyi ja kuski avasi oven kysykseen jotain..Rapainen alfapossurotikka näki tilaisuutensa tulleen, ja pienellä juoksuaskeleella hyppäsi kuskin syliin ja siitä takapenkillle.
Voi sitä kuran määrää autossa ja kuskin vaatteet oli hirvitävässä kunnossa..Raukka parka oli vain eksynyt saloillla, enkä edes osannut neuvoa....ei voinnut kuin pahoitella "pyhavaatteista" ja auton penkkien kurasta. Taisi kulkijallakin hiipua kyläreissuun into..
Kyllä kiehuin minäkin kun sain "vedettyä" possurotikan pois kyydistä. Teki todella mieli ojentaa, mutta tuon yksilön kohdalla ei käynnyt.
Saku olisi saanut vastaavassa tilanteessa kyytiä, mutta eipä ole näitä "nyt sataa haluan sisälle" luonteita, eikä kyllä tuollaista tapaakaan...Jälkeen päin kyllä nauratti...sekin kyllä nauratti, kun alfapossulle selvisi, että käveltävä on..se oli ilmeikäs persoona se.- isoisoäiti
Kyllä ja kyllä..meille juuri sopivaa paikkaa,kerrostalossa olisi paljon hankalampaa.Pihasta kun lähtee pienen metsikön poikki on vanhalla santsilla missä on hyvä heitellä koiria ylös ja alas, niin tarkoitin kyllä juoksuttaa.Toisessa suunnassa on kuivattu suo sinne en viitsi mennä koirien kanssa,sielläpäin on noiden luontoeläimien jätöksiä niin paljon että luulen ettei ne haluis tulla sieltä ollenkaan pois.Eikä tästä kaupunkiin ole kuin 5-6 kilometriä.Saa olla kateellinen.Tuo yksi naapuri tuossa on ihan rajalla kissoineen,mutta ei kai sitä häätääkkään voi.
Se kyyti kotiin eilen oli kuin palkkio piskeille, ne kun oikeastaan lähtikin saadakseen varttia aikaisemmin lähteneen pojan auton kiinni, sama se kai niille kenen kyytiin pääsivät, poika ei niitä kurakasoja olis ottanutkaan - isoisoäiti
isoisoäiti kirjoitti:
Kyllä ja kyllä..meille juuri sopivaa paikkaa,kerrostalossa olisi paljon hankalampaa.Pihasta kun lähtee pienen metsikön poikki on vanhalla santsilla missä on hyvä heitellä koiria ylös ja alas, niin tarkoitin kyllä juoksuttaa.Toisessa suunnassa on kuivattu suo sinne en viitsi mennä koirien kanssa,sielläpäin on noiden luontoeläimien jätöksiä niin paljon että luulen ettei ne haluis tulla sieltä ollenkaan pois.Eikä tästä kaupunkiin ole kuin 5-6 kilometriä.Saa olla kateellinen.Tuo yksi naapuri tuossa on ihan rajalla kissoineen,mutta ei kai sitä häätääkkään voi.
Se kyyti kotiin eilen oli kuin palkkio piskeille, ne kun oikeastaan lähtikin saadakseen varttia aikaisemmin lähteneen pojan auton kiinni, sama se kai niille kenen kyytiin pääsivät, poika ei niitä kurakasoja olis ottanutkaanRadiossa puhuivat juuri siitä rotikasta mikä hiljattain tappoi sen pikkukoiran Herttoniemessä ja käy hanakasti niin koirien kuin ihmisenkin kimppuun omistajan yllyttäessä.Sakotettu kuulemma useaan kertaan mutta siellä se aina vaan mennä piipertää samalla ihmisellä.On tää Suomen laki kummallinen eikö noita nyt voisi jo erottaa toisistaan.
Joku syyttäjä oli sanonut että tuollaisessa tapauksessa jos omaisuuttaan(koiraansa)puolustava käyttäisi järeämpiäkin keinoja se olisi sallittua.
Miten nyt kuitenkin muistelen ettei ole kauaakaan kun joku koiraansa puolustava sai syytteen,nuo ihmiset on lailla suojattuja, eil koiraa välikappaleena käyttävä saa tehdä mitä tahansa - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Radiossa puhuivat juuri siitä rotikasta mikä hiljattain tappoi sen pikkukoiran Herttoniemessä ja käy hanakasti niin koirien kuin ihmisenkin kimppuun omistajan yllyttäessä.Sakotettu kuulemma useaan kertaan mutta siellä se aina vaan mennä piipertää samalla ihmisellä.On tää Suomen laki kummallinen eikö noita nyt voisi jo erottaa toisistaan.
Joku syyttäjä oli sanonut että tuollaisessa tapauksessa jos omaisuuttaan(koiraansa)puolustava käyttäisi järeämpiäkin keinoja se olisi sallittua.
Miten nyt kuitenkin muistelen ettei ole kauaakaan kun joku koiraansa puolustava sai syytteen,nuo ihmiset on lailla suojattuja, eil koiraa välikappaleena käyttävä saa tehdä mitä tahansaEikos se ollut se järvenpään karannut pitti, joka kävi lenkkeilijään kiinni ja tämä mies makasi koiran päällä ja tähän kuoli koira.
- Näin
Listi käärmeet aina kun näet. En mitään maailmassa inhoa niinkuin niitä. Tiedetään, kuuluvat luonnon monimuotoisuuteen, mutta silti, nirri pois......
- putkis.
Pedin pohjalla kolmatta päivää kipeänä... äh, tälläisinä päivinä tajuaa, mihin miehiä tarvitaan... käyttämään koiraa ulkona silloin, kun itse on puolikuntoinen... :P
Jännä juttu tuo rakki. On nukkunut rauhassa lähistöllä koko ajan, vaikka on joutunut olemaan lähes olemattomalla liikunnalla koko sairastamiseni ajan.
Ja vahtinut rappukäytävän ääniä. Yleensähän ei tavallisia ihmisten tulemisia ja menemisiä ja kolinoita huomioi, mutta nyt jos vaikka naapurin ovi käy, huomioi sen parilla haukahduksella/murahduksella.
Suojelee? Hoitaa hommat, joista minä yleensä vastaan? Vai mitä?- canis.familiaris
Älä aliarvioi koiraasi. Miksi luulet, että se ei ymmärrä,että olet kipeä?...Minä olisin enemmän huolissani, jos koira riekkuisi vain, vaikka olisin kipeä..(miksi nykyisin et rekkaannu? uteliaisuudesta kysyn) Tuo on niiin viime syksyä....=)))
- canis.familiaris
canis.familiaris kirjoitti:
Älä aliarvioi koiraasi. Miksi luulet, että se ei ymmärrä,että olet kipeä?...Minä olisin enemmän huolissani, jos koira riekkuisi vain, vaikka olisin kipeä..(miksi nykyisin et rekkaannu? uteliaisuudesta kysyn) Tuo on niiin viime syksyä....=)))
Juu..taidan ymmärtää. Täällä on jotain häippää kun joka viestillä lyö ulos.
- putkis.
Joo no oikeastaan taidan vain päivitellä siksi, kun tuo on normaalisti niin duracell-pupu. :O Voisikohan sitä feikata sitten, kun on terve luulemaan, että olen edelleen sairas... ??
- putkis.
Juu..taidan ymmärtää. Täällä on jotain häippää kun joka viestillä lyö ulos.
Plus mun oma nettiyhteys on ollut tavattoman hidas... tökkivä netti tökkivä kirjautuminen yhdessä olisivat jo liikaa. :)
- canis.familiaris
putkis. kirjoitti:
Joo no oikeastaan taidan vain päivitellä siksi, kun tuo on normaalisti niin duracell-pupu. :O Voisikohan sitä feikata sitten, kun on terve luulemaan, että olen edelleen sairas... ??
Totta kai, voi...Sitten se vasta luuleekin että olet sairas..(henkisesti)..=O
- putkis.
Totta kai, voi...Sitten se vasta luuleekin että olet sairas..(henkisesti)..=O
Äääk, koiraparka. :D
Ja itsellekin voisi tulla makuuhaavat feikatessa... ehkä ei niin hyvä idea sittenkään...:O - isoisoäiti
putkis. kirjoitti:
Ja itsellekin voisi tulla makuuhaavat feikatessa... ehkä ei niin hyvä idea sittenkään...:ONyt on suru tullut kun vanhuksella on vasen takakontti kippee.
Olin vilkaisevani jo eilen että aristaako tuo nyt jalkaansa, mutta siinä muussa häslinkissäse jäi siihen,mutta nyt se sisälle tullessa oikein ontu ja halus esitellä jalkansa. Ei se sitä käsin kopeloiden arista, voisipa luulla että tykkäsi kun sitä hieroskelin ja vähän taivuttelin.En antanut sille mitään kipulääkettä vielä katsellaan miksi muuttuu. Etujalan olisinkin kuitannut sanomalla että kaiva niitä myyränkuoppia vielä lisää niin kyllä se siitä paranee, mutta miten se takakinttu siinä olis rasittunut.
Se on niin liikuttava kun tulee jalassa kiinni että katsoppas nyt kun mua sattuu.Se kun on koko ikänsä ollut pienistä kivuista piittaamaton niin nyt vähän huolettaa. putkis. kirjoitti:
Ja itsellekin voisi tulla makuuhaavat feikatessa... ehkä ei niin hyvä idea sittenkään...:OKoiran ja omistajan elämää...
Laiskuus on ilomme,lintsaus jalo taitomme.Ketä sitten koskeekin...
Kun annoin safkaa ruattalaiselle,niin minulta putosi kapselin mallinen lisäravinne lattialle.Ne kun tuppaa iloisia olemaan ja kierii niin maan perusteellisesti,laittaa tai tiputtaa ne sitten minne.
Tuohon lautalattialle kun putosi ja kapseli saman värinen,niin ei millään silmään osu.
Tuli sitten pärskähdettyä ja sen lopuksi sanottua,että "mihin p*******n se nyt meni".
No kas,ruattalainen,kun etsimään opetettu,niin oitis alkoin pilleriä etsiä :D
Sieltähän se löytyikin oitis.
Nyt sitten vaan,kun jotain tippuu häviksiin,niin ei muuta kuin vaan koissu hommiin,siinäkin.
Eli laiskuus ...isoisoäiti kirjoitti:
Nyt on suru tullut kun vanhuksella on vasen takakontti kippee.
Olin vilkaisevani jo eilen että aristaako tuo nyt jalkaansa, mutta siinä muussa häslinkissäse jäi siihen,mutta nyt se sisälle tullessa oikein ontu ja halus esitellä jalkansa. Ei se sitä käsin kopeloiden arista, voisipa luulla että tykkäsi kun sitä hieroskelin ja vähän taivuttelin.En antanut sille mitään kipulääkettä vielä katsellaan miksi muuttuu. Etujalan olisinkin kuitannut sanomalla että kaiva niitä myyränkuoppia vielä lisää niin kyllä se siitä paranee, mutta miten se takakinttu siinä olis rasittunut.
Se on niin liikuttava kun tulee jalassa kiinni että katsoppas nyt kun mua sattuu.Se kun on koko ikänsä ollut pienistä kivuista piittaamaton niin nyt vähän huolettaa.Koititkos myös varpaat?
Kaveri toi kerran koiransa minulle,kun kinttua aristeli.Sanoi,että oli vääntänyt ja kääntänyt,muttei mitään reagoinut.
Noh,kävin varpaat yksitellen myös läpi ja heti yhden kohdalla reagoi.Oli murtuma...
Onneksi ei kumminkaan mikään ihan hirmuinen.- isoisoäiti
molossi kirjoitti:
Koiran ja omistajan elämää...
Kun annoin safkaa ruattalaiselle,niin minulta putosi kapselin mallinen lisäravinne lattialle.Ne kun tuppaa iloisia olemaan ja kierii niin maan perusteellisesti,laittaa tai tiputtaa ne sitten minne.
Tuohon lautalattialle kun putosi ja kapseli saman värinen,niin ei millään silmään osu.
Tuli sitten pärskähdettyä ja sen lopuksi sanottua,että "mihin p*******n se nyt meni".
Nyt sitten vaan,kun jotain tippuu häviksiin,niin ei muuta kuin vaan koissu hommiin,siinäkin.
Eli laiskuus ...Laiskuus on nimenomaan mun lemppari juttu, välillä ihmettelen itsekkin miten olen elämässäni jokapaikkaan ehtinytkin, nyt väliin tulee näitä joutilaan päiviä kun itse järjestää.
Pudotit lohioljykapselin, arvaan mä!
Ei siinä ole käsin tunnustellen arkaa paikkaa missään, siks jo ajattelinkin että onko vallan selästä johtuvaa. - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Laiskuus on nimenomaan mun lemppari juttu, välillä ihmettelen itsekkin miten olen elämässäni jokapaikkaan ehtinytkin, nyt väliin tulee näitä joutilaan päiviä kun itse järjestää.
Pudotit lohioljykapselin, arvaan mä!
Ei siinä ole käsin tunnustellen arkaa paikkaa missään, siks jo ajattelinkin että onko vallan selästä johtuvaa."Pudotit lohioljykapselin, arvaan mä!"...hyvä arvaus. D3 (kapseli) veikkaan ma.
- putkis.
molossi kirjoitti:
Koiran ja omistajan elämää...
Eli laiskuus ...Kummasti ne osaa etsiä vaikka ei olisi opettanutkaan? Minä viime kesänä hukkasin metsikköön aurinkolasit. Kun olisivat olleet toiset vähän ajan sisällä hukatut, päätin lähteä takaisin omia jälkiä pitkin ja katsella, jos sattuisivat silmiin matkalla. Eivät sattuneet, mutta koira onneksi osasi poimia ne matkan varrelta. Ja sama juttu yhden pöpelikköön hukkaamani pallon kanssa (no se olikin koiran oma pallo, ei ihmekään, että poimi sen matkaan).
- : )
Meilläkin koira "ymmärtää" sairastelut. On normaalisti melkoinen duracell, mutta kun olen kipeä se malttaa olla, ja antaa myös minun olla, ei kinua lenkille, eikä myöskään hypi seinille kun lenkit jäävät lähinnä pissatuksiin. Jänniä otuksia ovat.. mistä ne tuonkin tajuaa, tai nimenomaan osaavat reagoida siihen ns. oikein.
Mutta mikä parasta, se tuntuu ymmärtävän myös krapulat :) Reagoi niihin samalla tavalla kuin sairasteluun. Täytyy sanoa, että ei voi valittaa, päinvastoin :D - canis.familiaris
: ) kirjoitti:
Meilläkin koira "ymmärtää" sairastelut. On normaalisti melkoinen duracell, mutta kun olen kipeä se malttaa olla, ja antaa myös minun olla, ei kinua lenkille, eikä myöskään hypi seinille kun lenkit jäävät lähinnä pissatuksiin. Jänniä otuksia ovat.. mistä ne tuonkin tajuaa, tai nimenomaan osaavat reagoida siihen ns. oikein.
Mutta mikä parasta, se tuntuu ymmärtävän myös krapulat :) Reagoi niihin samalla tavalla kuin sairasteluun. Täytyy sanoa, että ei voi valittaa, päinvastoin :DKippis ja kulaus...no tuskin krapulaa ymmärtää, tai kai sekin on myrkytystilan jälki tila...yhdistävä tekijä näissä on koiran aistima muutos ihmisessä totuttuihin rutiineihin...Kaikki tuntematon tuo epävarmuutta..kaise krapulaiseen isäntääkin tottuu, koska siinäkin on sama "mekanismi", jonka oppii kokemuksen kautta. Elämä voittaa....koirallakin.
- isoisoäiti
: ) kirjoitti:
Mutta mikä parasta, se tuntuu ymmärtävän myös krapulat :) Reagoi niihin samalla tavalla kuin sairasteluun. Täytyy sanoa, että ei voi valittaa, päinvastoin :DMinkälainen sairaus on krapula?Eläimen vai ihmisen tauti, entäs tarttuvuuspuoli
- canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Minkälainen sairaus on krapula?Eläimen vai ihmisen tauti, entäs tarttuvuuspuoli
En tiedä taudista, mutta muutos ihmisessä (normaali tila) on kai se pointti. Kaikki poikkeamat tästä, koira osaa huomioida (ja paljon pienempiakin asioita)
Jos jurrista sanotaan, että se on myrkytystila, niin ei sen jälkioireet/tila paljon "sairastelusta poikkea".....Voi olla tietenkin, että koira "häpeää" ja sitä hatuttaa isännän edellisillan käytös...heheh..en tiedä kun en dokaa.
On tässä nipussa koiralla ihmettelemistä...
"Humalatila on alkoholin aiheuttama päihtymys.[1] Humala on myrkytystila, joka näkyy etenkin keskushermoston toiminnan häiriöinä. Humalatilan oireet ovat yksilökohtaisia (mm. toleranssi), mutta tavallisimpia oireita ovat hidastunut/kiihtynyt ajatuksenjuoksu ja heikentynyt/vahvistunutlähde? arviointikyky, joillakin dopamiinitasojen noustessa lisääntynyt itsevarmuus, hilpeys ja sosiaalisuus, sekä suurilla annoksilla suulliset ja motoriset häiriöt ja väsymys/tajuttomuus. Humalatilalla voidaan viitata myös muidenkin päihteiden kuin alkoholin aiheuttamaan päihtymystilaan."...heh. - isoisoäiti
En tiedä taudista, mutta muutos ihmisessä (normaali tila) on kai se pointti. Kaikki poikkeamat tästä, koira osaa huomioida (ja paljon pienempiakin asioita)
Jos jurrista sanotaan, että se on myrkytystila, niin ei sen jälkioireet/tila paljon "sairastelusta poikkea".....Voi olla tietenkin, että koira "häpeää" ja sitä hatuttaa isännän edellisillan käytös...heheh..en tiedä kun en dokaa.
On tässä nipussa koiralla ihmettelemistä...
"Humalatila on alkoholin aiheuttama päihtymys.[1] Humala on myrkytystila, joka näkyy etenkin keskushermoston toiminnan häiriöinä. Humalatilan oireet ovat yksilökohtaisia (mm. toleranssi), mutta tavallisimpia oireita ovat hidastunut/kiihtynyt ajatuksenjuoksu ja heikentynyt/vahvistunutlähde? arviointikyky, joillakin dopamiinitasojen noustessa lisääntynyt itsevarmuus, hilpeys ja sosiaalisuus, sekä suurilla annoksilla suulliset ja motoriset häiriöt ja väsymys/tajuttomuus. Humalatilalla voidaan viitata myös muidenkin päihteiden kuin alkoholin aiheuttamaan päihtymystilaan."...heh.On se omituinen sairaus, mutta ei onneksi tarttuva.
Aikanaan (nyt jo kuolleet) minulla oli tuttavapariskunta joilla oli kettuterrieri, se isäntä joskus sitä viinaa otti ja muuttui entistäkin vähäpuheisemmaksi,kuten jo vanha rauhallinen koirakin istui vaan isännän vieressä ja välillä taisi torkahtaakkin.Nyt jälkikäteen voisi ajatella että tauti tarttui koiraan kuitenkin.
Oli muuten jännä terrieri kaikki muu sai olla tulla rauhassa, mutta polkupyöräilijää se ei oppinut sietämään koskaan ei se haukahtaa ehtinyt kun oli jo housunpuntissa kiinni,silloin asioista ei tehty numeroa vaan kaikki tiesi sen tavat ja talutti pyöränsä niin pihaan kuin talon ohikin.
Samaiselle koiralle joka oli tottunut koko ikänsä olemaan irti, jouduttiin vanhoilla päivillä rakentamaan korkea tarha,kun tuli niin vihaiseksi että puri omaakin väkeä.Oisiko mahdollisesti tullut sokeaksi,vai mikä tauti iskenyt,lopetus sen kohtaloksi kuitenkin tuli - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
On se omituinen sairaus, mutta ei onneksi tarttuva.
Aikanaan (nyt jo kuolleet) minulla oli tuttavapariskunta joilla oli kettuterrieri, se isäntä joskus sitä viinaa otti ja muuttui entistäkin vähäpuheisemmaksi,kuten jo vanha rauhallinen koirakin istui vaan isännän vieressä ja välillä taisi torkahtaakkin.Nyt jälkikäteen voisi ajatella että tauti tarttui koiraan kuitenkin.
Oli muuten jännä terrieri kaikki muu sai olla tulla rauhassa, mutta polkupyöräilijää se ei oppinut sietämään koskaan ei se haukahtaa ehtinyt kun oli jo housunpuntissa kiinni,silloin asioista ei tehty numeroa vaan kaikki tiesi sen tavat ja talutti pyöränsä niin pihaan kuin talon ohikin.
Samaiselle koiralle joka oli tottunut koko ikänsä olemaan irti, jouduttiin vanhoilla päivillä rakentamaan korkea tarha,kun tuli niin vihaiseksi että puri omaakin väkeä.Oisiko mahdollisesti tullut sokeaksi,vai mikä tauti iskenyt,lopetus sen kohtaloksi kuitenkin tuliJostain olen välistä aina kuullut, että foxi tulisi vanhemmiten hieman "kärttyiseksi"..ei ka ine huvikseen muutu tai tuo taipumus ole "rodun omainen"...varmasti voi olla terveys häippää tai korvat ummessa (sillä vanhalla)
Heräsin ½5 ja lähdettiin kävelemään metsään. Hieno homma taas kun pääsee metsään avaamaan eväspapereita. Mungo paineli taas neljällä jalalla maailmaa ihmetellen. Hieno homma, mutta kohta vähemmän hieno, jos niitä käärmeitä pitää taas väistellä. Täällä päin on aika kallio voitoista mastoa, jossa tosin hyvin viihdyn.
Ei tässä passaa väisetellä tai vältellä mitään, vaan se tulee kohdalleen mikä tulee.
"Oisiko mahdollisesti ..." kyllä tässä on jo sen verran oppinut, että koira on "tsekattava" säännöllisesti päästä varpaisiin ja aika tarkasti..siitä se ymmärrys lähtee, kun tuntee koiransa terveen käytöksen. - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
On se omituinen sairaus, mutta ei onneksi tarttuva.
Samaiselle koiralle joka oli tottunut koko ikänsä olemaan irti, jouduttiin vanhoilla päivillä rakentamaan korkea tarha,kun tuli niin vihaiseksi että puri omaakin väkeä.Oisiko mahdollisesti tullut sokeaksi,vai mikä tauti iskenyt,lopetus sen kohtaloksi kuitenkin tuli"vanhuksella on vasen takakontti kippee"...miten se koipi jaksaa?
- isoisoäiti
"vanhuksella on vasen takakontti kippee"...miten se koipi jaksaa?
Saattaa kuulostaa pöhkölle mutta nyt laitan sen alkaneen juoksun tiliin monta vaivaa,ei se jalkaa enää onnu mutta on kokokoira niinkun toistaitonen, sairas se jotenkin on annoin sille yhden Keto-pillerinkin vähän oloa helpottamaan
- 26
Jostain olen välistä aina kuullut, että foxi tulisi vanhemmiten hieman "kärttyiseksi"..ei ka ine huvikseen muutu tai tuo taipumus ole "rodun omainen"...varmasti voi olla terveys häippää tai korvat ummessa (sillä vanhalla)
Heräsin ½5 ja lähdettiin kävelemään metsään. Hieno homma taas kun pääsee metsään avaamaan eväspapereita. Mungo paineli taas neljällä jalalla maailmaa ihmetellen. Hieno homma, mutta kohta vähemmän hieno, jos niitä käärmeitä pitää taas väistellä. Täällä päin on aika kallio voitoista mastoa, jossa tosin hyvin viihdyn.
Ei tässä passaa väisetellä tai vältellä mitään, vaan se tulee kohdalleen mikä tulee.
"Oisiko mahdollisesti ..." kyllä tässä on jo sen verran oppinut, että koira on "tsekattava" säännöllisesti päästä varpaisiin ja aika tarkasti..siitä se ymmärrys lähtee, kun tuntee koiransa terveen käytöksen.Minkälaiset ilmat teillä oikein on kun viitsit eväiden kanssa metsälenkille lähteä.
Täällä satoi kylmää sadetta eilisen päivää ja tänäaamuna oli kamala sumu.Rukkaset kädessä siellä eväitä sais syödä.
Taidat olla samanlaisella rytmillä eläjä kuin minäkin,illalla aikaisin nukkumaan(jos suinkin tilaisuus) ja aamulla sitten taivaat ja maat kääntäisi ympäri.Huomiseksi lupauduinkin aamuun töihin,niin saa oikein luvan perästä nousta aikaisin, vaikka ei se työ paljon liikuntaa tarjoa,melkein se on sitä istumista ja monitoorien kyttäämistä ellei mitään äkkinäistä tapahdu, että aivotkin sais vähän liikunta.Oma tarpeeni liikunnasta tulee siinä kun kuljen pyörällä - canis.familiaris
26 kirjoitti:
Minkälaiset ilmat teillä oikein on kun viitsit eväiden kanssa metsälenkille lähteä.
Täällä satoi kylmää sadetta eilisen päivää ja tänäaamuna oli kamala sumu.Rukkaset kädessä siellä eväitä sais syödä.
Taidat olla samanlaisella rytmillä eläjä kuin minäkin,illalla aikaisin nukkumaan(jos suinkin tilaisuus) ja aamulla sitten taivaat ja maat kääntäisi ympäri.Huomiseksi lupauduinkin aamuun töihin,niin saa oikein luvan perästä nousta aikaisin, vaikka ei se työ paljon liikuntaa tarjoa,melkein se on sitä istumista ja monitoorien kyttäämistä ellei mitään äkkinäistä tapahdu, että aivotkin sais vähän liikunta.Oma tarpeeni liikunnasta tulee siinä kun kuljen pyörälläNo kesäkelit täällä on 7 ja pieni tihru ei menoa haittaa...eväätkin syboliset pari hedelmää ja hieman juomaa...Juu heräilen tuossa klo.4.30-5.00 ja n.23.00 nahkavaluu jo silmille.
Entisessä hommassa tottunut heräämään ja pitämään tiettyä "rytmiä"..uudessa taas voi liikkua oman pään ja tahdon mukaan...se on hyvä se. Koirahommissa varsinkin.
Fillarilla minäkin liikun, n.10-20km päivässä ja loput jalan koiran kansssa..Vaihtelevasti menee.
- putkis.
Ps. Molossi. Kirjoitanpas nyt muistaessani. Jossain ketjussa oli puhetta (kirjoitusta) kasvattajasitoumuksesta ja siitä miten se suhteutuu ei FCI:n hyväksymiin rotuihin ja niiden kasvattamiseen ym. ym.
Kennelliiton yleisessä neuvonnassa eivät osanneet vastata kysymyksiin (käytin esimerkkinä Venäjän kennelliiton, mutta ei FCI:n hyväksymää sakun sukulaisrotua itäeruroopan paimenkoiraa). Ohjasivat kyllä eteenpäin henkilölle, jolla olisi pitänyt olla tietoa... kolmeen eri kertaan yritin sille soittaa, mutta en tavoittanut... äh, en tiedä viitsinkö enää soitella, kun oli ihan sellainen "kiinnostaa tietää" kysymys vain, ei mikään oikea tiedon tarve...- canis.familiaris
"Itäeuroopanpaimenkoira"...no morjens. Toivottavasti tämä ei ole uusi "hittikoira"..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Itäeuroopanpaimenkoira
Näitä kikkeliskokkelis sakuja on pilvinpimein... - putkis.
"Itäeuroopanpaimenkoira"...no morjens. Toivottavasti tämä ei ole uusi "hittikoira"..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Itäeuroopanpaimenkoira
Näitä kikkeliskokkelis sakuja on pilvinpimein...Vielä ainakaan ei taida Suomessa montaa olla.... öh, ja ehkä parempi olla rodusta hys, ettei tulekaan. :)
Tuo wikipedian kuvaus oli vähän jännä...
"omistajiaan kohtaan raivokkaan uskollinen ja omistautunut"
"kovaluonteinen ja voi olla aggressiivinen, mikä tekee siitä suurenmoisen vahti- ja vartiokoiran"
" ei silti ole välttämättä oikea valinta jos kotona on pieniä lapsia; sen taipumus leikkisään hyppelyyn voi olla vaarallista"omistajalleen raivokkaan uskollinen ja omistautunut"...
Rotumääritelmän mukaan näin:
"Temperamentti ja käyttäytyminen:
VEO ei kuulu rotuihin joilta voi odottaa lojaalisuutta ulkopuolisia ihmisiä kohtaan. VEO:n kuuluu olla tasapainoinen, itseensä luottava, varautunut vieraita kohtaan sekä aktiivisesti puolustavan reaktion kuuluu olla hyvin huomattavissa".
"EP:n luonteen ja käyttäytymisen on vastattava vaatimuksia joita on asetettu työkoiralle. IEP on tasapainoinen, tarkkaavainen, aktiivinen, ulospäin rauhallinen, mutta jatkuvasti ympäristöään seuraava koira joka on kokoajan valmis “toimintaan” omistajan käskystä. Tyypillinen rodun edustaja on keskittynyt omistajaansa ja jatkuvasti valmis toimintaan. IEP:n ei kuulu olla yliaktiivinen tai äänekäs, koska itsevarma koira ei nosta melua ilman syytä. IEP on aktiivisesti puolustava koira, ei kuitenkaan missään nimessä taipuvainen provosoimattomattomaan aggressiivisuuteen, sekä epäluottavainen tuntemattomia kohtaan. Varautunut suhtautuminen tuomariin ei vaikuta arvosteluun, mutta provosoimaton aggressiivisuus on hylkäävä virhe, erityisesti käyttökoira luokissa, sekä jalostukoiria valitessa. Arkuus tai hysteerinen käytös ovat hylkääviä virheitä."
"Hylkäävät virheet: (---)epäsopiva käytös rodulle arkuus tai hallitsematon aggressiivisuus" - canis.familiaris
putkis. kirjoitti:
Vielä ainakaan ei taida Suomessa montaa olla.... öh, ja ehkä parempi olla rodusta hys, ettei tulekaan. :)
Tuo wikipedian kuvaus oli vähän jännä...
"omistajiaan kohtaan raivokkaan uskollinen ja omistautunut"
"kovaluonteinen ja voi olla aggressiivinen, mikä tekee siitä suurenmoisen vahti- ja vartiokoiran"
" ei silti ole välttämättä oikea valinta jos kotona on pieniä lapsia; sen taipumus leikkisään hyppelyyn voi olla vaarallista"omistajalleen raivokkaan uskollinen ja omistautunut"...
Rotumääritelmän mukaan näin:
"Temperamentti ja käyttäytyminen:
VEO ei kuulu rotuihin joilta voi odottaa lojaalisuutta ulkopuolisia ihmisiä kohtaan. VEO:n kuuluu olla tasapainoinen, itseensä luottava, varautunut vieraita kohtaan sekä aktiivisesti puolustavan reaktion kuuluu olla hyvin huomattavissa".
"EP:n luonteen ja käyttäytymisen on vastattava vaatimuksia joita on asetettu työkoiralle. IEP on tasapainoinen, tarkkaavainen, aktiivinen, ulospäin rauhallinen, mutta jatkuvasti ympäristöään seuraava koira joka on kokoajan valmis “toimintaan” omistajan käskystä. Tyypillinen rodun edustaja on keskittynyt omistajaansa ja jatkuvasti valmis toimintaan. IEP:n ei kuulu olla yliaktiivinen tai äänekäs, koska itsevarma koira ei nosta melua ilman syytä. IEP on aktiivisesti puolustava koira, ei kuitenkaan missään nimessä taipuvainen provosoimattomattomaan aggressiivisuuteen, sekä epäluottavainen tuntemattomia kohtaan. Varautunut suhtautuminen tuomariin ei vaikuta arvosteluun, mutta provosoimaton aggressiivisuus on hylkäävä virhe, erityisesti käyttökoira luokissa, sekä jalostukoiria valitessa. Arkuus tai hysteerinen käytös ovat hylkääviä virheitä."
"Hylkäävät virheet: (---)epäsopiva käytös rodulle arkuus tai hallitsematon aggressiivisuus"Kyllä nuo venäjän "sesset" saisi jättä niille sijoille...Kykllä huomaa mitä niillä haetaan..överijuttuja..todellisia kikkeliskokkelis sakumixejä joita on pilvin pimein.
Jenkki sakutkin on aika "purkkaa"...iso koko koiralla ei aina ole hyve..se onkin taas överland ja eri juttu..
- Tötsö
Oletuksena on tuleva "hitti" johtuen jo rotumääritelmässä olevasta voi olla "agressiivinen"tekee siitä suurenmoisen vahti ja vartiokoiran.
Mitenhän nämä muuten liityy toisiinsa? Minun vanhoollinen maailma ei oikein yhdistä agressiivisyyttä hyvän vahti/vartiokoiran ominaisuuksiin.
Tuosta sitten kaikille jotka harkitsevat omaa mitä tahansa koiraa, vinkki mihin kiinniittää huomiota kun käy pentuja katsomassa. ;-)
http://www.hs.fi/wulffmorgenthaler/1329103727099- canis.familiaris
"Mitenhän nämä muuten liityy toisiinsa? "..Jonkun verran kokemusta mm.naapurin touhuista, niin siellä on hieman eri käsitys mm.hyvästä vahtikoirasta ja sen ominaisuuksista, kuin mihin täällä ollaan tottu.
Koiralla pitää olla jo aika voimakkaasti kohdistuneet ominaisuudet, kuten vaikka aidatun pihan tai muun vartioimiseen ja sinne tunkeutujaan...sen useimmin annetaan vain olla ja kehittyä hommassaan..vieraskin otetaan vasta, kun sesse on "narussa" tai kopissa jne. Jotkut vielä hieman treeneekin, mutta aika karkeasti, ja vain tarkoituksena vietin nostaminen tappiin.
Siellä päin tuskin luet uutista, että kaukkari varasttiin pihasta tai vastaavaa.
Voi kokeillä tätäkin silitellä, jos samaan pihaan sattuu: Moskovanvahtikoira. Anna nappuloita ja pyydä istumaan, jos vieras sille olet. canis.familiaris kirjoitti:
"Mitenhän nämä muuten liityy toisiinsa? "..Jonkun verran kokemusta mm.naapurin touhuista, niin siellä on hieman eri käsitys mm.hyvästä vahtikoirasta ja sen ominaisuuksista, kuin mihin täällä ollaan tottu.
Koiralla pitää olla jo aika voimakkaasti kohdistuneet ominaisuudet, kuten vaikka aidatun pihan tai muun vartioimiseen ja sinne tunkeutujaan...sen useimmin annetaan vain olla ja kehittyä hommassaan..vieraskin otetaan vasta, kun sesse on "narussa" tai kopissa jne. Jotkut vielä hieman treeneekin, mutta aika karkeasti, ja vain tarkoituksena vietin nostaminen tappiin.
Siellä päin tuskin luet uutista, että kaukkari varasttiin pihasta tai vastaavaa.
Voi kokeillä tätäkin silitellä, jos samaan pihaan sattuu: Moskovanvahtikoira. Anna nappuloita ja pyydä istumaan, jos vieras sille olet.Tulipas mieleen yksi juttu entisestä koirastani, joka liittyy moneen tässä ketjussa keskusteltuun aiheeseen... venäläisiin, humalaan ja pihaharjoituksiin...
Mun eka oma koirani oli siis sellainen iäkäs kodinvaihtajasaku... jonka ex-omistaja oli jättänyt koiran ex-avovaimolleen "läksiäislahjaksi" eikä tällä ex-avovaimolla oikein ollut halua eikä mahdollisuutta pitää tätä koiraa...
Sattuneesta syystä tämä koira ei oikein pitänyt päihtyneistä miehistä ja loppuaikoina kun terveys alkoi reistailla, tämä piirre alkoi korostua... ja mikä vielä kivempaa, koiralle oli opetettu "takapihasuojeluakin" ja monin tavoin vahvistettu ja kannustettu reagoimaan asioihin agressiolla... :O Sinänsä kun tiesin nämä jutut niin ei ne varsinaista ongelmaa tehneet, mutta esim. viikonloppuiltoina kun käytti koiran ulkona ja vastaan tuli mies, tiesi olla varautunut siihen.
Kerran sitten lauantai-iltana olin käyttämässä koiraa ulkona kun yhtäkkiä eteen pelmahti pusikosta siellä kai asioimassa ollut mies... tuli niin yllättäen eteen, että koira kerkesi jo lähteä syöksymään kohti, mutta sain kuitenkin pysäytettyä. No mutta samalla hetkellä kun koira syöksähti kohti, mies pudottautui toisen polven varaan alas, sivuttain koiraan, painoi leuan rintaan ja katseen maahan... ja kysyi venäläisittäin suomea murtaen, että "anna minulle tuo koira". WTF?- canis.familiaris
putkiaivoinen_kissa kirjoitti:
Tulipas mieleen yksi juttu entisestä koirastani, joka liittyy moneen tässä ketjussa keskusteltuun aiheeseen... venäläisiin, humalaan ja pihaharjoituksiin...
Mun eka oma koirani oli siis sellainen iäkäs kodinvaihtajasaku... jonka ex-omistaja oli jättänyt koiran ex-avovaimolleen "läksiäislahjaksi" eikä tällä ex-avovaimolla oikein ollut halua eikä mahdollisuutta pitää tätä koiraa...
Sattuneesta syystä tämä koira ei oikein pitänyt päihtyneistä miehistä ja loppuaikoina kun terveys alkoi reistailla, tämä piirre alkoi korostua... ja mikä vielä kivempaa, koiralle oli opetettu "takapihasuojeluakin" ja monin tavoin vahvistettu ja kannustettu reagoimaan asioihin agressiolla... :O Sinänsä kun tiesin nämä jutut niin ei ne varsinaista ongelmaa tehneet, mutta esim. viikonloppuiltoina kun käytti koiran ulkona ja vastaan tuli mies, tiesi olla varautunut siihen.
Kerran sitten lauantai-iltana olin käyttämässä koiraa ulkona kun yhtäkkiä eteen pelmahti pusikosta siellä kai asioimassa ollut mies... tuli niin yllättäen eteen, että koira kerkesi jo lähteä syöksymään kohti, mutta sain kuitenkin pysäytettyä. No mutta samalla hetkellä kun koira syöksähti kohti, mies pudottautui toisen polven varaan alas, sivuttain koiraan, painoi leuan rintaan ja katseen maahan... ja kysyi venäläisittäin suomea murtaen, että "anna minulle tuo koira". WTF?No johan oli tarina...Vieläkö on kuumetta??.
No johan oli tarina...Vieläkö on kuumetta??.
Ei ole enää. Olin jo eilen töissä ja tänään oli eka päivä, kun jaksoi jo liikkua koirankin kanssa normaaliin tapaan... oltiin iltapäivällä pari tuntia metsässä, että se oli onnessaan (ja emäntä myös). :)
- canis.familiaris
Ei ole enää. Olin jo eilen töissä ja tänään oli eka päivä, kun jaksoi jo liikkua koirankin kanssa normaaliin tapaan... oltiin iltapäivällä pari tuntia metsässä, että se oli onnessaan (ja emäntä myös). :)
Katso tuo viimeinen "karulinkki" kohdalla 2min (aito tilanne)
Huomaatko myös noin 2.40min kohdalla miten koira on sisäistetty tekemään se mitä sanotaan tai vedetään pois...samoin tuo tapa "kaataa"..aika moista "kukkoilua" mutta eri peliä pelaavat kuin mm. suomessa...Ei ole hyvä kohteen "tulevaisuus"..aika keskittynyt koira..
Taitaa olla omonin porukkaa.. canis.familiaris kirjoitti:
Katso tuo viimeinen "karulinkki" kohdalla 2min (aito tilanne)
Huomaatko myös noin 2.40min kohdalla miten koira on sisäistetty tekemään se mitä sanotaan tai vedetään pois...samoin tuo tapa "kaataa"..aika moista "kukkoilua" mutta eri peliä pelaavat kuin mm. suomessa...Ei ole hyvä kohteen "tulevaisuus"..aika keskittynyt koira..
Taitaa olla omonin porukkaa..Aika hyvin hanskassa tuo 2.40 kohdan koira... mutta joo, kaikkiaan karua toimintaa välillä Venäjällä (tässä ja monessa muussakin asissa).
(Kerran Venäjällä oli muuten lähellä, etten päässyt tekemään lähempää tuttavuutta Omoneihin... olin ollut aikeissa mennä kavereiden kanssa yhteen yökerhoon, mutta muutettiin suunnitelmaa, kun ovella oli niin pitkä jono. Hyvä niin... seuraavana päivänä sain kuulla, että omonit oli tehneet huumeratsian paikkaan ja kaikki asiakkaat olivat saaneet olla aamuun asti kasvot vasten lattiaa odottamassa, että tarkastukset oli tehty)- canis.familiaris
Aika hyvin hanskassa tuo 2.40 kohdan koira... mutta joo, kaikkiaan karua toimintaa välillä Venäjällä (tässä ja monessa muussakin asissa).
(Kerran Venäjällä oli muuten lähellä, etten päässyt tekemään lähempää tuttavuutta Omoneihin... olin ollut aikeissa mennä kavereiden kanssa yhteen yökerhoon, mutta muutettiin suunnitelmaa, kun ovella oli niin pitkä jono. Hyvä niin... seuraavana päivänä sain kuulla, että omonit oli tehneet huumeratsian paikkaan ja kaikki asiakkaat olivat saaneet olla aamuun asti kasvot vasten lattiaa odottamassa, että tarkastukset oli tehty)Karua mutta tehokasta porukkaa...Se muuten mikä kiinnitti myös huomion oli tuo koiran toimiminen...ei ollut "lusmu" tai muuten piesty...vaativasti rakennettu "kone".
...Se siitä. Hauska kuva tötsön linkissä :D
Minulla kaikki koirat on tupanneet olla noita kakkosia vasemmalta päin...
Ehkä sitten vaan,sellainen koira kuin omistajansa...
ps.Kyllä aggressiivisesta ja hyvin terävästä koirasta saa erinomaisen vahtikoiran.
Pointti on vaan siinä,että mihin.Meidän yhteiskuntaan ei välttämättä ihan sopiva...
- canis.familiaris
Tuossa pari lyhyttä ja hieman erillaista koirakoulutus "kulttuuria". nämä ovat niitä mukavimmasta päästä...
Kesleisintä on huomioida, että mihin koulutus tähtää. Henkilö ja omaisuus suojaukseen....ei siis ole koiraurheilua sen merkityksessä..Koira ei myöskään ennekoi kohtaa mihin puree tai kiinni ottaa...toisarvoista..ilman pukua on sama mistä ottaa ja se on varma, että siihen jää...aika vaarallista toimintaa.
Keskarit.
http://www.youtube.com/watch?v=J5Apvkxm44Q
http://www.youtube.com/watch?v=29jkj9-JpoY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=8dBRKvGCba0&feature=related
Moskovanvahitokoira.
http://www.youtube.com/watch?v=GfFd3_7eJpY
Tässä työkoira, jossa homaa selkeästi, että venäjänpojalta asia käyt aika tehokkaasti...jotkut voi huomata hieman tiettyjä panotteita/ asoita koiran käytöksestä/tavasta /toimivuudesta mitä täällä meillä ei niin näy tai painoiteta....en erittele, mutta selkeästi nähtävissä..
Karuja en viitsi edes linkittää.
http://www.youtube.com/watch?v=ZayoZyNVa1g&feature=related- isoisoäiti
Inhottavaa!
Tuleeko näistä sitten hyviä perhekoiria kun on koulutettu.Yhtään piskiä en noista meille päästäis, Ampuisin jos ehtisin Minusta tuo mustavalkonen etsku oli aika paketti kokonaisuudessaan...
Vaikutti järkevältä koiralta ja oli melkoisen hyvin sen blondin handussa.
Polliiseista sen verran,että muistan lukeneeni jonkun hiljattain jossain,että suomalaiset olisivat koulutussaralla olleet itärajan takaa oppejaan jakamassa koirien kouluttamisessa.
Nyt en vaan muista oliko kohdennettu suoraan johonkin,vai miten se juttu meni.
ps.Aikoinaan vartiointipuolella(piiri) täällä toimi yksi "venäläisen" kanssa.Oli muistaakseni rotu aika ekoja ylipäätään täällä.Mutta en muista,kumpi se oli kaukkari vai etsku.
Mutta oli aika paketti...Kuonokopassa aina duunissa.Ohjaajakin sanoi,että on tää aika haasteellinen :D
- canis.familiaris
Tuossa virkakoira jutussa, ei kannata laittaa painopistettä rotuun. Noille pojille on se ja sama mikä rotu jos sitä lähdetään työhommiin tuunamaan. Käytännön syyt sanelee ja se, helpottaa, mutta kouluttajat on sen luokan jamppoja taitavuudessaan, että ihan hirvittää....Severi on matkustaja näissä pippaloissa taidollisesti.
- isoisoäiti
Juupa.. enkä tunne noita kouluttajiakaan kohtaan mitään lämmintä, vaatii jonkun sadistisen luonteen
- canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Juupa.. enkä tunne noita kouluttajiakaan kohtaan mitään lämmintä, vaatii jonkun sadistisen luonteen
Niin, noilla swat porukoilla on oma tarkoitus/vaatimus koiralle/ koulutukselle. tuo harjoite on autoineen aika selkeä, että mitä tilannetta siinä harjoitellaan..
Nuo "puisto" harjoitukset on hanurista, mutta pihaharjoitukset vielä enemmän. Homma on yhtä alkeellista, kuin lada, kuten päämäärä päästä varmasti päämäärään.
- Tötsö
Vuosituhannen taitteen hujakoilla on muutamasta naapurikoirasta tullu nähtyä "välähdyksiä" ja kyllä ne ovat aika omaa lukuaan, samoin kun metodit millä toiminnot aikaan saadaan. Kukin tyylillään sano.
Mitä Severiin taas tulee niin on meidän mittakaavassa ihan huippu,naapurin mittapuun mukaan "keskiverto"
Tuosta hyvää juttua joka kannattaa lukasta kun on tylsää,tulee nuo menttaali erot naapuriin nähden esiin,ikään kuin ohi mennen.
http://www.harmaahursti.fi/kuvake/severipoliisikoiranaBelgilehdenartikkeli.pdf- canis.familiaris
Totta. Meidän oloissa tuo on huippu ja palkittu koira, mutta naapurissa taitaa olla "sesse" osastoa..Parhaita koiria silti epäolemättä.
Naaprissa on moni muukin asia "hieman" erilailla ihan liikieenkultturia myöten.
Tuo viimeisin "swat" linkissä koiran toimiminen "kuumassa tilanteessa" on poikkeuksellista/korkeaa tasoa minusta...
No olkoon tämä....aikansa kutakin...
- canis.familiaris
Sen verran vielä loppu kaneettina, että sekin kertoo monelle monta asiaa, kun katselee noita jalostuksia ja mixauksia rotupyrkimyksissä, että mihin niillä tähdätään. Henkiseeen ja fyysiseen mm....
Vastaavasti siellä on kyllä hyvä tietämystaso monessa asiassa koira hommeleissa ja huippukoiria.- isoisoäiti
Koiranelämää jos sattuisi olemaan Cruftsin BIS- voittaja !
Ruokana vain siläfilettä, ulkoilu takapihan laatoilla, nurmikolle ei voi laskea ettei turkki likaannu Omistajan keittiössä asunto, yksilöllinen koppi kaikille 20.:lle koiralle.Pesu tulee kaksi kertaa viikossa föönäyksineen kertaan kuluu 4/h, näyttelyyn pesut erikseen. Sisälläkään ei voi pitää irti ettei vaan putoa mistään ja loukkaannu.
Nyt tämä kohta 8v narttu astutetaan ensimmäisen kerran!!Hänen nimensä on Elizabeth. Omistaja on Margaret.kotimaa Britania.
Unohdin tuossa mainita,että Elizabeth ei tietenkään leiki toisten koirien, siinä on liian suuri vahinkon vaara, rouvan kaikki koirat ulkoilevat yksi kerrallaan
Tässä teille kouluttajille malliksi toinenkin harrastuspuoli, mikään ei ole helppoa - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Ruokana vain siläfilettä, ulkoilu takapihan laatoilla, nurmikolle ei voi laskea ettei turkki likaannu Omistajan keittiössä asunto, yksilöllinen koppi kaikille 20.:lle koiralle.Pesu tulee kaksi kertaa viikossa föönäyksineen kertaan kuluu 4/h, näyttelyyn pesut erikseen. Sisälläkään ei voi pitää irti ettei vaan putoa mistään ja loukkaannu.
Nyt tämä kohta 8v narttu astutetaan ensimmäisen kerran!!Hänen nimensä on Elizabeth. Omistaja on Margaret.kotimaa Britania.
Unohdin tuossa mainita,että Elizabeth ei tietenkään leiki toisten koirien, siinä on liian suuri vahinkon vaara, rouvan kaikki koirat ulkoilevat yksi kerrallaan
Tässä teille kouluttajille malliksi toinenkin harrastuspuoli, mikään ei ole helppoaTuo vahvistaa vain ajatustani siitä, että koko britanialle pitäisi laittaa koirienpito kielto...(kaikille)..Voisiko Eu auttaa tai vaikka "kettutytöt" tehdä aloitteen kiellosta??
- isoisoäiti
Tuo vahvistaa vain ajatustani siitä, että koko britanialle pitäisi laittaa koirienpito kielto...(kaikille)..Voisiko Eu auttaa tai vaikka "kettutytöt" tehdä aloitteen kiellosta??
Älä hyväihminen sotke EU:ta tähän,vie pian loputkin rahat.
Mutta kettutytöt voisi päästellä noissa elinolosuhteissa eläviä koiria vähäksi aikaa vapauteen canis.familiaris kirjoitti:
Tuo vahvistaa vain ajatustani siitä, että koko britanialle pitäisi laittaa koirienpito kielto...(kaikille)..Voisiko Eu auttaa tai vaikka "kettutytöt" tehdä aloitteen kiellosta??
Älkääs nyt kaikkea kettutytöille lykätkö. Ehdottaisin, että canis familiaris ja isoisoäiti lähtevät Cruftsiin osoittamaan mieltään. Mallia kannattaa ottaa susiaktivisteista, sellainen Elizabeth-ihomaalaus herättäisi taatusti huomiota. :P
Lupaan lahjoittaa pari ropoa matkakassakolehtiin... kun hyvään tarkoitukseen menee... :D- canis.familiaris
Älkääs nyt kaikkea kettutytöille lykätkö. Ehdottaisin, että canis familiaris ja isoisoäiti lähtevät Cruftsiin osoittamaan mieltään. Mallia kannattaa ottaa susiaktivisteista, sellainen Elizabeth-ihomaalaus herättäisi taatusti huomiota. :P
Lupaan lahjoittaa pari ropoa matkakassakolehtiin... kun hyvään tarkoitukseen menee... :DEn ymmärtänyt tuosta mitään mutta laita silti sitä rahaa tilille SYP.986553-8265. Niin paljon, kuin joutavaa on...
- isoisoäiti
En ymmärtänyt tuosta mitään mutta laita silti sitä rahaa tilille SYP.986553-8265. Niin paljon, kuin joutavaa on...
Kun ei nyt jouduttais tuolla numerolla kävelymiehiks.
Nim.merkillä : uimataito välttämätön isoisoäiti kirjoitti:
Tässä teille kouluttajille malliksi toinenkin harrastuspuoli, mikään ei ole helppoa"nurmikolle ei voi laskea..." Tuota,on tuon tapaista liikkeellä täälläkin lintukodossamme...
Itsekkin tiedän koiria;joita ei koskaan viedä metsään ym.paikkaan,jossa voi turkki kärsiä...
Ja onhan niitä koiria,jotka ikänsä elävät jonkun sortin tarhoissa.Ainoat kontaktit ulkomaailmaan on näytelmät ja astutusreissut.
Että ei täälläkään kaikki koissut kunnon koiranelämää pääse elämään,valitettavasti :(- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
"nurmikolle ei voi laskea..." Tuota,on tuon tapaista liikkeellä täälläkin lintukodossamme...
Itsekkin tiedän koiria;joita ei koskaan viedä metsään ym.paikkaan,jossa voi turkki kärsiä...
Ja onhan niitä koiria,jotka ikänsä elävät jonkun sortin tarhoissa.Ainoat kontaktit ulkomaailmaan on näytelmät ja astutusreissut.
Että ei täälläkään kaikki koissut kunnon koiranelämää pääse elämään,valitettavasti :(Sairasta touhua. Todella sairasta. Ei minkäänlaista myötätuntoa noille "rodun" säilyttäjille ja palvojille. Todellisia eläinrääkkääjiä ja vahingontekijöitä.. @#{tuttaa niin että ei sanat riitä.
Sairasta touhua. Todella sairasta. Ei minkäänlaista myötätuntoa noille "rodun" säilyttäjille ja palvojille. Todellisia eläinrääkkääjiä ja vahingontekijöitä.. @#{tuttaa niin että ei sanat riitä.
Niinpä.
Kuten sanoin,kyllä täällä Suomessakin löytyy.Ollaan niin rajamaastoissa,kun olla ja voi.Rimaa hipoen,ettei mennä eläinsuojelurikkeen puolelle.Ja se taas on mitoitettu niin,että minimi vaan riittää...- isoisoäiti
molossi kirjoitti:
Niinpä.
Kuten sanoin,kyllä täällä Suomessakin löytyy.Ollaan niin rajamaastoissa,kun olla ja voi.Rimaa hipoen,ettei mennä eläinsuojelurikkeen puolelle.Ja se taas on mitoitettu niin,että minimi vaan riittää...Tiedetään kyllä, mutta myös rankaistaan, en voi sietää että koira nostetaan pöydälle hihnasta ja hännästä,ei sekoa viimisenpäälle laitettu turkki.,tätähän se on apsojen kanssa tämän hetken näyttelyt meilläkin.
Se kuulosti niin kummalliselta kun brittileidi ei tykkää juosta,miks hiivatissa niin hyvä koira sitten pakotetaan kehään juoksemaan? Se iloinen reipas esiintyminen taitaakin johtua siitä kun koira huomaa kuinka kiva on liikkua omilla jaloillaan.
Ei ole ihan verrattavissa näihin omiin, joilta ei näy kun silmänvalkuaista pikkusen ja punanen kieli,se on tuo myyränkaivuu taas keväällä pop - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Tiedetään kyllä, mutta myös rankaistaan, en voi sietää että koira nostetaan pöydälle hihnasta ja hännästä,ei sekoa viimisenpäälle laitettu turkki.,tätähän se on apsojen kanssa tämän hetken näyttelyt meilläkin.
Se kuulosti niin kummalliselta kun brittileidi ei tykkää juosta,miks hiivatissa niin hyvä koira sitten pakotetaan kehään juoksemaan? Se iloinen reipas esiintyminen taitaakin johtua siitä kun koira huomaa kuinka kiva on liikkua omilla jaloillaan.
Ei ole ihan verrattavissa näihin omiin, joilta ei näy kun silmänvalkuaista pikkusen ja punanen kieli,se on tuo myyränkaivuu taas keväällä popItse ymmärtäisin, että "trendit" ei määrittäisi aina suuntaa siihen, että mikä näyttää kivalta tai ei. Lisää kurttuja kuonoon ja viistompi lantio..jne...miksi ei pitäydytä siihen mitä se alunperinin olisi ollut tai määritelty...Ei käy.
Kyllä näyttelyt on hyvä ja tärkeä homma, jos ei homma lähde käsistä ja siitä ihmisestä tule se keskipiste. (menestynyt) Koira jää aina toiseksi ja ihminen tietää mikä sille on hyväksi ja ei...On niitäkin, jotka tekee vilpittömästi paljon
töitä rodun parhaaksi...On niitä aika montakin ja kunnia niille.
P@ska puhetta korostaa vielä kasvattajan mututuntumalla heitetty lentävälause, että "koira suorastaan rakastaa kehää" jne..ja tietenkin sitä "näyttely ilmapiiriä" matkoineen..ihme koiria niilekin sattuu..
Pentuna melkein kasvoin kehän ympärillä...Sain tarpeeksi, mutta tykkään nykyisin kyllä käydä katselemassa ja käydä siellä täällä, mutta osaan myös nauraa niille, jotka "työkseen" siellä paineessa pistää menemään...Kuppi kahvia ja räkänaurut, mikäs sen leppoisampaa.
ns.harrastajat/ja tosiharrastajat on kyllä iloa silmälle..eroa touhun iloisuuteen "ammattikasvattajaan" verrattuna on kuin yöllä tai päivällä..
- canis.familiaris
Ei voi olla to.....tai kyllä voi.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/kuka-nappasi-taman-koiranpennun-kauppakeskuksen-edesta/art-1288464194029.html
Mitä tuossa artikkelissa tämä tarkoittaa???
"Koira oli katoamishetkellä Al-Zakanahin kaverin miehen hoidossa."..mitä??- isoisoäiti
Jotenkin sekavan oloinen juttu.
Kauppojen edustoilla ei tartteta ollenkaan niitä "koirakoukkuja",ei ole olemassa mitään syytä jättää niihin.Poikkeuksen voisi tehdä koiralla joka ulkomuodollaan jo herättää pelkoa ja vielä parempi jos"irvistelee" kokoajan - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Jotenkin sekavan oloinen juttu.
Kauppojen edustoilla ei tartteta ollenkaan niitä "koirakoukkuja",ei ole olemassa mitään syytä jättää niihin.Poikkeuksen voisi tehdä koiralla joka ulkomuodollaan jo herättää pelkoa ja vielä parempi jos"irvistelee" kokoajanItsellä on ollut sen luontoisia koiria, että varo matka yksin kiinni pidettynä on n.2m...(aika tarkalleen)...sitten tapahtuu aika nopeasti.
En pidä koiria kiinni koukuissa, paitsi tätä "mikkohermannia" kokeilin pienen siwan pihassa kun ostin jäden...seurasin ikkunasta ..hyvin totteli, mutta en tiedä miten reagoi, jos menee sen lähelle. Tosin en sillä tiedolla mitään teekkään.
Kävin tänäänkin ketun pesällä. Ei paljon brassia pesä kinnostanut. Oltiin avohakkuu alueella ja kyllä meno oli iloista taas. Kaikki oli uutta ja meno sen mukaista... Mukava ja tottelevainen koira. Miten tälläisestä on voitu luopua? No syyt on monet.
Karu juttu tämä kiinni pito aika...Aika pitkäkin. - isoisoäiti
Itsellä on ollut sen luontoisia koiria, että varo matka yksin kiinni pidettynä on n.2m...(aika tarkalleen)...sitten tapahtuu aika nopeasti.
En pidä koiria kiinni koukuissa, paitsi tätä "mikkohermannia" kokeilin pienen siwan pihassa kun ostin jäden...seurasin ikkunasta ..hyvin totteli, mutta en tiedä miten reagoi, jos menee sen lähelle. Tosin en sillä tiedolla mitään teekkään.
Kävin tänäänkin ketun pesällä. Ei paljon brassia pesä kinnostanut. Oltiin avohakkuu alueella ja kyllä meno oli iloista taas. Kaikki oli uutta ja meno sen mukaista... Mukava ja tottelevainen koira. Miten tälläisestä on voitu luopua? No syyt on monet.
Karu juttu tämä kiinni pito aika...Aika pitkäkin.Tuo onkin jo hankala paikka kun koirasta täytyy luopua, kuolema on jo tarpeeksi paha mutta kun jonkun muun syyn takia otat koirasta eron ei sitä lakkaa ajattelemastaOmalle kohdalle sellainen luopuminen on tullut kaksi kertaa, toisella kerralla lähti ostettu urosjoori kun siitä oli valio kiikutettu myin pois, tiloihini ei sovi uros narttujen sekaan siinä kärsii koirat sekä ihmiset.Nuorena myin (ostopentu sekin ) kahdenvanhana kuuro,ajattelin että ei sillä ole käyttöä.Se muuten meni Ouluun ja perhe oli kovin tyytyväinen, ei kuurous heitä haitannut.
Onhan tässä näitä elellyt koiria millä siitosarvo on nolla, mutta mihimpä minulla kiire, kyllä ne saa paikkansa pitää samanarvoisina kuin muutkin.
Kuulostaa niin vastenmieliseltä kun sanotaan parin pentueen jälkeen , pistin sen perheeseen ei se mitään jättänyt.
Tää on nykyaikaa canis.familiaris kirjoitti:
Itsellä on ollut sen luontoisia koiria, että varo matka yksin kiinni pidettynä on n.2m...(aika tarkalleen)...sitten tapahtuu aika nopeasti.
Karu juttu tämä kiinni pito aika...Aika pitkäkin.Joo,sekavan oloinen juttu...
Siis lötyykö oikeasti niin toopeja,että jättää toisen koiran johonkin yksinään o_O(jos oikein ymmärsin).Ja vielä 15 minsaa,apua...
Kyllä minun mielestäni olisi pitänyt omistajan kyllä osoittaa suurimmat syytökset ja kitinänsä huolettomalle hoitajalle pikemmin.
Kun nykypäivänä pitäisi tietää,mitä riskejä on.Itse en tirrejä ole jättänyt kaupan eteen enää kuin vuonna kuokka ja kirves.Ison kylkeen kyllä.Ja kyllä noita isoja olen jätellyt yhäkin.Tosin vaan pikapikaa ylipäätään.Niitä kun ei hevin mukaansa saa.Jos nyt uskaltaa onneaan koettaa...- isoisoäiti
molossi kirjoitti:
Joo,sekavan oloinen juttu...
Siis lötyykö oikeasti niin toopeja,että jättää toisen koiran johonkin yksinään o_O(jos oikein ymmärsin).Ja vielä 15 minsaa,apua...
Kyllä minun mielestäni olisi pitänyt omistajan kyllä osoittaa suurimmat syytökset ja kitinänsä huolettomalle hoitajalle pikemmin.
Kun nykypäivänä pitäisi tietää,mitä riskejä on.Itse en tirrejä ole jättänyt kaupan eteen enää kuin vuonna kuokka ja kirves.Ison kylkeen kyllä.Ja kyllä noita isoja olen jätellyt yhäkin.Tosin vaan pikapikaa ylipäätään.Niitä kun ei hevin mukaansa saa.Jos nyt uskaltaa onneaan koettaa...Kyllä on sanottava että minulla ei koira vielä tähänpäivään mennessä ole kaupan edessä ollut, mutta mistään koskaan tietää kun vähän lisää höperöityy alkaa niitä sinnekkin jättämään. Lähtee varmasti kaikkien mukaan ketä vaan kiinnostaa ottaa, sellasia älypäitä nuo on
- canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Kyllä on sanottava että minulla ei koira vielä tähänpäivään mennessä ole kaupan edessä ollut, mutta mistään koskaan tietää kun vähän lisää höperöityy alkaa niitä sinnekkin jättämään. Lähtee varmasti kaikkien mukaan ketä vaan kiinnostaa ottaa, sellasia älypäitä nuo on
Juu.. voin hakea teijän "jepen" siwan pihasta, mielummin uros, jos saa valita..Aika ja paikka..=O
- canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Kyllä on sanottava että minulla ei koira vielä tähänpäivään mennessä ole kaupan edessä ollut, mutta mistään koskaan tietää kun vähän lisää höperöityy alkaa niitä sinnekkin jättämään. Lähtee varmasti kaikkien mukaan ketä vaan kiinnostaa ottaa, sellasia älypäitä nuo on
nonnii, nyt ei riitä edes koira
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/naista-ja-koiraa-etsitaan-sysmassa/art-1288464508999.html canis.familiaris kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/naista-ja-koiraa-etsitaan-sysmassa/art-1288464508999.htmlNiin, naistakaan ei voi jättää kaupan ulkopuolelle... mutta uskaltaako sen päästää kauppaankaan. :O
Eikuin eihän sitä oltukaan jättetty kaupan pihaan...:D- canis.familiaris
Niin, naistakaan ei voi jättää kaupan ulkopuolelle... mutta uskaltaako sen päästää kauppaankaan. :O
Eikuin eihän sitä oltukaan jättetty kaupan pihaan...:DNo senkö vuoksi monet jättää lapset "koirakoukkuihin" kaupan pihaan.."löytäjä saa pitää"..kasvatusta..={}
No senkö vuoksi monet jättää lapset "koirakoukkuihin" kaupan pihaan.."löytäjä saa pitää"..kasvatusta..={}
Jaa... voisiko vieraat hoitolapsetkin jättää kaupan pihalle... vai suuttuisiko ne vanhemmat, jos ne vietäisi... hmm.
- isoisoäiti
Juu.. voin hakea teijän "jepen" siwan pihasta, mielummin uros, jos saa valita..Aika ja paikka..=O
Jos ei välimatka olisi niin pitkä voisinkin jättää tuon kissa- jänis fasaanijahtaaja piskin sulle oppiin kuuntelemaan mitä sanotaan, se olis kyllä kumminkin palautettava hyvätapaisena.
Juu.. lisäksi voisit kertoa sille että myyristä voi saada jonkun taudin ettei ihan jokapäivä tarviis niitäkään kaivaa.
Nartun saat kun valinnanvaraa ei ole - isoisoäiti
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/naista-ja-koiraa-etsitaan-sysmassa/art-1288464508999.htmlLuin tuon jutun silloin kun ne oli vielä kadoksissa.
Erilainen ihminen ja koira, voi olla hyvä yhdistelmä, nyt ei sitten poliisi tiedä oliko koira löydettäessä naisen mukana ellei , siltä ihmiseltä on viety ainoa kiintopiste tai onko tehnyt ratkaisun itse, mutta helppo se ei ole ollut.Surullista. - isoisoäiti
Tulinpa pois sieltä Siwan edestä odottelemasta, kun kukaan ei tullutkaan koiraa hakemaan.
Ollaanpa kumminkin syöty Siwan ruokia useamman päivän ajan, nekin alkoi tympimään varsinkin kylminä - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Tulinpa pois sieltä Siwan edestä odottelemasta, kun kukaan ei tullutkaan koiraa hakemaan.
Ollaanpa kumminkin syöty Siwan ruokia useamman päivän ajan, nekin alkoi tympimään varsinkin kylminä"Tulinpa pois sieltä Siwan edestä odottelemasta, kun kukaan ei tullutkaan koiraa hakemaan."..?..mitä, eikö se ollutkaan sinun koirasi..hups..=O
isoisoäiti kirjoitti:
Ollaanpa kumminkin syöty Siwan ruokia useamman päivän ajan, nekin alkoi tympimään varsinkin kylminä"Tulinpa pois Siwan edestä..." Luin taas kerran vähän huolimattomasti :D,ja mietin,että toivottavasti se isoisoäiti on jo jonkun toimesta haettu sieltä Siwan edestä pois,kun ei oltu tultu hakemaan...
- isoisoäiti
"Tulinpa pois sieltä Siwan edestä odottelemasta, kun kukaan ei tullutkaan koiraa hakemaan."..?..mitä, eikö se ollutkaan sinun koirasi..hups..=O
Palauta se muinamiehinä takaisin, etkä kyllä sille mitään hyviä tapoja opeta.Kyllä mä olen pettynyt mutta lienenkö odotellut edes oikean kaupan kulmalla
- isoisoäiti
molossi kirjoitti:
"Tulinpa pois Siwan edestä..." Luin taas kerran vähän huolimattomasti :D,ja mietin,että toivottavasti se isoisoäiti on jo jonkun toimesta haettu sieltä Siwan edestä pois,kun ei oltu tultu hakemaan...
Niinpä pietis nyt mitä tää on kun vanhaks tulee, eikun vaan hassutetaan. Varo sinäkin kohdallas, älä mene noin helppoon. Sadepäiviä vielä
isoisoäiti kirjoitti:
Niinpä pietis nyt mitä tää on kun vanhaks tulee, eikun vaan hassutetaan. Varo sinäkin kohdallas, älä mene noin helppoon. Sadepäiviä vielä
" Niinpä mietis nyt mitä..." En uskalla miettiä.Sukuvika on muutenkin unohtelu...
Ei edes ilkeä kertoa...
- putkis..
Hauska video bordercollieista!
http://www.lifewithdogs.tv/2012/04/the-collie-walk/- isoisoäiti
Mainioita hiiviskelijöitö oli, ellei sitten ole kepulikonstein tehty
isoisoäiti kirjoitti:
Mainioita hiiviskelijöitö oli, ellei sitten ole kepulikonstein tehty
Videon lopussa ainakin väitettiin, ettei olisi... mene ja tiedä! :)
- putkis ufona.
Mietiskelin tuossa koiran epävarmuutta, mistä tietää, onko se synnynnäistä vai omistajan aiheuttamaa? Itse olen oman koiran kohdalla sillä kannalla, että sen epävarmuudet ovat enemmän minun aiheuttamia kuin synnynnäisiä (heikosta hermorakenteesta tmv. johtuvia ).
Kun koira tuli minulle, se ei arastellut lainkaan uutta ympäristöään, ei pelännyt ääniä, mitään uusia tilanteita, aikuisia koiria jne. Samaan aikaan seurailin naapurin miltei samanikäisen urossakun käytöstä ja siinä missä se piilotteli outoja asioita omistajan selän takana, oma marssi suoraan päin ja kohti kaikkea uutta...
Koiran ollessa 5-10 kk sairastelin paljon. Luulen, että tuona aikana koiraan kehittyi se ääretön herkkyys, jolla se lukee tunnetilojani... ja jos omat fiilikseni ovat vähänkin huonot, se siirtyy koiraan epävarmuutena.
Olen miettinyt, että JOS minä nyt olen se, joka olen tehnyt koirastani joissain tilanteissa epävarman, niin miten se pitää sitten huomioida siinä, kun koiraa pyrkii ohjaamaan pois tuosta epävarnuudesta (verrattuna synnynnäisesti epävarmaan koiraan)?
Lähinnä mitä olen tehnyt ja mikä on toiminut, on ollut se, että koiran kanssa liikkuessani en oleta, että jotkin ulkoiseen ympäristöön liittyvät jutut saavat sen epävarmaksi. Vaan jos se on epävarma, niin syy löytyy minusta. Se että keskityn omaan olemiseeni ja sen tiedostamiseen on kyllä tuonut parannusta moniin asiohin. Esim. koiran herkkyys ei enää tunnu rasitteelta, kuten se joskus tuntui.
Näkemyksiä koirien synnynnäiseen epävarmuuteen vs. opittuun?- canis.familiaris
Koira peilaa omistajaansa. Tämä näkyy perusolemuksessa ja tilannekäytöksissä...jos koiran ja ohjaajan välinen ymmärrys, joka on rakennette tekemisellä toimii, ja jos ei toimi, koira ja sen käytös toimii tuolloin vaistopohjaisesti..Ei sen ihmeempi asia...Jos uusi tilanne on vaikka sairauden tuoma (vamma tmv) niin hyvä koira silti odottaa sitä ohjausta, mutta voi olla herkempi reagoimaan ulkopuolisiin asioihin.
"Näkemyksiä koirien synnynnäiseen epävarmuuteen"...vaatii huolellista rakentamista ja silmää mistä lähdetään ja missä järjestyksessä sitä rakentamaa...Ei aikakaan kohtaamalla heti mörköä. Minä rakentaisin ensin sen luottamuksen ja lopu tulee joperässä... - putkis..
Koira peilaa omistajaansa. Tämä näkyy perusolemuksessa ja tilannekäytöksissä...jos koiran ja ohjaajan välinen ymmärrys, joka on rakennette tekemisellä toimii, ja jos ei toimi, koira ja sen käytös toimii tuolloin vaistopohjaisesti..Ei sen ihmeempi asia...Jos uusi tilanne on vaikka sairauden tuoma (vamma tmv) niin hyvä koira silti odottaa sitä ohjausta, mutta voi olla herkempi reagoimaan ulkopuolisiin asioihin.
"Näkemyksiä koirien synnynnäiseen epävarmuuteen"...vaatii huolellista rakentamista ja silmää mistä lähdetään ja missä järjestyksessä sitä rakentamaa...Ei aikakaan kohtaamalla heti mörköä. Minä rakentaisin ensin sen luottamuksen ja lopu tulee joperässä..."Jos uusi tilanne on vaikka sairauden tuoma (vamma tmv) niin hyvä koira silti odottaa sitä ohjausta, mutta voi olla herkempi reagoimaan ulkopuolisiin asioihin."
Tässä meidän tapauksessa tuo uusi tilanne vain on ajoittunut aikaan, jolloin koira on ollut vielä "raakile" ja kasvatus kesken... "Mistä tietää..." Jos on oma koira,niin helpompi.Jos on vieras koira,niin vaikeampi.
Mutta kyllä aika pitkälti pystyy,sanoisin minä.Mutta kokemus opettaa-juttuja nämäkin on ja hyvän koiratuntemuksen,mutta myös itsensätuntemuksen.
Vahvapäinen ja varma koira kestää enemmän.Sitä ei omistajan töpit tai muu ulkopuolinen niinpaljoa heilauta.Se palautuu myös nopeammin ja on helppo tarvittaessa työstää.Toisinpäin taas nupiltaan pohjimmiltaan heikompi.
Jos otetaan vaikka heikosti sosiaalistumaan päässyt koira,esim.pentuna/nuorena,niin vahva on harvemmin ottanut hernettä nenään,kun taas heikommassa on paljon enemmän työstettävää.
Toisinpäin taas perusluonteeltaan heikompi tapaus.
Kannattaa myös erottaa ns.ohjjajaherkät.Ne on omanlaisensa,joskus hankalatkin.Niissä voi olla niin vahvapäisiä kuin heikompiakin.Mutta kyllä niistäkin tuon pohjaluonteen erottaa.
"miten pitää...Tuo on jo tärkein,että olet miettinyt ja tiedostanut asioita.
Muuten mielestäni periaatteessa samoin kun yleensäkin vaikka pennun kanssa eli opetetaan kaikki kunnolla,motivoidaan ja vaaditaan.Ollaan tukena kun tarvitaan,mutta annetaan myös tilaa ratkoa ongelmia itsekseen.
Jos jossain kovin epävarmuutta,niin pikkuhiljaa siedätetään eli ei anneta koiran "jämähtää" valitsemaan olotilaansa.
Eli peruskauraa pitkälti,hyvä ja luotettava omistaja.Sillä viedään koira henkisesti jo pitkälle.
Täytyy taas mainita erinomainen esimerkki.Kun on saanut seurata kahta sisarusta.Ihan hakureissusta (laivalla) ja siitä eteenpäin.Ja tuntee kunnolla omistajat :D eli voi ottaa sen osuuden mukaan tai pois.
Ihan kuin yö ja päivä.Toinen se varma,toinen jotain muuta.Kyllä se pohja myös paljon vaikuttaa,VAIKKAKIN siihen hyvällä koirasilmällä pystyy fenotyypin ilmenemiseen paljon vaikuttamaankin.Niin huonossa kuin hyvässä.
Tämä siis ufoputkikselle.Näistä viesteistä kun ei tiedä mihin hyppii milloinkin...molossi kirjoitti:
"Mistä tietää..." Jos on oma koira,niin helpompi.Jos on vieras koira,niin vaikeampi.
Mutta kyllä aika pitkälti pystyy,sanoisin minä.Mutta kokemus opettaa-juttuja nämäkin on ja hyvän koiratuntemuksen,mutta myös itsensätuntemuksen.
Vahvapäinen ja varma koira kestää enemmän.Sitä ei omistajan töpit tai muu ulkopuolinen niinpaljoa heilauta.Se palautuu myös nopeammin ja on helppo tarvittaessa työstää.Toisinpäin taas nupiltaan pohjimmiltaan heikompi.
Jos otetaan vaikka heikosti sosiaalistumaan päässyt koira,esim.pentuna/nuorena,niin vahva on harvemmin ottanut hernettä nenään,kun taas heikommassa on paljon enemmän työstettävää.
Toisinpäin taas perusluonteeltaan heikompi tapaus.
Kannattaa myös erottaa ns.ohjjajaherkät.Ne on omanlaisensa,joskus hankalatkin.Niissä voi olla niin vahvapäisiä kuin heikompiakin.Mutta kyllä niistäkin tuon pohjaluonteen erottaa.
"miten pitää...Tuo on jo tärkein,että olet miettinyt ja tiedostanut asioita.
Muuten mielestäni periaatteessa samoin kun yleensäkin vaikka pennun kanssa eli opetetaan kaikki kunnolla,motivoidaan ja vaaditaan.Ollaan tukena kun tarvitaan,mutta annetaan myös tilaa ratkoa ongelmia itsekseen.
Jos jossain kovin epävarmuutta,niin pikkuhiljaa siedätetään eli ei anneta koiran "jämähtää" valitsemaan olotilaansa.
Eli peruskauraa pitkälti,hyvä ja luotettava omistaja.Sillä viedään koira henkisesti jo pitkälle.
Täytyy taas mainita erinomainen esimerkki.Kun on saanut seurata kahta sisarusta.Ihan hakureissusta (laivalla) ja siitä eteenpäin.Ja tuntee kunnolla omistajat :D eli voi ottaa sen osuuden mukaan tai pois.
Ihan kuin yö ja päivä.Toinen se varma,toinen jotain muuta.Kyllä se pohja myös paljon vaikuttaa,VAIKKAKIN siihen hyvällä koirasilmällä pystyy fenotyypin ilmenemiseen paljon vaikuttamaankin.Niin huonossa kuin hyvässä.
Tämä siis ufoputkikselle.Näistä viesteistä kun ei tiedä mihin hyppii milloinkin...Ohjaajaherkkä tuo kyllä on, mitä suuremmissa määrin....
Palautuu kyllä nopeasti eikä jää "epävarmuudet" päälle. Samoin olen saanut koiran luonteesta paljon hyvää palautetta vakkarikoirahoitolastamme, jonka pitäjä on kokenut pk-ihminen.
Eli joo, luulen, että koiran nuppi on paremmassa kunnossa kuin emännän! :D
- canis.familiaris
Hommasin uuden puhelimen ja bt-sankaluurit. Kokeilin lenkillä niitä ja ihan kokemukseksi..9km josta kävelytie-metsätie-kävelytie...päätin pitää niitä koko reissun ja kuunnella radiota ja spotifystä musaa..Aikas hanurista ja vaikeaa..Ei oikein pysty huomioimaan mitään, eikä reagoida...aika uhvo pitää olla, että homman hanskaa..(ja miksi on edes tarpeen?)...lenkki lenkkinä jne..
Aika herkkä ohjattava poika tämä brassi..On kuin vanhan jenkkiauton ohjaus. Liikaa tai liian nopeasti kääntää niin metsään menee...Avoin kuitenkin ja tasa luonteinen...
Kyllä säikäytti, kun tultiin metsästä ja koira alkoi linkkaamaan vas.etu jalkaa, tosin vain lyhyen matkaa..tsekkasin paikalla..säikähdin että onko käärme pistänyt...onneksi mitään ei ollut.
Hauska koira kuitenkin ja sellainen on tunne, että taas opitaan jotain uutta, kun aikaa menee..Melko ylimainostettua tuo brassin energisyys...Enää ei pärise edes niille auton äänille mistä oli puhe...ei hauku edes ovikelloa.
Hyvä käytöksinen sisällä ja ulkona...Nyt uskaltaa jo sanoa, kun tietty aika on mennyt ja on asettunut hyvin kotiin...Minäkään en tykkää lenkillä kuunnella mitään enkä puhua puhelimeen. Jos joku soittaa, kun olen lenkillä, vastaan ja sanon, että palaan asiaan lenkin jälkeen...
Lenkillä on kiva vain keskittyä siihen yhdessäoloon koiran kanssa... työpäivän jälkeen en muutenkaan jaksa muutamaan tuntiin ihmisiä... saati sitten lenkillä. :)- canis.familiaris
Minäkään en tykkää lenkillä kuunnella mitään enkä puhua puhelimeen. Jos joku soittaa, kun olen lenkillä, vastaan ja sanon, että palaan asiaan lenkin jälkeen...
Lenkillä on kiva vain keskittyä siihen yhdessäoloon koiran kanssa... työpäivän jälkeen en muutenkaan jaksa muutamaan tuntiin ihmisiä... saati sitten lenkillä. :)En tiedä, mutta kyllä siinä aika menee koiraa ja ympäristöä seuratessa. Puhelimeen en edes viitsi vastata, koska soittaa sitten uudestaan, jos on asiaa..
Onneksi pääsee "hilppasemaan" lenkille milloin siltä tuntuu...
- canis.familiaris
Kuva-arvoitus?
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/418240_148314025292042_104310296359082_171675_1016466852_n.jpg- canis.familiaris
Kääk... löysin heti... onko tuota kuvaa käsitelty... :O
Noup..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756